ولم يمض على هذا الصياح دقائق، حتى شاع خبر مقتل النبي صلى الله عليه وسلم في المشركين والمسلمين. وهذا هو الظرف الدقيق الذي خارت فيه عزائم كثير من الصحابة المطوقين، الذين لم يكونوا مع رسول الله صلى الله عليه وسلم، وانهارت معنوياتهم، حتى وقع داخل صفوفهم ارتباك شديد، وعمتها الفوضي والاضطراب، إلا أن هذه الصيحة خففت بعض التخفيف من مضاعفة هجمات المشركين ؛ لظنهم أنهم نجحوا في غاية مرامهم، فاشتغل الكثير منهم بتمثيل قتلي المسلمين. It did not take this shouting minutes, until the common news of death of the Prophet peace be upon him in the infidels and Muslims. This is a delicate situation, which have run the resolve of many of the companions surrounded, who were with the Messenger of Allah peace be upon him, broke down their morale, so occurred within the ranks of great confusion and chaotic disorder, but this outcry eased some relief from the double attacks idolaters; and think they succeeded very Mramanm, many of whom represent Vachtgl kill Muslims.
الرسول صلى الله عليه وسلم يواصل المعركة وينقذ الموقف: Prophet peace be upon him to continue the battle and save the situation:
ولما قتل مصعب أعطي رسول الله اللواء على بن أبي طالب، فقاتل قتالاً شديداً، وقامت بقية الصحابة الموجودين هناك ببطولاتهم النادرة، يقاتلون ويدافعون. When Mus'ab was killed give the Messenger of Allah, Major General Ali bin Abi Talib, then fight a tough fight, and the rest of the companions who are there rare heroic performance, fighting and defending.
وحينئذ استطاع رسول الله صلى الله عليه وسلم أن يشق الطريق إلى جيشه المطوق، فأقبل إليهم فعرفه كعب بن مالك ـ وكان أول من عرفه ـ فنادي بأعلى صوته: يا معشر المسلمين أبشروا، هذا رسول الله صلى الله عليه وسلم، فأشار إليه أن اصمت ـ وذلك لئلا يعرف موضعه المشركون ـ إلا أن هذا الصوت بلغ إلى آذان المسلمين، فلاذ إليه المسلمون حتى تجمع حوله حوالى ثلاثين رجلاً من الصحابة. And then managed the Messenger of Allah peace be upon him to find his way to the beleaguered army, turned to them Varafh Ka'b ibn Maalik, who first knew him he cried loudly: "O Muslims of good cheer, the Messenger of Allah peace be upon him, referred him to remain silent so as not to know the position but this may detest the sound reached the ears of Muslims, which point to Muslims around the pool until about thirty men from the companions.
وبعد هذا التجمع أخذ رسول الله صلى الله عليه وسلم في الانسحاب المنظم إلى شعب الجبل، وهو يشق الطريق بين المشركين المهاجمين، واشتد المشركون في هجومهم ؛ لعرقلة الانسحاب إلا أنهم فشلوا أمام بسالة ليوث الإسلام . After the rally to take the Messenger of Allah peace be upon him on the orderly withdrawal to the people of the mountain, which will pave the way between the infidels of the attackers, and intensified their attack on the polytheists; to disrupt the pullout, but they have failed to courage of the lions of Islam.
تقدم عثمان بن عبد الله بن المغيرة ـ أحد فرسان المشركين ـ إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم وهو يقول: لا نجوت إن نجا. وقام رسول الله صلى الله عليه وسلم لمواجهته، إلا أن الفرس عثرت في بعض الحفر، فنازله الحارث بن الصِّمَّة، فضرب على رجله فأقعده، ثم ذَفَّفَ عليه وأخذ سلاحه، والتحق برسول الله صلى الله عليه وسلم. Provide Othman bin Abdullah bin Order a marauding infidels to the Messenger of Allah peace be upon him, he says: Do not survived, he survived. The Messenger of Allah peace be upon him to confront him, but that the Persians found in craters, Vazlh Harith Ben embolism, Voqadh smote on his leg, and then Zvv him and took his weapon, and joined the Messenger of Allah peace be upon him.
