وكان خلق التواضع من الأخلاق التي اتصف بها صلى الله عليه وسلم، فكان خافض الجناح للكبير والصغير، والقريب والبعيد، والأهل والأصحاب، والرجل والمرأة، والصبي والصغير، والعبد والجارية، والمسلم وغير المسلم، فالكل في نظره سواء، لا فضل لأحد على آخر إلا بالعمل الصالح . The creation of the humility of morality that characterized the peace be upon him, was flat wing for large and small, near and distant future, parents and friends, and men and women, and the boy and small, slave and ongoing, and the Muslim and non-Muslims, everyone in the consideration of whether, in virtue of one upon another only by working good.
وأبلغ ما تتجلى صور تواضعه صلى الله عليه وسلم عند حديثه عن تحديد رسالته وتعيين غايته في هذه الحياة؛ فرسالته ليست رسالة دنيوية، تطلب ملكًا، أو تبتغي حُكمًا، أو تلهث وراء منصب، بل رسالة نبوية أخروية، منطلقها الأول والأخير رضا الله سبحانه، وغايتها إبلاغ الناس رسالة الإسلام. He informed the reflected images modesty peace be upon him when speaking of the determination letter and the appointment than in this life; His message is not a worldly, requests the property, or, seeking a ruling, or to chase the post, but a prophetic Hereafter, progression from the first and final satisfaction of God Almighty, and purpose tell people the message of Islam. فقد كان صلى الله عليه وسلم كثير القول: ( إنما أنا عبد الله ورسوله )، فهو قبل كل شيء وبعد كل شيء عبد لله، مقر له بهذه العبودية، خاضع له في كل ما يأمر به وينهى عنه؛ ثم هو بعد ذلك رسول الله إلى الناس أجمعين . It was peace be upon him many say: (but I am the servant of God and His Messenger), it is first and foremost, after all, a servant of God, the headquarters of him by slavery, subject to him in whatever he wants it and forbid it; Then after the Prophet of God to the people all.
ولأجل هذا المعنى، كان صلى الله عليه وسلم ينهى أصحابه عن مدحه ورفعه إلى مكانة غير المكانة التي وضعه الله فيها؛ وعندما سمع بعض أصحابه يناديه قائلاً: يا محمد ! For this sense, it was peace be upon him end his companions about the praise and submitted to the standing position is that God put it; and when he heard some of his friends call him, saying: O Muhammad! يا سيدنا ! O Master! وابن سيدنا ! And the son of our Master! وخيرنا ! And our welfare! وابن خيرنا ! And the son of our welfare! نهاه عن هذا القول، وعلمه ماذا يقول، وقال: ( أنا محمد بن عبد الله، عبد الله ورسوله، والله ما أحب أن ترفعوني فوق منزلتي التي أنزلني الله عز وجل ) رواه أحمد و النسائي . Forbidden for this, and knowing what to say, and said: (I am Mohammed bin Abdullah, Abd Allah and His Messenger, God, what I like to Tervoni over my status, which took me down the God Almighty) Narrated by Ahmad and women.
والذي يوضح هذا الجانب من تواضعه، ما أخبر به صلى الله عليه وسلم أم المؤمنين عائشة رضي الله عنها، بقوله: ( يا عائشة ! لو شئت لسارت معي جبال الذهب، جاءني مَلَك، فقال: إن ربك يقرأ عليك السلام، ويقول لك: إن شئت نبيًا عبدًا، وإن شئت نبيًا ملكًا، قال: فنظرت إلى جبريل، قال: فأشار إلي، أن ضع نفسك، قال: فقلت: نبيًا عبدًا ، فكان رسول الله صلى الله عليه وسلم بعد ذلك لا يأكل متكئًا، يقول: آكل كما يأكل العبد، وأجلس كما يجلس العبد ) رواه الطبراني وغيره. Which illustrates this aspect of his modesty, that we are told by peace be upon him Mother of the Believers Ayesha may Allah be pleased, saying: (O Aisha! If you want to have proceeded me mountains of gold, came to me the king, said: "The Lord he give you, you say: if you like prophet, slave, and if you wish prophet king, said: "I looked at Gabriel, he said: he pointed out, to put yourself, he said: I said: Prophet slave, was the Messenger of Allah peace be upon him then do not eat reclining, says: I eat as a slave eats, and I sit as a slave sits) Tabaraani and others. فهو صلى الله عليه وسلم لم يرض لنفسه أن يتصف بغير الوصف الذي وصفه الله به، وهو وصف العبودية، وأنه رسول مبلغ عن الله، وليس له غاية غير ذلك مما يتطلع إليه الناس، ويتسابقون إليه . It is peace be upon him did not satisfy himself to be characterized by non-description, which he described God, a description of slavery, and the amount that the Messenger of God, has no point other than the people aspire to, and racing it.
