مقتطفات من أحد (2) Excerpts from one of (2)

تبدد المسلمين في الموقف‏‏ عند تطويق المشركين لهم بعد مخالفة الرماة لأوامر الرسول: Dent of Muslims in the situation when the infidels surround them after the shooters violating the orders of the Prophet:
أما المسلمون فلما وقعوا في التطويق طار صواب طائفة منهم، فلم تكن تهمها إلا أنفسها، فقد أخذت طريق الفرار، وتركت ساحة القتال، وهي لا تدري ماذا وراءها‏؟‏ وفر من هذه الطائفة بعضهم إلى المدينة حتى دخلها، وانطلق بعضهم إلى ما فوق الجبل‏.‏ As for the Muslims when caught in the cordon flew right range of them, she did not care only for themselves, have taken the escape route and left the battlefield, they do not know what behind it? Fled this community some of them to the city until their income, and dashed them to the top of the mountain .

ورجعت طائفة أخرى فاختلطت بالمشركين، والتبس العسكران فلم يتميزا، فوقع القتل في المسلمين بعضهم من بعض‏.‏ روي البخاري عن عائشة قالت‏:‏ لما كان يوم أحد هزم المشركون هزيمة بينة، فصاح إبليس‏:‏ أي عباد الله أخراكم ـ أي احترزوا من ورائكم ـ فرجعت أولاهم فاجتلدت هي وأخراهم، فبصر حذيفة، فإذا هو بأبيه اليمان، فقال‏:‏ أي عباد الله أبي أبي‏.‏ قالت‏:‏ فو الله ما احتجزوا عنه حتى قتلوه، فقال حذيفة‏:‏ يغفر الله لكم‏.‏ قال عروة‏:‏ فو الله ما زالت في حذيفة بقية خير حتى لحق ب الله ‏.‏ And returned a range of other confused polytheists, and not confused Alaskaran Eetmiza, he signed the murder of Muslims from each other. Bukhaari narrated that Aisha said: "When was a Sunday defeated the Pagans may detest the defeat of evidence, the devil shouted: the servants of God Beware any Okrakm I checked from behind you Vajtldt is devoted to them and in the Hereafter, Vbesr Hudhayfah, and he saw his father Aleman, He said: "Servants of Allah, Daddy, Daddy. She said: Fu what God held him until he killed him, said Hudhayfah: God will forgive you . Erwa said: Fu God is still in good Hudhayfah rest until the right by God.

وهذه الطائفة حدث داخل صفوفها ارتباك شديد، وعمتها الفوضي، وتاه منها الكثيرون؛لا يدرون أين يتوجهون، وبينما هم كذلك إذ سمعوا صائحاً يصيح‏:‏ إن محمداً قد قتل، فطارت بقية صوابهم، وانهارت الروح المعنوية أو كادت تنهار في نفوس كثير من أفرادها، فتوقف من توقف منهم عن القتال، وألقي بأسلحته مستكيناً، وفكر آخرون في الاتصال بعبد الله بن أبي ـ رأس المنافقين ـ ليأخذ لهم الأمان من أبي سفيان‏.‏ومر بهؤلاء أنس بن النضر، وقد ألقوا ما بأيديهم فقال‏:‏ ما تنتظرون ‏؟‏ فقالوا‏:‏ قتل رسول الله صلى الله عليه وسلم، قال‏:‏ ما تصنعون بالحياة بعده ‏؟‏ قوموا فموتوا على ما مات عليه رسول الله صلى الله عليه وسلم، ثم قال‏:‏ الله م إني أعتذر إليك مما صنع هؤلاء، يعني المسلمين، وأبرأ إليك مما صنع هؤلاء، يعني المشركين، ثم تقدم فلقيه سعد بن معاذ، فقال‏:‏ أين يا أبا عمر ‏؟‏ فقال أنس‏:‏ واها لريح الجنة يا سعد، إني أجده دون أحد، ثم مضي فقاتل القوم حتى قتل، فما عرف حتى عرفته أخته ـ بعد نهاية المعركة ـببنانه، وبه بضع وثمانون ما بين طعنة برمح، وضربة بسيف، ورمية بسهم ‏.‏ This community occurred within the ranks ANARCHY, and chaotic, and lost them many; do not know where to go, and while they as well as heard the yelling shouts: that Muhammad had been killed Aftart the rest of their senses, broke down the morale or nearly collapsed in the hearts of many of their members , ceased to stop them from fighting, and thrown Mstekina its weapons, and thought others to contact Abdullah bin Abi head of the hypocrites to take them to the safety of Abu Sufyan. passed those of Anas ibn Nadar, and threw it into their own hands and said: What are you waiting for ? They said: Killing the Messenger of Allah peace be upon him, said: "What are you doing after life? Arise Vemotwa as he died, the Messenger of Allah peace be upon him, and then said: Allah PM I apologize to you than making Here, I mean the Muslims, and healed you than making them, I mean, the infidels, and then submitted Vlekaya Saad bin Maaz, said: "Where, O Abu Omar? Anas said: The Aha Wind Paradise, O Sa'ad, I find it without one, and then move then fight people until he was killed, what is known so I knew his sister after the end of the battle Bbananh, and has a few Eighty between stab with a spear, and blow with a sword, and throw an arrow.