وعطف عبد الله بن جابر ـ فارس آخر من فرسان مكة ـ على الحارث بن الصِّمَّة، فضرب بالسيف على عاتقه فجرحه حتى حمله المسلمون ولكن انقض أبو دجانة ـ البطل المغامر ذو العصابة الحمراء ـ على عبد الله بن جابر فضربه بالسيف ضربة أطارت رأسه. And sympathy Abdullah bin Jaber Fares last of the knights of Mecca to Al-Harith bin embolism, the sword on his shoulder smote wounding him even drive Muslims and attacked, but Dujana hero adventurer with a headband on Abdullah bin Jaber struck by the sword blow Otart head.
وأثناء هذا القتال المرير كان المسلمون يأخذهم النعاس أمنة من الله ، كما تحدث عنه القرآن. قال أبو طلحة: كنت فيمن تغشاه النعاس يوم أحد حتى سقط سيفي من يدي مراراً، يسقط وآخذه ويسقط وآخذه . During this bitter fighting, the Muslims take them drowsy safe from God, as he talked about the Koran. "Abu Talha: I was the one who beset by sleepy on a Sunday until I lost the sword from my hand repeatedly, and took him and falls down, and take him away.
وبمثل هذه البسالة بلغت هذه الكتيبة ـ في انسحاب منظم ـ إلى شعب الجبل، وشق لبقية الجيش طريقاً إلى هذا المقام المأمون، فتلاحق به في الجبل، وفشلت عبقرية خالد أمام عبقرية رسول الله صلى الله عليه وسلم. And such was the valor of the battalion in an orderly withdrawal to the people of the mountain, the construction of the rest of the military road to this place safe, Vtlahak in the mountain, and failed to Khaled's genius Genius Messenger of Allah peace be upon him.
مقتل أبي بن خلف: Death of Abu Khalaf bin:
قال ابن إسحاق: فلما أسند رسول الله صلى الله عليه وسلم في الشعب أدركه أبي بن خلف وهو يقول: أين محمد ؟ لا نجوتُ إن نجا. فقال القوم: يا رسول الله ، أيعطف عليه رجل منا ؟ فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم:( دعوه )، فلما دنا منه تناول رسول الله صلى الله عليه وسلم الحربة من الحارث بن الصمة، فلما أخذها منه انتفض انتفاضة تطايروا عنه تطاير الشعر عن ظهر البعير إذا انتفض، ثم استقبله وأبصر تَرْقُوَتَه من فرجة بين سابغة الدرع والبيضة، فطعنه فيها طعنة تدأدأ ـ تدحرج ـ منها عن فرسه مراراً. فلما رجع إلى قريش وقد خدشه في عنقه خدشاً غير كبير، فاحتقن الدم، قال: قتلني و الله محمد، قالوا له: ذهب و الله فؤادك، و الله إن بك من بأس، قال: إنه قد كان قال لي بمكة:( أنا أقتلك ) ، فو الله لو بصق على لقتلني. فمات عدو الله بسَرِف وهم قافلون به إلى مكة.وفي رواية أبي الأسود عن عروة، وكذا في رواية سعيد بن المسيب عن أبيه: أنه كان يخور خوار الثور، ويقول: والذي نفسي بيده، لو كان الذي بي بأهل ذي المجاز لماتوا جميعاً . Ibn Ishaq said: When assigned to the Messenger of Allah peace be upon him in the people he catches Bin Abu Khalaf says: Where is Muhammad? Not survived that survived. People said: "O Messenger of Allah, Oietef us by a man ? The Messenger of Allah peace be upon him: (invitation), when DNA from eating the Messenger of Allah peace be upon him spearhead of Harith bin embolism, were taken from him when he rose uprising Ttairoa his hair flying camel's back If the rose, and then received by the saw Trkoth of clearance between the shield and a long way in the egg, where the stab stab Tdodo rolling them on his horse again and again. When he went back to the Quraish had scratch scratch in the neck is not big, Vaanguen blood, he said: kill me and God Muhammad said to him: gold, God your heart, and God that your wrong, he said: It's been said to me in Mecca: (I kill you), few if God kills me to spit on. done, the enemy of God and they Bserf Qavlon him to Mecca. In the novel Abu al-Aswad on tabs, as well as in the novel Ben Musayyib from his father: he was moo moo bull, says: and my hand, if the people of my a metaphor for all dead.
