بعد عقد من الزمان أمضاه رسول الله – صلى الله عليه وسلم – في دعوة الوثنيين في مكة، وكانت سنوات حافلة بالإيذاء والتعذيب والسجن، حتى إذا كان على رأس عشر سنين مات عمه وسنده "أبو طالب" وماتت زوجه وحصنه "خديجة"، أراد أن ينقل دعوته إلى خارج مكة بعدما ضاق به أهله، فقرر الهجرة إلى الطائف، فخرج معه مولاه " زيد". After a decade spent Messenger of Allah - peace be upon him - to invite the pagans in Mecca, were years marked by abuse, torture and imprisonment, even if he was the head of ten years died, his uncle and Sindh, "Abu Taleb," The wife died and his bunker, "Khadija," wanted to convey call for outside Mecca after Fed by his family, he decided to migrate to Al-Taif, went out with his master, "Zaid".
خرج رسول الله – صلى الله عليه وسلم – إلى الطائف داعيًا وهاديًا، يحدوه الأمل في هداية ثقيف، جاء إليهم على قدم وساق، بقلب يحمل الخير والهدى للعالمين. The Messenger of Allah - peace be upon him - to Taif called for and guide, hoping to educate guidance, came to them in full swing, carrying a good heart and the guidance for the worlds.
ولما وصل إلى الطائف بسلامة الله وحفظه، توجه على التو نحو علية القوم، وقادة ثقيف، وزعماء الطائف، فهو يعلم أن هداية الحكام أكثر أثرًا من هداية المحكومين، والبداية بالمتبوع أولى بالبدية مع التابع . And when he came to Taif safety and peace of God, go just to the elite, and educate leaders and the leaders of Taif, he knows that the conversion of the rulers over impact of conversion of the governed, and the beginning of the first Palmtbua Balbdip with the child. نعم، ذهب إلى نخبة البلد وأهم ثلاث شخصيات في الطائف، وهم أخوة : عبد ياليل، ومسعود ، وحبيب بنو عمرو . Yes, he went to the country's elite and the three most important figures in Taif, who are brothers: Abdul Ialil, and Massoud, Habib sons of Amr. فلما جلس إليهم وكلمهم، سخروا منه، وردوا عليه ردًا منكرًا، وأغروا به السفهاء، فاجتمع عليه الأهالي، ووقفوا له صفين، يمر من بينهم، وقد أمطروه ضربًا بالحجارة حتى دميت قدماه، وقذفًا بالهجاء والشتم، وكان "زيد "يقيه بنفسه حتى أصيب في رأسه، ومكثوا يطاردونه ويصيحون به في الشوارع حتى ألجأوه إلى بستان، لعتبة وشيبة ابني ربيعة على ثلاثة أميال من الطائف، وهكذا ظل الناس يطاردونه ويضربونه على مدار مسافة طويلة، نحو خمسة كيلو مترات، وقد قطع هذه المسافة مشيًا أو ركضًا مع ما يكابده الأذى. When he sat down to them and spoke to them, laughed, and replied to him in evil, and lured by the foolish, gathered by the parents, and stood in his grades, passes between them, have showered him beaten with stones until dammit feet, and threw spellings and swearing, had been "increased" shield himself until the wounded in the his head, and stayed gave chase and shouted in streets until Oljooh to the garden, with a threshold and gray hair my son Rabia three miles from Taif, and so on, people gave chase and beat him over long distance, about five kilometers, and this distance walked or ran with what are enduring harm.
