هدي النبي صلى الله عليه وسلم في الأكل Teachings of the Prophet peace be upon him in eating

Messier Zafiri

أولاً : عدم إحضار شخص للدعوة إلا بإذن من الداعي : عن أبي مسعود رضي الله عنه قال : جاء رجل من الأنصار ، يكنى أبا شُعَيْبٍ ، فقال لغلام له قَصَّابٍ : اجعل لي طعاما يكفي خمسة ، فإني أريد أن أدعو النبي صلى الله عليه وسلم ، خامس خمسة ، فإني قد عرفت في وجهه الجوع . First: Do not bring someone to call only with the permission of the proposal: Abu Masood may Allah be pleased with him said: A man of the Ansar, nicknamed Abu Shuaib, he said to a slave of his Katsav: give me enough food for five, I want to invite the Prophet peace be upon him, the fifth five, I have been known in the face of hunger. فدعاهم ، فجاء معهم رجل ، فقال النبي صلى الله عليه وسلم : " إن هذا قد تبعنا ، فإن شئت أن تأذن له ، فأذن له ، وإن شئت أن يرجع رجع " فقال : بل قد أذنت له ." [1] ، وفي الحديث : أن من تطفل في الدعوة كان لصاحب الدعوة اختيار في حرمانه فإن دخل بغير إذنه كان له إخراجه ، وأن من قصد التطفل لم يمنع ابتداء ، لأن الرجل تبع النبي صلى الله عليه وسلم فلم يرده لاحتمال أن تطيب نفس صاحب الدعـوة بالإذن ، وأن الطفيلي يأكل حراما .[2] Called them, came with a man, said the Prophet peace be upon him: "This has followed us, the you want to authorize it, authorized it, and if you wish to return back", he said: it has authorized him. "[1], and the modern: the of parasitism in the invitation was his calling choice in the deprived, the income without his permission had ejected, and that in order to intrusion did not prevent starting, because the man followed the Prophet peace be upon him did not return it to the possibility that perfumed the same as his call for authorization, and the parasite eats haraam. [ 2]

ثانياً : الحرص على الاجتماع للطعام وعدم التفرق : عن وحشي بن حرب رضي الله عنه أن أصحاب رسول الله صلى الله عليه وسلم قالوا : يا رسول الله إنا نأكل ولا نشبع قال : فلعلكم تفترقون ؟ Second: to ensure the meeting of food and non-separateness: from wild ibn Harb may Allah be pleased with him that the owners of the Messenger of Allah peace be upon him said: "O Messenger of Allaah, do not eat satisfying said:" As you probably Frkon? قالوا : نعـم قال : فاجتمعوا على طعامكم واذكروا اسم الله يبارك لكم فيه " [3].وقال " طعام الواحد يكفي الاثنين وطعام الاثنين يكفي الأربعة وطعام الأربعة يكفي الثمانية " [4] They said: Yes, he said: they came together on your food and remember the name of God bless you in it "[3]. He said," enough food each Monday and Monday is enough food and food four four eight is enough "[4]

ثالثاً : عدم الأكل من معاقرة الأعراب ومن طعام المتباريين : عن ابن عباس رضي الله عنه قال : " نهى رسول الله صلى الله عليه وسلم عن معاقرة الأعراب " [5]. Third: Do not eat food and drink Bedouin contenders: Ibn Abbas, may Allah be pleased with him said: "The Messenger of God forbade peace be upon him for drinking Motif" [5]. وعنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم " نهى عن طعام المتباريين أن يؤكل " [6]، " وهي عقرهم الإبل وكان الرجلان يتباريان في الجود والسخاء فيعقر هذا إبلاً ويعقر الآخر حتى يعجز أحدهما رياء وسمعة ولا يقصدون به وجه الله فصار شبيها بما ذبح لغير الله ." And that the Messenger of Allah peace be upon him "forbidden food, the contenders have eaten" [6], "a Akarham camels and two men were competing to see how the generosity and generosity Viakr this camels and bite the other so can not one of hypocrisy and reputation do not mean by God's face became something like the slaughter of non- of God. " [7] [7]

رابعاً : الحرص على أن يأكل طعامك تقي : عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال : " لا تصاحب إلا مؤمناً ولا يأكل طعامك إلا تقي " [8] . Fourth: To ensure that the pious eat your food: Khudri may Allah be pleased with him that the Prophet peace be upon him said: "Do not accompany except a believer, do not eat your food but protects" [8].

خامساً : عدم الأكل على الخوان : وهو مرتفع يهيأ ليؤكل الطعام عليه كالطاولة : عن أنس بن مالك رضي الله عنه قال : " ما أكل نبي الله صلى الله عليه وسلم على خوان ولا في سكرجة ولا خبز له مرقق "[9] السكرجة : إناء صغير يوضع فيه الشيء القليل كالسلطة والمقبلات . Fifth: Do not eat at a table for: a high beautiful to be eaten the feed backgammon: Anas bin Malik may Allah be pleased with him said: "What to eat Prophet peace be upon him Juan or in sikrujjah, no bread, a laminated" [9] Alskrjp: a small bowl, placed a little thing Kalsultp and appetizers. ولا يعني هذا أنه يحرم الأكل على الطاولة أو ما ارتفع ولكن الأفضل الأكل على الأرض لأنه هدي النبي صلى الله عليه وسلم . This does not mean that it is haraam to eat at a table, or rose, but the best food on the ground that the teachings of the Prophet peace be upon him.

سادساً : عدم الأكل منبطحاً أو الجلوس على ما حرم : عن عمر رضي الله عنه " أن رسول الله نهى عن الجلوس على مائدة يشرب عليها الخمر وأن يأكل الرجل وهو منبطح على بطنه" [10] . VI: Do not eat lying or sitting on the campus of: the age may Allah be pleased with him "that the Messenger of Allah forbade sitting at a table drinking wine with them and eat the man, lying down on his stomach" [10].
سابعاً : عدم الأكل متكئاً : عن أبي جحيفة أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : " أما أنا فلا آكل متكئاً"[11]. Seventh: Do not eat reclining: Abu Juhayfah that the Messenger of Allah peace be upon him said: "But I do not eat reclining" [11]. وعن ابن عمرو قال : " مارُئي رسول الله صلى الله عليه وسلم يأكل متكئاً قط ، ولا يطأ عَقِبَهُ رَجُلان " [12] . Ibn Amr said: "Marii Messenger of Allah peace be upon him, leaning never eat, nor set foot heel men" [12].
قال شمس الحق العظيم آبادي شارح أبي داود : " ولايطأ عقبه رجلان " أي لايطأ الأرض خلفه رجلان . Shamsul Haq said'Azeemabaadi commentator Abu Dawood: "The two men also reviewed the heel" of any two men also reviewed the ground behind him.
والحق أنه صلى الله عليه وسلم لايمشي قدام القوم بل يمشي في وسط الجمع أو في آخرهم تواضعا .[13] Indeed, it is peace be upon him to Aemci before people even walking in the middle of the last of plus or modest. [13]

قال ابن القيم رحمه الله : والاتكاء على ثلاثة أنواع : Ibn al-Qayyim God's mercy: and reclining on three types:
أحدها : الاتكاء على الجنب. One: leaning on the side.
والثاني : التربع . The second: sit.
والثالث : الاتكاء على إحدى يديه وأكله بالأخرى. And third: reclining on one of his hands and eat the other.
والثلاث مذمومة " [14]. And three reprehensible "[14].

