الصبر عند الحبيب صلوات الله وسلامه عليه Patience when the beloved of God and prayers be upon him

Patience

أولاً : المعنى اللغوي First: the linguistic meaning
الصبر في اللغة : الحبس و في الاصطلاح هو : حبس النفس على ما يقتضيه العقل و الشرع أو ما يقتضيان حبسها عنه أو هو حبس النفس على ما تكره ابتغاء مرضاة الله كما قال تعالى : " وَاصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُم بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ " – الكهف 28 Patience in the language: imprisonment and the terminology is: holding your breath on the dictates of common sense and Shara, or require the jailing him or is the breath-holding on what you hate in order to please God, as He says: "The patient with yourself with those who call on their Lord morning and evening, seeking his face," - Cave 28
ثانياً: الحث عليه Second: inducing
حث الله تعالى عباده على الصبر و رغب فيه كقوله تعالى بعد أن أباح للمؤمنين أن يعاقبوا من أساء إليهم بمثل ما جرى لهم:" وَإِنْ عَاقَبْتُمْ فَعَاقِبُواْ بِمِثْلِ مَا عُوقِبْتُم بِهِ وَلَئِن صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَيْرٌ لِّلصَّابِرينَ" – النحل آية 126 أي أن الصبر على الانتقام خير منه ثم أعقب ذلك بقوله تعالى " وَاصْبِرْ وَمَا صَبْرُكَ إِلاَّ بِاللّهِ وَلاَ تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَلاَ تَكُ فِي ضَيْقٍ مِّمَّا يَمْكُرُونَ" النحل-127 Urged God worship on patience and want the interpretation of the meaning after it is permitted for believers to punish those who insult them so what happened to them: "The Aqpettm Faqbwa but if you show, while ye is the best for the patient" - bee Verse 126 means that the patience to take revenge is better than then followed by saying the Almighty "and thy patience is but from Allah; nor grieve over them: and distress not plot than" bee -127
ثالثاً: الترغيب فيه Third: which is encouraged
و قد رغب الله تعالى المؤمنين في هذا الخلق الكريم بطرق كثيرة منها : And may wish to God that the believers in the Good manners in many ways, including:

التنويه بالصبر و اقترانه بأخلاق عظيمة Mention patience and work ethic combined with a great
نوه الله تعالى في القرآن العظيم بالصبر و الصابرين لما في ذلك من تحفيز لهم للتحلي بهذا الخلق العظيم و قد قرن تعالى بين الصبر و الكثير من الأخلاق الإيمانية العظيمة للتدليل على أن منزلته كمنزلتها كقوله تعالى " وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُوا وَكَانُوا بِآيَاتِنَا يُوقِنُونَ" السجدة آية 24 حيث قرن تعالى بين اليقين و الصبر Praised God in the Quran a great patient and the patient, because that is motivating them to show that creatures great and has a century interpretation of the meaning of patience and a lot of moral faith great to demonstrate that his status Kmenazeltha interpretation of the meaning "We made them Imams to guide by Our command, so long as they were certain of Our" prostration verse 24, where the meaning of a century between certainty and patience
و في آية أخرى قرنه بالشكر " إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَاتٍ لِّكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ " إبراهيم -5 And in another verse paired thanks "in that are signs for every steadfast grateful," Ibrahim -5
و بالتوكل في قوله تعالى " الَّذِينَ صَبَرُواْ وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ" النحل – 42 And of trust in the verse "those who are steadfast and put their trust" bee - 42
و بالصلاة في قوله تعالى " يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ" البقرة – 153 And prayer in the verse "O ye who believe! Seek help in patience and prayer that Allah is with those who patiently persevere" Cow - 153
و بعمل الصالحات في قوله تعالى" إِلاَّ الَّذِينَ صَبَرُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ أُوْلَـئِكَ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ كَبِيرٌ" هود-11والرحمة في قوله تعالى " ثُمَّ كَانَ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ وَتَوَاصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ " البلد-17 And the work of righteousness in the verse, "but those who are patient and do good deeds for them is forgiveness and great reward" Hood -11 and compassion in the verse, "and then it was those who believe and enjoin patience, perseverance and exhort one another" Country -17

