كان ذلك حتى أشرقت شمس الإسلام بمبعث خير الرسل – صلى الله عليه وسلم - ، والذي جاء برسالة الهدى والحق ، والخير والعدل ، ليعيد الحقوق إلى تلك الفئة المهضومة ، ويعيد لها اعتبارها ، من خلال الآداب والتوجيهات التي تجلب النفع لها ، وتدفع الضر عنها . That was until the sun rose Islam acting out the good Apostles - peace be upon him - and that was a message of guidance and truth, goodness and justice, to restore rights to that category digested, and restores her mind, through the Arts and guidance that will bring benefit them, and paid harm them.
وكم كان الأثر عظيماً في نفوس من تعاملوا مع النبي – صلى الله عليه وسلم – من العبيد ، فقد استطاع أن يأسر قلوبهم ويملك مشاعرهم بسماحة أخلاقه وكريم شمائله ، ولننظر إلى قصّة زيد بن حارثة رضي الله عنه مولى النبي – صلى الله عليه وسلم - ، فقد استقرّ في بيته عليه الصلاة والسلام قبل البعثة ، وظلّ هناك يقوم على خدمته ويرعى شؤونه ، حتى بلغت الأخبار إلى والده بوجوده عند النبي – صلى الله عليه وسلم – ، فانطلق مسرعاً إليه ، وطلب منه أن يرد ولده ، فنظر النبي عليه الصلاة والسلام إلى زيد وقال : ( إن شئت فأقم عندي ، وإن شئت فانطلق مع أبيك ) ، ولم يطل اختيار زيد رضي الله عنه ، فلم يكن ليفضّل عليه أحداً ، فقال : بل أقيم عندك ، فسُرّ النبي – صلى الله عليه وسلم – من موقفه فقرّر أن يتبنّاه ، وهكذا عاش زيد رضي الله عنه عيشةً هانئةً راضية ، ينسبه الناس فيقولون : زيد بن محمد حتى أبطل الله عادة التبني ، والقصة مذكورة في معجم الطبراني . How much impact has been great in the hearts who have dealt with the Prophet - peace be upon him - of slaves, he was able to captivate their hearts and have feelings graciously morals and cream merits, to look to the story of Zaid bin Haritha may Allah be pleased with him freed slave of the Prophet - peace be upon him -, the settled in his house, peace be upon him before his mission and stayed there based on the service and takes care of its affairs, until it reached the news to his father's presence when the Prophet - peace be upon him -, so it rushed to him and asked him to respond and his son, saw the Prophet peace be upon him to Zaid said : (if you like thy have, and if you wish Hence, with your father), did not take long selection Zaid may Allah be pleased with him, it was not preferred by anyone, he said: it took you, interpreted the Prophet - peace be upon him - from his position he decided to be adopted, and so he lived Zaid may Allah be pleased with him happy carefree existence, attributes people say: Zaid Bin Mohammed until superseded God usually adoption, and the story are listed in a dictionary Tabaraani.
والذين تشرّفوا بخدمة النبي – صلى الله عليه وسلم - من العبيد والإماء وغيرهم من الأحرار جمعٌ كبير ، ويمكن العودة إلى كتاب " زاد المعاد " للإمام ابن القيم لمعرفة أسمائهم ، حيث عقد فصلاً بيّن فيه أسماءهم جميعاً . And who were honored to serve the Prophet - peace be upon him - from slaves and other slaves and free a large collection, and can return to the book "Zaad" by Imam Ibn al-Qayyim to know their names, where he held a disconnect between where all their names.
وإذا تتبعنا التوجيهات والحقوق التي قرّرها النبي – صلى الله عليه وسلم – للموالي والخدم فسنعرف مقدار الاهتمام الذي حازته هذه الفئة في شريعة الإسلام ، فقد جعل لهم حقّاً في المأكل والمشرب والملبس ، ودعا عليه الصلاة والسلام إلى إشراكهم في الجلوس ، فقال في وصيّته الشهيرة : ( إخوانكم جعلهم الله تحت أيديكم ، فأطعموهم مما تأكلون ، وألبسوهم مما تلبسون ) رواه البخاري ، وصحّ عنه عليه الصلاة والسلام قوله : ( للمملوك طعامه وكسوته ) رواه أحمد ، وينقل لنا جابر بن عبد الله رضي الله عنه أن النبي - صلى الله عليه وسلم – كان يوصى بالمملوكين خيراً ويقول : ( أطعموهم مما تأكلون ، وألبسوهم من لبوسكم ، ولا تعذبوا خلق الله عز وجل ) رواه البخاري في الأدب المفرد ، وفي المشاركة في الجلوس قال عليه الصلاة والسلام : ( إذا جاء أحدكم خادمه بطعامه فليجلسه ، فإن لم يقبل فليناوله منه ) رواه البخاري في الأدب المفرد . If we follow the guidance and rights established by the Prophet - peace be upon him - to the heirs and servants we'll know the amount of attention it received in this category in the law of Islam, has made them really in the food and drink, clothing, and called upon him blessings and peace be to involve them to sit, he said in his will known: ( brothers made them God under your hands, Votamohm which you eat, and Olpsohm which confound) Bukhari, Qadaris peace be upon him said: (the property's food and Ksute) Narrated by Ahmad, tells us Jabir bin Abdullah may Allah be pleased with him that the Prophet - peace be upon him - was recommended Palmmlukin good and says: (Otamohm which you eat, and Olpsohm from Boscm, and were tortured creation of God) Bukhari in literature, singular, and to participate in sit said peace be upon him: (If you comes servant his food Vlijlsh, it did not accept Velinolh it) Narrated by al-Bukhaari in literature singular.