قال ابن القيم رحمه الله : " ويذكر عنه صلى الله عليه وسلم أنه كان يجلس للأكل متوركاً على ركبتيه ويضع بطن قدمه اليسرى على ظهر قدمه اليمنى تواضعاً لربه عز وجل وأدباً بين يديه واحتراماً للطعام وللموآكل فهذه الهيئة أنفع هيئات الأكل وأفضلها "[15]. Ibn al-Qayyim Allah's mercy: "It will be recalled him peace be upon him, I was sitting to eat mutawarrikan on his knees and put the belly of his left foot on the back of his right foot agreeable to the Lord Almighty, literature between his hands and out of respect for food and Moakl This body is the most useful bodies to eat and the best" [15].
وعن أنس قال: " أتي رسول الله صلى الله عليه وسلم : بتمر فرأيته يأكل وهو مقع من الجوع " [16].قال النووي رحمه الله : المقعي الذي يلصق أليتيه بالأرض وينصب ساقيه . Anas said: "came to the Messenger of Allah peace be upon him: then I saw him pass on eating a sterile from hunger" [16]. Nawawi said God's mercy: Almqai buttocks, which sticks to the ground and placed his legs. اهـ وهو غير الاتكاء المنهي عنه. Uh, is not leaning that is forbidden.
قال ابن حجر الهيتمي رحمه الله : وإذا ثبت كون الاتكاء مكروهاً أو خلاف الأولى فالسنة أن يجلس على اليسرى" [17] . Ibn Hajar al-Allah's mercy: and if it is proven that the reclining distasteful or otherwise the first Sunnis to sit on the left "[17].

ثامناً: التواضع في الجلوس : عن عبد الله بن بسر قـال : كـان للنبي صلى الله عليه وسلم قصعة يقـال لهـا الغـراء [18] يحملها أربعة رجال فلما أضحوا ، وسجدوا الضحى ، أتي بتلك القصعة – يعني : وقد ثرد فيها - ، فالتفوا عليها فلما كثروا جثا رسول الله صلى الله عليه وسلم [19]فقال أعرابي : ما هذه الجِلْسة ؟ Eighth: the humility to sit: Abdullah bin mystery said: The Prophet peace be upon him bowl is said to have glue [18] carried by four men when he become the deliberate, and worshiped forenoon, brought that bowl - I mean: Having weathered the -, Valtvo them when they were increased knelt Messenger of Allah peace be upon him [19] The Bedouin said: What is this meeting? فقـال رسول الله صلى الله عليه وسلم : " إن الله جعلني عبداً كريماً ولم يجعلني جباراً عنيداً " ثم قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : " كلوا من حواليها ودعوا ذِرْوَتَها يبارك فيها "[20] . The Messenger of Allah peace be upon him: "God made me a slave generous not overbearing stubborn" and "The Messenger of Allah peace be upon him:" Eat of the peak around and called to bless them "[20].

تاسعاً : غسل اليدين : عن عائشة رضي الله عنها قالت : " كان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا أراد أن ينام وهو جنب توضأ وإذا أراد أن يأكل غسل يديه "[21] . IX: Wash your hands: Aisha, may Allah be pleased with her: "The Messenger of Allah peace be upon him if he wants to sleep a side Todo and if he wants to eat washing his hands" [21].

عاشراً : كان لايعيب طعاما : عن أبي هريرة رضي الله عنه قال : " ما عاب رسول الله صلى الله عليه وسلم طعاماً قط إن اشتهاه أكله وإن كرهه تركه "[22] . Tenth: The food was Aieib: Abu Huraira may Allah be pleased with him said: "What is saliva Messenger of Allah peace be upon him food that he fancies never eat it, even leave it" [22].

الحادي عشر : وكان صلى الله عليه وسلم ينهى عن الأكل والشرب في آنية الذهب والفضة فعن حذيفة رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : لا تشربوا في آنية الذهب والفضة ولا تأكلوا في صحافهما ولا تلبسوا الحرير ولا الديباج فإنه لهم في الدنيا وهو لكم في الآخرة "[23] . Atheist ten: and it was peace be upon him forbids eating and drinking vessels of gold and silver narrated Hudhayfah may Allah be pleased with him that the Messenger of Allah peace be upon him said: "Do not drink from vessels of gold and silver and do not eat Sahafhma not wear silk or brocade, and it is them in this world is you in the Hereafter "[23].

الثاني عشر : وكان صلى الله عليه وسلم يقول : " ما ملأ ابن آدم وعاء شراً من بطنه بحسب ابن آدم أكلات يقمن صلبه فإن كان لا محالة فثلث لطعامه و ثلث لشرابه وثلث لنفسه "[24]. XII: The peace be upon him say: "The son of Adam fills no worse vessel than his stomach the son of Adam to eat solid, was inevitably one third to one-third for his food and drink and one third for himself" [24].
قال ابن القيم رحمه الله : " ومراتب الغذاء ثلاثة : أحدها : مرتبه الحاجة والثانية : مرتبة الكفاية ، والثالثة : مرتبة الفضلة ، فأخبر صلى الله عليه وسلم : أنه يكفيه لقيمات يقمن صلبه ، فلا تسقط قوته ولا تضعف معها ، فإن تجاوزها فليأكل في ثلث بطنه ، ويدع الثلث الآخر للماء ، والثالث للنفس وهذا من أنفع ما للبدن والقلب ، فإن البطن إذا امتلأ من الطعام ضاق عن الشراب ، فإذا ورد عليه الشراب ضاق عن النفس وعرض له الكرب والتعب بحمله بمنزلة حامل الحمل الثقيل ، هذا إلى ما يلزم من فساد القلب وكسل الجوارح عن الطاعات ، وتحركها في الشهوات التي يستلزمها الشبع ، فامتلاء البطن من الطعام مضر للقلب والبدن . هذا إذا كان دائماً أو أكثرياً ، وأما إذا كان في الأحيان ، فلا بأس به ، فقد شرب أبو هريرة بحضرة النبي صلى الله عليه وسلم حتى قال : والذي بعثك بالحق لا أجد له مسلكاً ، وأكل الصحابة بحضرته مراراً حتى شبعوا، والشِّبَعُ المفرط يُضْعِفُ القِوى والبدن وإن أخصبه ، وإنما يَقْوى البدن بحسب ما يقبل من الغذاء لا بحسب كثرته ، ولما كان في الإنسان جزء أرضي ، وجزء هوائي ، وجزء مائي ؛ قسم النبي صلى الله عليه وسلم طعامه وشرابه ونفسه على الأجزاء الثلاثة "[25] Ibn al-Qayyim Allah's mercy: "The orders of food three: One: salary need and II: rank enough, and the third: rank leftovers, let peace be upon him: it is sufficient for a few mouthfuls, then dropped his strength does not weaken them, the excess, let him eat one third of the stomach , and leaves the other third of the water, and the third the same and this is most useful for the body and heart, the stomach if filled with the food fed for a drink, if answered him drink fed self-presentation of the stress, fatigue, blowing like a pregnant heavy load, this is the necessary corruption of the heart and lazy prey on good deeds, and moving in the desires that are necessary satiety, Vamtla the belly of the food is harmful to the heart and body. if he always or Okthreya, but if he was often, there is nothing wrong, they drink Abu Huraira in the presence of the Prophet peace be upon him until he said: the sent you in truth I can not find his attitude, eating companions Bhoudrth repeatedly, until it had eaten enough, and satiety, excessive weakening of power and body and a fertile, but strengthened the body according to accept the food and not per element, and what was the human part of my land, and part of an antenna, and part water; Department of blessings him and his food and drink and the same three parts "[25]
قال الشاعر : The poet said:


فإن الداء أكثر ما تراه $$$ يكون من الطعام أو الشراب The disease more than what you see $ $ $ to be of food or drink
الثالث عشر : التسمية في أول الطعام وعند النسيان . XIII: the first label in the food and when you forget. عن ابن مسعود رضي الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : " من نسي أن يذكر الله في أول طعامه ، فليقل حين يذكر : بسم الله في أوله وآخره، فإنه يستقبل طعاماً جديداً ، ويمنع الخبيث ما كان يصيب منه "[26].وعن عائشة رضي الله عنها: أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : " إذا أكل أحدكم فليقل : بسم الله فإن نسي فليقل بسم الله في أوله وآخره "[27]. Ibn Masood may Allah be pleased with him said: The Messenger of Allah peace be upon him: "Who forgot to mention God in the first food, let him say when he states: In the Name of God in the beginning and the end, it receives food, new, and prevents malicious what affects it," [26 .] Aisha and blessings of God: that the Messenger of Allah peace be upon him said: "If you eat, say: the name of God, the forgot the name of God, let him say at the beginning and the end" [27]. وعنها قالت : كان النبي صلى الله عليه وسلم يأكل الطعام في ستة من أصحابه فجاء أعرابي فأكله بلقمتين . And it said: The Prophet peace be upon him eating food in six of his companions came Bedouin devoured Belkmtin. فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم : لو سَمَّى لكفاكم "[28] . The Messenger of Allah peace be upon him: if enough of the name "[28].
وعن حذيفة رضي الله عنه قال : " كنا إذا حضرنا مع رسول الله صلى الله عليه وسلم طعاماً لم نضع أيدينا حتى يبدأ رسول الله صلى الله عليه وسلم فيضع يده ، وإنا حضرنا معه مرة طعاماً فجاءت جارية كأنها تدفع ، فذهبت تضع يدها في الطعام ، فأخذ رسول الله صلى الله عليه وسلم بيدها ، ثم جاء أعرابي كأنه يدفع ، فأخذ بيده ، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم:إن الشيطان يستحل الطعام أن لا يذكر اسم الله تعالى عليه ، وإنه جاء بهذه الجارية ليستحل بها ، فأخذت بيدها ، فجاء بهذا الأعرابي ليستحل به ، فأخذت بيده، والذي نفسي بيده إن يده في يدي مع يديهما ، ثم ذكر اسم الله تعالى وأكل"[29] . And Hudhayfah may Allah be pleased with him said: "We, if We, along with the Messenger of Allah peace be upon him food, we do not put our hands until the messenger of Allah peace be upon him and put his hand, and surely we attended with him once food came running as if they are paid, I went to put her hand in the food, took Messenger of Allah peace be upon him her hand, and then came a Bedouin like to pay, he took his hand, "The Messenger of Allah peace be upon him: the devil is intimate with the food that does not mention the name of God be upon him, he came to this ongoing intimate with them, I took her hand, came to this Bedouin to be intimate with him, I took his hand, and my hand that hand in hand with their hands, and then he mentioned the name of God and eat "[29].

الرابع عشر : وكان صلى الله عليه وسلم يأكل بيمينه ، فعن حفصة رضي الله عنها قالت : : " كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يجعل يمينه لأكله ، وشربه ، ووضوئه ن وثيابه ، وأخذه ، وعطـائه ، وشمـاله لما سوى ذلك ".[30] XIV: The peace be upon him eat his right hand, was narrated that Hafsa, may Allah be pleased with her:: "The Messenger of Allah peace be upon him make the right hand to eat, and drink, and Odoih n clothes, and took him, and tender, and north to just that." [30]
وعن جابر رضي الله عنه : " أن رسول الله صلى الله عليه وسلم نهى أن يأكل الرجل بشماله وأن يمشي في نَعْلٍ واحدة "[31] Jabir may Allah be pleased with him: "The Messenger of Allah peace be upon him forbade men to eat with his left hand and walking in the sole of one" [31]
وعن سلمة بن الأكوع رضي الله عنه : أن رجلاً أكل عند رسول الله صلى الله عليه وسلم بشماله فقال : " كل بيمينك " قال: لا أستطيع قال : " لا استطعت "، ما منعه إلا الكِبْرُ ، فما رفعها إلى فيه [32]. And Salamah ibn al-Akwa may Allah be pleased with him: that a man ate with the Messenger of Allah peace be upon him with his left hand and said: "All right hand," he said: I can not he said: "I can", which prevented only old age, what brought me to [32]. وقال : " إذا أكل أحدكم فليأكل بيمينه وإذا شرب فليشرب بيمينه فإن الشيطان يأكل بشماله ويشرب بشماله "[33] . He said: "If you eat, let him eat with his right hand and his right hand if you drink may drink the Shaytaan eats with his left hand and drinks with his left hand" [33].

الخامس عشر : عن كعب بن مالك رضي الله عنه قال : كان صلى الله عليه وسلم يأكل بثلاث أصابع ، ويَلْعَقُ يده قبل أن يمسحها[34]. XV: from Ka'b ibn Maalik, may Allah be pleased with him said: The peace be upon him eating with three fingers, and licking his hand before he wipe [34]. قال ابن حجر الهيتمي رحمه الله : " بأصابعه الثلاث الإبهام والسبابة والوسطى"[35] Ibn Hajar al-Allah's mercy: "three fingers thumb and index finger and middle" [35]
قال ابن القيم رحمه الله : " وكان يأكل بأصابعه الثلاث ، وهذا أنفع ما يكون من الأكلات، فإن الأكل بأصبع أو أصبعين لا يسلتذ به الآكل ، ولا يمريه ولا يشبعه إلا بعد طول ... والأكل بالخمسة والراحة يوجب ازدحام الطعام ...ولا يجد له لذة ولا استمراء ، فأنفع الأكل أكله صلى الله عليه وسلم ، وأكل من اقتدى به بالأصابع الثلاث "[36] . Ibn al-Qayyim Allah's mercy: "He used to eat three fingers, and is the best way of eating, the eating finger or two fingers Iseltz not by eating, and Emarih not satisfy him only after a long ... and eating five, and comfort requires congestion and can not find food ... pleasure is not mentality, eating fruit Vonf peace be upon him, and eat of the fingers followed by three "[36].

السادس عشر : عن سلمى رضي الله عنها قالت : " كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يكره أن يؤخذ من رأس الطعام "[37] . XVI: Salma God bless them said: "The Messenger of Allah peace be upon him would hate to be taken from the top of the food" [37]. وعن عمر بن أبي سلمة ربيب رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : كنت غلاماً في حَجْرِ رسول الله صلى الله عليه وسلم و كانت يدي تطيش في الصحفة ، فقال لي رسول الله صلى الله عليه وسلم : يا غلام ، سمِ الله، وكل بيمينك ، وكل مما يليك ، فما زالت تلك طعمتي بَعْدُ "[38] . Umar ibn Abi Salamah agent of the Messenger of Allah peace be upon him said: I was a boy in the lap of the Messenger of Allah peace be upon him, and my hand was to wander in the dish, said to me, the Messenger of Allah peace be upon him: O boy, the name of Allah, and all your right hand, eat with, they remain Tamte after "[38].
وعن ابن عباس رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال : " البركة تنـزل وسط الطعام ، فكلوا من حافتيه ولاتأكلوا من وسطه "[39].وعن أنس قال : " أمرنا رسول الله صلى الله عليه وسلم أن نسلت الصحفة ، وقال : إنكم لا تدرون في أي طعامكم البركةُ "[40] . Ibn Abbas, may Allah be pleased with him that the Prophet peace be upon him said: "The blessing descends middle of the food, so eat from the edges and Atokloa from the waist" [39]. Anas said: "The Messenger of Allah peace be upon him that the Nusselt dish, but said:" You do not know where in your food the pool, "[40].