فدخل البستان يلوذ به، ويحتمي بشجراته من الضرب والمطاردة، وهو الذي جاء إليهم منقذًا، فجلس إلى شجرة عنب وكأنما هي المرة الأولى التي يجلس فيها بعد سنين، فقد أعياه الضرب والركل، ودماء شريفة تنزف من وجهه الكريم، ومن قدمه الشريف، فضلاً عن ذلك الجرح النفسي في قلبه الصديع المكلوم، والأسى الذي ينكأ جروح الماضي، فإذا بخير البرية – صلوات الله وسلامه عليه - يتوجه إلى ربه ضارعًا، خاشعًا ، رافعًا يديه إلى السماء، مناجيًا ربه، معتذرًا إليه، متحببًا إليه، بكلمات كريمة ، وبدعاء صادق نبع من أعماق قلبه الحزين، قد امتزجت كلماته بحرقه وجدانه المكسور : And his garden sanctuaries for it, and sheltering Bcjrath of beating and stalking, who came to them a savior, he sat down to a tree of grapes, as if they were the first time, where he sits years later, was tired of beating and kicking, and the blood of honest bleeding from the face Karim, and his al-Sharif, as well as the "My life is in his heart Alsidia grieving, and the grief that reopening wounds of the past, if the fine land - and blessings of Allaah be upon him - go to the Lord asking, humble, raising his hands to the sky, Mnajia Lord, apologizing to him, Tbba him, in the words dignity, and prayer from your heart stemmed from heart deep sorrow, has blended words to burn conscience Broken:
" اللّهُمّ إلَيْك أَشْكُو ضَعْفَ قُوّتِي ، وَقِلّةَ حِيلَتِي ، وَهَوَانِي عَلَى النّاسِ، يَا أَرْحَمَ الرّاحِمِينَ ! أَنْتَ رَبّ الْمُسْتَضْعَفِينَ وَأَنْتَ رَبّي ، إلَى مَنْ تَكِلُنِي ؟ إلَى بَعِيدٍ يَتَجَهّمُنِي ؟ أَمْ إلَى عَدُوّ مَلّكْتَهُ أَمْرِي ؟ إنْ لَمْ يَكُنْ بِك عَلَيّ غَضَبٌ فَلَا أُبَالِي ، وَلَكِنّ عَافِيَتَك هِيَ أَوْسَعُ لِي ، أَعُوذُ بِنُورِ وَجْهِك الّذِي أَشْرَقَتْ لَهُ الظّلُمَاتُ وَصَلُحَ عَلَيْهِ أَمْرُ الدّنْيَا وَالْآخِرَةِ مِنْ أَنْ تُنْزِلَ بِي غَضَبَك ، أَوْ يَحِلّ عَلَيّ سُخْطُكَ، لَك الْعُتْبَى حَتّى تَرْضَى ، وَلَا حَوْلَ وَلَا قُوّةَ إلّا بِك" [ابن هشام 1/ 420] "Oh God, you complain of weak strength and lack of Hillete, and Huane people, O Most Merciful! You're the boss vulnerable and you are my Lord, to whom praises? To a remote Etjhemeni? Or to the enemy queen warrants? If not your anger do not care about, but Awejtk is wider to me, I seek refuge in the light of your face, which brightened the darkness and has worked for the world and the hereafter is to descend from my anger, or dissolve on your wrath, your threshold until you are satisfied, and no strength except with You "[Ibn Hisham 1 / 420]
لقد كانت إصابته النفسية كبيرة، إلى الدرجة التي نراه لأول مرة يشكو إلى الله قلة حيلته وضعف قوته وهوانه على الناس . It was a big psychological injury, to the extent that we see for the first time, complain to God lack of resourcefulness and the weakness of its strength and indignity of the people.
"اللّهُمّ إلَيْك أَشْكُو " "Oh God, you complain"
صلى الله عليك ، علمتنا أن الشكاية واللجوء إنما يكون إلى الباري جل في علاه، يجيب المضطر ويكشف الضر ويشفي السقيم ويقضي الحاجات . God bless you, taught us that complaint, asylum can only be to Bari most informed, and responds to the distressed reveals the harm, and heal the sick and serving needs.
"وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُواْ لِي وَلْيُؤْمِنُواْ بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ " [البقرة186 ] "If people ask you about me, I respond invitation supplicant when he calls and let them answer me and believe me ala Allaah" [al-Baqarah 186]
، " أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاء الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ قَلِيلاً مَّا تَذَكَّرُونَ " [النمل:62]. , "If the security answer, forced him reveals bad and makes you inheritors of the earth with God's little do you remember" [ant: 62].