ونادى ثابت بن الدَحْدَاح قومه فقال‏:‏ يا معشر الأنصار، إن كان محمد قد قتل، فإن الله حي لا يموت، قاتلوا على دينكم، فإن الله مظفركم وناصركم‏.‏ فنهض إليه نفر من الأنصار، فحمل بهم على كتيبة فرسان خالد فما زال يقاتلهم حتى قتله خالد بالرمح، وقتل أصحابه ‏.‏ He called Thabit ibn Dahdah, his people said: "O Ansar, if Mohammed had been killed, God is alive does not die, fought on your religion, God and Mazfrckm Nasserkm. Got up to a group of fans, he carried them to the battalion Knights Khaled still Iqatlhm even killing Khaled spear, and killed his companions.

ومر رجل من المهاجرين برجل من الأنصار، وهو يتَشَحَّطُ في دمه، فقال‏:‏ يا فلان، أشعرت أن محمداً قد قتل ‏؟‏ فقال الأنصاري‏:‏ إن كان محمد قد قتل فقد بَلَّغ، فقاتلوا عن دينكم ‏.‏ A man of immigrants passed a man from the Ansar, which Icaht in his blood, he said: O so and so, you know that Muhammad has been killed? Ansari said: If Muhammad had been killed was hit, the killer for your religion.

وبمثل هذا الاستبسال والتشجيع عادت إلى جنود المسلمين روحهم المعنوية، ورجع إليهم رشدهم وصوابهم، فعدلوا عن فكرة الاستسلام أو الاتصال بابن أبي، وأخذوا سلاحهم، يهاجمون تيارات المشركين، وهم يحاولون شق الطريق إلى مقر القيادة، وقد بلغهم أن خبر مقتل النبي صلى الله عليه وسلم كذب مُخْتَلَق، فزادهم ذلك قوة على قوتهم، فنجحوا في الإفلات عن التطويق، وفي التجمع حول مركز منيع، بعد أن باشروا القتال المرير، وجالدوا بضراوة بالغة‏.‏ With such tenacity and encouragement returned to the Muslim soldiers morale, and returned to them their senses and senses, Fdloa the idea of surrender or contact the son of my father, and took their weapons, attacking streams infidels, they are trying to find the way to headquarters, and informed them that the news of death of the Prophet peace be upon him fabricated a lie, that increased their strength to strength, the Reichstag to escape from the cordon, and assembly on the status of Invincible, after they started fighting and bitter, Jaldoa fiercely critical.

وكانت هناك طائفة ثالثة لم يكن يهمهم إلا رسول الله صلى الله عليه وسلم‏.‏ فقد كرت هذه الطائفة إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم، وعمل التطويق فى بدايته، وفى مقدمة هؤلاء أبو بكر الصديق، وعمر بن الخطاب، وعلي بن أبي طالب وغيرهم ـ رضي الله عنهم ـ كانوا فى مقدمة المقاتلين، فلما أحسوا بالخطر على ذاته الشريفة ـ عليه الصلاة والسلام والتحية ـ صاروا فى مقدمة المدافعين‏.‏ There was a third group did not care about except the Messenger of Allah peace be upon him. May leave the community to the Messenger of Allah peace be upon him, and the work of encirclement at its beginning, in the introduction of these Abu Bakr, Omar ibn al-Khattab, Ali ibn Abi Talib and others God bless them they were in the vanguard, when they felt threatened on the same noble peace be upon him and salute became the main defenders.

احتدام القتال حول رسول الله: ‏‏ Intensification of fighting around the Messenger of God:
وبينما كانت تلك الطوائف تتلقي أواصر التطويق، وتطحن بين شِقَّي رَحَي المشركين، كان العراك محتدماً حول رسول الله صلى الله عليه وسلم، وقد ذكرنا أن المشركين لما بدءوا عمل التطويق لم يكن مع رسول الله صلى الله عليه وسلم إلا تسعة نفر، فلما نادي المسلمين‏:‏ ‏‏( ‏هلموا إلي، أنا رسول الله ‏ )‏، سمع صوته المشركون وعرفوه، فكروا إليه وهاجموه، ومالوا إليه بثقلهم قبل أن يرجع إليه أحد من جيش المسلمين، فجري بين المشركين وبين هؤلاء النفر التسعة من الصحابة عراك عنيف ظهرت فيه نوادر الحب والتفاني والبسالة والبطولة‏.‏ While these communities receive the bonds of the cordon, and grind caught in the polytheists, the fight rages on the Messenger of Allah peace be upon him, has reminded us that the idolaters as they began work cordon was not with the Messenger of Allah peace be upon him only nine individual, when Club Muslims : (Come to me, I am the Messenger of God), the idolaters heard his voice, you know, think about him and attacked him, and tended to their weight before it is due to one of the Army of Muslims, Auroral between the infidels and those Alinver nine companions violent fight that featured anecdotes of love, dedication and bravery and heroism.

