أولاً: عن قتادة - رضي الله عنه - قال : قلت لأنس بن مالك - رضي الله عنه - : كيف كان نعل رسـول الله صلى الله عليه وسلم ؟ First: for Qatada - may Allah be pleased with him - said: I said to Anas bin Malik - may Allah be pleased with him: - what was the sole of the Messenger of Allah peace be upon him? قال : لهما قبالان .[1] قال ابن حجر الهيتمي - رحمه الله - : قبالان بتثنية القبال بالكسر، وهو زمام النعل - أي السير الذي بين الأصبعين الوسطى والتي تليها - ، وذكر بعضهم أنه كان يضع أحد الزمامين بين الإبهام والتي تليها ، ويجمعها إلى السير الذي بظهر قدمه ، وهو الشراك .[2] He said: "two Kabbalan. [1] Ibn Hajar al-- may God have mercy on him: - Kabbalan Pttnip Alkabbal broken, which took sole - the path that between two fingers Central and the next - and reminded them that he put a Elzimamin between the thumb and the next, and combines them to walk the back of the foot while traps [2].
ثانياً : عن ابن عباس - رضي الله عنهما - قال : كان لنعل رسول الله صلى الله عليه وسلم قبالان مثني شراكهما .[3] II: from Ibn Abbas - may Allah be pleased with him - said: The Messenger of Allah for the sole peace be upon him Kabbalan bent Crakema [3].
قال ابن حجر الهيتمي : وهو أحد سيور النعل يكون على وجهها .[4] Ibn Hajar al-: one of the straps Insole is on her face. [4]
ثالثاً : عن عيسى بن طهمان قال : أخرج إلينا أنس بن مالك - رضي الله عنه - نعلين جرداوين لهما قبالان ، قال : فحدثني ثابت بعد عن أنس : أنهما كانتا نعلي النبي صلى الله عليه وسلم .[5] Third: for Isa bin Thman said: come out of Anas ibn Malik - may Allah be pleased with him - Ni'lin Jrdowin Kabbalan to them, he said: then he talked me yet fixed once: they were the jewels of the Prophet peace be upon him. [5]
قال ابن حجر الهيتمي – رحمه الله - : جرداوين أي لا شعر فيهما. Ibn Hajar al-- may God have mercy on him: - any Jrdowin no hair there.
رابعاً : عن عبيد بن جريج أنه قال لابن عمر- رضي الله عنه - : رأيتك تلبس النعال السِّبْتَيَّةِ ، قال : إني رأيت رسول الله صلى الله عليه وسلم يلبس النعال التي ليس فيها شعر ، ويتوضأ فيها ، فأنا أحب أن ألبسهما .[6] السِّبْتَيَّةِ : أي التي لا شعر عليها ، نسبة للسِّبْتِ - بكسر السين - وهو جلود البقر المدبوغة، لأن شعرها سُبِتَ وشُفِطَ عنها بالدباغ .[7] Fourth: Ubayd ibn Greg said to Ibn Umar - may Allah be pleased with him: - I saw you wear slippers Seventh-day Adventist, he said: "I saw the Messenger of Allah peace be upon him wearing slippers with no hair, and ablution where, I love that clothed them. [6] The Seventh-day Adventist : ie, not by the hair, the proportion of the Sabbath - breaking the Seine - a tanned cow hide, because her hair Saturday and suction by means of tanning [7].
خامساً : عن عمرو بن حريث - رضي الله عنه - قال : رأيت رسول الله صلى الله عليه وسلم يصلي في نعلين مخصوفتين[8]. Fifth: Amr ibn al-Hurayth - may Allah be pleased with him - said: I saw the Messenger of Allah peace be upon him to pray in Ni'lin M_khasovin [8]. قال الهيتمي – رحمه الله - : أي يضع طاقاً فوق طاق ، فيستفاد أن لكل واحدة من نعليه طاقين أو أكثر .[9] Haytami said - may God have mercy on him: - which puts energies above the strand, learn several things that each one of his shoes Takin or more. [9]
وفسرت المخصوفتان : المخروزتان ، أو المرقعتان.[10] And interpreted Alm_khasoftan: Almkrozatan, or Almrqatan. [10]
سادساً : عن أبي هريرة رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال :" لا يمشين أحدكم في نعل واحدة لينعلهما جميعاً أو ليحفهما جميعاً "[11]. VI: Abu Hurayrah may Allah be pleased with him that the Messenger of Allah peace be upon him said: "Do not walk anybody in the sole of one or all Inolhma Ihvhma all" [11]. وعن جابر - رضي الله عنه - : أن النبي صلى الله عليه وسلم نهى أن يأكل – يعني - الرجل بشماله ، أو يمشي في نعل واحدة .[12]، والحكمة في هذا النهي أنه تشبه بالشيطان ؛ فقد صح في بعض طرق الحديث : " إن الشيطان يمشي في النعل الواحدة "[13]. And Gaber - may Allah be pleased with him: - that the Prophet peace be upon him forbidden to eat - I mean - the man with his left hand, or walking in the sole one. [12], and the wisdom of this prohibition is that like the devil; was true in some ways to talk: "The Satan walks in the sole one "[13].
