حب الرسول - صلى الله عليه وسلم - تابع لحب الله تعالى ، ولازم من لوازمه ؛ لأن النبي - صلى الله عليه وسلم - حبيب ربه سبحانه ، ولأنه المبلغ عن أمره ونهيه ، فمن أحب الله تعالى أحب حبيبه - صلى الله عليه وسلم - وأحب أمره الذي جاء به ؛ لأنه أمر الله تعالى . Love of the Prophet - peace be upon him - continued love of God, and necessary for accessories; because the Prophet - peace be upon him - Habib, his Lord, and he reported to his commands and prohibitions, it is like the God I love the beloved - peace be upon him - and I like his that came by; because it is God Almighty.
ثم إن النبي - صلى الله عليه وسلم - يُحب لكماله، فهو أكمل الخلق والنفس تحب الكمال ، ثم هو أعظم الخلق - صلى الله عليه وسلم - فضلاً علينا وإحسانـًا إلينا ، والنفس تحب من أحسن إليها ، ولا إحسان أعظم من أنه أخرجنا من الظلمات إلى النور ، ولذا فهو أولى بنا من أنفسنا ، بل وأحب إلينا منها . Then that the Prophet - peace be upon him - loves to perfection, this is the best of creation and self-love of perfection, then it is the greatest creation - peace be upon him - as well as us, and kindness to us, and self-love of the best to them, not charity is greater than that got us out of darkness into the light and, therefore, the first us from ourselves, but we love them.
هو حبيب الله ومحبوبه .. Habib is a God and his beloved .. هو أول المسلمين ، وأمير الأنبياء ، وأفضل الرسل ، وخاتم المرسلين .. Is the first of the Muslims, the prince of the prophets, and the best of the Apostles, and the Seal of the Messengers .. - صلوات الله تعالى عليه - . - May the blessings of Allaah be upon him -.
هو الذي جاهد وجالد وكافح ونافح حتى مكّن للعقيدة السليمة النقية أن تستقر في أرض الإيمان ونشر دين الله تعالى في دنيا الناس ، وأخذ بيد الخلق إلى الخالق - صلى الله عليه وسلم - . Is the one who struggled and struggled and Jald and even advocated a doctrine enabled the clean sound to settle down in the land of faith and spreading the faith by God in the world of people, however, to introduce people to the Creator - peace be upon him -.
هو الذي أدبه ربه فأحسن تأديبه وجمّله وكمّله : (وَإِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيمٍ) (القلم/4) ، وعلمه : (وَعَلَّمَكَ مَا لَمْ تَكُنْ تَعْلَمُ وَكَانَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكَ عَظِيماً)(النساء/113) وبعد أن رباه اجتباه واصطفاه وبعثه للناس رحمة مهداة : (وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ)(الأنبياء/107) ، وكان مبعثه - صلى الله عليه وسلم - نعمة ومنّة : (لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ )(آل عمران/164) . That is scar Lord so well disciplined and buyers, complemented by: (You are creating a great) (pen / 4), and knowledge: (And you know what were not learning and the virtue of God you great) (women / 113) and after that Oh, chose him, and chosen by and sent people to the mercy of recital: (We sent thee except as a Mercy for all creatures) (the Prophets / 107), and was motivated by - peace be upon him - a blessing and a gift: (The God of the believers when He sent them a messenger from among themselves, reciting to them His signs and purifies them and teaches them the Book and Wisdom) (Aal / 164) .
هو للمؤمنين شفيع ، وعلى المؤمنين حريص ، وبالمؤمنين رؤوف رحيم : (لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُوفٌ رَحِيمٌ)(التوبة/128) - صلى الله عليه وسلم - . Is the patron of believers, and believers careful, kind and merciful: (I've come to the Messenger from among yourselves, it grieves him that ye should perish careful you are kind and merciful) (repentance / 128) - peace be upon him -.
على يديه كمل الدين ، وبه ختمت الرسالات - صلى الله عليه وسلم - . Supplement to his religion, and has concluded messages - peace be upon him -.
هو سيدنا وحبيبنا وشفيعنا رسول الإنسانية والسلام والإسلام محمد بن عبد الله عليه أفضل صلاة وسلام ، اختصه الله تعالى بالشفاعة ، وأعطاه الكوثر ، وصلى الله تعالى عليه هو وملائكته : (إِنَّ اللَّهَ وَمَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيماً)(الأحزاب/56) صلى الله عليك يا سيدي يا حبيب الله ، يا رسول الله ، يا ابن عبد الله ورسول الله . Is our master and our beloved and Hafeena Messenger of humanity and peace and Islam Muhammad ibn Abd Allah upon him prayers and peace, singled out by God through intercession, and gave al-Kawthar, and prayed God he and his angels: (Allah and His angels send blessings upon the Prophet: O ye who believe! Arrived and handed him recognition) (parties / 56) God bless you, Sir, I Habib Allah, O Messenger of Allah, O son of Abdullah and the Messenger of God.
