السنة السياسية في الشورى والمشاورة Sunni political consultation and consultation

The mercy of Allaah towards His slaves sent them messengers missionaries and warning they convey the message of God, and the avatars they have in the example of human births, and make the Creator these messengers human beings did not make them angels intent and wisdom, for ease of tracking, and formal notice the argument: "Messengers who gave good news and warners, so that the people on the no argument against Allah after the messengers "(1)" Say if it is in the earth angels walking secure, We had sent them from heaven an angel as a messenger "(2).
وإن من أهم المبادئ السياسية في الإسلام مبدأ الشورى في بناء السلطة والمشاورة في أدائها. It was the most important principles of political Islam in the principle of consultation in the Palestinian Authority and consultation in performance. وقد ورد ورد المبدأ الأول في سورة "الشورى" في قوله تعالي في وصف المؤمنين: "وأمرهم شورى بينهم" (3) وورد الثاني في أمره تعالى للنبي صلى الله عليه وسلم: Has reportedly received the first principle in Surat "consultation" in the verse, describing the believers: "and ordered them to mutual consultation" (3) WordPress second in his interpretation of the meaning of the Prophet peace be upon him:
إن من رحمة الله تعالى بعباده أن بعث إليهم رسلا مبشرين ومنذرين يبلغونهم رسالة الله، ويجسدونها أمامهم في مثال بشري حي، وجعل الخالق سبحانه هؤلاء الرسل بشرا ولم يجعلهم ملائكة عن قصد وحكمة، تسهيلا للاقتداء، وإعذارا بالحجة: "رسلا مبشرين ومنذرين لئلا يكون للناس على الله حجة بعد الرسل" (1) "قل لو كان في الأرض ملائكة يمشون مطمئنين لنزلنا عليهم من السماء ملكا رسولا" (2). The mercy of Allaah towards His slaves sent them messengers missionaries and warning they convey the message of God, and the avatars they have in the example of human births, and make the Creator these messengers human beings did not make them angels intent and wisdom, for ease of tracking, and formal notice the argument: "Messengers who gave good news and warners, so that the people on the no argument against Allah after the messengers "(1)" Say if it is in the earth angels walking secure, We had sent them from heaven an angel as a messenger "(2).
وإن من أهم المبادئ السياسية في الإسلام مبدأ الشورى في بناء السلطة والمشاورة في أدائها. It was the most important principles of political Islam in the principle of consultation in the Palestinian Authority and consultation in performance. وقد ورد ورد المبدأ الأول في سورة "الشورى" في قوله تعالي في وصف المؤمنين: "وأمرهم شورى بينهم" (3) وورد الثاني في أمره تعالى للنبي صلى الله عليه وسلم: Has reportedly received the first principle in Surat "consultation" in the verse, describing the believers: "and ordered them to mutual consultation" (3) WordPress second in his interpretation of the meaning of the Prophet peace be upon him:
"وشاورهم في الأمر" (4). "And go ahead it" (4). لكن ما ورد في الكتاب الكريم هنا مجملا، ورد في السنة النبوية مفصلا بالقول وبالفعل. But as stated in the Holy Book here outlined, narrated in the Sunnah of the Prophet a detailed word and deed. والسنة لا تنفك عن الكتاب الكريم، ولا تستقيم حياة المسلمين دون الاغتراف من معينها، والاسترشاد بنورها. The year is usually not on the book, Quran, nor will the lives of Muslims without dipping its trough, and guided by the light. وهذه مساهمة في الحوار الدائر الآن حول مبدإ الشورى، ومكانته في النظام السياسي الإسلامي، من خلال استقراء لبعض ما ورد في السنة النبوية من مشاورات، نحاول من خلال استنطاقها استنباط بعض الإجابات على بعض الإشكالات ذات الصلة بالشورى، مثل: الفرق بين الشورى والمشاورة، ومن يشملهم الأمر بالشورى والمشاورة، ومدى الإلزام والإعلام فيهما، ووضع المشاورة في موضعها، وتخصيص أهل العلم والخبرة بمكانة خاصة في هذه العملية، وحق المرأة المسلمة في المشاركة فيها، واعتبار الأغلبية مرجحا وقت التشاور..