طلحة ينهض بالنبي صلى الله عليه وسلم: Talha promote Prophet peace be upon him:
وفي أثناء انسحاب رسول الله صلى الله عليه وسلم إلى الجبل عرضت له صخرة من الجبل، فنهض إليها ليعلوها فلم يستطع ؛ لأنه كان قد بَدَّنَ وظاهر بين الدرعين، وقد أصابه جرح شديد.فجلس تحته طلحة بن عبيد الله ، فنهض به حتى استوي عليها، وقال: ( أوْجَبَ طلحةُ ) ، أي:الجنة. During the retreat of the Messenger of Allah peace be upon him to the mountain offered him a rock from the mountain, got it for topped never been able; because he had the body and a clear gap between Aldraein has afflicted injured severely. Sat beneath Talha bin Obeid-Allah, got it until leveled by He said: (obligatory Talha), ie: Paradise.
آخر هجوم قام به المشركون: Another attack by the polytheists:
ولما تمكن رسول الله صلى الله عليه وسلم من مقر قيادته في الشعب قام المشركون بآخر هجوم حاولوا به النيل من المسلمين. قال ابن إسحاق: بينا رسول الله صلى الله عليه وسلم في الشعب إذ علت عالية من قريش الجبل ـ يقودهم أبو سفيان وخالد بن الوليد ـ فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: ( الله م إنه لا ينبغي لهم أن يعلونا )، فقاتل عمر بن الخطاب ورهط معه من المهاجرين حتى أهبطوهم من الجبل . Since this enables the Messenger of Allah peace be upon him from his headquarters in the people detest the latest attack by trying to undermine the Muslims. Ibn Ishaq: Pina Messenger of Allah peace be upon him in the people, as it raised a high mountain of Quraish led by Abu Sufyan and Khalid Bin Al Waleed said the Messenger of Allah peace be upon him: (God m that they should not be Iellona), then fight Umar ibn al-Khattab and his men of migrants, even Ohbtohm of the mountain.
وفي مغازي الأموي: أن المشركين صعدوا على الجبل، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم لسعد:( اجْنُبْهُمْ ) ـ يقول: ارددهم ـ فقال: كيف أجْنُبُهُمْ وحدي ؟ فقال ذلك ثلاثاً، فأخذ سعد سهماً من كنانته، فرمي به رجلاً فقتله، قال: ثم أخذت سهمي أعرفه، فرميت به آخر، فقتلته، ثم أخذته أعرفه فرميت به آخر فقتلته، فهبطوا من مكانهم، فقلت: هذا سهم مبارك، فجعلته في كنانتي. فكان عند سعد حتى مات، ثم كان عند بنيه . In Maghazi Umayyad: The idolaters have stepped up on the mountain, said the Messenger of Allah peace be upon him Saad: (Ajunbhm) says: Arddhm said: How Ojunbhm alone? Said that three times, took Saad shares of Knanth, Fermi by a man, killing him, said: "Then I took sagittal know, Faramit by another, killing him, and I know I took another Faramit by killing him, Vhbtoa from their place, said: This share Mubarak, and makes it in Kti. Saad was when he died, then it was when his sons.
تشويه الشهداء: Distortion of the martyrs:
وكان هذا آخر هجوم قام به المشركون ضد النبي صلى الله عليه وسلم، ولما لم يكونوا يعرفون من مصيره شيئاً ـ بل كانوا على شبه اليقين من قتله ـ رجعوا إلى مقرهم، وأخذوا يتهيأون للرجوع إلى مكة، واشتغل من اشتغل منهم ـ وكذا اشتغلت نساؤهم ـ بقتلي المسلمين، يمثلون بهم، ويقطعون الآذان والأنوف والفروج، ويبقرون البطون. وبقرت هند بنت عتبة كبد حمزة فلاكتها، فلم تستطع أن تسيغها فلفظتها، واتخذت من الآذان والأنوف خَدَماً ـ خلاخيل ـ وقلائد. This was the last attack by the idolaters against the Prophet peace be upon him, and when they did not know his fate something, but they were on the near certainty of killing returned to their headquarters, and took preparing to return to Mecca, and worked as one who occupies them, as well as worked his sword to kill me Muslims, representing them, and cut off the ears and noses and chicken, and Ibaqron bellies. and slit Hind bint Hamzah Flaktha threshold of liver, was not able to Tsegha Vlfeztha, taken from the ears and noses services anklets and necklaces.