روى مسلم عن أنس بن مالك أن رسول الله صلى الله عليه وسلم أفرد يوم أحد في سبعة من الأنصار ورجلين من قريش، فلما رهقوه قال‏:‏ ‏‏( ‏من يردهم عنا وله الجنة ‏؟‏ أو هو رفيقي في الجنة ‏؟‏‏ )‏ فتقدم رجل من الأنصار فقاتل حتى قتل ثم رهقوه أيضاً فقال‏:‏ ‏‏( ‏من يردهم عنا وله الجنة، أو هو رفيقي في الجنة ‏؟‏‏ )‏ فتقدم رجل من الأنصار فقاتل حتى قتل، فلم يزل كذلك حتى قتل السبعة، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم لصاحبيه ـ أي القرشيين‏:‏ ‏‏( ‏ما أنصفنا أصحابنا‏ )‏ ‏.‏ Muslim narrated from Anas ibn Maalik that the Messenger of Allah peace be upon him singled out on one in seven Ansar and two men from the Quraish, when Rehgoh said: (from us with a hint of Paradise? Or is my companion in Paradise? ) provide a man from the Ansar then fight until he was killed then Rehgoh also said: (from us with a hint of Paradise, or is it to die in heaven?) provide a man from the Ansar then fight until he was killed, and he kept so until the Seven killed, said the Messenger of Allah peace be upon him for his two companions any Alqrhien: (What's justice to our companions).

وكان آخر هؤلاء السبعة هو عمارة بن يزيد بن السَّكَن، قاتل حتى أثبتته الجراحة فسقط ‏.‏ The last of these seven is the architecture ibn Yazid housing, fought until he fell surgery demonstrated.

أحرج ساعة في حياة الرسول صلى الله عليه وسلم‏: The most critical hours in the life of the Prophet peace be upon him:
وبعد سقوط ابن السكن بقي الرسول في القرشيين فقط، ففي الصحيحين عن أبي عثمان قال‏:‏ لم يبق مع النبي صلى الله عليه وسلم في بعض تلك الأيام التي يقاتل فيهن غير طلحة ابن عبيد الله وسعد ـ بن أبي وقاص ـ وكانت أحرج ساعة بالنسبة إلى حياة رسول الله صلى الله عليه وسلم، وفرصة ذهبية بالنسبة إلى المشركين، ولم يتوان المشركون في انتهاز تلك الفرصة، فقد ركزوا حملتهم على النبي صلى الله عليه وسلم، وطمعوا في القضاء عليه، رماه عتبة بن أبي وقاص بالحجارة فوقع لشقه، وأصيبت رباعيته اليمنى السفلى، وكُلِمَتْ شفته السفلى، وتقدم إليه عبد الله بن شهاب الزهري فَشَجَّه في جبهته، وجاء فارس عنيد هو عبد الله بن قَمِئَة، فضرب على عاتقه بالسيف ضربة عنيفة شكا لأجلها أكثر من شهر إلا أنه لم يتمكن من هتك الدرعين، ثم ضرب على وجنته صلى الله عليه وسلم ضربة أخرى عنيفة كالأولى حتى دخلت حلقتان من حلق المِغْفَر في وجْنَتِه، وقال‏:‏ خذها وأنا ابن قمئة‏.‏ فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم وهو يمسح الدم عن وجهة‏:‏ ‏‏( ‏أقمأك الله ‏ )‏ ‏.‏ After the fall I'm housing remained the Apostle in Alqrhien only Saheehayn from Abu Othman said: "did not stay with the Prophet peace be upon him in some of those days fighting therein is Talha Ibn Ubayd Allah, Sa'd ibn Abi Waqas was the most critical hours for the life of the Messenger of Allah peace be upon him, and a golden opportunity for the idolaters, and did not hesitate to detest to seize that opportunity, they have focused their campaign on the Prophet peace be upon him, and Tumaoua in eliminating him, threw him to the threshold bin Abi Waqas stones fell to the apartment, and had been Rbaith the lower-right , and the word of his lower lip, and submitted to Abdullah bin Shihab al-Zuhri Vcjh in his forehead, and came Fares stubborn, Abdullah bin Qmip, smote upon himself the sword Slam complained for which more than a month but he could not rape Aldraein, then hit on the cheek blessings of God him and other violent as the first strike until he entered the Two of tower for forgiveness on the cheek, and said: Take it, and I'm Qmip. "The Messenger of Allah peace be upon him as he wiped blood from the point of: (Oqmok God) .