وكما وضَّح صلى الله عليه وسلم غايته في هذه الحياة ورسالته، فهو أيضًا قد وضح مكانته بين الأنبياء ومنزلته بين الرسل، فكان من تواضعه صلى الله عليه وسلم أنه لم يقبل من أحد أن يفضله على أحد من الأنبياء، مع أن القران قد أثبت التفضيل بين الأنبياء والرسل في قوله تعالى: { تلك الرسل فضلنا بعضهم على بعض } (البقرة:253) وما ذلك إلا لتواضعه صلى الله عليه وسلم . As explained peace be upon him than in this life and his message, he also had clarified its position between the prophets and his status among the apostles, was his modesty peace be upon him did not accept, one can be preferred to one of the prophets, even though the Koran has demonstrated preference among the prophets and the apostles in the verse: (preferred that the Apostles on each other) (Baqarah: 253) and this is only modest peace be upon him.
وقد ثبت أن رجلاً من المسلمين ورجلاً من اليهود سب كل واحد منهما الآخر، فقال المسلم لليهودي: والذي اصطفى محمدًا على العالمين، فقال اليهودي: والذي اصطفى موسى على العالمين، فرفع المسلم يده عند ذلك وضرب اليهودي على وجهه، فذهب اليهودي إلى النبي صلى الله عليه وسلم فأخبره بما حدث، فدعا النبي صلى الله عليه وسلم المسلم، فسأله عن ذلك، فأخبره بالذي جرى، فطلب النبي صلى الله عليه وسلم من صحابته ألا يفضلوه على أحد من الأنبياء، وأخبرهم عن منـزلة موسى عليه السلام، وأنه يوم القيامة يكون مع النبي ومن أول الذين تنشق عنهم الأرض يوم القيامة. Has proven to be a Muslim man and a Jewish man insulted each and every one of them other, he said the Muslim to the Jew: the chosen Muhammad on the worlds, he said the Jewish: the chosen Moses on the Worlds, raised a Muslim his hand when it hit the Jews on the face, went to the Jewish Prophet him and told him what had happened, he called the Prophet peace be upon him Muslim, asks him about it, he told him that which was, he asked the Prophet peace be upon him from his companions not Evdiloh on one of the prophets, and tell them about the status of Moses, peace be upon him, and that the Day of Resurrection be with the Prophet One of the first who split their Earth Day of Resurrection. والحديث في الصحيحين . And talk in the correct.
وفي الجانب المقابل، يظهر تواضعه صلى الله عليه وسلم في علاقاته الأسرية مع أهله، وكذلك في علاقاته الاجتماعية مع الناس من حوله؛ أما عن تواضعه مع أسرته، فخير من يحدثنا عن هذا الجانب أم المؤمنين عائشة رضي الله عنها، تقول وقد سألها سائل: ما كان النبي صلى الله عليه وسلم يصنع في بيته ؟ On the opposite side, showing modest peace be upon him in the family relations with his family, as well as in social relationships with people around him; As for his modesty with his family, proud of us about this aspect of the mother of believers Aisha may Allah be pleased, she says has been asked by means of: What The Prophet peace be upon him do in his house? قالت: ( يكون في خدمة أهله، فإذا حضرت الصلاة خرج إلى الصلاة ) وفي رواية عند الترمذي قالت: ( كان بشرًا من البشر، ينظف ثوبه، ويحلب شاته، ويخدم نفسه ). She said: (be in the service of his family, attended a prayer If left to prayer) and narrated by al-Tirmidhi said: (it was a mortal human beings, cleans clothes, milking sheep, and serves the same). فهو صلى الله عليه وسلم يقوم بتنظيف حاجاته بنفسه، ويشارك أهله في أعمال بيته، ويجلب حاجاته من السوق بنفسه مع أنه صلى الله عليه وسلم خير الخلق أجمعين . It is peace be upon him clean up his own needs, and participates in the work of his family home, and brings his own needs of the market with that peace be upon him the best of creation all.
وأما تواضعه صلى الله عليه وسلم مع أصحابه ومن حوله، فحدث عنه ولا حرج. The modest peace be upon him and those around him with his companions, and there was nothing wrong with him. ويكفي أن تعلم في هذا المقام أنه صلى الله عليه وسلم كان يركب الحمار، وهي وسيلة نقل عادية في ذلك الزمان، ليس هذا فحسب، بل كان يحمل خلفه على دابته، من كان لا يملك وسيلة نقل تنقله . It is enough to learn in this regard that peace be upon him was riding a donkey, a common means of transport at that time, not only that, but he carried on his mount behind him, he does not have the means of transport moving.