السابع عشر : عن جابر رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: " إذا وقعت لقمة أحدكم ، فليأخذها، فليمط ما كان بها من أذى ، وليأكلها ، ولا يدعها للشيطان "[41] . XVII: Jabir may Allah be pleased with him that the Messenger of Allah peace be upon him said: "If a bit of you, Vliokzha, Vlimt what was the harm, and eat, and he gives it to the devil" [41].

الثامن عشر: عدم التجشؤ : عن ابن عمر رضي الله عنه قال : تجشأ رجل عند النبي صلى الله عليه وسلم فقال : " كف عنا جشاءك ، فإن أكثرهم شعباً في الدنيا ، أطولهم جوعاً يوم القيامة "[42] . XVIII: Non-belching: Ibn Omar may Allah be pleased with him said: Winded man with the Prophet peace be upon him said: "Let us Jhaek, the most people in this world, the longest hunger Day of Resurrection" [42].

التاسع عشر : وكان من هديه صلى الله عليه وسلم أن ينتظر الطعام الساخن حتى يبرد ، فعن أسماء بنت أبي بكر – رضي الله عنها- أنها كانت إذا ثردت غطته شيئاً حتى يذهب نوره ودخانه ، ثم تقول : إني سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول : " إنه أعظم للبركة "[43] . XIX: One of the gift peace be upon him to wait for hot food to cool, was narrated that Asma bint Abi Bakr - may Allah be pleased - it was if Therdt covered something so go light and smoke, and then say: "I heard the Messenger of Allah peace be upon him says : "It is the greatest of the pool" [43].

العشرون : قال صلى الله عليه وسلم : " إذا وقع الذباب في شراب أحدكم ؛ فليغمسه ، ثم لينزعه ؛ فإن في أحد جناحيه داء وفي الآخر دواء"[44] . Twenty: He said peace be upon him: "If there is any one of you flies in the drink; Vlegmsh, then He takes away; the disease in one of the wings in the other drug" [44].

الواحد والعشرون : قال صلى الله عليه وسلم : " كلوا واشربوا وتصدقوا في غير إسراف ولا مخيلة "[45]. Twenty-one: He said peace be upon him: "Eat and drink and believe in without being extravagant or imagination" [45].

الثاني والعشرون : قال صلى الله عليه وسلم : " إذا أتى أحدكم خادمه بطعامه قد كفاه علاجه ودخانه ، فليجلسه معه ، فإن لم يجلسه معه ؛ فليناوله أكلة أو أكلتين "[46]. XXII: said peace be upon him: "If you let him have his food sufficient for his servant, treatment and tobacco smoke, Vlijlsh with him, if that is not Ijlsh him; Velinolh regarded as two meals, or eating" [46].

الثالث و العشرون : قال صلى الله عليه وسلم : " إذا طبخ أحدكم قِدراً فليكثر مرقها ثم ليناول جاره منها "[47] The third and Twenty: He said peace be upon him: "If any of you cooking some Vlikther Mrgaha then handed his neighbor, including" [47]

الرابع والعشرون : وعن أنس - رضي الله عنه - أن رسول الله صلى الله عليه وسلم " كان يعجبه الثُّفْل "[48]. Twenty-fourth: Anas - may Allah be pleased with him - that the Messenger of Allah peace be upon him "was like sediment" [48]. قال عبد الله : يعني ما بقي من الطعام. Abdullah said: I mean, what remained of the food.

الخامس والعشرون : وعن جبلةَ بن سُحَيْمٍ قال : أصابنا عامُ سَنَةٍ قَحْطٍ مع ابن الزبير فرُزِقْنا تمراً ، وكان عبد الله بن عمر رضي الله عنه يمر ونحن نأكل فيقول : " لا تقارنوا ، فإن النبي صلى الله عليه وسلم نهى عن القران ثم يقول : إلا أن يستأذن الرجل أخاه "[49]. Twenty-fifth: and protoplasm bin Suhaim said: "made us in year drought with Ibn al-Zubayr Ffersguena dates, and Abdullah bin Omar, may Allah be pleased with him passes and we eat:" Do not Tgarnoa, the Prophet peace be upon him forbade the Koran then says: But the man asked permission from his brother, "[49]. وقال صلى الله عليه وسلم :" من أكل مع قوم تمراً فلا يقرن ، إلا أن يأذنوا له "[50]. He said peace be upon him: "Whoever eats dates with people who do not match, but that authorize him" [50]. القران : أن يأكل تمرتين معاً فأكثر. Forums: Tmrtin to eat together more. قال البيهقي رحمه الله : " قال شعبه : الإذن من قول ابن عمر"[51] . Al-Bayhaqi said Allah's mercy: "He said his people: the permission of the view of Ibn Umar" [51].

السادس والعشرون : قال صلى الله عليه وسلم :" من أكل ثوماً أو بصلاً فليعتزلنا ، وليعتزل مسجدنا ، وليقعد في بيته "[52] . Twenty-sixth: He said peace be upon him: "Whoever eats garlic or should stay away, and retire our mosque, and sit in his house" [52]. وقال : " من أكل من هذه البقلة : الثوم والبصل والكرات ، فلا يقربنا في مسجدنا ، فإن الملائكة تتأذى مما يتأذى منه بنو آدم "[53]. He said: "Whoever eats of this watercress: garlic, onions, leeks, do not bring us closer in our mosque, the angels are offended by that which offends the sons of Adam" [53]. وقال صلى الله عليه وسلم : " من أكلهما فليتمهما طبخاً "[54]. He said peace be upon him: "It is Oklhma Fletmanma Baqee" [54]. " وقد ألحق العلماء بالمساجد ، المجامعَ العامةَ ، كمصلى العيد ، والجنازة ، ومكان الوليمة ، وألحقوا بالثوم والبصل كل ماله رائحة كريهة مما يتأذى بها الناس "[55]. "The scientists attached to mosques, synagogues, public prayer venue feast, funeral, and place of the banquet, and caused garlic and onions smell all his money which offends the people" [55].
قال ابن القيم رحمه الله : " ويذهب رائحته – البصل والثوم – مضغ ورق السذاب عليه " [56] . Ibn al-Qayyim Allah's mercy: "The smell goes - onions and garlic - Chewing paper Alsmab it" [56].