هو الداعية إلى الله ، الموصل لله في طريق الله ، هو المبلغ عن الله ، والمرشد إليه، والمبيّن لكتابه والمظهر لشريعته . Is calling to God, Mosul God in the way of God, is the amount of God, and guide him, and set out to write and feel to his law.
ومتابعة الرسول - صلى الله عليه وسلم - من حبّ الله تعالى فلا يكون محبـًّا لله عز وجل إلا من اتبع سنة رسول الله - صلى الله عليه وسلم - ؛ لأن الرسول - عليه الصلاة والسلام - لا يأمر إلا بما يحب الله تعالى ، ولا يخبر إلا بما يحب الله عز وجل ، التصديق به ، فمن كان محبـًا لله تعالى لزمَ أن يتبع الرسول - صلى الله عليه وسلم - فيصدقه فيما أخبر ويتأسَّى به - صلى الله عليه وسلم - فيما فعل ، وبهذا الاتباع يصل المؤمن إلى كمال الإيمان وتمامه ، ويصل إلى محبة رسول الله - صلى الله عليه وسلم - . And follow the prophet - peace be upon him - the love of God so it is not loving God Almighty only follow the Sunnah of the Messenger of Allah - peace be upon him -; because the Prophet - peace be upon him - not only enjoin that loves God, not tell, however, including love God Almighty, to ratify it, it was a loving God Almighty necessary to follow the prophet - peace be upon him - Visedkh what he told us and follow the example of it - peace be upon him - as he did, this followed up the believer to faith, and finish, and up to the love of the Messenger God - peace be upon him -.
وهل محبة الرسول - صلى الله عليه وسلم - إلا من محبة الله تعالى ؟! Is the love of the Prophet - peace be upon him - except the love of God?! وهل طاعة الرسول - صلى الله عليه وسلم - إلا من طاعة الله عز وجل ؟! Is obedience to the prophet - peace be upon him - only obedience to God Almighty?! : (قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ)(آل عمران/31) . : (Say that you love Allah, Follow me: Allah will love you and forgive you your sins and Allah is Forgiving, Most Merciful) (Al-Imran / 31).
يقول ابن كثير في تفسير هذه الآية الشريفة : " إن هذه الآية الكريمة حاكمة على من ادعى محبة الله تعالى وليس هو على الطريقة المحمدية ، فإنه كاذب في دعواه في نفس الأمر حتى يتبع الشرع المحمدي والدين النبوي في جميع أقواله وأفعاله ، كما ثبت في الصحيح عن رسول الله - صلى الله عليه وسلم - أنه قال : ((من عمل عملاً ليس عليه أمرنا فهو ردّ)) ولهذا قال الله تعالى : (قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ) أي يحصل لكم فوق ما طلبتم من محبتكم إياه وهو محبته إياكم، وهو أعظم من الأول كما قال بعض الحكماء : ليس الشأن أن تحب ، إنما الشـأن أن تُحبَّ . Ibn Katheer says in the interpretation of this holy verse: "This verse ruling on those who claimed to love God and is not the way in Mahmudiyah, it is false in his claim in the same order to follow Islam Mohammadi and prophetic religion in all his words and actions, as demonstrated in the right about Messenger of Allah - peace be upon him - said: ((action that is not us it is a)) and the Almighty God said: (Say that you love Allah, Follow me: Allah) which gets you on what you require of your love to him is his love Beware It is greater than the first, as some of the wise: do not matter that you like, but respect that you like.
وحبّ سنّة رسول الله - صلى الله عليه وسلم - من حب رسول الله - صلى الله عليه وسلم - . Years old and love of the Messenger of Allah - peace be upon him - the love of the Messenger of Allah - peace be upon him -.
يقول - عليه الصلاة والسلام - : ((من أحب سنتي فقد أحبني ، ومن أحبني كان معي في الجنة)) . Say - peace be upon him -: ((I like the years have loved me, loved me and was with me in Paradise)).