إقرار الصبر كصفة عظيمة لأنبياء الله عليهم السلام Adoption of the patient as an adjective great prophets of God have peace
أما تنويه الله تعالى بالصابرين فهو عظيم لأنه تعالى اقره لكثير من أنبيائه و رسله على سبيل الإشادة بهم كقوله تعالى " وَأَيُّوبَ إِذْ نَادَى رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَأَنتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ فَاسْتَجَبْنَا لَهُ فَكَشَفْنَا مَا بِهِ مِن ضُرٍّ وَآتَيْنَاهُ أَهْلَهُ وَمِثْلَهُم مَّعَهُمْ رَحْمَةً مِّنْ عِندِنَا وَذِكْرَى لِلْعَابِدِينَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِدْرِيسَ وَذَا الْكِفْلِ كُلٌّ مِّنَ الصَّابِرِينَ وَأَدْخَلْنَاهُمْ فِي رَحْمَتِنَا إِنَّهُم مِّنَ الصَّالِحِينَ" الأنبياء-الآيات من 83 إلى 86 و قوله في أيوب عليه السلام : " إِنَّا وَجَدْنَاهُ صَابِرًا نِعْمَ الْعَبْدُ إِنَّهُ أَوَّابٌ" سورة ص آية 44 و قوله تعالى في أيوب عليه السلام على لسانه: " فَصَبْرٌ جَمِيلٌ وَاللّهُ الْمُسْتَعَانُ عَلَى مَا تَصِفُونَ" سورة يوسف آية 18 و قوله في يوسف عليه السلام " قَالُواْ أَإِنَّكَ لَأَنتَ يُوسُفُ قَالَ أَنَاْ يُوسُفُ وَهَـذَا أَخِي قَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَيْنَا إِنَّهُ مَن يَتَّقِ وَيِصْبِرْ فَإِنَّ اللّهَ لاَ يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ" سورة يوسف آيه 90 The mention God Balsaberin is great because he says passed for many of the prophets and messengers for praise their interpretation of the meaning "and Job when he cried to his Lord touched me harm and you Most Merciful We listened to him: We removed him from harm and gave him his family and like them mercy from Us and a reminder for Abidin, Ismail, Idris Kifl both the patient and admitted them to Our mercy: for they were of the righteous "of the prophets - verses 83 to 86, saying in Job peace be upon him:" I found him patient, yes, a person he ever "Surat Al-verse 44 and verse in Job peace be upon him on his tongue:" patient with a beautiful and God used what you describe, "Surat Yusuf verse 18, saying in peace be upon him," said gracious to you Joseph he said, I am Joseph and this is my brother has blessed us that it Surely, Allah wastes not the reward, "Surat Yusuf verse 90

الثناء على الصابرين Praise the patient
أثنى الله تعالى على الصابرين أعظم الثناء في القرآن الكريم كقوله تعالى " وَبَشِّرِ الْمُخْبِتِينَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَالصَّابِرِينَ عَلَى مَا أَصَابَهُمْ وَالْمُقِيمِي الصَّلَاةِ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ " سورة الحج آيتا 34 و 35 و حيث أثنى عليهم في معرض تعداده لأهل البر الذين منهم "الصابرين في البأساء و الضراء و حيت البأس" و الذين شهد الله لهم بأنهم أهل الصدق و التقوى في قوله تعالى " إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِينَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِينَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِينَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِينَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِينَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِينَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيرًا وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا" الأحزاب آية 35 كما أثنى تعالى عليهم بأنهم من أهل العزائم في قوله تعالى " وَإِن تَصْبِرُواْ وَتَتَّقُواْ فَإِنَّ ذَلِكَ مِنْ عَزْمِ الأُمُورِ" سورة آل عمران آية 186 Allaah praises the patient the greatest praise in the Holy Quran interpretation of the meaning "and preached Almbtin who, when Allah is mentioned, hearts and perseverance over their afflictions, keep up regular prayer, and bestowed spend" Al-Hajj ETA 34, 35, and praised them in the course of population of the people of the mainland from whom "the patient in Alboads and bad times and saluting the bass "and who God saw them as people of honesty and piety in the verse" The Muslim men and women and believing men and women obedient Aleghantat, honest and a sincere and steadfast Alsaberat and humble and Kchaat and Almtsedkin and Almtsedkat and fasting and Alsaimat and conservers modesty and folders, and remember Allah much, and memories prepared by God for their forgiveness and a great reward "parties also praised verse 35 says that they have wills of the people in the verse," and that Ye and piety, from the determination of things, "Surat Al-Imran verse 186