الخ ولسنا نطمح إلى تقديم إجابات شافية على هذه الإشكالات العملية - بل نترك ذلك لأهله المؤهلين له - وإنما هي محاولة لكشف جوانب من النموذج الإسلامي في بناء السلطة وأدائها، عسى أن يكون ذخرا للعاملين وعبرة للمعتبر، مع لفت نظر المهتمين بالسياسة نظريةً وممارسةً إلى ثراء السنة النبوية في هذا المضمار، وضرورة الاغتراف منها والاهتداء بهديها. This contribution to the debate now about the principle of consultation, and place in the Islamic Political System, through an extrapolation of some of what appeared in the Sunnah of the consultations, we are trying through Astntagaha develop some answers to some problems related to the Shura Council, such as: the difference between consultation and consultation, and involved were the Shura Council and consultation, and the extent of the obligation and the media therein, and a consultation in place, and the allocation of scholars and experience a special place in this process, the right of Muslim women to participate in them, and considering the majority likely consultation time .. etc. We do not aspire to provide answers to these problems the process - but leave it to his family qualified him - it is an effort to uncover aspects of the Islamic model in building the power and performance, what would be an asset to the staff and a lesson for the opinion, with the attention of interested in politics theory and practice of the richness of the Sunnah in this regard, and the necessity of dipping them and guided by example. والله الموفق لكل خير. God bless all that is good.
بين الشورى والمشاورة Between consultation and consultation
إن من المستحسن التمييز منهجيا بين مبدإ الشورى ومبدإ والمشاورة، إذ الشورى ترتبط بالمداولات المتعلقة بوجود السلطة ابتداء وشرعيتها وتداولها، أما المشاورة فترتبط بالمداولات المتعلقة بأداء السلطة وإدارتها وتسييرها. It is recommended that a systematic distinction between the principle and the principle of Shura and consultation, as the Shura linked to the deliberations on the existence of power and legitimacy from circulation, while those associated with the consultation of the deliberations on the performance and management of power and conduct. وهذا التمييز المنهجي مبني على اعتبار شرعي وآخر لغوي: This systemic discrimination is based on a legitimate and considered another language:
· أما الاعتبار الشرعي فهو أن المشاورة وردت في القرآن الكريم في سياق الحديث إلى النبي صلى الله عليه وسلم: "وشاورهم في الأمر"، أما الشورى فقد وردت في سياق الحديث عن المؤمنين: "وأمرهم شورى بينهم" فالنبي صلى الله عليه وسلم لم يؤمر بالشورى، وإنما أُمر بالمشاورة، أما المؤمنون فهم مأمورون بالشورى نصا، ومأمورون بالمشاورة ضمنا، اقتداء بالنبي صلى الله عليه وسلم. * The account of the legitimate is that the consultation mentioned in the Koran in the context of talking to the Prophet, peace be upon him: "And go ahead it," The Shura Council has received in the context of talking about the believers: "He ordered them to consultation" The Prophet peace be upon him was not ordered, the Shura Council , but is consultation, and the believers are commanded to understand the Shura Council's text, and commanded to consultation by implication, following the example of the Prophet peace be upon him. وفائدة ذلك في التمييز بين الشورى والمشاورة، هي أن الأنبياء لا يستمدون قيادتهم من الأمة، فهم ليسوا بحاجة إلى الشورى ذات الصلة ببناء السلطة وشرعيتها، لأن شرعية الأنبياء السياسية مسألة اعتقادية، فطاعتهم طاعة لله متعينة: "من يطع الرسول فقد أطاع الله" (5) وبيعتهم بيعة لله لازمة: "إن الذين يبايعونك إنما يبايعون الله" (6). The usefulness of such a distinction between consultation and the consultation, is that the prophets do not derive their leadership of the nation, they do not need to Shura related to building power and legitimacy, because the legitimacy of the prophets political issue Atviadep, Aftathm obedience to God Mtainp: "obeys the Messenger, obeys Allah" (5 ) and allegiance pledge of allegiance to God for the crisis: "Those who pledge allegiance to thee but God" (6). فحق الأنبياء في القيادة أمر مفروغ منه اعتقادا، وهو تولية من الله تعالى لا من الناس، ولذلك قال تعالى لداود: "يا داود إنا جعلناك خليفة في الأرض" (7). The right of the prophets in the leadership for granted belief, which is the inauguration of God, not people, and the Almighty said to David: "Djalnak Khalifa in the earth" (7). وفي قصة الرجل الأزدي ابن اللتبية دلالة واضحة، حيث "قام رسول الله صلى الله عليه وسلم، فخطب الناس، وحمد