مدى استعداد أبطال المسلمين للقتال حتى نهاية المعركة: The willingness of Muslim heroes of the fight until the end of the battle:
وفي هذه الساعة الأخيرة وقعت وقعتان تدلان على مدي استعداد أبطال المسلمين للقتال، ومدي استماتتهم في سبيل الله : In the last hour and signed Qatan speak of the heroes of the Muslims willing to fight, and the extent tirelessly for God's sake:
1. قال كعب بن مالك: كنت فيمن خرج من المسلمين، فلما رأيت تمثيل المشركين بقتلي المسلمين قمت فتجاوزت، فإذا رجل من المشركين جمع اللأمة يجوز المسلمين وهو يقول: استوسقوا كما استوسقت جزر الغنم. وإذا رجل من المسلمين ينتظره وعليه لأمته، فمضيت حتى كنت من ورائه، ثم قمت أقدر المسلم والكافر ببصري، فإذا الكافر أفضلهما عدة وهيئة، فلم أزل أنتظرهما حتى التقيا، فضرب المسلم الكافر ضربة فبلغت وركه وتفرق فرقتين، ثم كشف المسلم عن وجهه، وقال: كيف تري يا كعب ؟ أنا أبو دجانة . 1. Ka'b ibn Maalik said: I was the one who came out of the Muslims, and when I saw the representation of the Muslim infidels to kill me you bypassed, if a man from the polytheists collection llama may be Muslims, he says: Astosagoa as Astosagt Islands sheep. If a man of Muslims waiting for and it to his ummah, So I went until I was out of it, then you appreciate the Muslims and infidels, I am looking, if the infidel Ovdilhma several body, and I kept Ontzerhma until they met, smote the Muslim infidel strike hits his thigh, and differentiate two divisions, then revealed the Muslim face, and said: "How you see, the heel? I Dujana.
2. جاءت نسوة من المؤمنين إلى ساحة القتال بعد نهاية المعركة، قال أنس: لقد رأيت عائشة بنت أبي بكر وأم سليم، وإنهما لمشمرتان ـ أري خَدَم سوقهما ـ تَنْقُزَانِ القِرَبَ على متونهما، تفرغانه في أفواه القوم، ثم ترجعان فتملآنها، ثم تجيئان فتفرغانه في أفواه القوم . وقال عمر: كانت [أم سَلِيط من نساء الأنصار] تزفر لنا القرب يوم أحد . 2,. The faithful wives came to the battlefield after the end of the battle, Anas said: I saw Aisha Bint Abi Bakr, Umm Salim, and they served to Mcmrtan Ari Each one Tngazzan proximity to Mtonhma, Tafrganh at the mouths of the elite, then going back Vtmlanha, then Tjiian Vtafrganh in the mouths of the people. "said Omar: It was [or lashing of women supporters] breathe out our proximity to a proper way.
وكانت في هؤلاء النسوة أم أيمن، لما رأت فلول المسلمين يريدون دخول المدينة، أخذت تحثو التراب في وجوههم وتقول لبعضهم:هاك المغزل، وهلم سيفك. ثم سارعت إلى ساحة القتال، فأخذت تسقي الجرحي، فرماها حِبَّان ـ بالكسر ـ بن العَرَقَة بسهم، فوقعت وتكشفت، فأغرق عدو الله في الضحك، فشق ذلك على رسول الله صلى الله عليه وسلم، فدفع إلى سعد بن بي وقاص سهماً لا نصل له، وقال:( ارم به )، فرمي به سعد، فوقع السهم في نحر حبان، فوقع مستلقياً حتى تكشف، فضحك رسول الله صلى الله عليه وسلم حتى بدت نواجذه، ثم قال:( استقاد لها سعد، أجاب الله دعوته ) . The women in these Umm Ayman, when she saw the remnants of Muslims want to enter the city, took Tgeso dust in their faces and say to them: Hack the spindle, and so the Civic. And then rushed to the battlefield, causing the water the wounded, broken Faramaha Hibbaan bin al-Arqa arrow, it fell and unfolded, the enemy of God he burst out laughing, it was too difficult for the Messenger of Allah peace be upon him, and pushed me to the Saad bin Waqas shares not get it, and said: (toss it), Fermi by Saad, arrow fell in the slaughter Hibbaan, fell in order to detect lying, and he smiled the Messenger of Allah peace be upon him seemed so molars, and said: (a Astkad Saad, God answered his call.)