وفي الصحيح أنه صلى الله عليه وسلم كسرت رَبَاعِيَته، وشُجَّ في رأسه، فجعل يَسْلُتُ الدم عنه ويقول‏:‏ ‏‏( ‏كيف يفلح قوم شجوا وجه نبيهم، وكسروا رباعيته، وهو يدعوهم إلى الله ‏ )‏، فأنزل الله عز وجل‏:‏ ‏{ ‏لَيْسَ لَكَ مِنَ الأَمْرِ شَيْءٌ أَوْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ أَوْ يُعَذَّبَهُمْ فَإِنَّهُمْ ظَالِمُونَ‏ }‏ ‏[‏آل عمران‏:‏128‏]‏ ‏.‏ In true that peace be upon him broke Rbaith, and encouraged in the head, pushed him Iselt blood says: (how broken the people who succeed the Prophet, and broke Rbaith, which invite them to God), revealed God Almighty: (you have no control over anything, or turn to them or punish them;) [Al-Imran: 128].

وفي رواية الطبراني أنه قال يومئذ‏:‏ ‏‏( ‏اشتد غضب الله على قوم دموا وجه رسوله‏ )‏، ثم مكث ساعة ثم قال‏:‏ ‏‏( ‏ الله م اغفر لقومي فإنهم لا يعلمون‏ )‏ ، وفي صحيح مسلم أنه قال‏:‏‏‏( ‏رب اغفر لقومي فإنهم لا يعلمون‏ )‏ ، وفي الشفاء للقاضي عياض أنه قال‏:‏ ‏‏( ‏ الله م اهد قومي فإنهم لا يعلمون‏ )‏‏.‏ In the novel Tabaraani he said that day: (God's wrath intensified on a people Dmoa the face of His Messenger), and then stayed an hour and then said: (God forgive m for national, they do not know), and in true Muslim said: "(Lord, forgive the national, they do not know), and in the healing of the Cadi Ayyad said:" (God, guide the national m they do not know).

ولا شك أن المشركين كانوا يهدفون القضاء على حياة رسول الله صلى الله عليه وسلم إلا أن القرشيين سعد بن أبي وقاص وطلحة بن عبيد الله قاما ببطولة نادرة، وقاتلا ببسالة منقطعة النظير، حتى لم يتركا ـ وهما اثنان فحسب ـ سبيلا ً إلى نجاح المشركين في هدفهم، وكانا من أمهر رماة العرب فتناضلا حتى أجهضا مفرزة المشركين عن رسول الله صلى الله عليه وسلم‏.‏ There is no doubt that the idolaters were aiming the elimination of life of the Messenger of Allah peace be upon him but Alqrhien Saad bin Abi Waqas, Talha bin Obeid-Allah they won a rare and fatal courage unparalleled, so have left and are only two way to the success of the idolaters in their goal and were of the best shooters Arab Vtnadila even idolaters Ojhia detachment from the Messenger of Allah peace be upon him.

فأما سعد بن أبي وقاص، فقد نثل له رسول الله صلى الله عليه وسلم كنانته وقال‏:‏‏‏( ‏ارم فداك أبي وأمي‏ )‏ ‏.‏ ويدل على مدى كفاءته أن النبي صلى الله عليه وسلم لم يجمع أبويه لأحد غير سعد‏.‏ As for Saad bin Abi Waqas, the Nthel a messenger of God peace be upon him Knanth and said: (Here I toss my father and mother.) And demonstrates the efficiency of the Prophet peace be upon him did not collect his or her parents to a non-Saad .

وأما طلحة بن عبيد الله فقد روي النسائي عن جابر قصة تَجَمَّع المشركين حول رسول الله صلى الله عليه وسلم ومعه نفر من الأنصار، قال جابر‏:‏ فأدرك المشركون رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال‏:‏ ‏‏( ‏من للقوم ‏؟‏‏ )‏ فقال طلحة‏:‏ أنا، ثم ذكر جابر تقدم الأنصار، وقتلهم واحداً بعد واحد، بنحو ما ذكرنا من رواية مسلم، فلما قتل الأنصار كلهم تقدم طلحة‏.‏ قال جابر‏:‏ ثم قاتل طلحة قتال الأحد عشر حتى ضربت يده فقطعت أصابعه، فقال‏:‏ حَسِّ، فقال النبي صلى الله عليه وسلم‏:‏ ‏‏( ‏لو قلت‏:‏ بسم الله ، لرفعتك الملائكة والناس ينظرون‏ )‏، قال‏:‏ ثم رد الله المشركين ‏.‏ ووقع عند الحاكم في الإكليل أنه جرح يوم أحد تسعاً وثلاثين أو خمساً وثلاثين، وشلت إصبعه، أي السبابة والتي تليها ‏.‏ The Talha bin Obeid-Allah Narrated Jabir Women's story combines the infidels on the Messenger of Allah peace be upon him and with a group of supporters, Jaber said: Messenger of Allaah, polytheists realized peace be upon him said: (from the folk? ) Talha said: I, then he made Jaber al-Ansar, and kill them one by one, about what we are Muslim, from the novel, when he killed all of them provide Talha al-Ansar. Jaber said: Then Talha deadly fighting until eleven hit his hand, cutting off his fingers, he said: sense, said the Prophet peace be upon him: (If I said: the name of God, Rftk the angels and the people see), said: "Then God responded to the idolaters. and signed by a judge in the corona was injured on a Sunday and thirty-nine or thirty-five, and paralyzed his finger, any finger and the next.