الله وأثنى عليه، ثم قال: أما بعد، فإني أستعمل رجالا منكم على أمور مما ولاني الله، فيأتي أحدكم فيقول: هذا لكم وهذه هدية أهديت لي، فهلا جلس في بيت أبيه وبيت أمه حتى تأتيه هديته إن كان صادقا؟" In the story of the man-Azdi'm Alletbip a clear indication, where "The Messenger of Allah peace be upon him, khutbah people, Hamad commended by God, then He said:" After that, I've been using some men among you on things that but I will of God, comes of you and say: This is you and this gift was donated to me, so you could sit in the house of his father and his mother's house until he gets a gift that was sincere? " (8) وفي روايات أخرى: " قال: أما بعد، ما بال أقوام نوليهم أمورا مما ولانا الله" (9) " أما بعد، فإني أستعمل رجلا منكم على أمور مما ولاني الله" (10) "إني استعملت أحدكم على العمل مما ولاني الله" (11) " إنا نستعمل منكم رجالا على ما ولانا الله" (12) فأسند صلى الله عليه وسلم ولايته إلى الله مباشرة، لا إلى الناس. (8) In other novels: "He said: Having said that, what about folks they deserve things that and I am God" (9) "Having said that, I use a man of you, among other things, which and I am God" (10) "I used one of you to work that and I God "(11)" I use what you men and I am God "(12) he assigned peace be upon him the mandate to God directly, not to the people. وبذلك يتضح أن نظرية "التفويض الإلهي" التي كان يقول بها ملوك أوربا في العصور الوسيطة هي نظرية صحيحة في الإسلام، لكن بالنسبة للأنبياء فقط. It is thus clear that the theory of "divine mandate", which was said by the kings of Europe in the Middle Ages is a correct theory in Islam, but for the prophets only. أما غير الأنبياء فهم يستمدون شرعيتهم السياسية المباشرة من الخلق لا من الخالق، وكل ادعاء منهم باستمداد الشرعية السياسية من الخالق مباشرة إنما هي تضليل للخلق وافتراء على الخالق سبحانه. The non-prophets They derive their legitimacy from direct political creation rather than the Creator, all of whom claim Bastmadad political legitimacy of the Creator directly but is misleading for the creation and fabrication of the Almighty Creator.
· وأما الاعتبار اللغوي الذي نستند إليه في التمييز بين الشورى والمشاورة، فهو الصيغة الصرفية والإيقاع الصوتي: أما صرفيا فالأصل في الفعل على وزن "فاعَلَ" أن يكون مصدره القياسي على وزن "فِعال" مثل "قاتل قتالا" أو على وزن "مُفاعلة" مثل "شاور مشاورة". * The account of the linguistic upon which to build a distinction between consultation and the consultation, it is the formula morphological and rhythm Voice: The Srvia the basic principle of the act on the weight of a "player" that comes standard on the weight of "active" like "killer fighting" or weight "Reactance" such as "consulted consultation." وبذلك نحمل آية آل عمران "وشاورهم في الأمر" على المشاورة، لا على الشورى. And thus hold the Al-Imran verse "and go ahead it" on the consultation, not on the Shura Council. وأما الإيقاع الصوتي فرغم الاشتراك في الجذر اللغوي فإن لفظ الشورى يوحي بمعنى الانفتاح والتداول غير المحدود، فناسب عملية بناء السلطة التي يشترك فيها الكل مع الكل. The rhythm Despite participate in the root of language, the term Shura suggests the sense of openness and non-trading limited, so it is appropriate the process of building power shared by all with everyone. أما لفظ المشاورة فهو يوحي بالثنائية والتداول الحصري، فناسب مشاورة السلطة لعموم الناس، أو لبعضهم حول صناعة القرار السياسي. The word is consultation and deliberation suggests dualism exclusive, so it is appropriate consultation with the Authority for the general public, or to one another about the political decision-making. وليس استعمالنا للإيقاع الصوتي هنا مجرد انطباع، فالإيقاع الصوتي لألفاظ القرآن الكريم له شأن أحيانا في مدلولاتها، كما بينه كل من الباقلاني والزمخشري، وقد كتب الشهيد سيد قطب دراسة تطبيقية لذلك هي كتابه "التصوير الفني في القرآن"، فقدم نظرات ثاقبة في هذا السبيل. It is not our use of the rhythm of the voice here, just an impression, Valiiqaa voice words of the Koran he would sometimes in their meanings, as with each of the Albaqlani and Zamakhshari, has written a martyr Sayyid Qutb, an applied study of that book, "artistic photography in the Qur'an", provide insights in this way.