"إلَيْك أَشْكُو ضَعْفَ قُوّتِي ، وَقِلّةَ حِيلَتِي ، وَهَوَانِي عَلَى النّاسِ " "You complain of weakness my strength, and lack of Hillete, and Huane the people"
كلا ! No! أنت الأقوى بين بني البشر ! You are the strongest among human beings! وأنت الأعلى وأنت الأعظم بين البرية يا خير الورى – صلى الله عليك - . You are the top and You are the greatest between the wilderness, O best of mankind - peace be on you -.
بل هم أهل الهوان؛ إذ هانو على أنفسهم، وكذبوا دعوتك، وحجبوا عن قلوبهم نورك. Rather, they are the people of humiliation; as Hannu themselves, and deny your invitation, and withheld from their hearts light. هم الأهون والأذل ، والله ليردنك الله إلى ثقيف وأنت العزيز وهم الإذلاء، حتى إذا قهرتهم في غزوة حنين في العام الثامن من الهجرة، وقتلت منهم وأسرت، جاءو إليك معتذرين، يطلبون سباياهم، فتفك نسائهم من الأسر وأولادهم من الرق ، وتعفو وتصفح الصفح الجميل ، فيدخلوا في الإسلام وافرين : Are the lesser and by Allah, God Eardenk God to educate and you dear are sycophants, even if Gahrthm in the Battle of nostalgia in the eighth year of immigration, killing and capturing, Ja you apologizing, asking Spayahm, Vtvk wives of families and children from slavery, and pardon and browse forgiveness beautiful Videchloa in Islam, and Evren:
زانتك في الخلق العظيم شمائل **** يغرى بهن ويولع الكرماء Zantek in the creation of the great merits **** tempted them and fond of generous
فإذا سخوت بلغت بالجود المدى **** وفعلت ما لا تفعل الأنواء If Sgut reached Paljod long **** and I did not do what adversity
وإذا عفوت فقادرا ومقدرا **** لا يستهين بعفوك الجهلاء If the forgiven Faqadra appreciate and **** did not underestimate the Bavuk ignorant
وإذا رحمت فأنت أم أو أب **** هذان في الدنيا هما الرحماء If you Rahmat mother or father in the world **** These are the merciful
بك يا ابن عبدالله قامت سمحة **** بالحق من ملل الهدى غراء You, son of Abdullah the **** right tolerant of boredom guidance Glue
" يَا أَرْحَمَ الرّاحِمِينَ ! أَنْتَ رَبّ الْمُسْتَضْعَفِينَ وَأَنْتَ رَبّي" . "O Most Merciful! You're the boss vulnerable and you are my Lord."
سينصرك الله نصرًا عزيزًا، وينصر جنودك وأتباعك وتلاميذك إلى قيام الساعة، ستنكشف الغمة – إن شاء الله تعالى - ، وتفيق الأمة، سيندمل الجرح يا رسول الله، وسيمكن الله لدعوتك، ويستخلف الله عباده المستضعفين، فيرفعوا رايتك، ويطبقوا شرعتك، " وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ " [الحج: 39]. Sinasrk God thee, and to support your soldiers and your followers and disciples at the time, be shown sorrow - God willing - and wake up the nation, Sindeml wound, O Messenger of God, will of God to your invitation, sufficient, full of God's servants vulnerable Verwawa seen you looking, and apply Cratk, "The God power to the victory "[al-Hajj: 39].
" إلَى مَنْ تَكِلُنِي ؟ إلَى بَعِيدٍ يَتَجَهّمُنِي ؟ أَمْ إلَى عَدُوّ مَلّكْتَهُ أَمْرِي" "To the praises? To a remote Etjhemeni? Or to the enemy, my queen"
لا تبالي ! Do not care! "إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ "[الكوثر3] "The Jyllands Merciful" [al-Kawthar 3]
، إن مبغضك هو المقطوع! "إِنَّا كَفَيْنَاكَ الْمُسْتَهْزِئِينَ " [الحجر95] ، " فَسَيَكْفِيكَهُمُ اللّهُ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ" [البقرة137] ، , That is harvested Mbgdk! "Himself will take care" [Stone 95], "Vsikveckhm God is the Hearer, the Knower" [al-Baqarah 137],
" طه . مَا أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى " [ طه1،2] "Taha. What you have revealed the Koran to curse" [Taha 1,2]
" أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ{1} وَوَضَعْنَا عَنكَ وِزْرَكَ{2} الَّذِي أَنقَضَ ظَهْرَكَ{3} وَرَفَعْنَا لَكَ ذِكْرَكَ{4} فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً{5} إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً{6} " [ الشرح : 1-5]. "Did you explain to your heart (1) and thee of the burden (2), which weighed down your back (3) and raised high your fame (4) with the lining (5) that with hardship comes ease (6)" [explanation: 1-5].