وروي البخاري عن قيس بن أبي حازم قال‏:‏ رأيت يد طلحة شلاء، وقى بها النبي صلى الله عليه وسلم يوم أحد‏.‏ Al-Bukhaari Qais bin Abi Hazim said: I saw the hand of Talha Fale, assessed by the Prophet peace be upon him a proper way.

وروي الترمذي وابن ماجه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال فيه يومئذ‏:‏ ‏‏( ‏من أحب أن ينظر إلى شهيد يمشي على وجه الأرض فلينظر إلى طلحة بن عبيد الله ‏ )‏ ‏.‏ Al-Tirmidhi and Ibn Majah that the Prophet peace be upon him in which he said that day: (I like to look into a martyr walking on the face of the earth, look at Talha bin Obeid-Allah).

وروي أبو داود الطيالسي عن عائشة قالت‏:‏ كان أبوبكر إذا ذكر يوم أحد قال‏:‏ ذلك اليوم كله لطلحة‏.‏ It was narrated by Abu Dawood Tayaalisi Aisha: Abu Bakr said on if one said: the whole day for Talha.

وقال فيه أبو بكر الصديق رضي الله عنه أيضاً‏:‏ He said the Abu Bakr may Allah be pleased with him also:

يا طلحة بن عبيد الله قد وَجَبَتْ ** لك الجنان وبُوِّئتَ المَهَا العِينَا O Talha bin Obeid-Allah has been obligatory ** you heavens and Boit Oryx Alaina

وفي ذلك الظرف الدقيق والساعة الحرجة أنزل الله نصره بالغيب، ففي الصحيحين عن سعد، قال‏:‏ رأيت رسول الله صلى الله عليه وسلم يوم أحد، ومعه رجلان يقاتلان عنه، عليهما ثياب بيض كأشد القتال، ما رأيتهما قبل ولا بعد‏.‏ وفي رواية‏:‏ يعني جبريل وميكائيل‏. At that critical juncture and at the critical victory revealed the unseen God, in correct for Saad, said: "I saw the Messenger of Allah peace be upon him on a Sunday, and his men were fighting for, them wearing white clothes were the most the fight and I saw them before or after. In Novel: I mean Gabriel and Michael.

بداية تجمع الصحابة حول الرسول صلى الله عليه وسلم: ‏ Beginning of the companions gathered around the Prophet peace be upon him:

وقعت هذه كلها بسرعة هائلة في لحظات خاطفة، وإلا فالمصطفون الأخيار من صحابته صلى الله عليه وسلم ـ الذين كانوا في مقدمة صفوف المسلمين عند القتال ـ لم يكادوا يرون تغير الموقف، أو يسمعوا صوته صلى الله عليه وسلم حتى أسرعوا إليه ؛ لئلا يصل إليه شيء يكرهونه، إلا أنهم وصلوا وقد لقي رسول الله صلى الله عليه وسلم ما لقي من الجراحات ـ وستة من الأنصار قد قتلوا والسابع قد أثبتته الجراحات، وسعد وطلحة يكافحان أشد الكفاح ـ فلما وصلوا أقاموا حوله سياجاً من أجسادهم وسلاحهم، وبالغوا في وقايته من ضربات العدو، ورد هجماته‏.‏ وكان أول من رجع إليه هو ثانيه في الغار أبو بكر الصديق رضي الله عنه‏.‏ Signed all these rapidly in fleeting moments, and only Valmstefon the good of his companions peace be upon him who were in the forefront of the Muslims when fighting had hardly see the change of attitude, or hear his voice peace be upon him even rushed to him; to avoid up to something they hate However, they got has been the Messenger of Allah peace be upon him what had surgery and six supporters were killed and VII has been proved by surgery, and Saad, Talha struggling most struggle when they arrived they set up around the fence of their body and their arms, and inflated to help ward off the blows of the enemy, Lord attacks. He was the first returned to it again in Laurel Abu Bakr, may Allah be pleased with him.

