وهذا المنهج النبوي واضحٌ وجليٌّ لكل من تأمل في السيرة العطرة. This method of the Prophet is clear and obvious for each of the hopes in the biography biography.
والأمثلة على هذا متعددة ،، Examples of such multiple,
ومن النماذج: منهج النبي عليه الصلاة والسلام في احتواء المشكلات داخل المدينة المنورة، وتجاوزه عن بعض أفعال المنافقين والزنادقة الذي يتظاهرون بالإسلام ويعيشون في جنبات المدينة النبوية؛ رغم ما كان يصدر عنهم من مواقف الخيانة العظمى، إلى الحد الذي جعل الصحابة يضيقون ذرعاً بأولئك الأفراد، ويطالبون النبي عليه الصلاة والسلام بقتلهم في أكثر من مرة، غير أن النبي عليه الصلاة والسلام كان متشبثاً بمنهجية الإغضاء، ويعلل ذلك بقوله: « لا يتحدث الناس أن محمدا يقتل أصحابه »، One model: The Way of the Prophet peace be upon him to contain the problems within the city of Medina, and overcome some of the actions of the hypocrites and heretics who pretend to Islam and living in the air in the city of the Prophet; despite what has been issued by them in positions of high treason, to the extent that companions impatient with those individuals, and demanding the Prophet peace be upon him to kill them more than once, but that the Prophet peace be upon him was clinging to turn down methodology, and explain that by saying: «do not people talk that Muhammad kills his companions»,
رواه البخاري ومسلم. Narrated by Bukhari and Muslim.
وفي واقعة أخرى يحدث جابر بن عبد الله يقول: In another incident occurs Jabir bin Abdullah says:
«لما قسم رسول الله صلى الله عليه وسلم غنائم هوازن بين الناس بالجعرانة قام رجل من بني تميم فقال: عدل يا محمد! «To the Department of the Messenger of Allah peace be upon him the spoils Hawazin Paljaranp between people, a man from Bani Tamim, said:" Justice, O Muhammad! فقال النبي صلى الله عليه وسلم: « ويلك! The Prophet peace be upon him: «Woe! ومن يعدل إذا لم أعدل؟! And adjusted if not edited?! لقد خبت وخسرت إن لم أعدل »، Have faded and lost, if not the fairest »,
فقال عمر بن الخطاب: يا رسول الله ألا أقوم فأقتل هذا المنافق؟ Omar ibn al-Khattab said: O Messenger of God I shall not Voguetl this hypocrite? قال: « معاذ الله أن تتسامع الأمم أن محمداً يقتل أصحابه » He said: «God forbid that the United Taatsama that Muhammad kills his companions»
ثم قال النبي صلى الله عليه وسلم: « إن هذا وأصحاباً له يقرأون القرآن لا يجاوز تراقيهم ». Then the Prophet peace be upon him: «That and his companions read the Koran does not exceed Tracehm».
رواه أحمد وأصله في صحيح البخاري. Narrated by Ahmad and its origin in Sahih Al-Bukhari.
وفي روايات أو مناسبات أخرى عندما كان الصحابة يرون أن أشخاصاً ممن يعيشون في كنف الدولة الإسلامية ارتكبوا أعمالاً شنيعة، مما يطلق عليه اليوم في قوانين الدول «الخيانة العظمى» نحو أوطانهم، ويطالب الصحابة ومنهم كبار وزراء ومستشاري النبي الكريم عليه الصلاة والسلام، بتنفيذ الحكم الحاسم نحوهم، إلا أنه كان يرد عليهم: « أكره أن يتحدث الناس أن محمداً يقتل أصحابه » وبقوله: « فكيف إذا تحدث الناس يا عمر أن محمداً يقتل أصحابه ». In novels or other occasions when the prophet saw that people who live within the confines of the Islamic State have committed reprehensible acts, which today is called the laws of the States «treason» about home, and calls for the prophet and their senior ministers and advisers of the Holy Prophet peace be upon him, implementation of government critical etc., but it was given to them: «I hate when people talk that Muhammad kills his companions» and said: «If the people spoke of how my life that Muhammad kills his companions».