الترغيب بالصبر Carrots patience
و قد وعد الله تعالى الصابرين بعظيم الجزاء ترغيباً لهم للتحلي بهذا الخلق العظيم فقد قال تعالى " إِنَّمَا يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُم بِغَيْرِ حِسَابٍ" سورة الزمر آية 10 And God has promised to reward the patient with great carrots for them to show this great creation, the Almighty said, "Only those who are patient shall receive their reward without the expense of" Al-Zumar verse 10
و قوله تعالى " وَلَنَجْزِيَنَّ الَّذِينَ صَبَرُواْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ" سورة النحل آية 96 And says "and will certainly bestow, those who are patient their reward the best of what they were working," Al-Nahl verse 96
و قوله تعالى " وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَيْهِ رَاجِعونَ أُولَـئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَـئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ" سورة البقرة آيات 155 إلى 157 And says, "and preached the patient who, when afflicted with calamity, say: Allah and to Him we return to them those prayers from their Lord, and those are the rightly guided" Al Baqarah verses 155 to 157
و قوله تعالى " إِن تَمْسَسْكُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَإِن تُصِبْكُمْ سَيِّئَةٌ يَفْرَحُواْ بِهَا وَإِن تَصْبِرُواْ وَتَتَّقُواْ لاَ يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئًا إِنَّ اللّهَ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ" سورة آل عمران آيه 120 And says, "The cunning good befalls you, it grieves them but if ye Ye and do not harm you plotting something that God including working perimeter," Surat Al-Imran verse 120
صبر النبي صلى الله عليه و سلم Patience of the Prophet may Allah bless him and grant him peace
كان رسول الله صلى الله عليه و سلم أكثر رسل الله تعالى جهاداً و صبراً على الابتلاء و الإيذاء و قد لاقى من المشركين و اليهود و المنافقين عداءاً شديداً فما زاده ذلك إلا إصراراً و ثباتاً و من امثلة صبره صلى الله عليه و سلم : The Messenger of Allah may Allah bless him and grant him peace more messengers of God Almighty and the holy war on the trials and patient abuse and had suffered from the Jews and the polytheists and the hypocrites, what serious runners Zadeh only persistent and consistent examples of patience and may Allah bless him and grant him peace:

صبره صلى الله عليه و سلم على رميه بالسحر و الكذب و الكهانة و الجنون و هو الذي كانوا يدعونه قبل بعثته بالصادق الأمين ثم بدؤوا في إيذاؤه جسديا فاخذ بتلابيبه حتى سقط على ركبتيه ووضع على ظهره سلى جزور (روث الجمل) و هو ساجد و رمي بالحجارة حتى دميت قدمه الشريفة و دبروا المكيدة تلو الأخرى لقتله صلى الله عليه و سلم فعن انس رضي الله تعالى عنه قال : لقد ضربوا رسول الله صلى الله عليه و سلم مرة حتى غشي عليه فقام أبو بكر رضي الله عنه فجعل ينادي : "ويلكم أتقتلون رجلاً أن يقول ربي الله فقالوا : من هذا؟ فقالوا : أبو بكر المجنون فتركوه و أقبلوا على أبي بكر" Patience may Allah bless him and grant him peace on the pitch of witchcraft and lies and the priesthood and madness is that they call him before his mission Saadiq Secretary then began to harm physically took the Ptlabebh until he fell on his knees and put on the back entertained roots (Roth sentences) is Sajid and stoned So dammit by the noble and masterminded the plot after the other for the killing may Allah bless him and grant him peace Anas may Allaah be pleased with him said: I have beaten the Messenger of Allah may Allah bless him and grant him peace time until exhaustion overtook him so he Abu Bakr, may Allah be pleased with him and started shouting: "Woe to Otguetlon man, to says the Lord God said: Who is this? They said: Abu Bakr Crazy Fterkoh and turned to Abu Bakr "