روي ابن حبان في صحيحه عن عائشة قالت‏:‏ قال أبو بكر الصديق‏:‏ لما كان يوم أحد انصرف الناس كلهم عن النبي صلى الله عليه وسلم، فكنت أول من فاء إلى النبي صلى الله عليه وسلم، فرأيت بين يديه رجلاً يقاتل عنه ويحميه، قلت‏:‏ كن طلحة، فداك أبي وأمي، كن طلحة، فداك أبي وأمي، ‏[‏حيث فاتني ما فاتني، فقلت‏:‏ يكون رجل من قومي أحب إلي‏]‏ فلم أنشب أن أدركني أبو عبيدة بن الجراح، وإذا هو يشتد كأنه طير حتى لحقني، فدفعنا إلى النبي صلى الله عليه وسلم، فإذا طلحة بين يديه صريعاً، فقال النبي صلى الله عليه وسلم‏:‏ ‏‏( ‏دونكم أخـاكم فقـد أوجب‏ )‏، وقد رمي النبي صلى الله عليه وسلم في وَجْنَتِهِ حتى غابت حلقتان من حلق المِغْفَر في وجنته، فذهبت لأنزعهما عن النبي صلى الله عليه وسلم فقال أبو عبيدة‏:‏ نشدتك ب الله يا أبا بكر، إلا تركتني، قال‏:‏ فأخذ بفيه فجعل ينَضِّـضه كراهية أن يؤذي رسول الله صلى الله عليه وسلم، ثم استل السهم بفيه، فنَدَرَت ثنية أبي عبيدة، قال أبو بكر‏:‏ ثم ذهبت لآخذ الآخر، فقال أبو عبيدة‏:‏ نشدتك ب الله يا أبا بكر، إلا تركتني، قال‏:‏فأخذه فجعل ينضضه حتى اسْتَلَّه، فندرت ثنية أبي عبيدة الأخرى، ثم قال رسول الله صلى الله عليه وسلم‏:‏‏‏( ‏دونكم أخاكم، فقد أوجب‏ )‏، قال‏:‏ فأقبلنا على طلحة نعالجه، وقد أصابته بضع عشرة ضربة ‏.‏ وفي تهذيب تاريخ دمشق ‏:‏ فأتيناه في بعض تلك الحفار فإذا به بضع وستون أو أقل أو أكثر، بين طعنة ورمية وضربة، وإذا قد قطعت إصبعه، فأصلحنا من شأنه‏.‏ Ibn Haban in Saheeh Aisha said: "Abu Bakr: Why was a Sunday all the people went away from the Prophet peace be upon him, I was the first fulfillment of the Prophet peace be upon him, and I saw men fighting in front of him and protect him I said: Be Talha, your sacrifice my father and mother, be Talha, your sacrifice my father and my mother, [where I missed what I missed, I said: be a man of my people love to] have not delved that apprehended by Abu Abeida, and if is intense like a bird even to inject, we pushed to the Prophet, peace be upon him, if his hands fit, Talha, said the Prophet peace be upon him: (without you your brother has enjoined), and throw the Prophet peace be upon him in his cheek until she rings shaved for forgiveness on the cheek, so I went to Onzaahma the Prophet peace be upon him, said Abu Obeida: Ncdtk by Allah, O Abu Bakr, but let me, said: "He took Pfih Making Inddah hate to hurt the Messenger of Allah him, then pulled out the arrow Pfih, Fandrt pagan Crow, Abu Bakr said: "Then I went to take the other, Abu Obeida said: Ncdtk by Allah, O Abu Bakr, but let me, said:" Making Inddah took him to acetylation, Fandrt Abu Obeida other pagan, said the Messenger of Allah peace be upon him: (without you your brother, it was enjoined), said: "Talha Voqublna to treat it, and hit a dozen a blow. In the refinement of the history of Damascus : Votenah in some of those Borer If by a few and sixty or more or less between the stab and throw and hit, and if severed finger, Vosalehna would.

وخلال هذه اللحظات الحرجة اجتمع حول النبي صلى الله عليه وسلم عصابة من أبطال المسلمين منهم أبو دُجَانة، ومصعب بن عمير، وعلى بن أبي طالب ، وسهل بن حنيف، ومالك بن سنان والد أبي سعيد الخدري، وأم عمارة نُسَيْبة بنت كعب المازنية، وقتادة ابن النعمان، وعمر بن الخطاب، وحاطب بن أبي بلتعة، وأبو طلحة‏.‏ During this critical moment gathered around the Prophet peace be upon him a band of heroes of the Muslims, including Abu Dijana, and Mus'ab Bin Omair, Ali ibn Abi Talib, Sahl ibn Hanif, Malik bin Sinan, the father Khudri, Umm Amara Nusseibeh bint Ka'b tried to run, and Qatada'm Naman , Omar Bin Al-Khattab, Hatip ibn Abi Balta'ah, and Abu Talha.