لا تحزن ! Do not be sad! سيفتح الله لك قلوب الأبعدين، وسيمكنك الله من رقاب العدوين، فلا يتجهمك الأول ولا يملك أمرك الثاني، بل ستملك زمامهما رغبًا أو رهبًا، " وَلَن يَجْعَلَ اللّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلاً " [ النساء : 141]. God will open hearts Alobaadin you, and you can throats of enemies of God, it does not have Etjhmk I commanded the second, but if they want or will have Zmamanma Rhba, "God will make believers of the unbelievers a way" [al-Nisa: 141].
"كَتَبَ اللَّهُ : لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَرُسُلِي؛ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ " [ المجادلة:21]. "God: Verily, I and My messengers; Allah is Strong, Almighty" [argument: 21].
"إنْ لَمْ يَكُنْ بِك عَلَيّ غَضَبٌ فَلَا أُبَالِي ، وَلَكِنّ عَافِيَتَك هِيَ أَوْسَعُ لِي" .. "If not your anger do not care about, but is broader Awejtk me" ..
والله لم يغضب عليك ! God, you did not get angry! وما أعظم نفسك الكريمة، تتهم نفسك بالتقصير، وما قصرت قيد أنمله، لا تبالي، فقد غفر الله لك ما تقدم من ذنبك وما تأخر ! And the greatest yourself kind, accusing yourself of default, and failed to keep running, do not care, for Allah has forgiven you what the past and the delay! لا تبالي، فأنت الشافع المشفع ! Do not care, you intercessor Almcf! لا تبالي، فأنت حبيب الله أنت خليله ! Do not care, you Habibullah you mistress! لا تبالي ؛ فعافيته أوسع، ورحمته وسعت كل شيىء . Do not care; Favih wider, and mercy, and everything has expanded.
"أَعُوذُ بِنُورِ وَجْهِك الّذِي أَشْرَقَتْ لَهُ الظّلُمَاتُ وَصَلُحَ عَلَيْهِ أَمْرُ الدّنْيَا وَالْآخِرَةِ مِنْ أَنْ تُنْزِلَ بِي غَضَبَك ، أَوْ يَحِلّ عَلَيّ سُخْطُكَ" . "I seek refuge in the light of your face, which brightened the darkness and has worked for the world and the hereafter is to descend from my anger, or dissolve on your wrath."
ما أكرمك ! What honoring you! تسأل ربك أن يعيذك بوجه الكريم من غضبه وسخطه ! Ask the Lord that the Holy Ieivk general of anger and indignation! فكيف بنا وكلنا ذنوب ! So what are we and we are all sins!
لا تبالي ، قد أعاذك ولله الحمد بنور وجهه الكريم، الذي أشرقت له الظلمات من غضبه، فاللهم لا تغضب علينا . Do not care, you may Oaazk and thankfully the light and hand cream, which has brightened the darkness of his anger, Allaah not get angry at us.
لا تبالي ، قد أعاذك ولله الحمد بنور وجهه الكريم الذي صلح عليه أمر الدنيا والآخرة من سخطه، فاللهم ارحمنا وارض عنا . Do not care, you may Oaazk and thankfully light and the face of the kind worked for the world and the Hereafter is the indignation, O Allaah have mercy on us and the land from us.
"لَك الْعُتْبَى حَتّى تَرْضَى". "You have threshold until you are satisfied."