بعد انتهاء الرسول صلى الله عليه وسلم إلى الشعب: After the end of the Prophet peace be upon him to the people:
ولما استقر رسول الله صلى الله عليه وسلم في مقره من الشِّعب خرج علي أبي طالب حتى ملأ دَرَقَته ماء من المِهْرَاس ـ قيل: هو صخرة منقورة تسع كثيراً. وقيل: اسم ماء بأحد ـ فجاء به إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم ليشرب منه، فوجد له ريحاً فعافه، فلم يشرب منه، وغسل عن وجهه الدم، وصب على رأسه وهو يقول: ( اشتد غضب الله على من دَمَّى وجه نبيه ) . And to what was the Messenger of Allah peace be upon him in his headquarters out of the people on my father called up to fill water from Drgueth Almehras said: is a rock carved nine very much. It was said: The name of water by one came to the Messenger of Allah upon him to drink it, and found him Faffh wind, did not drink it, washing his face and blood poured over his head, he says: (intensified the wrath of God to the Prophet of dolls).
وقال سهل: و الله إني لأعرف من كان يغسل جرح رسول الله صلى الله عليه وسلم، ومن كان يسكب الماء، وبما دُووِي ؟ كانت فاطمة ابنته تغسله، وعلى بن أبي طالب يسكب الماء بالمِجَنِّ، فلما رأت فاطمة أن الماء لا يزيد الدم إلا كثرة أخذت قطعة من حصير، فأحرقتها، فألصقتها فاستمسك الدم. He is easy: God, I know who used to wash injured Messenger of Allah peace be upon him, and was poured into water, including Guei? Fatima was his daughter, wash it, and Ali Ibn Abi Taleb poured water Palmjn, when she saw Fatima that the water does not exceed blood but many took a piece of mat, Vohrguetha, verily Volsqtha blood.
وجاء محمد بن مسلمة بماء عذب سائغ ، فشرب منه النبى صلى الله عليه وسلم ودعا له بخير. وصلى الظهر قاعداً من أثر الجراح ، وصلى المسلمون خلفه قعوداً. The Mohammed bin Muslim and pleasant with fresh water, drank from it the Prophet peace be upon him and called him safe. Blessings and am sitting the impact of the surgeon, Muslims and prayed behind him sitting.
شماتة أبي سفيان بعد نهاية المعركة وحديثه مع عمر: Abu Sufian gloating after the end of his battle with age:
ولما تكامل تهيؤ المشركين للانـصراف أشـرف أبو سفـيان على الجبل، فـنادي أفيكم محمد؟ فلم يجيبوه. فقال: أفيكم ابن أبي قحافة؟ فلم يجبيبوه. فقال: أفيكم عمر بن الخطاب؟ فلم يجيبوه ـ وكان النبي صلى الله عليه وسلم منعهم من الإجابة ـ ولم يسأل إلا عن هؤلاء الثلاثة لعلمه وعلم قومه أن قيام الإسلام بهم. فقال: أما هؤلاء فقد كفيتموهم، فلم يملك عمر نفسه أن قال: يا عدو الله ، إن الذين ذكرتهم أحياء، وقد أبقي الله ما يسوءك. فقال: قد كان فيكم مثلة لم آمر بها ولم تسؤني. As the integration of preparedness for the departure of the infidels Ashraf Abu Sufyan on the mountain, and he called Ovicm Muhammad? Did not answer him. He said: "Ibn Abi Ovicm dipper? Did not Ijbebouh. He said: Ovicm Omar ibn al-Khattab? Did not answer him and the Prophet peace be upon him prevented the answer did not ask only these three to the knowledge of Islam his people to do them. He said: "The latter have Kvimohm, did not have the same life that he said: O enemy of God, Those who reminded them alive, God has kept that upsets you. He said: you have been ordered by the examples did not Tswni.
ثم قال: أعْلِ هُبَل. Then he said: Ely Hubble.
فقال النبي صلى الله عليه وسلم: ( ألا تجيبونه؟ ) فقالوا:فما نقول؟ قال: ( قولوا: الله أعلى وأجل ). The Prophet peace be upon him: (not Tjibonh?) Said: what do we say? Said: (Say: God and the highest order).
ثم قال: لنا العُزَّى ولا عزى لكم. Then he said: we Uzza not attributed to you.