وتوضيحاً لهذه السياسة النبوية: فإن المجتمع الإنساني آنذاك وهو يشاهد هذا الدين الجديد وهذه الدولة الوليدة على أساسه وتشريعاته فإنهم يرمقون اتجاهات قائدها ويراقبون قراراتها، إلى الحد الذي سيروا معه تاريخ هذا القائد منذ مولده وطبيعة تعاملاته وأخلاقه، بل وتاريخ أجداده، كما جاء في الحوار الشهير بين اثنين من أكبر قادة وساسة ذلك العصر وهما القائد القرشي أبو سفيان والملك الرومي هرقل. And an explanation of the policy of the Prophet: The humanitarian community at the time, watching this new religion and the fledgling State on the basis of the legislation, they stare trends pilot and monitor resolutions, to the extent that walk with the date of this leader from his birth and the nature of his dealings and morals, and even ancestry, as stated in his famous dialogue between two of the greatest leaders and politicians of that era and are the leader Abu Sufian al-Qurashi, King Rumi Hercules.
وفي ضوء ذلك كان النبي صلى الله عليه وسلم يدرك أن الناس من حوله لن يتفهموا سبب الحكم بالإعدام الذي تقضي به الدول نحو من يخونها من رعاياها، فترك ذلك رعايةً لمصلحة أعلى وهي حماية سمعة الرسالة الخاتمة التي كلفه الله بإبلاغها للثقلين. In light of this, the Prophet peace be upon him realize that the people around him will not understand the cause of the death sentence decreed by the States towards the betrayed one of its nationals, abandoning care of the interests of protecting the reputation of the highest letter that conclusion tabbed God communicated them to the Tkulain.
ولم يزل النبي صلى الله عليه وسلم محافظاً على منهجية حماية سمعة الإسلام، وبخاصة لدى التعامل مع الدول وأهل الملل الأخرى، عملاً بالتوجيهات الربانية، كما في قوله سبحانه: « وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِن قَوْمٍ خِيَانَةً فَانبِذْ إِلَيْهِمْ عَلَى سَوَاء إِنَّ اللّهَ لاَ يُحِبُّ الخَائِنِينَ » It is still the Prophet peace be upon him governor on the methodology for protecting the reputation of Islam, especially when dealing with States and the people of boredom the other, in accordance with the guidance the Lord, as in His saying: «or from any of the people betray their covenant to them both that God does not love the treacherous»
[الأنفال:59]. [Anfal: 59].
وتوضح هذه الآية الكريمة ما رواه سليم بن عامر قال: كان بين معاوية وبين الروم عهد، وكان يسير نحو بلادهم، حتى إذا انقضى العهد غزاهم. Explains this verse narrated by Salim bin Amer said: The distance between Sid and the Roman era, and was walking towards home, even if passed Covenant Gzahm.
وفي رواية: فأراد ان يدنو منهم فإذا انقضى الأمد غزاهم، فجاء رجل على فرس أو برذون وهو يقول: الله أكبر الله أكبر، وفاء لا غدر. In the novel: he wanted to lower them, if passed Gzahm term, there came a man on a horse or Brdhun he says: God is great God is great, and the fulfillment of not betrayed. فنظروا فإذا عمرو بن عبسة رضي الله عنه، فأرسل إليه معاوية فسأله؟ If Venzeroa Amr ibn Absa may Allah be pleased with him, sent him Sid asked? فقال: سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: « من كان بينه وبين قوم عهد فلا يشد عقدة ولا يحلها حتى ينقضي أمدها أو ينبذ إليهم على سواء »، فرجع معاوية بالناس. He said: "I heard the Messenger of Allah peace be upon him said:« Who was between him and the people of the Covenant does not pull the node does not solve it to while away the standing or rejects them on terms », Sid came back with people.