صلى الله عليك، تتحب إلى ربك، وتتلطف إليه، وتتودد ، وتؤكد على غايتك الكريمة، وهي رضا مولاك، فله أن يعاتبك حتى يرضى عنك . God bless you, Taathab to the Lord, and speak kindly to him, and courted, and emphasizes the kind your destination, and satisfaction your Lord, he may even Ietbek pleases you. لا يضيرك شيئ ما دام الله راض عنك، لا يحزنك شيء طالمًا الرب يحبك . Not hurtful thing as long as God was satisfied with you, not the grief anything as long as the Lord loves you. لله درك !حتى وأنت نبي الله تصحح نيتك وتوكد مقصدك ؟! Dark God! Even when you correct the Prophet intention and attest to your destination?!
" وَلَا حَوْلَ وَلَا قُوّةَ إلّا بِك" "There is no power but your"
تتبرأ من كل حول ومن كل طول ومن كل قوة إلا قوة الله وحوله وطوله، أنت لا تعترف بأي قوة إلا قوة الله ، فأنت قوي بالله، ولن يخزيك أرحم الراحمين، فلا تبالي ! Disassociate itself from all around and the length of each and every power except the power of God and around, and length, you do not recognize any power except the power of God, you are strong in God, the Most Merciful and will not disgrace you, do not care! . .
أخي : Brother:
1- اشك إلى ربك همومك كما رأيت من رسولك ! 1 - There is no doubt your worries to the Lord as I saw the messenger!
2- لا حيلة لك ولا قوة لك إلا بالله فلا تظلم ولا تتجبر ولا تتكبر 2 - Do not trick you or force you but God does not redress, Taatghebr not snobs
3- لا تبالي إلا بغضب الله فلا تحزن على دنيا فانية أو زينة 3 - Do not care about the wrath of God but do not be sad on low or transient Accessories
ماضية، واحزن وابك على طاعة فاتتك ورضا من الله خسرته في موقف. Past, and grieve and weep over you miss obedience and satisfaction of God in a lost position.
4- عافية الله أوسع ورحمته أرحب فلا تقنت من رحمة الله وفرجه، سينجلي الهم، وسيذهب الحزن، وسيشفى القلب، فلا تظن أن ظالمك منتصر . 4 - well-being of God and His mercy, I welcome the wider Tguent not of the Mercy of God and his private parts, Sangeli concern, and sadness will go, and cure heart, do not you think that Zalmk victorious.
5- وجه الله الكريم، أشرقت له الظلمات وصلح عليه أمر الدنيا والآخرة، فهل سئلت ربك النظر إلى وجهه الكريم ؟ 5 - The Holy Qur'an, has brightened the darkness and worked for the things in this world and the Hereafter, is asked to look at thy holy face? دومًا قلها : اللهم لا تحرمنا لذة النظر إلى وجهك الكريم ، " وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نَّاضِرَةٌ{22} إِلَى رَبِّهَا نَاظِرَةٌ{23}" [ القيامة ]. Always Say: God does not deprive us of the joy of looking at your face Karim, "Adan, (22) to the Lord headmistress (23)" [Resurrection].
6- أكثر من الاستغفار وسؤال الله أن يعيذك من غضبه وسخطه، واحفظها : "اللَّهُمَّ أَعُوذُ بِرِضَاكَ مِنْ سَخَطِكَ وَبِمُعَافَاتِكَ مِنْ عُقُوبَتِكَ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْكَ لا أُحْصِي ثَنَاءً عَلَيْكَ أَنْتَ كَمَا أَثْنَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ" [ مسلم 751]، 6 - more than forgiveness and ask God to Ieivk of outrage and indignation, and keep them: "O Allah I seek your consent from the wrath of Akopetk I seek refuge in You and you do not have praised you I praised you as yourself" [Muslim 751],
"اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ زَوَالِ نِعْمَتِكَ وَتَحَوُّلِ عَافِيَتِكَ وَفُجَاءَةِ نِقْمَتِكَ وَجَمِيعِ سَخَطِكَ" [ مسلم 4922] "O Allah, I seek refuge in You from the demise of grace and turned and came Awejtk Nqmtk and all your wrath" [Muslim 4922]
دُمتم في حفظه.. Long as you to save ..
sotk.org
إرسال تعليق