تضاعف ضغط المشركين:‏ Increased pressure idolaters:
كما كان عدد المشركين يتضاعف كل آن، وبالطبع فقد اشتدت حملاتهم وزاد ضغطهم على المسلمين، حتى سقط رسول الله صلى الله عليه وسلم في حفرة من الحفر التي كان أبو عامر الفاسق يكيد بها، فجُحِشَتْ ركبته، وأخذه علي بيده، واحتضنه طلحة بن عبيد الله حتى استوي قائماً، وقال نافع بن جبير‏:‏ سمعت رجلاً من المهاجرين يقول‏:‏ شهدت أحداً فنظرت إلى النبل يأتي من كل ناحية، ورسول الله صلى الله عليه وسلم وسطها، كل ذلك يصرف عنه، ولقد رأيت عبد الله بن شهاب الزهري يقول يومئذ‏:‏ دلوني على محمد، فلا نجوت إن نجا، ورسول الله صلى الله عليه وسلم إلى جنبه، ما معه أحد، ثم جاوزه، فعاتبه في ذلك صفوان، فقال‏:‏ و الله ما رأيته، أحلف ب الله إنه منا ممنوع، خرجنا أربعة، فتعاهدنا وتعاقدنا على قتله، فلم نخلص إلى ذلك ‏.‏ As the number of infidels double all that, of course, have intensified their campaigns and increased pressure on the Muslims, until I lost the Messenger of Allah peace be upon him in the pit of the pits which was Abu Amer reprobate he tricks, Fjhact his knee, and took him on his hand and embraced Talha bin Obeid-Allah even leveled exists, and Nafie said bin Jubayr: I heard a man of immigrants to say: has anyone I looked to the nobility comes from each hand, and the Messenger of Allah peace be upon him and the center, all paid for, and I saw Abdullah bin Shihab al-Zuhri said that day : Aquarius to Muhammad, it survived that survived, and the Messenger of Allah peace be upon him by his side, the one with him, and then Jaozh, Fatbh the Safwan, he said: "God, what I saw, I swear to God that he is forbidden us, we went out four, and Vtaahidna contracted to kill him, did not conclude that.


البطولات النادرة‏: Tournaments rare:
وقام المسلمون ببطولات نادرة وتضحيات رائعة، لم يعرف لها التاريخ نظيراً‏.‏ كان أبو طلحة يسور نفسه بين يدي رسول الله صلى الله عليه وسلم، ويرفع صدره ليقيه سهام العدو‏.‏ قال أنس‏:‏ لما كان يوم أحد انهزم الناس عن النبي صلى الله عليه وسلم، وأبو طلحة بين يديه مجوب عليه بحجفة له، وكان رجلاً رامياً شديد النزع، كسر يومئذ قوسين أو ثلاثا، وكان الرجل يمر معه بجَعْبَة من النبل فيقول‏:‏ ‏‏( ‏انثرها لأبي طلحة‏ )‏، قال‏:‏ ويشرف النبي صلى الله عليه وسلم ينظر إلى القوم، فيقول أبو طلحة‏:‏ بأبي أنت وأمي لا تشرف يصيبك سهم من سهام القوم، نَحْرِي دون نحرك ‏.‏ The Muslims Champions rare and great sacrifices, did not know her history counterpart. Abu Talha fenced himself in the hands of the Messenger of Allah peace be upon him, and raise the chest to shield them from enemy arrows. Anas said: When was a Sunday defeated people of the Prophet peace be upon him, and Abu Talha hands Mjob Bhajafp upon him, was a man of great archer removal, broken brackets or three times that day and the man was passing him Lieutenant Colonel of the nobility says: (Antherha to Abu Talha) said, : In honor of the Prophet peace be upon him look to the people, says Abu Talha: You are the father and my mother does not supervise Isepk shares of the arrows folk, without moving the Nhari.

وعنه أيضاً قال‏:‏ كان أبو طلحة يتترس مع النبي صلى الله عليه وسلم بترس واحد، وكان أبو طلحة حسن الرَّمْي، فكان إذا رمي تشرف النبي صلى الله عليه وسلم، فينظر إلى موقع نبله‏.‏ It was also said: "Abu Talha Itters with the Prophet peace be upon him and one of Peters, was Abu Talha al-Hassan firing, so if throwing oversees the Prophet peace be upon him, think about the location of dignity.

وقام أبو دجانة أمام رسول الله صلى الله عليه وسلم، فَتَرَّسَ عليه بظهره‏.‏ والنبل يقع عليه وهو لا يتحرك‏.‏ The Dujana to the Messenger of Allah peace be upon him, upon his back Fters. And nobility is located, it is not moving.