نماذج من المشاورات النبوية Models of the consultations of the Prophet
لقد كان النبي صلى الله عليه وسلم أكثر الناس مشاورة، حتى روي عن أبي هريرة رضي الله عنه قوله: "ما رأيت أحدا أكثر مشورة لأصحابه من رسول الله صلى الله عليه وسلم" (13). The Prophet peace be upon him more people consultation, so that was narrated from Abu Hurayrah may Allah be pleased with him saying: "I never saw anyone more advice for the owners of the Messenger of Allah peace be upon him" (13). ومن مشاورات رسول الله صلى الله عليه وسلم لأصحابه - تمثيلا لا حصرا - ما يلي: Consultations and the Messenger of Allah peace be upon him to his companions - represented not exclusively - the following:
· مشاورته الأنصار في قتال قريش يوم بدر: عن أنس بن مالك رضي الله عنه " أن رسول الله صلى الله عليه وسلم لما سار إلى بدر، استشار المسلمين فأشار عليه أبو بكر رضي الله عنه، ثم استشارهم فأشار عليه عمر رضي الله عنه، ثم استشارهم فقالت الأنصار: يا معشر الأنصار إياكم يريد رسول الله صلى الله عليه وسلم. قالوا: إذن لا نقول كما قالت بنو إسرائيل لموسى: "اذهب أنت وربك فقاتلا إنا ههنا قاعدون"، والذي بعثك بالحق لو ضربت أكبادها إلى برك الغماد لاتبعناك " (14). * Consulted supporters to fight the Quraish on Badr: Anas ibn Maalik, may Allah be pleased with him "that the Messenger of Allah peace be upon him to proceed to Badr, consulted the Muslims referred by Abu Bakr, may Allah be pleased with him, and then consulted noted by Omar may Allah be pleased with him, and then consulted She said supporters: "O Ansar Beware wants the Messenger of Allah peace be upon him. They said: So do not say also said the children of Israel to Moses:" Go thou and thy Lord Vqatla Lo here and watch, "which sent you the right if it hit the livers into pools Laghmad Atbanak" (14) .
وفي رواية: "فاستشار المسلمين، فأشار عليه أبو بكر رضي الله عنه فسكت، ثم استشار فأشار عليه عمر رضي الله عنه فسكت، فقال رجل من الأنصار إنما يريدكم" (15) وفي روايات أخرى: " فتكلم أبو بكر فأعرض عنه، ثم تكلم عمر فأعرض عنه.." In the novel: "He wrote to the Muslims, Abu Bakr was recalled may Allah be pleased with him speechless, and then consulted noted by Omar may Allah be pleased with him speechless," A man from Ansar but want you "(15) In other accounts:" Abu Bakr spoke offer to him, and then the age turned away from him .. " (16) "فقال قائل الأنصار: تستشيرنا يا نبي الله.." (16) "Someone said to supporters: Tscherna O Prophet of God .." (17) "فجعل يستشير صلى الله عليه وسلم، فقالت الأنصار: والله ما يريد غيرنا.." (17) "Making consult peace be upon him, said Ansar: God, what he wants others .." (18). (18).