السابع والعشرون : عن أنس رضي الله عنه قال : " كان النبي صلى الله عليه وسلم إذا أكل طعاماً لَعَقَ أصابعه الثلاث "[57] Twenty-seventh: Anas may Allah be pleased with him said: "The Prophet peace be upon him if he eats the food, licking his fingers three" [57]
وقال صلى الله عليه وسلم : " إذا أكل أحدكم فليلعق أصابعه ، فإنه لا يدري في أيتهن البركة "[58]. He said peace be upon him: "If you eat Vlelak his fingers, he does not know Oithn the pool," [58]. قال ابن حجر الهيتمي - رحمه الله - : " أي لا تُعْلَمُ البركة في أية واحدة منهن ... وعليه فالذي يظهر أن الأكمل أن يلعق كل أصبع متوالية ... وأن اللعق ثلاث لكل من تلك الثلاث ... يبدأ بالوسطى لأنها أكثر تلويثاً إذا هي أطول ، فيبقى فيها من الطعام أكثر من غيرها ولأنها لطولها أول ما تنـزل الطعام ثم بالسبابة ثم بالإبهام "[59] . Ibn Hajar al-- may God have mercy on him: - "do not know of any pool in any one of them ... and it seems that the full sequence licking each finger licking ... and three for each of those three starts ... Ballosty because they are more polluting if is the longest, where the remains of food more than others and it is long first down food and then the forefinger and thumb "[59].

وقال : " تنبيه : في الأحاديث المذكورة الرد على من كره لعق الأصابع استقذاراً ، ومن ثم قال الخطابي : عاب قوم أفسدَ عقولَهم التَّرَفُّهُ لَعْقَ الأصابع وزعموا أنه مستقبح ، كأنهم لم يعلموا أن الطعام الذي علق بالأصابع والصحفة جزءاً مما أكلوه ، فإذا لم يستقذر كله ، فلا يستقذر بعضه ، وليس فيه أكثر من مصها ببطن الشفة ، ولا يشك عاقل أنه لا بأس بذلك ، وقد يُدْخِلُ الإنسان أصابعه في فيه فيدلكه ولم يستقذر من ذلك أحد ، انتهى ملخصاً . – يعني كلام الخطابي - ويؤيده أن الاستقذار إنما يتوهم في اللعق أثناء الأكل ، لأنه يعيدها في الطعام وعليها آثار ريقه ، وهذا غير سنة كما مر . واعلم أن الكلام فيمن استقذر ذلك من حيث هو لا مع نسبته للنبي صلى الله عليه وسلم ، وإلا خشي عليه الكفر ، إذ مَن استقذر شيئاً من أحواله صلى الله عليه وسلم مع علمه بنسبته إليه صلى الله عليه وسلم كفر "[60]. He said: "WARNING: in conversations mentioned response to those who hate licking fingers Astqmara, and then said rhetorically: saliva of people who spoil the minds of recreation lick fingers and claimed that repugnant meanings, as if they did not know that the food which was suspended by the fingers and of the dish part of what Okloh, if not a clean place the whole not a clean place in part, and not more than Msa stomach lip, no doubt wise it is okay to do so, may enter the human fingers in the Fidelkh not a clean place of that one, End quote. - I mean, the words of rhetoric - and is supported by the Alastqmar but fancy Licking during eating , because her back in the food and the effects of saliva, and this is years old and over. I know that to speak one who Astqdhir from where it is not with the rate of the Prophet peace be upon him, and only feared by disbelief, as it Astqdhir a thing of the conditions of peace be upon him with the knowledge pro rata to peace be upon him is kufr "[60].

قال ابن القيم رحمه الله : وكان إذا فرغ من طعامه لعق أصابعه ، ولم يكن لهم مناديل يمسحون بها أيديهم ، ولم يكن عادتهم غسل أيديهم كلما أكلوا [61] . Ibn al-Qayyim may God have mercy on him: When he had finished his food, lick his fingers, did not have a tissue by wiping their hands, not their habit to wash their hands whenever they eat [61].

الثامن والعشرون : عن أنس بن مالك رضي الله عنه قال :كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يتنفس في الشراب ثلاثاً ويقول : " إنه أروى وأمرأ وأبرأ "[62] . Twenty-eighth: Anas bin Malik may Allah be pleased with him said: The Messenger of Allah peace be upon him breathe in the drink three times and says: "It's Arwa enjoyable and more healthy" [62]. قال ابن القيم رحمه الله : الشراب في لسان الشارع وحملة الشرع : هو الماء ومعنى تنفسه في الشراب إبانته القدح عن فيه وتنفسه خارجه ثم يعود إلى الشراب كما جاء مصرحاً به في الحديث الآخر: " إذا شرب أحدكم فلا يتنفس في القدح ولكن ليبن الإناء عن فيه "[63]. Ibn al-Qayyim God's mercy: Drink in San Street and the campaign of Islam: The water and the meaning of breathing in the drink Ipanth mug on it and breathing outside and then return to drink as is stated clearly in another hadeeth: "If you let him not breathing in the mug, but built vessel for the "[63]. وعن أبي المثنى الجهني أنه قال : كنت عند مروان بن الحكم فدخل عليه أبو سعيد الخدري فقال له مروان : أسمعت من رسول الله صلى الله عليه وسلم أنه نهى عن النفخ في الشراب ، قال : فقال أبو سعيد : نعم ، قال : فقال له رجل : يا رسول الله إني لا أروى من نفس واحد ، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم :" فأبن القدح عن فيك ثم تنفس " قال : فإني أرى القذاة فيه قال :" فأهرقها "[64]. And Abu Muthanna al-Juhani said: "I was with Marwan ibn al-Hakam entered by Abu Sa'eed al said to him, Marwan: ever heard the Messenger of Allah peace be upon him that he forbade blowing into a drink, he said: Abu Said said:" Yes, he said: man said to him: O Messenger of God, I thirst is not quenched from the same one, "The Messenger of Allah peace be upon him:" Remove the cup from you then take a breath, "he said: I see specks in it he said:" Vohrgaha "[64]. وعن ابن عباس رضي الله عنه : أن النبي صلى الله عليه وسلم نهى أن يتنفس في الإناء أو ينفخ فيه[65]. Ibn Abbas, may Allah be pleased with him: that the Prophet peace be upon him forbade breathing into the vessel or blow it [65]. وعنه أن النبي صلى الله عليه وسلم نهى أن ينفخ في الطعام والشراب .[66] إلا لحاجة فيجوز والله أعلم. And that the Prophet peace be upon him forbade blowing on food and drink. [66] However, the need may be and God knows best.

التاسع والعشرون : في صحيح مسلم من حديث أبي سعيد رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم زجر – وفي لفظ نهى – عن الشرب قائماً[67] ، قيل لأنس : فالأكل ؟ Twenty-ninth: In Saheeh Muslim from the hadeeth of Abu Sa'eed al-may Allah be pleased with him that the Prophet peace be upon him rebuke - and forbade the word - for drinking whilst standing [67], it was said to Anas: Eating? قال : ذاك أشر وأخبث ، ولمسلم من حديث أبي هريرة رضي الله عنه : فمن نسي فليستقيء [68]. He said: That point and the most insidious, and a Muslim from the hadeeth of Abu Hurayrah may Allah be pleased with him: it is forgotten Felictakie [68]. وعن ابن عباس رضي الله عنه قال : مر النبي صلى الله عليه وسلم بزمزم فأتيته بدلو من ماء زمزم فشرب وهو قائم [69]. Ibn Abbas, may Allah be pleased with him said: The Prophet peace be upon him Bzmzm Votih a bucket of water he drank Zamzam is based [69]. قال ابن القيم رحمه الله : وكان من هديه الشرب قاعداً ، هذا كان هديه المعتاد ، وصح عنه أنه نهى عن الشرب قائماً ، وصح عنه أنه أمر الذي شرب قائماً أن يستقيء ، وصح عنه أنه شرب قائماً [70]. Ibn al-Qayyim Allah's mercy: and it was sitting drinking a gift, this was the usual gift, also reported that he forbade drinking exists, also reported that he was drinking that exists that Istqe, also reported that he drank whilst standing [70]. وقال : والصحيح في هذه المسألة : النهي عن الشرب قائماً وجوازه لعذر يمنع من القعود [71]. He said: The correct this issue: the prohibition on drinking in place and it is permissible for a reason, prevented from sitting [71]. قال ابن حجر العسقلاني رحمه الله : Ibn Hajar al-Allah's mercy:

إذا رُمْتَ تَشْرَبْ فاقْعُـدْ تَفُزْ $$$ بِسُنَّةِ صَفْوَةِ أهلِ الحِجـــازْ If you threw the drink Vaqad win $ $ $ Year elite people of Hijaz
وقـد صَحَّحُـوا شُرْبَهُ قائِماً $$$ ولكنه لبيانِ الجــــــوازْ [72] The corrected based drink $ $ $, but the statement of the passport [72]
قال الحافظ في الفتح [73]: وسلك العلماء في ذلك مسالك ... Said in al-Fath [73]: The scientists in this wire Courses ... وقد أشار الأثرم إلى ذلك أخيراً فقال : إن ثبتت الكراهة حملت على الإرشاد والتأديب لا على التحريم وبذلك جزم الطبري ، وأيده بأنه لو كان جائزاً ثم حرمه ، أو كان حراماً ثم جوزه ، لبين النبي صلى الله عليه وسلم ذلك بياناً واضحاً، فلما تعارضت الأخبار بذلك ، جمعنا بينها بهذا ". Has indicated Athram so finally he said: "The proven disliked loaded on guidance and discipline, not on the prohibition and thus asserted Tabari, supported by that if it was permissible and forbidden, or it was prohibited, then the nut, to the Prophet peace be upon him that a clear statement, and when he contradicted news so , we collected them this. "

الثلاثون : عن أبي هريرة رضي الله عنه : أن رسول الله صلى الله عليه وسلم نهى أن يشرب من في السقاء [74] . XXX: Abu Hurayrah, may Allah be pleased with him: that the Messenger of Allah peace be upon him forbidden to drink from the waterskins [74]. قال ابن الأثير : السقاء : ظرف الماء من الجلد ويجمع على أسقية [75] . Atheer said: waterskins: Chuck water from the skin and to agree to a Osagip [75].

الواحد والثلاثون : عن سهل بن سعد الساعدي رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم : أُتِيَ بشراب فشرب منه وعن يمينه غلامٌ ، وعن يساره الأشياخ ، فقال للغلام : " أتأذن لي أن أعطي هـؤلاء ؟" Thirty-one: from Sahl ibn Saad Al-Saedi, may Allah be pleased with him that the Messenger of Allah peace be upon him: come drink and drank it and his right boy, Aceach and left, said the boy: "Will you allow me to give them?" فقال الغلام : لا والله يا رسول الله ، لا أوثر بنصيبي منك أحداً ، قال : فتله رسول الله صلى الله عليه وسلم في يده "[76]. The boy said: "No, by Allaah, O Messenger of God, do not you Oother I rode one, he said: twist the Messenger of Allah peace be upon him in his hand" [76].

الثاني والثلاثون : عن عبد الله بن أبي أوفى رضي الله عنه قال : " كنا مع رسول الله صلى الله عليه وسلم ، وأصابهم عطش فجعل رسول الله صلى الله عليه وسلم يسقيهم ، فقيل : ألا تشرب يا رسول الله ؟ قال : "ساقي القوم آخرهم "[77] Thirty-second: Abdullah ibn Abi fuller may Allah be pleased with him said: "We were with the Messenger of Allah peace be upon him, and got thirsty and started the Messenger of Allah peace be upon him Isagehm, and was told: Do not Drink O Messenger of God? Said:" The legs of people most recently " [77]

الثالث والثلاثون : عن أبي هريرة رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال : " من أكل طعاماً ، فما تخلل[78] فليلفظ، ومالاك بلسانه فليبلع ، من فعل ذلك فقد أحسن ، ومن لا فلا حرج "[79]. Thirty-third: from Abu Hurayrah may Allah be pleased with him that the Prophet peace be upon him said: "eat food, what was introduced in [78] Vlelfez, and Malac tongue Filipla, who did it has done well, is not is not critical" [79].

الرابع والثلاثون : عن معاذ بن أنس رضي الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :" من أكل طعاماً فقال : الحمد لله الذي أطعمني هذا ورزقنيه من غير حول مني ولا قوة ، غفر له ما تقدم من ذنبه "[80] IV, XXX: Maaz ibn Anas may Allah be pleased with him said: The Messenger of Allah peace be upon him: "Whoever eats food, he said:" Praise be to Allah who has fed me this Rozknet not about me, with no power, his previous sins will be forgiven "[80]
وقال رسول الله صلى الله عليه وسلم : " إن الله ليرضى من العبد يأكل الأكلة فيحمده عليها ، ويشرب الشربة فيحمده عليها "[81]. The Messenger of Allah peace be upon him: "God is pleased with the person eats food and praises Him for it, and drink something and praises Him for it" [81]. وعنه صلى الله عليه وسلم قال : " إذا أكل أحدكم طعاماً فليقل: اللهم بارك لنا فيه، وأطعمنا خيراً منه ، وإذا سقي لبناً فليقل : اللهم بارك لنا فيه ، وزدنا منه ، فإنه ليس شيء يجزي من الطعام والشراب ؛ إلا اللبن"[82].وعن أبي أمامة رضي الله عنه قال : أن النبي صلى الله عليه وسلم كان إذا رفع العشاء من بين يديه قال : " الحمد لله حمداً كثيراً طيباً مباركاً غير مكفي ولا مودع ولا مستغنى عنه ربنا "[83]. And his peace be upon him said: "If you eat food, let him say: O Allah, bless us in it, and we feed it with something better, and if the watering for us say: God bless us in it, and we have increased it, it is not something reward of food and drink; only milk" [82] . Umaamah father and may God be pleased with him said: The Prophet peace be upon him was when he raised his hands of the dinner said: "Thank God, thank the many good and blessed than milk, and the applicant and unrequired God" [83]. وعن أنس : أن رسول الله صلى الله عليه وسلم كان إذا أوى إلى فراشة قال : " الحمد لله أطعمنا وسقانا وكفانا وآوانا ، فكم من لا كافي له ولا مؤوي"[84] . Anas: that the Messenger of Allah peace be upon him if he went to bed, he said: "Thank God, we feed and Sagana and Kavanagh and Awaneh, how many do not have enough percentage" [84]. وقال : " الحمد لله الذي يطعِم ولا يطعَم ، مَنَّ علينا فهدانا ، وأطعمنا وسقانا ، وكل بلاءٍ حسن أبلانا ، الحمد لله الذي أطعَمَ الطعام ، وسقى من الشراب ، وكسا من العُري ، وهدى من الضلالة ، وبَصَّرَ من العمى، وفَضَّلَ على كثيرٍ ممن خلق تفضيلاً ، الحمد لله رب العالمين "[85] . He said: "Praise be to Allah who feed is not fed, from us Fahadana, and we feed and Sagana, all well done Oblana, Praise be to Allah who fed the food, and gave the drink, and clothed nudity, and guidance from misguidance, and the sight of blindness, and the virtue to many of those who create favorable Praise be to Allah, Lord of the Worlds "[85].