سابعاً : عن أبي هريرة - رضي الله عنه - أن النبي صلى الله عليه وسلم قال :" إذا انتعل أحدكم ؛ فليبدأ باليمين ، وإذا انتزع فليبدأ بالشمال ؛ لتكن اليمنى أولهما تُنْعَلُ ، وآخرهما تنزع "[14]. VII: Abu Huraira - may Allah be pleased with him - that the Prophet peace be upon him said: "If the shoe of you; let him start under oath and let him start if snatched the north; Let Tnal right first, and most recently removed" [14]. وعن عائشة – رضي الله عنها - قالت : كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يحب التيمن ما استطاع ، في ترجله ، وتنعله ، وطهوره .[15] And Aisha - may Allah be pleased with them - said: The Messenger of Allah peace be upon him as much as he likes to Time, in alighted, and Tnolh, and purification. [15]
قال ابن حجر الهيتمي - رحمه الله - : من باب التكريم ، ومنه ما قصد به زينة ، أو نظافة من غير مباشرة مستقذر ، وكل ما كان كذلك يبدأ فيه باليمين ، وخلعه بضد ذلك ، وكل ما هو كذلك يبدأ فيه باليسار ، كالخروج من المسجد ، ودخول الخلاء ، والسوق ، والاستنجاء، وتناول الأحجار له ، ومس الذكر ، والامتخاط ، وتعاطي المستقذر ونحوه ، نحو الثوب والخف والسراويل ، كالنعل فيما ذكر ، ومن زعم أن تقديم اليمين إنما هو لكونه أقوى من اليسار ؛ فقد أخرج الأمر إلى أنه إرشادي لا شرعي ، وهو باطل مخالف للسنة ، وكلام الأئمة .[16] Ibn Hajar al-- may God have mercy on him: - as a matter of honor, and from what he meant by decoration, or cleanliness of the indirect Mstqdhir, and all that was begins with the oath and wear it with anti this, and everything begins with a left-handed compliment, Kkheroj of the mosque, entering the toilet, and the market, and oneself, eating precious to him, touching the male, and nose whilst, and the use Almstqdhir and the like, some clothes and shoes, pants, Kalnal As mentioned, it is alleged that the provision of the right is because it is stronger than the left; was knocked out to be that the pilot is not illegal, is invalid contrary to the Sunnah, and the words of the imams [16].
ثامناً : قال صلى الله عليه وسلم :" إذا انقطع شسع أحدكم ؛ فلا يمش في الأخرى حتى يصلحها ".[17] Eighth: said peace be upon him: "If any of you lost Hesa; not even walk in the other repairs." [17]
تاسعاً : ثبت في الصحيحين عن أنس رضي الله عنه قال : ورأيت رسول الله صلى الله عليه وسلم يصلي في نعليه.[18]، وفي سنن أبي داود عن شداد بن أوس - رضي الله عنه - عن النبي صلى الله عليه وسلم قال :" خالفوا اليهود فإنهم لا يصلون في نعالهم ، ولا خفافهم ".[19] IX: Saheehayn Anas may Allah be pleased with him said: "I saw the Messenger of Allah peace be upon him pray in his shoes. [18] In Sunan Abi Dawood Shaddad ibn Aws - may Allah be pleased with him - from the Prophet peace be upon him said:" Be different Jews do not pray in their shoes, and Khvaffhm. "[19]
تنبيه : وذلك في غير المكان المفروش. CAUTION: This is the place furnished.
عاشراً : عن أبي هريرة - رضي الله عنه - قال : نهى رسول الله صلى الله عليه وسلم أن ينتعل الرجل وهو قائم .[20] X.: Abu Huraira - may Allah be pleased with him - said: Messenger of God forbade peace be upon him that the man wears when he is standing. [20]
قال الهيتمي - رحمه الله - : يكره التنعل قائماً ؛ لخبر فيه قيل ، وهو محمول على نعل محتاج في لبسها إلى إعانة اليد ، لا مطلقا ً"[21]. Haytami said - may God have mercy on him: - hates Altnal exists; the news it was said, referring to a need in shoe to wear to the aid of the hand, not at all "[21].
------------------------------------- -------------------------------------
[1] الترمذي وأبو داود ومسلم وصححه الألباني في مختصر الشمائل. [1] Tirmidhi, Abu Dawood, Muslim and horses in the manual merits.
[2] أشرف الوسائل 138. [2] Ashraf means 138.
[3] ابن ماجه وصححه الألباني. [3] Ibn Majah and horses.
[4] أشرف الوسائل 139. [4] Ashraf means 139.
[5] البخاري في فرص الخمس 3107. [5] Al-Bukhari in 3107 five opportunities.
[6] البخاري. [6] Al-Bukhari.
[7] مختصر الشمائل ص 54. [7] Manual graceful, p. 54.
[8] أحمد في مسنده وإسناده ضعيف وهو صحيح لغيره. [8] Ahmad in his Musnad and attributed weak It's true for others.
[9] أشرف الوسائل ص 141. [9] Ashraf means, p. 141.
[10] مختصر الشمائل ص 55. [10] merits brief, p. 55.
[11] البخاري ومسلم. [11] Al-Bukhari and Muslim.
[12] مسلم. [12] a Muslim.
[13] مختصر الشمائل ص 55. [13] merits brief, p. 55.
[14] البخاري رقم : 5856 ، ومسلم رقم : 5462 ، واللفظ للبخاري . [14] Al-Bukhari No.: 5856, and Muslim, no: 5462, and pronunciation of Steam.
[15] البخاري ومسلم. [15] Al-Bukhari and Muslim.
[16] أشرف الوسائل ص 144. [16] Ashraf means, p. 144.
[17] مسلم. [17] a Muslim.
[18] البخاري 386 ومسلم 555. [18] Al-Bukhari and Muslim, 386 555.
[19] 652. [19] 652.
[20] صحيح الترمذي 1453. [20] Sahih al-Tirmidhi, 1453.
[21] أشرف الوسائل ص 143. [21] Ashraf means, p. 143.
http://zayani1.wordpress.com
http://www.sotk.org/
إرسال تعليق