· مشاورته في أسرى بدر، هل ينبغي قتلهم أم قبول الفداء منهم: "قال ابن عباس: فلما أسروا الأسارى قال رسول الله صلى الله عليه وسلم لأبي بكر وعمر: ما ترون في هؤلاء الأسارى؟ ..." * Consulted in the prisoners of Badr, you should kill them or accept the redemption of them: "Ibn Abbas said: When the prisoners were taken captive" The Messenger of Allah peace be upon him to Abu Bakr and Umar: What do you think these prisoners? "..." (19) وفي رواية:" قال رسول الله صلى الله عليه وسلم لأبي بكر وعمر وعلي: ما ترون في هؤلاء الأسارى؟ ..." (19) In the novel: "The Messenger of Allah peace be upon him to Abu Bakr, Omar and Ali: What do you think these prisoners?" ... " (20) ومثلها: "... فاستشار رسول الله صلى الله عليه وسلم أبا بكر وعليا وعمر رضي الله عنهم" (21) وفي رواية أخرى بصيغة أعم: "قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: ما تقولون في هؤلاء الأسارى؟" (20) and the same: "... He wrote to the Messenger of Allah peace be upon him, Abu Bakr, Ali, Omar, God bless them" (21) In another account a broader formulation: "The Messenger of Allah peace be upon him: What do you say about these prisoners?" (22) أو "ما ترون في هؤلاء الأسارى؟" (22) or "What do you think about these prisoners?" (23) دون قصر ذلك على أبي بكر وعمر وعلي، بل وردت الاستشارة عامة لجميع الحضور من الصحابة. (23) without confining it to Abu Bakr, Omar and Ali, but also received general advice to all attendees of the Sahaba. ورواية الطبراني أصرح في ذلك إذ ورد فيها: " لما قدم رسول الله صلى الله عليه وسلم بالأسارى استشار فيهم الناس.." The novel Tabaraani declare that, by stating: "When the Messenger of Allah peace be upon him Balosary consulted with those people .." بل فيها: " فجمع أصحابه فقال لهم أشيروا علي فيهم" (24). But: "There he gathered his companions and said to them tell me to them" (24).
· مشاورته الناس في الخروج إلى قريش لقتالها عند جبل "أُحد"، أو انتظارها في المدينة، واعتماد خطة دفاعية لصدها. * Consulted people to go out to the Quraish to fight them at the Mount "one", or waiting in the city, and the adoption of a defense plan to Sereni. "وذلك أن رسول الله صلى الله عليه وسلم لما جاءه المشركون يوم أحد كان رأي رسول الله صلى الله عليه وسلم أن يقيم بالمدينة يقاتلهم فيها، فقال له ناس لم يكونوا شهدوا بدرا: تخرج بنا يا رسول الله إليهم فنقاتلهم بأحد، ونرجو أن نصيب من الفضيلة ما أصاب أهل بدر. فما زالوا برسول الله صلى الله عليه وسلم حتى لبس أداته فلما لبسها ندموا وقالوا: يا رسول الله أقم فالرأي رأيك. فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم ما ينبغي لنبي أن يضع أداته بعد أن لبسها حتى يحكم الله بينه وبين عدوه..." "That is because the Messenger of Allah peace be upon him when it reaches him detest day one was the opinion of the Messenger of Allah peace be upon him to reside in the city Iqatlhm where, he said his people were not witnessed Badr: Graduated from us, O Messenger of God to them Venqatlhm one, and we hope that the share of virtue what happened to the people of Badr. they are still the Messenger of Allah peace be upon him to wear his instrument and when to wear it regretted and said: O Messenger of Allah I do opinion what you think. "The Messenger of Allah peace be upon him what should be for a prophet to put his instrument after they wear them until God judges between him and the enemy ... " (25) و"عن جابر بن عبد الله قال ثم استشار رسول الله صلى الله عليه وسلم الناس يوم أحد فقال: ... فلو قاتلتموهم في السكك، فرماهم النساء من فوق الحيطان، قالوا: فيدخلون علينا المدينة؟ ما دخلت علينا قط، ولكن نخرج إليهم، قال: فشأنكم إذن. قال [الراوي]: ثم قدموا قالوا رددنا على رسول الله صلى الله عليه وسلم رأيه، فأتوا النبي صلى الله عليه وسلم، فقالوا يا رسول الله رأيَك. فقال: ما كان لنبي أن يلبس لأمته ثم يخلعها حتى يقاتل.." (25) and "Jabir bin Abdullah said, and then consulted the Messenger of Allah peace be upon him people on a Sunday, he said: ... If Qatltamohm in the rail, Faramahm women over the walls, they said: We will go into one of the city? What we never entered, but go out to them, he said: Vconkm permission. He [the narrator]: Then came They answered the Messenger of Allah peace be upon him his opinion, bring the Prophet peace be upon him, they said, O Messenger of Allah what you think. He said: What was the Prophet to wear to his nation then Ikhalaha even fighting .. " (26). (26).