وتبع حاطب بن أبي بلتعة عتبة بن أبي وقاص ـ الذي كسر الرَّباعية الشريفة ـ فضربه بالسيف حتى طرح رأسه، ثم أخذ فرسه وسيفه، وكان سعد بن أبي وقاص شديد الحرص على قتل أخيه ـ عتبة هذا ـ إلا أنه لم يظفر به، بل ظفر به حاطب‏.‏ Followed Haatib ibn Abi Balta'ah threshold bin Abi Waqas, who broke the Quartet noble hit him with the sword until the launch of his head, then took his horse and his sword, and Saad bin Abi Waqas were eager to kill his brother, the threshold of that but it failed to gain it, but nail it Haatib .

وكان سهل بن حُنَيف أحد الرماة الأبطال، بايع رسول الله صلى الله عليه وسلم على الموت، ثم قام بدور فعال في ذود المشركين‏.‏ The Sahl ibn Haneef is one of shooters heroes, swore allegiance to the Messenger of Allah peace be upon him death, and has an active role in protecting the idolaters.

وكان رسول الله صلى الله عليه وسلم يباشر الرماية بنفسه، فعن قتادة بن النعمان‏:‏ أن رسول الله رمي عن قوسه حتى اندقت سِيتُها ، فأخذها قتادة بن النعمان، فكانت عنده، وأصيبت يومئذ عينه حتى وقعت على وَجْنَتِه، فردها رسول الله صلى الله عليه وسلم بيده، فكانت أحسن عينيه وأحَدَّهُما‏.‏ The Messenger of Allah peace be upon him proceed shooting himself, on whose Qatada ibn al-Nu'man: that the Messenger of Allah threw it on the bow until Andguet Sitha, he took Qatada ibn al-Nu'man, was with him, and hit that day the same even signed on the cheek, returned that the Messenger of Allah him with his hand, was the best eyes and one of them.

وقاتل عبد الرحمن بن عوف حتى أصيب فوه يومئذ فهُتِمَ، وجرح عشرين جراحة أو أكثر، أصابه بعضها في رجله فعرج‏.‏ The killer Abdul Rahman bin Auf, until he Vuh Vhtm day, and wounding twenty-surgery or more, cases that have ascended in the leg.

وامتص مالك بن سنان والد أبي سعيد الخدري الدم من وجنته صلى الله عليه وسلم حتى أنقاه، فقال‏:‏ ‏‏( ‏مُجَّه‏ )‏، فقال‏:‏ و الله لا أمجه، ثم أدبر يقاتل، فقال النبي صلى الله عليه وسلم‏:‏ ‏‏( ‏من أراد أن ينظر إلى رجل من أهل الجنة فلينظر إلى هذا‏ )‏، فقتل شهيداً‏.‏ And sucked Malik bin Sinan, the father of Abu Sa'eed blood from his cheek peace be upon him even Onqah, he said: (equipped), he said: God does not spit it out, and then gone to fight, said the Prophet, peace be upon him : (who wants to see a man of the people of Paradise, look at this), killing a martyr.

وقاتلت أم عمارة فاعترضت لابن قَمِئَة في أناس من المسلمين، فضربها ابن قمئة على عاتقها ضربة تركت جرحاً أجوف، وضربت هي ابن قمئة عدة ضربات بسيفها، لكن كانت عليه درعان فنجا، وبقيت أم عمارة تقاتل حتى أصابها اثنا عشر جرحاً‏.‏ And fought or objected to the building I'm in Qmip people from the Muslims, where she assumed I Qmip strike left a hollow wound, and I was struck several blows Qmip Bsifaa, but it was Draan Venja, and remained until the fighting or building hit by 12 wounded.

وقاتل مصعب بن عمير بضراوة بالغة، يدافع عن النبي صلى الله عليه وسلم هجوم ابن قمئة وأصحابه، وكان اللواء بيده، فضربوه على يده اليمني حتى قطعت، فأخذ اللواء بيده اليسري، وصمد في وجوه الكفار حتى قطعت يده اليسري، ثم برك عليه بصدره وعنقه حتى قتل، وكان الذي قتله هو ابن قمئة، وهو يظنه رسول الله ـ لشبهه به ـ فانصرف ابن قمئة إلى المشركين، وصاح‏:‏ إن محمداً قد قتل ‏.‏ And fought Musab Bin Omair fiercely very, defending the Prophet peace be upon him attack'm Qmip and his friends, Major General in his hand, they beat him on his right hand to cut, took the brigade his left hand, and stood in the faces of the infidels even cut off his left hand, then pools it with his chest and neck until murder, and who was killed is the son of Qmip, which thinks the Messenger of Allah likened by Qmip I went away to the infidels, and yelled: "Muhammad had been killed.


sotk.org

Post a Comment

أحدث أقدم