الخامس والثلاثون : عن أنس قال : كان إذا أفطر عند قوم قال : أفطر عندكم الصائمون، وأكل طعامكم الأبرار ، وتنزلت عليكم الملائكة [86] . XXXV: Anas said: When he breaks his fast when people said: you have fast fasters, and the righteous eat your food, and the evil ones you angels [86]. يقصد النبي صلى الله عليه وسلم . Means the Prophet peace be upon him. وعنه قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : " أكل طعامكم الأبرار ، وأفطر عندكم الصائمون ، وصلت عليكم الملائكة "[87]. And it was said: The Messenger of Allah peace be upon him: "righteous eat your food, and fast you have those who fast, and you got angels" [87]. وقال صلى الله عليه وسلم : " من لا يشكر الناس لا يشكر الله "[88]. He said peace be upon him: "Whoever does not thank the people do not thank God" [88]. وقال صلى الله عليه وسلم : " اللهم بارك لهم فيما رزقتهم ، واغفر لهم وارحمهم "[89] . He said peace be upon him: "God bless them with Rozkthm, and forgive them and have mercy" [89].

السادس والثلاثون : عن سويد بن النعمان رضي الله عنه قال : خرجنا مع رسول الله صلى الله عليه وسلم إلى خيبر ، فلما كنا بالصهباء دعا بطعام ، فما أتي إلا بسويق ، فأكلنا فقام إلى الصلاة فتمضمض ومضمضنا [90]. XXXVI: About Sweden ibn al-Nu'man may Allah be pleased with him said: "We went out with the Messenger of Allah peace be upon him to the Khyber, and when we called Balsaba with food, but what came Psoiq, Voklna stood to pray and Vtamadamad Amadmdhana [90]. وعن صلى الله عليه وسلم أنه قال : " من بات وفي يده غمر[91] فأصابه شيء ، فلا يلومن إلا نفسه "[92] . And peace be upon him, he said: "It is in his hand immersion [91], hitting nothing, blame no one but himself" [92].

السابع والثلاثون : التسوك بعد الطعام : قال صلى الله عليه وسلم : " السواك مطهرة للفم مرضاة للرب "[93] XXXVII: use the miswaak after meals: said peace be upon him: "Siwak cleanses the mouth and pleases the Lord" [93]

الثامن والثلاثون : الوضوء من لحم الإبل : عن جابر بن سمرة رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال : توضؤوا من لحـوم الإبل ، ولا تتوضؤوا من لحوم الغنم ، وصلوا في مرابض الغنم ، ولا تصلوا في مبارك الإبل "[94]. قال النووي - رحمه الله - : وهذا المذهب أقوى دليلاً ، وإن كان الجمهور على خلافه ، وقد أجاب الجمهور عن هذا الحديث بحديث جابر : كان آخر الأمرين من رسول الله صلى الله عليه وسلم ترك الوضوء مما مست النار . ولكن هذا الحديث عام ، وحديث الوضوء من لحم الإبل خاص ، والخاص مقدم على العام والله أعلم [95] . وحديث ابن عباس - w - : " الوضوء مما يخرج وليس مما يدخل " ضعيف [96]. XXXVIII: ablution of camel meat: Jabir bin Samra may Allah be pleased with him that the Prophet peace be upon him said: Todwoa of camel meat, in Ttodwoa meat from sheep, arrived at the sheep pens, or pray in Mubarak camel "[94]. Said nuclear - may God have mercy on him: - This doctrine stronger evidence, although the public was the opposite, has responded to this hadeeth of Jabir: The last two of the Messenger of Allah peace be upon him leaving the ablution, which touched the fire. But such talk in general, and modern ablution of
لحم الإبل خاص ، والخاص مقدم على العام والله أعلم [95] . وحديث ابن عباس - w - : " الوضوء مما يخرج وليس مما يدخل " ضعيف [96].


------------------------------ [1] البخاري في كتاب البيوع باب ما قيل في اللحام والجزار ..
[2] اللؤلؤ والمرجان 2/608 باب ما بفعل بالضيف إذا تبعه غير من دعاه صاحب الطعام .
[3] أبو داود وابن ماجه وحسنه الألباني .
[4] مسلم.
[5] أبو داود وقال الألباني : حسن صحيح .
[6] أبو داود والحاكم وصححه الألباني .
[7] الأكمل من هدي النبي المرسل ص 293 .
[8] أبو داود والترمذي بإسناد لا بأس به.
[9] البخاري والترمذي .
[10] أبو داود وابن ماجة والحاكم وحسنه الألباني.
[11] البخاري والترمذي .
[12] أبو داود.
[13] عون المعبود 10/246 .
[14] زاد المعاد 1/148 .
[15] زاد المعاد 4/221 .
[16] مسلم .
[17] أشرف الوسائل ص 207.
[18] لبياضها .
[19] أي قعد على ركبتيه جالساً على ظهر قدميه.
[20] أبو داود بإسناد جيد كما قال النووي ، وصححه الألباني .
[21] النسائي وأحمد وابن حبان.
[22] البخاري والترمذي.
[23] رواه أحمد والستة.
[24] الترمذي وصححه الألباني .
[25] زاد المعاد 4/ 18-19.
[26] ابن حبان وابن السني وصححه الألباني .
[27] الترمذي وصححه الألباني .
[28] أبو داود والترمذي.
[29] مسلم.
[30] أحمد وأبو داود وصححه الألباني.
[31] مالك ومسلم.
[32] مسلم الحديث رقم 5236 .
[33] صحيح الجامع 383.
[34] أحمد ومسلم الحدي رقم 5265 .
[35] أشرف الوسائل 204 .
[36] زاد المعاد 4/322.
[37] البيهقي في الشعب وحسنه الألباني
[38] متفق عليه .
[39] أبو داود والترمذي واللفظ له وصححه الألباني .
[40] مسلم والترمذي.
[41] مسلم.
[42] الترمذي وصححه الألباني.
[43] السلسلة الصحيحة 659 .
[44] البخاري.
[45] أحمد والنسائي وابن ماجه.
[46] البخاري ومسلم.
[47] صحيح البخاري 676.
[48] أحمد والحاكم .
[49] متفق عليه .
[50] صحيح الجامع 6088 .
[51] الآداب الشرعية 177.
[52] البخاري ومسلم .
[53] مسلم .
[54] مسلم .
[55] زاد المعاد 4/294 الهامش.
[56] زاد المعاد4/290 ، و السذاب : هو الفيجن ، منه بري ، ومنه بستاني ، انظر تذكرة داود 1/171 ، ومعجم الصيدلة ص 364 ، وتاج العروس مادة ( سذب ) ، وقال منير بعلبكي في المورد : السذاب : نبتة طبية ، ذات مذاق مُرٍّ اهـ وهي بالإنجليزية : صلى الله عليه وسلمUE ، وانظر الجامع لمفردات الأدوية لابن البيطار 3/5 .
[57] الترمذي ومسلم وهو صحيح مختصر الشمائل 120 واللعق : اللحس.
[58] مسلم واللفظ له والبخاري 2035.
[59] أشرف الوسائل 203-304.
[60] أشرف الوسائل 205.
[61] زاد المعاد 1/149.
[62] مسلم .
[63] رواه ابن ماجة بلفظ " إذا شرب أحدكم فلا يتنفس في الإناء " زاد المعاد 4/230.
[64] البيهقي في الآداب حديث 540 ورواه الترمذي وقال : حديث حسن صحيح .
[65] الترمذي وقال حديث حسن صحيح.
[66] أحمد والطبراني.
[67] مسلم 3773 .
[68] مسلم 2026.
[69] البيهقي في الآداب حديث 533 .
[70] زاد المعاد / 229.
[71] زاد المعاد 1/149.
[72] نصائح للشباب 150.
[73] 10/86-87 .
[74] أحمد والبخاري.
[75] النهاية لابن الأثير 1/788.
[76] متفق عليه ، واللفظ لمسلم ، حديث رقم : 526 ، فتله : أي وضعه في يده.
[77] صحيح الجامع 3588 والبيهقي في الآداب حديث 554.
[78] والتخلل : هو استعمال الخِلال ( العود ) لإخراج ما بين الأسنان من الطعام ، النهاية لابن الأثير 1/528 ومختار الصحاح96.
[79] الآداب للبيهقي حديث 557 وأبو داود بلفظ : من أكل فما تخلل.
[80] أبو داود وحسنه الألباني .
[81] مسلم.
[82] الترمذي وقال: هذا حديث حسن .
[83] البيهقي في الآداب حديث 555 والبخاري أبو داود.
[84] البيهقي في الآداب حديث 556 ومسلم وأبو داود.
[85] ابن حبان وسنده قوي، رقم : 5219 .
[86] صحيح الجامع 4677 .
[87] البيهقي في الآداب 571.
[88] صحيح الجامع 6541 .
[89] البيهقي في الآداب حديث 570.
[90] البخاري.
[91] دسم و زهومة .
[92] صحيح الجامع 6115 .
[93] أحمد والنسائي والبيهقي وصححه الألباني .
[94] مسلم 360.
[95] شرح مسلم 4/49.
[96] الصلاة للطيار 48.
Camel meat in particular, and takes precedence over a year and God knows best [95]. The hadeeth of Ibn Abbas - w -: "ablution which comes out and it does not enter the" weak [96].