وسنة رسول الله - صلى الله عليه وسلم - لها مكانتها ومنزلتها ، فرتبتها تلي رتبة القرآن الكريم ، فهي في المنزلة الثانية بعد كتاب الله عز وجل ، توضح القرآن الكريم وتفسره وتبين أسراره وأحكامه ، وكثير من آيات القرآن الكريم جاءت مجملة، أو عامة ، أو مطلقة ، فجاءت أقوال رسول الله - صلى الله عليه وسلم - وأعماله كاشفة للمراد الإلهي وموضحة له عندما فصّلت المجمل ، أو قيدت المطلق ، أو خصصت العام : (وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ )(النحل/44) . And the Sunnah of the Messenger of Allah - peace be upon him - has its place and status, Frptha after the rank of the Koran, they are in second place after the Book of Allah, show the Holy Quran and interpreted by the show secrets and provisions, and many of the verses of the Koran came overview, or general, or absolute , came words of the Messenger of Allah - peace be upon him - and his work revealing Murad divine and illustrator when he dismissed the whole, or restricted absolute or allocated General: (blessings and to show people what was revealed to them) (bees / 44).
وهي الينبوع الثاني من ينابيع الشريعة الإسلامية . It springs from the second fountain of Islamic law.
هي المصدر الثاني من مصادر التشريع بعد كتاب الله عز وجل : (لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ)(آل عمران/164) والحكمة هنا : السُّنَّة . The second source is the source of legislation after the Book of God: (The God of the believers when He sent them a messenger from among themselves, reciting to them His signs and purifies them and teaches them the Book and Wisdom) (Aal / 164) and wisdom here: the year.
ولقد أمرنا المولى سبحانه باتباعها ونهانا عن مخالفتها : (وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا)(الحشر/7) ليس لنا إلا التسليم المطلق بها والإذعان لأحكامها : (وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْراً أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِم)(الأحزاب/36) . I have ordered Lord Almighty follow them and forbade us to disobey: (And whatsoever the Messenger read that and whatsoever he forbids) (Hashr / 7) we do not but concede the absolute and to comply with its provisions: (What was for a believer, man or woman, when Allaah and His Messenger is to have any option about their ) (parties / 36).
كما جعل سبحانه التسليم بها دلالة وعلامة على الإيمان الحق الصادق : (فَلا وَرَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيماً)(النساء/65) . Also made the Almighty recognized indication and a sign of true faith true: (not your Lord and do not believe until they make thee judge in all disputes between them, and find themselves embarrassed than I was) Ignorance (women / 65).
وهي حجة في التشريع ؛ لأنها وحي يوحى : (وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى * إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْيٌ يُوحَى)(النجم/3 ، 4) . An argument in legislation; it inspired suggests: (and only a passion * It is only a Revelation revealed ") (star / 3.4).
من أجل ذلك كانت أقواله وأعماله - صلى الله عليه وسلم - بوصفه رسولاً - داخلة في نطاق التشريع . For that was his words and deeds - peace be upon him - as a messenger - within the scope of the legislation.
وما دامت أحكامه صادرة عن طريق الله تعالى : (لِتَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ بِمَا أَرَاكَ اللَّهُ )(النساء/105) ، وما دام هو مهدي إلى صراط الله تعالى وهو يهدي إلى صراط الله عز وجل ، فعلى الناس الائتمار بأمره ، والابتعاد عن نهيه : (وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا)(الحشر/7) . As long as the provisions issued by God: (to judge between people by Allah) (women / 105), as long as the Mahdi to the path of God and guides to the path of God Almighty, For people teleconferencing him, and away from the prohibitions: (and O Muhammad read that and whatsoever he forbids) (Hashr / 7).
فإذا كان الأمر كذلك ، فالسؤال الذي يطرح نفسه هو : كيف نحب النبي - صلى الله عليه وسلم - ؟ If so, the question that arises is: how to love the Prophet - peace be upon him -?
إن حبه - صلى الله عليه وسلم - يكون بتعظيمه وتوقيره واتباع سنته والدفاع عنها ونصرة دينه الذي جاء به ، وبمعنى آخر أن نحبه كما أحبه أصحابه - رضوان الله عليهم - . His love - peace be upon him - is Ptazimh and revere and follow the Sunnah, defend and support the religion which he brought, in other words, to love Him as I love his companions - may Allah be pleased with them -.
فمن المعلوم أن المجتمع المكي كان مجتمعـًا كافرًا فجاءه النور المبين - صلى الله عليه وسلم - ، فدعا إلى الله سبحانه ، ولقي ما لاقى من الصد والإعراض والأذى ، وأبى أكثر الناس إلا كفورا ، وفتح الله سبحانه بعض القلوب لهذه الدعوة الخالدة ، ولهذا النور المبين ، فدخلت مجموعة بسيطة في دين الله سبحانه ، فكيف كان الحب بينهم ؟ It is well known that the community in Mecca was a society infidel came and Mubin - peace be upon him -, he called to God, and got what he suffered from rejection, reluctance to hurt, and my father most people only ungrateful, and the opening of God some hearts to this call timeless, and this light set, entered a simple set in the religion of God, how was love between them?