فقال النبي صلى الله عليه وسلم: ( ألا تجيبونه؟ ) قالوا: ما نقول؟ قال: ( قولوا: الله مولانا، ولا مولى لكم ). The Prophet peace be upon him: (not Tjibonh?) Said: What shall we say? Said: (Say: Allah Maulana, and humbly to you) .
ثم قال أبو سفيان: أنْعَمْتَ فَعَال ، يوم بيوم بدر، والحرب سِجَال. Abu Sufyan then said: effective depth, on the Day of Badr, and the war debate.
فأجابه عمر، وقال: لاسواء، قتلانا في الجنة، وقتلاكم في النار. Replied Omar, and said: "abuses, theirs would be in Paradise, and your dead in the fire.
ثم قال أبو سفيان: هلم إلي يا عمر، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: ( ائته فانظر ما شأنه؟ ) فجاءه، فقال له أبو سفيان: أنشدك الله يا عمر، أقتلنا محمداً؟ قال عمر: الله م لا. وإنه ليستمع كلامك الآن. قال: أنت أصدق عندي من ابن قَمِئَة وأبر. Abu Sufyan then said: Come to my age, "The Messenger of Allah peace be upon him: (Aith see what would?) Came and said to him, Abu Sufian: I adjure you by Allaah, O Omar Oguetlna Muhammad? Umar said: Allah m not. It is to hear what you say now. said: You believe I'm from Qmip and needles.
مواعدة التلاقي في بدر: Dating convergence of Badr:
قال ابن إسحاق: ولما انصرف أبو سفيان ومن معه نادي: إن موعدكم بدر العام القابل.فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم لرجل من أصحابه: ( قل: نعم، هو بيننا وبينك موعد ). His son Isaac: and went to Abu Sufyan and his club: that your time with the Badr General negotiable. "The Messenger of Allah peace be upon him a man of his companions: (Say: Yes, it is between us and you appointment).
التثبت من موقف المشركين: Ascertain the position of the idolaters:
ثم بعث رسول الله صلى الله عليه وسلم علي بن أبي طالب، فقال: ( اخرج في آثار القوم فانظر ماذا يصنعون؟ وما يريدون؟ فإن كانوا قد جَنَبُوا الخيل، وامْتَطُوا الإبل، فإنهم يريدون مكة، وإن كانوا قد ركبوا الخيل وساقوا الإبل فإنهم يريدون المدينة. والذي نفسي بيده، لئن أرادوها لأسيرن إليهم فيها، ثم لأناجزنهم ). قال علي: فخرجت في آثارهم أنظر ماذا يصنعون، فجنبوا الخيل وامتطوا الإبل، ووَجَّهُوا إلى مكة . Then God sent the Prophet peace be upon him Ali bin Abi Talib, he said: "(Get out the effects of people see what they are doing? What do they want? Junboa, if they had horses, and straddled the camel, they want to Mecca, although They had boarded horses and herded camels, they want the city. and my hand, while they wanted to Osern them where, then Onagsenhm). Ali said: I went out in their footsteps see what they are doing, Fjnbwa horses and camels straddled, sent to Mecca .
تفقد القتلى والجرحى: Lose the dead and wounded:
وفرغ الناس لتفقد القتلى والجرحى بعد منصرف قريش. قال زيد بن ثابت: بعثني رسول الله صلى الله عليه وسلم يوم أحد أطلب سعد بن الربيع. فقال لي: ( إن رأيته فأقرئه مني السلام، وقل له: يقول لك رسول الله صلى الله عليه وسلم: كيف تجدك؟ ) قال: فجعلت أطوف بين القتلى، فأتيته وهو بآخر رمق، فيه سبعون ضربة ؛ ما بين طعنة برمح، وضربة بسيف، ورمية بسهم، فقلت: يا سعد، إن رسول الله يقرأ عليك السلام، ويقول لك: أخبرني كيف تجدك؟ فقال: وعلى رسول الله صلى الله عليه وسلم السلام، قل له، يا رسول الله ، أجد ريح الجنة، وقل لقومي الأنصار: لا عذر لكم عند الله إن خلص إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم وفيكم عين تطرف، وفاضت نفسه من وقته . Completed and people to lose the dead and injured after the expense of Quraish. "Said Zaid bin Thabit: Allah sent me peace be upon him on a Sunday I ask Saad bin spring. He said to me: (I saw that Voqrih me peace, say, him: you say the Messenger of Allah peace be upon him: How are you feeling?) said: they made running around among the dead, Votih is the latest satellite, the seventy-blow; between a stab with a spear and a sword blow and throws paced, and I said: "O Sa'd, the Messenger of Allah that he give you, you say: Tell me how you feeling?" He said: the Messenger of Allah peace be upon him peace, say to him, "O Messenger of Allah, I find Wind Paradise , and tell a national constituency: I do not excuse you when you found God that the Messenger of Allah peace be upon him and in you eye blinking, and overflowed the same time.