رواه أحمد وأبو داود والترمذي. Narrated by Ahmad, Abu Dawood and Tirmidhi.
وكان النبي عليه الصلاة والسلام يوصي من يعينهم من القادة والسفراء ومن يتفاوض مع غير المسلمين ويقول لهم: The Prophet, peace be upon him recommends appointed by the leaders, ambassadors and negotiate with non-Muslims and say to them:
« إذا أرادوك أن تجعل لهم ذمة الله وذمة نبيه فلا تجعل لهم ذمة الله ولا ذمة نبيه، ولكن اجعل لهم ذمتك وذمة أصحابك، فإنكم أن تخفروا ذممكم وذمم أصحابكم أهون من أن تخفروا ذمة الله وذمة رسوله » «If Oruddoc that make them the protection of Allaah and His Prophet edema, do not make them the protection of Allaah and His Prophet edema, but make them yours, edema and friends, you should Tkhvroa Zmemkm and receivables Osahabkm easier from that Tkhvroa the protection of Allaah and His Messenger, pending»
رواه مسلم. Narrated by Muslim.
قال العلماء: الذمة هنا: العهد The scholars said: disclosure here: the Covenant
ومعنى تخفروا: أي نقض عهدهم، والمعنى لا تجعلوا العهد منسوباً إلى الله أو إلى نبيه فإنه قد ينقضه من لا يعرف حقه، وينتهك حرمته بعض الأفراد. The meaning of Tkhvroa: Any denunciation their covenant, and do not make sense relative to the Covenant of God to His Prophet, or it may veto does not know of his right, and violates the sanctity of some individuals. ولكن يكون العهد باسم القائد حتى يكون مسؤولاً عنه هو. But it would be as Commander of the Covenant in order to be responsible for it.
وعند النظر في الحملات الجائرة لتشويه تراث الأمة وتاريخها والتي يتبناها اليوم أقوام جعلوا هدفهم الأكبر الصد عن دين الإسلام ومنع الناس من تقبله، وسلكوا في سبيل ذلك مسلك التشويه والافتراء، مستغلين أخطاء بعض من ينتسبون للإسلام، فراحوا يضخمونها ويسخرون لها وسائل الإعلام والاتصالات ليؤكدوا للعالم مزاعمهم نحو الإسلام ونحو نبي الرحمة عليه الصلاة والسلام، على غرار ما تابعناه في الفترة الأخيرة من حملات محاولة الإساءة للنبي الكريم عليه الصلاة والسلام، When considering the campaigns unfair to tarnish the nation's heritage, history and adopted by today's people who have made their goal the biggest rollback of the religion of Islam and prevent people from accepting, and walked to the conduct of slander and misrepresentation, taking advantage of the mistakes of some adherents of Islam, so they start Idkhmunha and made fun of her media and communications to assure the world of their claims about Islam and about the Prophet of mercy and peace be upon him, as we have seen in recent campaigns try to abuse of the Holy Prophet peace be upon him,
إن ذلك كله ليفرض علينا أهل الإسلام أن نجعل من أولويات التعامل مع غير المسلمين مبدأ (حماية سمعة الإسلام) و(حماية سمعة النبي صلى الله عليه وسلم) All this imposed on us the people of Islam to make the priorities of dealing with the principle of non-Muslims (to protect the reputation of Islam) and (to protect the reputation of the Prophet peace be upon him)
وأن نوضح الصورة الحقيقية للإسلام وأن نعرف بهدي رسول الله صلى الله عليه وسلم الذي قال الله عنه: « وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ ». And to clarify the true image of Islam and know the guidance of the Messenger of Allah peace be upon him, which Allaah says: «We sent thee except as a Mercy to the worlds».
[الأنبياء:107]. [Prophets: 107].
د. D. خالد بن عبد الرحمن الشايع Khalid Bin Abdul Rahman Al Shaya
http://zayani1.wordpress.com
http://www.sotk.org/
إرسال تعليق