لقد بدأ هذا الحب بينهم وبين من أخرجهم الله تعالى به من الظلمات إلى النور، بينهم وبين محمد - صلى الله عليه وسلم - . Has begun this love between them and God brought them out of its darkness to light, between them and Muhammad - peace be upon him -.
فهذه زوجه خديجة - رضي الله عنها - ومنذ اللحظة الأولى التي أبلغها فيها بنزول الوحي ، هاهي تدفع - رضي الله عنها - عنه ، وتثبت فؤاده بكلمات تبدو فيها المحبة ، جلية ، إذ تقول : " كلا والله ، ما يخزيك الله أبدًا ، إنك لتصل الرحم ، وتحمل الكلَّ ، وتكسب المعدوم ، وتقري الضيف ، وتعين على نوائب الدهر " . This Wife Khadija - God bless them - and since the first moment delivered by the landing of the revelation, here's your pay - God bless them - were, proving his heart the words appear to have had loving, clear, she says: "No, God, what God storage at all, you have to reach the uterus , and bear all, and earn zero, and the village of visitors, and had the ravages of a lifetime. "
ولئن كانت هذه زوجه ، فانظر ما فعل أبو بكر - رضي الله عنه - يوم وقف في قريش خطيبـًا يدعوهم إلى الإسلام ، وما زال المسلمون في المرحلة السرية للدعوة، وعددهم قليل ، فقام إليهم المشركون يضربونهم ضربـًا شديدًا ، وضرب أبو بكر - رضي الله عنه - حتى صار لا يعرف أنفه من وجهه ، فجاء قومه بنو تيم فأجلوا المشركين عنه وأدخلوه منزله وهم لا يشكون في موته - رضي الله عنه - ، وبقي أبو بكر - رضي الله عنه - في غشية لا يتكلم حتى آخر النهار ، فلما أفاق كان أول ما تكلم به : " ما فعل رسول الله - صلى الله عليه وسلم - ؟ " فلامه الناس . While the Wife, see what he did Abu Bakr - may Allah be pleased with him - on stop in the Quraish orator them to Islam, Muslims still in the stage of confidential call, and the numbers were small, he took them detest beat them severely beaten, and beaten Abu Bakr - may Allah be pleased with him - even now does not know his nose from his face, came to his people, the sons of Tim Vogeloa infidels with him and brought him home and they do not suspect his death - may Allah be pleased with him - and stayed Abu Bakr - may Allah be pleased with him - in a trance, does not speak until the end of the day, and when he woke up was the first thing that spoke tags: "What did the Messenger of Allah - peace be upon him -?" deceased left people.
لاموه على أن يذكر محمدًا - صلى الله عليه وسلم - في مثل هذا الموقف الذي يفترضون فيه أن يذكر نفسه ، وأن يتحسر على حاله . Blamed him for mentioning Muhammad - peace be upon him - in such a situation, which assume that the recall itself, and to lament the same.
لاموه فما أبه لهم ، وصار يكرر ذلك ، فقالت أمه : " والله ما لي علم بصاحبك محمد " ، فقال : " اذهبي إلى أم جميل فاسأليها عنه " ، وكانت أم جميل امرأة مسلمة ، فلما سألتها أم أبي بكر - رضي الله عنه - عن النبي - صلى الله عليه وسلم - قالت أم جميل حُبًّا لمحمد - صلى الله عليه وسلم - وحرصـًا عليه : " لا أعرف محمدًا ، ولا أبا بكر " ثم قالت : " تريدين أن أخرج معك ؟ " قالت : " نعم " ، فخرجت معها إلى أن جاءت أبا بكر - رضي الله عنه - فوجدته صريعـًا ، فصاحت وقالت : " إن قومـًا نالوا هذا منك لأهل فسق ، وإني لأرجو أن ينتقم الله منهم " فقال لها أبو بكر - رضي الله عنه - : " ما فعل رسول الله - صلى الله عليه وسلم - ؟ " فقالت له : هذه أمك تسمع " ، قال - رضي الله عنه - : " فلا عين عليك منها " - أي أنها لن تفشي سرك - فقالت : " سالم هو في دار الأرقم " فقال - رضي الله عنه - : " والله لا أذوق طعامـًا ولا أشرب شرابـًا أو آتي رسول الله - صلى الله عليه وسلم - " فقالت أمه : فأمهلناه حتى إذا هدأت الرِّجل وسكن الناس خرجنا به يتكئ عليَّ ، حتى دخل على رسول الله - صلى الله عليه وسلم - فرقّ له رقّة شديدة ، وأكب عليه يقبله ، وأكب عليه المسلمون كذلك، فقال أبو بكر - رضي الله عنه - : " بأبي أنت وأمي يا رسول الله ، ما بي من بأس إلا ما نال الناس من وجهي ، وهذه أمي برَّةٌ بولدها فعسى الله أن يستنقذها بك من النار " ، فدعا لها رسول الله - صلى الله عليه وسلم - ودعاها إلى الإسلام فأسلمت. Blamed him for what his father to them, and became a repeat, the mother said: "By God, What have I learned Besahbk Muhammad", he said: "Go to the mother of a beautiful Vasolleha it," and the mother of a beautiful Muslim woman, when asked, or Abu Bakr - may Allah be pleased with him - the Prophet - peace be upon him - said the