------------------------------ [1] Al-Bukhari in the Book of Business and the door of what was said in the welding of the butcher ..
[2] pearls and coral 2 / 608 as the door was followed by the Guest if not a proponent of the food.
[3] Abu Dawood and Ibn Majah and taqwa.
[4] a Muslim.
[5] Abu Dawood and Al-Albani said: Hasan Saheeh.
[6] Abu Dawood, the Governor and the horses.
[7] full practice of the Prophet sender p. 293.
[8] Abu Dawood and Tirmidhi attribution quite a bit.
[9] Al-Bukhari and Tirmidhi.
[10] Abu Dawood, Ibn Majah and the Governor and a man.
[11] Al-Bukhari and Tirmidhi.
[12] Abu Dawood.
[13] Aoun Idol 10/246.
[14] has re-1 / 148.
[15] the re-4 / 221.
[16] a Muslim.
[17] Ashraf means, p. 207.
[18] to whiteness.
[19] which sat on his knees sitting on the back of his feet.
[20] Abu Dawood with a good chain also said nuclear, and horses.
[21] Women, Ahmad and Ibn Hibbaan.
[22] Al-Bukhari and Tirmidhi.
[23] Narrated by Ahmad and the six.
[24] Narrated by al-Tirmidhi.
[25] the re-4 / 18-19.
[26] Ibn Hibbaan and I'm Sunni and horses.
[27] Narrated by al-Tirmidhi.
[28] Abu Dawood and Tirmidhi.
[29] a Muslim.
[30] Ahmad, Abu Dawood and horses.
[31] owner and a Muslim.
[32] the modern Muslim No. 5236.
[33] is true of the Whole 383.
[34] Ahmad and Muslim marginal number 5265.
[35] Ashraf means 204.
[36] the re-4 / 322.
[37] Bayhaqi in the people and the reward of those who
[38] Agreed.
[39] Abu Dawood and Tirmidhi narrated and horses.
[40] Muslim and Tirmidhi.
[41] a Muslim.
[42] Narrated by al-Tirmidhi.
[43] the correct string 659.
[44] Al-Bukhari.
[45] Ahmed, Women and Ibn Majah.
[46] Al-Bukhari and Muslim.
[47] Sahih al-Bukhari 676.
[48] Ahmed and the Governor.
[49] Agreed.
[50] is true of the Whole 6088.
[51] Islamic etiquette 177.
[52] Al-Bukhari and Muslim.
[53] a Muslim.
[54] a Muslim.
[55] the re-4 / 294 margin.
[56] the return 4 / 290, and Alsmab: is Allwegn, of which Barre, and from the gardener, see ticket Dawood, 1 / 171, and a glossary of Pharmacy, p. 364, and the crown of the bride Article (Szb), said Munir Baalbaki in the resource: Alsmab: medicinal plant, with a bitter taste, uh, a English: peace be upon him UE, and see the Whole of the items of medicines to Ibn Al-Bitar 3 / 5.
[57] al-Tirmidhi and Muslim, is a true 120 owner graceful and licking: pussy licking.
[58] Muslim narrated that al-Bukhaari, 2035.
[59] Ashraf means 203-304.
[60] Ashraf means 205.
[61] has re-1 / 149.
[62] a Muslim.
[63] Narrated by Ibn Majah words, "let him not breathing in the pot" Zaad 4 / 230.
[64] Bayhaqi in Arts and the hadeeth narrated by al-Tirmidhi, 540 said: a saheeh hasan hadeeth.
[65] Tirmidhi, who said, "That is true.
[66] Ahmed Tabaraani.
[67] Muslim, 3773.
[68] Muslim, 2026.
[69] Bayhaqi in modern literature 533.
[70] Zaad / 229.
[71] has re-1 / 149.
[72] Tips for young people 150.
[73] 10/86-87.
[74] Ahmad and Bukhari.
[75] of the end of the air I'm 1 / 788.
[76] agreed, and the version narrated by Muslim, hadeeth no: 526, twist: Any place it in his hand.
[77] Saheeh al-Bayhaqi in 3588 and talk of Arts 554.
[78] and infiltration: is the use of Khallaal (lute), to remove between the teeth of food, I'm the end of the air 1 / 528 and Saheeh selected 96.
[79] Arts for a modern 557 Bayhaqi and Abu Dawood says: "Eat of what was introduced.
[80] Abu Dawood and classed as hasan Albanian.
[81] a Muslim.
[82] Tirmidhi said: This is a hasan hadeeth.
[83] Bayhaqi in Arts and the hadeeth of al-Bukhaari, 555 Abu Dawood.
[84] Bayhaqi in Arts 556 modern and Muslim and Abu Dawood.
[85] Ibn Hibbaan and its chain is strong, No: 5219.
[86] is true of the Whole 4677.
[87] al-Bayhaqi in Arts 571.
[88] is true of the Whole 6541.
[89] Bayhaqi in modern literature 570.
[90] Al-Bukhari.
[91] and creamy Zhomp.
[92] is true of the Whole 6115.
[93] Ahmed, Women and al-Bayhaqi and horses.
[94] Muslim 360.
[95] Sharh Muslim, 4 / 49.
[96] The prayer of the pilot 48.

http://zayani1.wordpress.com
http://www.sotk.org/

Post a Comment

أحدث أقدم