· مشاورته قادة الأنصار في التنازل لقبيلة غطفان عن نصف تمر المدينة على أن تنسحب غطفان من جيش الأحزاب الذي يحاصر المدينة يومذاك: "عن أبي هريرة قال: جاء الحارث الغطفاني إلى النبي صلى الله عليه وسلم فقال: يا محمد شاطرنا تمر المدينة، قال [صلى الله عليه وسلم]: حتى أستأمر السعود، فبعث إلى سعد بن معاذ وسعد بن عبادة وسعد بن الربيع وسعد بن خيثمة وسعد بن مسعود رحمهم الله فقال: إني قد علمت أن العرب قد رمتكم عن قوس واحدة، وإن الحارث يسألكم أن تشاطروه تمر المدينة، فإن أردتم أن تدفعوا إليه عامكم هذا حتى تنظروا في أمركم بعد. قالوا: يا رسول الله أوحي من السماء فالتسليم لأمر الله؟ أو عن رأيك أو هواك فرأينا تبع لهواك ورأيك؟ فإن كنت إنما تريد الإبقاء علينا فوالله لقد رأيتنا وإياهم على سواء ما ينالون منا تمرة إلا بشِرىً أو قرىً. فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم [لغطفان]: هو ذا تسمعون ما يقولون... " (27) وفي لفظ آخر: " جاء الحارث إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال: ناصفنا تمر المدينة وإلا ملأتها عليك خيلا ورجالا. فقال: حتى أستأمر السعود: سعد بن عبادة وسعد بن معاذ، يعني يشاورهما، فقالا: لا والله ما أعطينا المدينة من أنفسنا في الجاهلية، فكيف وقد جاء الله بالاسلام. فرجع إلى الحارث فأخبره" (28). * Consulted the leaders of the Ansar to waive the tribe Gtefan half pass the city to withdraw Gtefan of the Army of the parties that corner of the city that day: "Abu Hurayrah said: A tiller Algtefani to the Prophet, peace be upon him said:" Muhammad shared with us going through the city, said [blessings peace be upon him]: So Ostomr Saud, the Chairman sent to Saad bin Maaz, Saad bin worship and Saad bin spring and Saad bin Kaithamp, Saad Bin Masoud mercy of God said: "I have learned that the Arabs Rmtkm on one market, although al-Harith asks you to Chatroh pass the city, you want to have to pay him Aamkm this even look in your affairs after. They said: O Messenger of God revealed from heaven To recognize the order of God? or your mind or your breeze we saw followed the breeze and do you think? If you only want to keep us I swear I have stayed with them on whether to obtain us a date However, human or villages. "The Messenger of Allah peace be upon him [for Gtefan]: it is, hear what they say ..." (27) In another word said: "The al-Harith to the Messenger of Allah peace be upon him said: Nasfna pass the city and only filled with you horses and men. He said: "Even Ostomr Saud: worship and Saad bin Saad bin Maaz, I mean Ichaoarhama, they said: No, by God, what gave the city of ourselves in ignorance, how God came to Islam. went back to Al-Harith told him" (28). · مشاورته في طعن حلفاء قريش من الخلف يوم الحديبية حينما بلغه صلى الله عليه وسلم أنهم انضموا إلى الجموع الذين يريدون مقاتلته وصده عن البيت الحرام "فقال أشيروا أيها الناس علي، أترون أن أميل إلى عيالهم وذراري هؤلاء الذين يريدون أن يصدونا عن البيت، فإن يأتونا كان الله عز وجل قد قطع عينا من المشركين، وإلا تركناهم محروبين. قال أبو بكر: يا رسول الله، خرجت عامدا لهذا البيت لا تريد قتل أحد ولا حرب أحد، فتوجه له، فمن صدنا عنه قاتلناه. قال امضوا على اسم الله" (29) وفي رواية: ".. فقال النبي صلى الله عليه وسلم: أشيروا علي، أترون أن نميل إلى ذراري هؤلاء الذين أعانوهم فنصيبهم؟ فإن قعدوا قعدوا موتورين محزونين، وإن نجوْا يكونوا عنقا قطعها الله، أم ترون أن نؤم البيت فمن صدنا عنه قاتلناه؟ فقال أبو بكر الصديق رضوان الله عليه: الله ورسوله أعلم، يا نبي الله: إنما جئنا معتمرين، ولم نجيء لقتال أحد، ولكن من حال بيننا وبين البيت قاتلناه. فقال النبي صلى الله عليه وسلم فروحوا إذن" (30). * Consulted in a libel allies of Quraysh from behind on Hudaybiyah when reached peace be upon him they joined the crowds who wanted to was fighting and discouraged him from the home land, "he said tell me O people, Ali, Do you see that I tend to dependents and strains of those who want to Isdona House, the Iotona Allah Almighty may spare eyes of the idolaters, and only left them Mahrobin. Abu Bakr said: O Messenger of God, came out deliberately to this house does not want to kill one, not war, one, them, or, it is Sdna him we fought. He spent the name of God "(29 ) and the novel: ".. The Prophet peace be upon him: tell me on, You see that we tend to those strains Oaanohm Vnasibhm? the Muturin sat sat grieving, but they survived Angha made of God, or you can see that it is Nwm House Sdna we fought for? said Abu Bakr God bless him: Allah and His Messenger know, O Prophet of God: but come pilgrims did not we come to fight one, but if between us and the house we fought. "The Prophet peace be upon him Frohawwa permission" (30).
· مشاورته علي بن أبي طالب وأسامة بن زيد في فراق عائشة رضي الله عنها أثناء محنة الإفك. * Consulted Ali ibn Abi Talib and Usama bin Zaid in parting Aa'ishah during the plight of Alivk. قالت عائشة: " فدعا رسول الله صلى الله عليه وسلم علي بن أبي طالب وأسامة بن زيد حين استلبث الوحي يستشيرهما في فراق أهله. فأما أسامة فأشار عليه بالذي يعلم في نفسه من الود لهم، فقال أسامة: أهْلَكَ يا رسول الله، ولا نعلم والله إلا خيرا. وأما علي بن أبي طالب فقال: يا رسول الله لم يضيق الله عليك، والنساء سواها كثير.." Aisha said: "He called the Messenger of Allah peace be upon him Ali bin Abi Talib and Usama bin Zaid when Astelbut revelation Istchirehma in parting with his family. As for Osama, noted by him who taught in the same affection for them, said Osama: your family, O Messenger of God, we do not know God, but good. and Ali ibn Abi Talib said: "O Messenger of Allah God you have not narrowed, and many other women .." (31). (31). ثم مشاورته جمهور الناس في المسجد حول طريقة الرد على الذين جاءوا بالإفك: " عن عائشة أن رسول الله صلى الله عليه وسلم خطب الناس، فحمد الله وأثنى عليه، وقال: ما تشيرون عليَّ في قوم يسبون أهلي. ما علمت عليهم من سوء قط .." Then consulted the public people in the mosque about how to respond to those who came Balivk: "Aisha that the Messenger of Allah peace be upon him addressed the people, glorified God and praised him and said: What you refer to the people who insult my family. What I learned them from ill never .. " (32) وفي رواية: "أما بعد، أشيروا علي في أناس أبَنُوا أهلي، وايم الله ما علمت على أهلي من سوء، وأبَنُوهم بمنْ - والله - ما علمت عليه من سوء قط، ولا يدخل بيتي قط إلا وأنا حاضر، ولا غبت في سفر إلا غاب معي" (33). (32) in the novel: "As yet, tell me the in humans Build my family, Im God, what I learned on my bad, Obnohm including - and God - What I learned bad it never does not enter my house ever except when I am present, and tobacco in the book it will miss me "(33). وضع المشاورة في موضعها يتبين من الأمثلة أعلاه أن حدود المشاورة هي ما يمليه الموقف وتقتضيه المصلحة، وأنها يمكن أن تكون عامة أو خاصة، في أمر عام أو خاص: Put in place consultation be seen from the above examples that the limits of the consultation are the dictates of the situation and required interest, and it can be public or private, is in the public or private:
· ففي الخروج إلى قتال قريش يوم أحد والإغارة على ذراري حلفائها يوم الحديبية استشار النبي صلى الله عليه وسلم جميع الناس، لأنها مهمة عامة تحتاج إلى مشاركة الجميع بالرأي والتنفيذ. • In going out to fight the Quraysh on one of the strains on the allies raid on Hudaybiyah consulted the Prophet peace be upon him of all people, because it is a common task requiring the participation of all opinion and implementation.