mother a beautiful love for Muhammad - peace be upon him - and order him: "I do not know Muhammad, and Abu Bakr," then said: "Want to go out with you?" She said: "Yes," I went with it, while the Abu Bakr - may Allah be pleased with him - I found him to bits, cried out and said: "Some people received this from you to the people of debauchery, and I hope to avenge God of them," he said to Abu Bakr - may Allah be pleased with him: - "What did the Messenger of Allah - peace be upon him - ? "she said to him: This is your mother, hear", he said - may Allah be pleased with him: - "it is appointed you have them" - ie it will not spread your password - said: "Salem is in the Dar Al Arqam," he said - may Allah be pleased with him: - "God does not taste food and drink drink or came to the Messenger of Allah - peace be upon him - "His mother said: Vomhlnah even if you calmed down a man and dwelt people went out leaning on, went to the Messenger of Allah - peace be upon him - a difference his paper severe, and ACP was acceptable, accompanied by Muslims as well, said Abu Bakr - may Allah be pleased with him -: "You are the father and mother, O Messenger of God, what me wrong but what got people from both sides, and this mom libra her son and perhaps Allaah will Istnqzha your fire", and called the Prophet of God - peace be upon him - and invited them to Islam, in Islam,.
أيُّ حبٍ تكنه يا أبا بكر لصاحبك ؟! Which was held by love, O Abu Bakr to your friend?! أما انشغلت بنفسك وجراحك ووجهك الذي تغيرت معالمه ؟ The busy yourself and your surgeon and face, which changed its features? لو شغلتك آلامك لما لامك أحد من العالمين ، ولكن ماذا تصنع بحب ملك عليك كل جوارحك ؟ Cgletk if your pain is for your mom to one of the worlds, but what makes you love the king of all physical faculties?
إنه يحب في محمد - صلى الله عليه وسلم - الخُلق الذي طالما امتدحوه به قائلين : هذا الصادق الأمين . He loves in Muhammad - peace be upon him - creation, which has long praised him by saying: This is the honest and trustworthy.
إنه يحب فيه الخُلق الحسن ، والرأي السديد ، والعشرة الطيبة ، وكل ذلك قد خبره محمد - صلى الله عليه وسلم - ، وهو اليوم يحب فيه إلى جانب ذلك كله النبي - صلى الله عليه وسلم - . He loves a good attitude, opinion, good, good and kind, all of which have experienced Muhammad - peace be upon him -, and today he loves it as well as all of the Prophet - peace be upon him -.
أما خبر سعد بن الربيع - رضي الله عنه - فعجيب ، حيث سأل النبي - صلى الله عليه وسلم - : ((أفي الأحياء سعد أم في الأموات ؟)) فخرج أُبيّ بن كعب - رضي الله عنه - يستطلع الخبر ، فوجده في الرمق الأخير ، فقال سعد : " بل أنا في الأموات ، فأبلِغ رسول الله - صلى الله عليه وسلم - عني السلام ، وقل له : إن سعد بن الربيع يقول لك : جزاك الله عنَّا خيرًا ، ما جزى نبيـًا عن أمته " ، ثم قال لأبي : " وأبلغ قومك عني السلام ، وقل لهم : إن سعد بن الربيع يقول لكم إنه لا عذر لكم عند الله أن يخلص إلى نبيكم - صلى الله عليه وسلم - وفيكم عين تطرف " ، ثم لم يبرح أن مات ، فجاء أبي بن كعب - رضي الله عنه - النبي - صلى الله عليه وسلم - فأخبره الخبر ، فقال - صلى الله عليه وسلم - : ((رحمه الله ، نصح لله والرسول حيـًا وميتـًا)) . The news of Saad bin spring - may Allah be pleased with him - is therefore strange, he asked the Prophet - peace be upon him -: ((AVI neighborhoods Saad or the dead?)) Came out of Abu ibn Ka'b - may Allah be pleased with him - exploring the story, found him in the final stretch, said Saad: "but I am dead, informed the Messenger of Allah - peace be upon him - me peace, and say to him: Saad bin spring, you say: May God our good, what Calamities prophet for his nation", and then said to my father: "He informed your people me peace, and say to them: Saad ibn al-Rabee say to you that there is no excuse for you, when God has to come to your prophet - peace be upon him - and you appointed extremism ", and then were stuck in that he died, he came Abi bin Ka'b - may Allah be pleased with him - the Prophet - peace be upon him - told him the news, he said - peace be upon him -: ((Allah's mercy, he advised Allah and the Messenger alive and dead)).