ويؤكد النبي – صلى الله عليه وسلم – على ضرورة الإحسان إلى الخدم والعبيد ، وأن ذلك من أبواب الصدقة فيقول : ( وما أطعمت خادمك فهو لك صدقة ) رواه أحمد ، وجاء رجلٌ إلى النبي - صلى الله عليه وسلم – فقال : عندي دينار ، فقال له : ( أنفقه على نفسك ) ، قال : عندي آخر ، فقال له : ( أنفقه على زوجتك ) ، قال : عندي آخر ، فقال له : ( أنفقه على خادمك ، ثم أنت أبصر ) رواه البخاري في الأدب المفرد . And confirms the Prophet - peace be upon him - the need for charity to servants and slaves, and that sections of the charity says: (and fed your server is yours charity) Narrated by Ahmad, a man came to the Prophet - peace be upon him - said: I have a JD, he said to him : (spend it on yourself), said: "I have another, said to him: (spent on your wife), said:" I have another, said to him: (spent on your server, then you saw) narrated in the literature singular.
ولما كان الخدم وغيرهم من الضعفاء مظنّة الهضم والظلم ، شدّد النبي – صلى الله عليه وسلم – على تحريم أكل أموالهم أو تأخيرها فقال : ( أعطوا الأجير أجره قبل أن يجف عرقه ) رواه ابن ماجة . As the servants and other vulnerable is a sign of digestion and injustice, he stressed the Prophet - peace be upon him - it is haraam to eat their money or delayed, he said: (Give the employee his wages before his sweat dries) Narrated by Ibn Majah.
وسلك النبي – صلى الله عليه وسلم – مع هؤلاء مسلك التعليم والإرشاد ، والابتعاد عن التوبيخ والتقريع تجاه ما يصدر منهم من هفوات بشريّة لا يسلم منها أحد ، يقول أنس رضي الله عنه : خدمت رسول الله - صلى الله عليه وسلم - عشر سنين ، والله ما سبني سبة قط ، ولا قال لي أفًّ قط ، ولا قال لي لشيء فعلته : (لم فعلته ) ، ولا لشيء لم أفعله : ( ألا فعلته ) ، رواه أحمد . Cord of the Prophet - peace be upon him - with those course education and extension, and stay away from reprimand and censure towards what comes out of them lapses mankind have not spared one, "says Anas, may Allah be pleased with him: I served the Messenger of Allah - peace be upon him - for ten years, God, what embarrassment never insulted me, and he never asked me, and told me something I did: (not done), not for something I did not do: (not done), narrated by Ahmed.
كما نهى النبي – صلى الله عليه وسلم – عن تكليف الموالي بالأعمال فوق طاقتهم ، فقال : ( لا تكلفوهم ما يغلبهم ، فإن كلفتموهم فأعينوهم ) رواه البخاري . It also forbade the Prophet - peace be upon him - from mandated work pro overworked, he said: (not what Tklvohm overcome them, the Kfattmohm Voainohm) Bukhari.
وإبطالاً لما كان عليه أهل الجاهلية من ضرب الموالي وتعذيبهم ، نهى النبي – صلى الله عليه وسلم – عن ذلك فقال : ( ولا تعذبوا خلق الله عز وجل ) رواه البخاري في الأدب المفرد ، وقال عليه الصلاة والسلام : ( لا تضربوا المسلمين ) رواه أحمد . And invalidation of what it was people of ignorance of the striking pro-torture, The Prophet - peace be upon him - for that and said: (and were tortured creation of God) Bukhari in literature, singular, and said peace be upon him: (Fire not Muslim) Narrated by Ahmad.
وكان عليه الصلاة والسلام يعظ أصحابه إذا رآهم يعتدون على مواليهم بالضرب ، كما حصل مع أبي مسعود الأنصاري رضي الله عنه حين ضرب غلاماً له ، فقال له النبي – صلى الله عليه وسلم - : ( اعلم أبا مسعود ، لله أقدر عليك منك عليه ) ، فقال أبو مسعود رضي الله عنه : يا رسول الله ، هو حر لوجه الله ، فقال له : ( أما لو لم تفعل لمسّتك النار ) رواه مسلم . The peace be upon him preach his companions if he saw attacking their master beat, as happened with Abu Masud Al-Ansari may Allah be pleased with him while beating boy to him, said to him, the Prophet - peace be upon him -: (I know the father of Masoud, God, I appreciate you you him), said Abu Masood may Allah be pleased with him: "O Messenger of God, is free for God's sake, said to him: (But if you do not undone fire) Narrated by Muslim.