يوم الطائف وهو من أشد الأيام قسوة على النبي صلى الله عليه و سلم حين رفض سادة ثقيف و أشرافهم و هم أخوة ثلاثة و هم : ياليل بن عمرو بن عمير و أخواه مسعود و حبيب حيث قال له أحدهم : هو يمرط (يمزق) ثياب الكعبة إن كان الله أرسلك و قال الآخر: أما وجد الله أحداً برسله غيرك و قال الثالث : و الله لا أكلمك أبدا لئن كنت رسولاً من الله كما تقول لانت أعظم خطراً من أن أرد عليك الكلام و لئن كنت تكذب على الله ما ينبغي لي أن أكلمك فقام الرسول صلى الله عليه و سلم و قد يئس من خير ثقيف ثم طلب منهم النبي صلى الله عليه و سلم أن لا يبلغوا قريشاً حتى لا يجرئهم ذلك عليه فلم يفعلوا و أغروا به سفهاءهم و عبيدهم يسبونه و يضربونه بالحجارة Taif on one of the worst days of the severity of the Prophet, peace be upon him when he refused to cushion Thaqeef and their supervision, and they are brothers and three are: Ialil bin Amr bin Amir and his two brothers, Habib Massoud, where one of them said to him: It is Imrt (rip) The Kaaba clothes God sent you and the other said: As found one God Messengers others and said third: and God does not talk to you again while you are a messenger from God as saying to you is more dangerous than to respond to you speak and while you're lying to God, what should I talk to you So, the Prophet may Allah bless him and peace and had despaired of good educate and were then asked the Prophet, peace not attained the Quraysh so as not to Egerihm so he did not do, and lured by the Fool and Esponh slaves and beat him with stones

بعد الهجرة إلى المدينة واجه النبي صلى الله عليه و سلم عداء جديد متمثل في المنافقين و لطالما كان المسلمون يكتشفون رائحة النفاق من أحدهم فيستأذنوا النبي صلى الله عليه و سلم في قتله فيقول صلى الله عليه و سلم: "...لا يتحدث الناس أن محمداً يقتل أصحابه" After the migration to the city and encountered the Prophet peace be represented in new feud for as long as the hypocrites and the Muslims discover the smell of hypocrisy from one of them Vistoznoa Prophet may Allah bless him and grant him peace in his murder say may Allah bless him and grant him peace: "... do not people talk that Muhammad kills his companions "

صبر النبي صلى الله عليه و سلم على اليهود صبراً شديداً إذ انهم أهل خديعة و مكر و حقد دفين فهم لم يكتفوا بكتم صفاته التي هي موجودة و مفصلة عندهم في التوراة و هم يعرفونه كما يعرفون أبنائهم و لو انهم أظهروها و لم يكذبوا على الله لما تردد أحد في دخول الإسلام لأن الكل كان يعترف بهم كأهل كتاب إلا أنهم كتموا الحق و أنكروه و أغروا به المشركين حسداً و حقداً و رغم ذلك صبر النبي صلى الله عليه و سلم عليهم رغم نقضهم العهود و نصرتهم للمشركين إلا أن الله تعالى نصره عليهم فأجلى من جلى منهم من بني قينقاع و بني فريظة ثم فتحت خيبر فأبقى صلى الله عليه و سلم أهلها إلى حين Patience of the Prophet may Allah bless him and handed to the Jews because they are very patient people of deception and deceit and malice underlying understanding of not only suppressed attributes that are found and detailed them in the Torah, and they know this as they know their children and if they showed and they did not lie to God for alleged one in the entry of Islam, because everyone was recognized as parents the book, but they concealed the truth and objected to and lured by the infidels out of envy and malice and despite that the patience of the Prophet, peace on them even though they broke the covenants and Nasrthm of heathens But God victory they Vejle of prominent of them built and built Kinka Vrizp then opened the Khyber has retained Allah bless him and grant him peace to her family while