ومن حب الأنصار لرسول الله - صلى الله عليه وسلم - ما رواه ابن هشام في سيرته من أنه مر - صلى الله عليه وسلم - بدار من دور الأنصار من بني عبد الأشهل وظفر ، فسمع البكاء والنواح على قتلاهم ، فذرفت عينا رسول الله - صلى الله عليه وسلم - فبكى ، ثم قال - صلى الله عليه وسلم - : ((لكن حمزة لا بواكي له ! )) فلما رجع سعد بن معاذ وأسيد بن حضير - رضي الله عنهما - إلى دار عبد الأشهل أمرا نساءهم أن يتحزمن ، ثم يذهبن فيبكين على عم رسول الله - صلى الله عليه وسلم - فلما سمع بكاءهن على حمزة - رضي الله عنه - خرج - صلى الله عليه وسلم - عليهنَّ وهنَّ على باب المسجد يبكين عليه ، فقال : ((ارجعن يرحمكنَّ الله ، فقد آسيتن - عزيتن وعاونتن - بأنفسكنَّ)) ، وفي رواية أنه قال - صلى الله عليه وسلم - لما سمع بكاءهنَّ : ((رحم الله الأنصار ، فإن المواساة منهم ما علمت لقديمة، مروهنَّ فلينصرفن)) . It is love of supporters of the Messenger of Allah - peace be upon him - was narrated by Ibn Hisham in his life he was passed - peace be upon him - House of the role of protagonist of the sons of Abdul Ashhl and a nail, then he heard weeping and wailing for their dead, Vdhirvt kind messenger of Allah - may Allah bless him him - wept, and then said - peace be upon him -: ((But Hamza did not cry for him!)) when he returned Saad Bin Maaz and Ben seedlings - may Allah be pleased with them - to the Dar Abd Ashhl is their wives that Ithzmn, and then they go Vepkin uncle Messenger of Allah - peace be upon him - when he heard Bcahn Ali Hamza - may Allah be pleased with him - came out - peace be upon him - to them and are on the door of the mosque cried, he stated: ((Ardjan Erhmcn God, it Aseaton - Azitn and Aontn - Bonevskn)) In the novel, he said - peace be upon him - when he heard Bcahn: ((May God have mercy supporters, the sympathy of whom learned of the old Mrohn Vlinasrven)).
ومما يذكر أيضـًا من هذا الحب الذي لا نهاية له حكاية تلك المرأة من بني دينار ، وقد أصيب زوجها وأخوها وأبوها مع رسول الله - صلى الله عليه وسلم - بأُحد ، فلما نُعُوا لها قالت : " فما فعل رسول الله - صلى الله عليه وسلم - ؟ " قالوا : " خيرًا يا أم فلان ، هو بحمد الله كما تحبين " ، قالت : " أرونيه حتى أنظر إليه " ، فأشير لها إليه ، حتى إذا رأته قالت : " كل مصيبة بعدك جلل " - أي صغيرة- . It also mentions of this love that has no end the story of the woman of the sons of JD, were injured her husband and her brother and father with the Messenger of Allah - peace be upon him - one, when, mourning her said: "What did the Messenger of Allah - peace be upon him -? "They said:" O mother of so and so good, is the praise of God as love, "said:" Orunet even see him, "it was pointed out to him, even if she saw him she said:" Every calamity after you very gravely missed "- no small -.
مقابلة الحب بالحب Interview with love love
وبما أن النبي - صلى الله عليه وسلم - ودينه الذي جاء به هو مصدر هذا الحب ، فمن البداهة أن نرى حب رسول الله - صلى الله عليه وسلم - لأصحابه ، وكيف بادلهم حبـًا بحب ، ومودة بمودة ، وسأسوق في ذلك حادثة كلما ذكرتها أو قرأتها أعظمت المحب والمحبوب . As the Prophet - peace be upon him - and his religion was made is the source of this love, it is easy to understand that we love the Messenger of Allah - peace be upon him - to his companions, and how exchanged with love with love and affection affectionately, and I will give the incident as I mentioned or read Oazmt loving and beloved.