وقد جعل النبي – صلى الله عليه وسلم – ضرب الموالي بغير حقٍ ذنباً يستوجب الكفارة ، وجعل الكفارة هي العتق ، قال – صلى الله عليه وسلم - : ( من ضرب غلاما له حداً لم يأته – أي بغير حدٍ - أو لطمه ، فإن كفارته أن يعتقه ) رواه مسلم ، وأمر عليه الصلاة والسلام سويد بن مقرن بإعتاق خادمة له قام بضربها ، فقيل له : ليس له خادم غيرها ، فقال : ( فليستخدموها ، فإذا استغنوا خلوا سبيلها ) رواه البخاري في الأدب المفرد . The Prophet - peace be upon him - hit pro unlawfully sin requiring penance, and make expiation is the emancipation, he said - peace be upon him -: (from hitting a boy, his end did not come to Him - that is without end - or a blow, the atonement that set him free ) Narrated by Muslim, and ordered him peace and blessings of Sweden bin Horny Biataq beating her maid to him, told him: it has no other server, he said: (Felictkhaddmoha, if made rich devoid process) Bukhari in literature singular.
ومن الآداب اللفظية التي جاء التنبيه عنها ، النهي عن استخدام ألفاظٍ في حق الموالي والخدم لا تليق إلا بالله عزوجل ، فقد روى أبو هريرة رضي الله عنه أن النبي - صلى الله عليه وسلم – قال : ( لا يقل أحدكم : أطعم ربك ، وضّئ ربك ، اسق ربك ، وليقل : سيدي ، مولاي ، ولا يقل أحدكم : عبدي ، أمتي ، وليقل : فتاي ، وفتاتي ، وغلامي ) متفق عليه ، والسبب في النهي أن حقيقة الربوبيّة لله تعالى ؛ فمنع المضاهاة في الاسم ، ومثلها العبوديّة ، فالمستحقّ لها حقيقةً هو الله جلّ وعلا ، فنُهي عن ذلك لما فيه من تعظيم لا يليق بالمخلوق . The Arts verbal came alert them, the prohibition on the use of words in the right pro-and servants do not befit only God Almighty, narrated by Abu Huraira may Allah be pleased with him that the Prophet - peace be upon him - said: (at least one of you: Feed your Lord, Odi Lord, Bartend Lord, and say: Sir, sir, is no less of you: Abdi, my nation and say: My man, and Baby, and servant) Agreed, and why the prohibition is that the fact that the Godhead God Almighty; prevented matching name, like slavery, A receivable with the fact that God is Allah the Exalted, forbade it because it is not appropriate to maximize the creation.
وفي تزويج النبي – صلى الله عليه وسلم – لعددٍ من أصحابه الموالي رسالةٌ واضحةٌ في أن العبرة والمعوّل عليه إنما هو الدين والخلق والتقوى ، بغضّ النظر عن المكانة الاجتماعيّة ، فقد زوّج مولاه زيد بن حارثة بقريبته زينب بنت جحش الهاشمية رضي الله عنهما ، وزوّج أسامة بن زيد بفاطمة ينت قيس القرشية ، فكان هذا النموذجان أسوة للأمة من بعده. In the marriage of the Prophet - peace be upon him - for a number of his companions, pro clear message that the lesson and relying upon is religion and morals and piety, regardless of social status, the husband of his Lord Zaid bin Haritha takes custody of Jahsh Hashemite God bless them, and a pair of Osama bin Zeid Fatima Lint measured Qurashiyyah, this was like two models for the nation after him.
وكما قرّر النبي – صلى الله عليه وسلم –الحقوق ، بيّن في المقابل الواجبات التي ينبغي على المملوك أو الخادم مراعاتها ، فقال عليه الصلاة والسلام مذكّراً وناصحاً : ( ألا كلكم راع وكلكم مسؤول عن رعيته وعبد الرجل راع على مال سيده وهو مسؤول عنه ) رواه البخاري . As decided by the Prophet - peace be upon him - the rights, between the corresponding duties that should be owned or server is taken into account, he said peace be upon him reminding and advising: (no you is a shepherd and each of you responsible for his flock and Abdel-man is the shepherd of his master's wealth, an official with him) narrated .
وهكذا حيثما قلّبت النظر في سيرة النبي – صلى الله عليه وسلم – تجد الكمال في الأخلاق ، والعدل في الأحكام ، والحلم في التعامل ، فصلوات الله وسلامه عليه . So where turned to consider the biography of the Prophet - peace be upon him - find the perfect morality, and justice in judgments, the dream of a deal, May the God be upon him.
http://zayani1.wordpress.com
http://www.sotk.org/
إرسال تعليق