· وفي قتال قريش يوم بدر استشار الأنصار خاصة، وأعرض عن كلام أبي بكر وعمر، لأن الأنصار لم تربطهم بنبي الله صلى الله عليه وسلم قبل ذلك بيعة قتال خارج المدينة، وإنما كانوا ملتزمين - بمقتضى بيعة العقبة الثانية - بحمايته داخل المدينة، فكان لابد من أخذ رأيهم والتأكد من رضاهم بأمر جديد زائد عن بنود بيعة العقبة. • In a fight Quraish on Badr consulted supporters especially, and turn away from the words of Abu Bakr, Omar, because the fans did not linking them to the Prophet of Allah peace be upon him before selling it a fight outside the city, but they were committed - under the pledge of allegiance second obstacle - protection of the law within the city, it was necessary to take their views and ensure their satisfaction with something new over-enthusiastic terms of Aqaba. وقد نسب ابن حجر إلى ابن إسحاق قوله: إن النبي صلى الله عليه وسلم "كان يتخوف [من الأنصار] أن لا يوافقوه، لأنهم لم يبايعوه إلا على نصرته ممن يقصده [داخل المدينة] لا أن يسير بهم إلى العدو" (34). The rates of Ibn Hajar to Ibn Ishaq said: The Prophet peace be upon him "was afraid [of supporters] not to Iuaqoh, because they did not Ibayaoh only to support him who he meant [city] does not go with them to the enemy" (34).
· وفي بذل نصف تمر المدينة لغطفان لم يستشر سوى قادة الأنصار، لأن الأنصار هم أهل الأرض وملاك النخيل، وهم الذين سيتحملون عبء تلك الصفقة لو تمت. • In half of the pass to make the city Gtefan not been consulted, only the leaders of the Ansar, because the fans are the people of the land and the owners of palm, they who will bear the brunt if the deal was made. أما المهاجرون فقد أخرجوا من ديارهم وأموالهم وتركوها خلفهم في مكة. The migrants were expelled from their homes, their money and left behind in Mecca.
· وفي قضية أسرى بدر جمع بين المشاورة العامة والخاصة، فاستشار الجيش كله، لأن لجميع أفراده حقا في الأسرى، واختص أبا بكر وعمر وعليا بمشاورة خاصة، لأن الأسرى من قريش، وفيهم إخوان للمهاجرين وأبناء عمومة وأقارب، فلا يحسن التصرف في رقابهم دون استبيان مشاعر المهاجرين حول هذا الأمر. * In the case of prisoners of Badr combination of public consultation and private, wrote to the whole army, because all its members really captures, and singled out Abu Bakr, Omar and senior consultation in particular, because the prisoners from the Quraish, among whom were brothers of migrants and cousins and relatives, it is able to dispose of their necks without a questionnaire feelings migrants on the matter. ولذلك قال أبو بكر: "يا رسول الله هم بنو العم والعشيرة". Therefore, Abu Bakr said: "O Messenger of God are the sons of cousins and the clan."


محمد بن المختار الشنقيطي Muhammad bin Mukhtar Shanqeeti
كاتب موريتاني مقيم بالولايات المتحدة Mauritanian writer resident in the United States


http://zayani1.wordpress.com
http://www.sotk.org/

Post a Comment

أحدث أقدم