كان ذلك عقب غزوة حنين ، حيث حرص النبي - صلى الله عليه وسلم - في توزيعه للغنائم على أن يتألف بها من دخل في الإسلام من أهل مكة وقبائل العرب ، ولذا فقد كانت معظم الغنائم بينهم ، إن لم تكن كلها ، ولم يجعل النبي - صلى الله عليه وسلم - فيها للأنصار نصيبـًا ، فوجد هذا الحي من الأنصار في أنفسهم ، حتى كثرت فيهم القالة ، حتى قال قائلهم : لقي والله رسول الله - صلى الله عليه وسلم - قومه ، فدخل عليه سعد بن عبادة - رضي الله عنه - من الأنصار ، فقال : " يا رسول الله ، إن هذا الحي من الأنصار قد وجدوا عليك في أنفسهم ، لما فعلت في هذا الفيء الذي أصبت ، قسّمت في قومك ، وأعطيت عطايا عظاما في قبائل العرب ، ولم يك في هذا الحي من الأنصار منها شيء " ، فقال رسول الله - صلى الله عليه وسلم - : ((فأين أنتَ من ذلك يا سعد ؟ )) ، قال : " يا رسول الله ، ما أنا إلا من قومي " ، فقال - صلى الله عليه وسلم - : ((فاجمع لي قومك في هذه الحظيرة)) فلما اجتمعوا أتاهم رسول الله - صلى الله عليه وسلم - ، فحمد الله تعالى وأثنى عليه بما هو أهله ، ثم قال : ((يا معشر الأنصار : مقالة بلغتني عنكم ، وجِدَةَ عتاب وجدتموها عليَّ في أنفسكم ؟ ألم آتِكم ضُلالاً فهداكم الله ، وعالة - فقراء - فأغناكم الله ، وأعداء فألف الله بين قلوبكم ؟)) قالوا : " بلى ، الله ورسول الله أمن - أكثر نعمة - وأفضل " ، ثم قال - صلى الله عليه وسلم - : ((ألا تجيبونني يا معشر الأنصار ؟)) قالوا : " بم نجيبك يا رسول الله ؟ لله ورسوله المنّ والفضل " ، فقال - صلى الله عليه وسلم - : ((أما والله لو شئتم لقلتم فلصَدقتم ولصُدِّقتم : أتيتنا مكذبـًا فصدقناك ، ومخذولاً فنصرناك ، وطريدًا فآويناك ، وعائلاً فآسيناك ، أوجدتم يا معشر الأنصار في أنفسكم فيَّ لعاعة - بقلة خضراء ناعمة - من الدنيا تألفت بها قومـًا ليسلموا ، ووكلتكم إلى إسلامكم ؟ ألا ترضون يا معشر الأنصار أن يذهب الناس بالشاة والبعير ، وترجعوا برسول الله إلى رحالكم ؟ فوالذي نفس محمد بيده لولا الهجرة لكنت امرأ من الأنصار ، ولو سلك الناس شعبـًا - طريقـًا بين جبلين - وسلكت الأنصار شعبـًا لسلكت شعب الأنصار ، اللهم ارحم الأنصار ، وأبناء الأنصار ، وأبناء أبناء الأنصار)) ، فبكى القوم حتى أخضلوا لحاهم - بلوها بالدموع - وقالوا : " رضينا برسول الله قسمـًا وحظـًا " . This was after the Battle of nostalgia, where the desire of the Prophet - peace be upon him - in the distribution of the spoils would consist of income in Islam from the people of Mecca and the Arab tribes, and so were most of the spoils between them, that were not all, did not make the Prophet - may Allah bless upon him - where supporters of a share, and found a living from the fans themselves, so abounded including El Kala, who said Qailhm: was God, the Messenger of Allah - peace be upon him - his people, his was Saad bin worship - may Allah be pleased with him - from the fans, he said : "O Messenger of God, that this neighborhood of supporters have found you in themselves, as it did in this shade, which I was, divided in people, and given gifts of bones in the Arab tribes, and he was not in this neighborhood of supporters of everything," said the Messenger of God - peace be upon him -: ((Where are you from oh so Saad?)), said: "O Messenger of Allah, I am only a national," he said - peace be upon him -: ((are unanimously me thy people in the barn) ), when they overtook the Messenger of Allah - peace be upon him -, glorified God and praised him what is his family, and then said: ((O Ansar: article I got you, Jeddah reproach and Cdetmoha Ali in yourself? pain Atkm aberration Fahadakm God, and dependent - poor - Vognakm of God, enemies and He joined God your hearts?)) said: "Yes, God and the Messenger of Allah security - more than the gift - and better", and then said - peace be upon him -: ((not Tjipununi O supporters?)) said: "Where To answer thee, O Messenger of God? God and His Messenger, the manna and the credit," he said - peace be upon him -: ((As for God, if you wish for you said Vlsedktm and truthful: Otina belying Vsedknak, and forsaken Vnasrnak, and a fugitive Vaoenak, and breadwinner Vasenak, Oocdetm O Ansar, in yourselves in Aap - lack of green cloth - from the world consisted of a people to surrender, and Okltkm to has conferred? Do not you be satisfied "O Ansar that people can go and sheep and camels, and you return the Messenger of God to Rahalkm? Whose Hand is my life not for immigration, I would order from supporters, though cable people people - a path between two mountains - and taken the Ansar people to taken the people of the Ansar, Allah have mercy on the Ansar, and the sons of the Ansar, and the sons of sons of the Ansar)), crying people until his beard to grow beards - Bloha tears - and said: "we like the Messenger of Allah part luck."