ومن مظاهر تواضعه صلى الله عليه وسلم، أنه لم يكن يرضى من أحد أن يقوم له تعظيمًا لشخصه، بل كان ينهى أصحابه عن فعل ذلك؛ حتى إن الصحابة رضوان الله عنهم، مع شدة حبهم له، لم يكونوا يقومون له إذا رأوه قادمًا، وما ذلك إلا لعلمهم أنه كان يكره ذلك . One manifestation of humility peace be upon him, he was not pleased with one that is based him out of respect for him personally, but he finished his companions to do so; so that the companions may Allah be pleased with them, with the intensity of their love to him, they did not do it if they saw him coming, and that However, knowing that he hated it.
ولم يكن تواضعه عليه الصلاة والسلام صفة له مع صحابته فحسب، بل كان ذلك خُلُقًا أصيلاً، تجلى مع الناس جميعًا. It was not modesty and peace be upon him his status with his companions, but it created an original, illustrated with all people. يبين هذا أنه لما جاءه عدي بن حاتم يريد معرفة حقيقة دعوته، دعاه صلى الله عليه وسلم إلى بيته، فألقت إليه الجارية وسادة يجلس عليها، فجعل الوسادة بينه وبين عدي ، وجلس على الأرض. This also shows that came to Uday Hatem Ben wants to know the truth about his call, he called peace be upon him to his home, casting the current and sitting by the pillow, the pillow and started between him and Adi and sat on the ground. قال عدي : فعرفت أنه ليس بملك . Uday said: I knew that it was not a king.
وكان من تواضعه صلى الله عليه وسلم، أنه كان يجلس مع أصحابه كواحد منهم، ولم يكن يجلس مجلسًا يميزه عمن حوله، حتى إن الغريب الذي لا يعرفه، إذا دخل مجلسًا هو فيه، لم يستطع أن يفرق بينه وبين أصحابه، فكان يسأل: أيكم محمد ؟ It was his modesty peace be upon him, that he was sitting with his companions, one of them, not sitting council distinguish who is around him, so that the curious who do not know, if the income of a council which he is not able to differentiate between him and his companions, was asked: "Which of you Mohammed ? . .
ويدل على تواضعه صلى الله عليه وسلم، أنه لم يكن يرد أي هدية تقدم إليه، مهما قلَّ شأنها، ومهما كانت قيمتها، ولم يكن يتكبر على أي طعام يدعى إليه مهما كان بسيطًا، بل يقبل هذا وذاك بكل تواضع، ورحابة صدر، وطلاقة وجه . And shows modest peace be upon him, it was not given any gift made to him, no matter how small that, whatever its value, was not arrogant any food, called him no matter how simple, but accepts this and that, in all humility, and openness, and fluent manner.
ومن أبرز مظاهر تواضعه صلى الله عليه وسلم ما نجده في تعامله مع الضعاف من الناس وأصحاب الحاجات؛ كالنساء، والصبيان. Among the most prominent manifestations of humility peace be upon him what we find in dealing with vulnerable people and employers needs; such as women, and boys. فلم يكن يرى عيبًا في نفسه أن يمشي مع العبد، والأرملة، والمسكين، يواسيهم ويساعدهم في قضاء حوائجهم. Did not see a defect in himself to walk with a person, and the widow, and the needy, comfort them and help them in meeting their needs. بل فوق هذا، كان عليه الصلاة والسلام إذا مر على الصبيان والصغار سلم عليهم، وداعبهم بكلمة طيبة، أو لاطفهم بلمسة حانية . But above all, it was prayer and peace if passed by the young boys and handed them, and shared that a good word, or Atefhm touch of caring.
ومن صور تواضعه في علاقاته الاجتماعية، أنه صلى الله عليه وسلم، كان إذا سار مع جماعة من أصحابه، سار خلفهم، حتى لا يتأخر عنه أحد، ولكي يكون الجميع تحت نظره ورعايته، فيحمل الضعيف على دابته، ويساعد صاحب الحاجة في قضاء حاجته . Among the forms of humility in social relationships that, peace be upon him, was if you went with a group of his friends, walked behind them, so as not to delay by one, and so everyone is under consideration and care, be understood as weak on his mount, and help the need in the toilet.
تلك صور من تواضعه عليه الصلاة والسلام، وأين هي مما يصوره به اليوم أعداؤه، والمبغضون لهديه، والحاقدون على شريعته؛ ثم أين نحن المسلمين من التخلق بخلق التواضع، الذي جسده نبينا صلى الله عليه وسلم في حياته خير تجسيد، وقام به خير قيام ؟! Those pictures of his modesty peace be upon him, and where is thus portrayed today by his enemies, and Alambgdon of the gift, and haters on his law; and where we are Muslims attitude to the creation of humility, which the body of our Prophet peace be upon him in his best incarnation, and the role well?!
http://zayani1.wordpress.com
http://www.sotk.org/
إرسال تعليق