أما صبره صلى الله عليه و سلم على المشركين فقد تغير من العهد المدني عن العصر المكي ففي العهد المكي صبر النبي على الإيذاء و تحمله و في العهد المدني كان الصبر في ميادين القتال فخاض المعارك المتتالية دون أن ينفذ صبره أو يضعف عزمه و قد نال في ذلك أذى كثيراً حيث كسرت رباعيته و شج وجهه الشريف في غزوة أحد و هو صابر محتسب وقال صلى الله عليه و سلم "كيف يفلح قوم شجوا نبيهم و كسروا رباعيته و هو يدعوهم إلى الله" فانزل الله تعالى عليه " لَيْسَ لَكَ مِنَ الأَمْرِ شَيْءٌ أَوْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ أَوْ يُعَذَّبَهُمْ فَإِنَّهُمْ ظَالِمُونَ" سورة آل عمران آية 128 The patience, may Allah bless him and handed to the infidels have changed from the era of civil SHRINE SHRINE In the Covenant on the patience of the Prophet of abuse and intolerable in the Covenant of Civil and his patience in the fields of fighting, three wins successive battles carried out without the patience or weaken the determination and has won the hurt deeply, breaking Rbaith and encouraged face-Sharif in the Battle of one and is calculated Saber said may Allah bless him and grant him peace, "How succeed? broken the prophet and broke Rbaith and is inviting them to God" come down by Allah, "you have no control over anything or turn to them or punish them; "Surat Al-Imran verse 128

صبر صلى الله عليه و سلم على ما لاقى من شدة الحياة فعن أنس رضي الله تعالى عنه أن رسول الله صلى الله عليه و سلم قال : "لقد أُخفت في الله و ما يخاف أحد و قد أوذيت في الله و ما يؤذى أحد و لقد أتت علي ثلاثون ما بين يوم و ليلة و ما لي طعام يأكله ذو كبد إلا شئ يواريه إبط بلال" فقد صبر صلى الله عليه و سلم على مقاطعة قريش الاقتصادية له صلى الله عليه و سلم و لبني عمومته ثلاث سنوات و صبر على تعذيب المسلمين من سادة قريش و موت أصحابه و أبنائه و لعل هذا هو سر تكرار أوامر الله تعالى له صلى الله عليه و سلم بالصبر كقوله تعالى " فَاصْبِرْ كَمَا صَبَرَ أُوْلُوا الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ" سورة الأحقاف آية 35 و قوله تعالى " وَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ فَإِنَّكَ بِأَعْيُنِنَا" سورة الطور آية 48 Patience may Allah bless him and grant him peace on what met the severity of life was narrated that Anas may Allaah be pleased with him that the Messenger of Allah may Allah bless him and grant him peace, said: "I hid in God and the fear of one, and had abused in God and the hurt one and has come to Thirty-between day and night and what my food eats a liver only thing Iuarih armpit Bilal "lost patience may Allah bless him and handed to the province of Quraish economic him may Allah bless him and peace and to his cousins for three years and the patience of the torture of Muslims from the masters of Quraish and the death of his companions and his sons, and perhaps this is the secret to repeat the commands God has bless him and grant him peace patient interpretation of the meaning "be patient as the patience of men of determination of the Apostles" Al-Ahqaf verse 35 and says "Be patient, for the rule of thy Lord, you eyes" Al-Tur verse 48

sotk.org

Post a Comment

أحدث أقدم