ولئن كان هذا مع الأنصار عامة ، فقد كان مع بعض المسلمين ، فقد قال أحد أصحاب النبي - صلى الله عليه وسلم - : " يا رسول الله ، أعطيت عيينة بن حصن والأقرع بن حابس مائة مائة ، وتركت جعيل بن سراقة الضمري " ، فقال رسول الله - صلى الله عليه وسلم - : ((أما والذي نفس محمد بيده لجعيل بن سراقة خير من طلاع الأرض - ما يملأها حتى يطلع عنها ويسيل - كلهم مثل عيينة بن حصن والأقرع بن حابس ، ولكني تألَّفتهما ليسلما ، ووكلت جعيل بن سراقة إلى إسلامه)) . While this was with the fans in general, it was with some Muslims, he said one of the companions of the Prophet - peace be upon him -: "O Messenger of God, given Uyaynah Ben Castle, bald bin Habis hundred hundred, and left Jeil bin Suraqa Damari," The Messenger of Allah - peace be upon him -: ((either by the same Muhammad with his hand to Jeil bin Suraqa better than Tala earth - the fill until the sun by the weasel - all such Uyaynah Ben Castle, bald bin Habis, but I Tofatthma to surrender, and retained a Jeil bin easily copied to Islam)) .
ألا ما أعظم محمدًا - صلى الله عليه وسلم - حبيبـًا محبوبـًا ، وما أعظمه محبـًا يضع الأمور في نصابها ، ويعطي كل ذي حقٍ حقه وكل ذي قدرٍ قَدْرَه - صلى الله عليه وسلم - . Not the greatest Muhammad - peace be upon him - loved loved, and what a great lover put things in perspective, and gives everyone his due, and all with as much capacity - peace be upon him -.
علَّم صحبه الكرام - رضوان الله عليهم - الحب بحبه لهم فأحبوه ، وكان هذا الحب منهم علامة إيمانهم ، وشعلة عقيدتهم ، وطريقهم لرضوان ربهم . Flag distinguished companions - may Allah be pleased with them - love, love them Voahbuh, this was a sign of them love their faith, the flame of their faith and their way to pleasure of their Lord.
وصدق الله العظيم إذ يقول سبحانه : (قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ)(آل عمران/31) . And certified as Almighty God Almighty says: (Say that you love Allah, follow me, Allah will love you and forgive you your sins and Allah is Forgiving, Most Merciful) (Al-Imran / 31).
ماذا نقول بعد هذا إنني أقول وبكل ثقة لو ما في هذه الدنيا نعيماً إلا التلذذ بحب المصطفى صلى الله عليه وسلم لكفى المرء سعادة أيُّما سعادة ، وأقصد هنا الحب الحقيقي بمتابعته وترسم منهجه ، والعمل بسنته ، والدفاع عنها ، وتبليغها للخلق ، وليس حبُّ المبتدعة من الصوفية وغيرهم ممن يرون حبَّ المصطفى صلى الله عليه وسلم في التمسح بآثاره وإقامة الموالد المبتدعة ، والتغني بعشقه مما يربأ العاقل أن يُخاطب النبي الكريم بذلك نسأل الله لهم الهداية ، فقد ضلوا وما كانوا مهتدين والحمد لله على نعمة الهداية ونسأله أن يزيدنا حباً واتباعاً لنبينا حتى نلقاه غير مبدلين ولا مغيرين آمين. What can we say after this I say with confidence if it is in this world and bliss, but savoring the love Mustafa peace be upon him would have sufficed, one HE great pleasure, and here I mean true love follow up on it and paint method, work detail in his Sunnah, and defense, and communication, creation, and not love the creator of Sufism and others who see love Mustafa peace be upon him in touching the effects and the establishment of Mawlid, the Creator, and praising his dedication than April wise to address the Holy Prophet so we ask God to guide them, have gone astray and they were not guided and thank God for the blessing of guidance and ask Him to strengthen our love and following the Prophet until we meet is Mbdelan not altering Amen.
http://zayani1.wordpress.com
http://www.sotk.org/
إرسال تعليق