ووجدوا في الجرحى الأُصَيرِِم ـ عمرو بن ثابت ـ وبه رمق يسير، وكانوا من قبل يعرضون عليه الإسلام فيأباه، فقالوا: إن هذا الأصيرم ما جاء به؟ لقد تركناه وإنه لمنكر لهذا الأمر، ثم سألوه: ما الذي جاء بك، أحَدَبٌ على قومك، أم رغبة في الإسلام؟ فقال: بل رغبة في الإسلام، آمنت ب الله ورسوله، ثم قاتلت مع رسول الله صلى الله عليه وسلم حتى أصابني ما ترون، ومات من وقته، فذكروه لرسول الله صلى الله عليه وسلم، فقال: ( هو من أهل الجنة ). قال أبو هريرة: ولم يُصَلِّ لله صلاة قط . And found the wounded Aloasirm Amr ibn Thabit, the view of breath walking, and they were before he sees Islam Viobah, they said: This Aloasirm what it says? Have we left It is evil for that matter, then asked: What was your , The Hunchback of your people, or desire to Islam? said: but the desire of Islam, believed by God and His Messenger, and then fought with the Messenger of Allah peace be upon him until I got what you see, and died of his time, Vzkroh to the Messenger of Allaah him, he said: (it is the people of Paradise.) Abu Hurayrah said: There is no prayer up to God at all.
ووجدوا في الجرحى قُزْمَان ـ وكان قد قاتل قتال الأبطال ؛ قتل وحده سبعة أو ثمانية من المشركين ـ وجدوه قد أثبتته الجراحة، فاحتملوه إلى دار بني ظَفَر، وبشره المسلمون فقال: و الله إن قاتلت إلا عن أحساب قومي، ولولا ذلك ما قاتلت، فلما اشتد به الجراح نحر نفسه. وكان رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول ـ إذا ذكر له: ( إنه من أهل النار ) ـ وهذا هو مصير المقاتلين في سبيل الوطنية أو في أي سبيل سوى إعلاء كلمة الله ، وإن قاتلوا تحت لواء الإسلام، بل وفي جيش الرسول والصحابة. And found the wounded Cosmas and had fought fighting heroes; killed and only seven or eight idolaters and found it to have been borne surgery, Vaanmloh to Dar Bani Zafar, and nails Muslims and said: By God, that fought only Ahsab national, and not otherwise fought, When intensified by the wounds he killed himself. The Messenger of Allah peace be upon him say if he said to him: (it's the people of Hell) This is the fate of combatants for the sake of national or in any way but to uphold the God, and fought under the banner of Islam, but in the Army of the Prophet and the Sahaba.
وعلى عكس من هذا كان في القتلى رجل من يهود بني ثعلبة، قال لقومه: يا معشر يهود، و الله لقد علمتم أن نصر محمد عليكم حق.قالوا:إن اليوم يوم السبت. قال:لا سبت لكم.فأخذ سيفه وعدته، وقال: إن أصبت فمإلى لمحمد. يصنع فيه ما شاء، ثم غدا فقاتل حتى قتل.فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: ( مُخَيرِيق خير يهود ). In contrast to this was in the dead man from the Jews of Bani alopecia, he said to his people: "O Jews, and God has you know that Nasr Mohamed you right. They said:" The day on Saturday. He said: Sat you. He took his sword, and promised him, and said: "I was Fmily of Muhammad. which makes what he wants, then tomorrow, then fight even killed." The Messenger of Allah peace be upon him: (Mekheriv good Jews ).
جمع الشهداء ودفنهم : Collect dead and buried:
وأشرف رسول الله صلى الله عليه وسلم على الشهداء فقال: ( أنا شهيد على هؤلاء، إنه ما من جريح يُجْرَح في الله إلا و الله يبعثه يوم القيامة، يَدْمَي جُرْحُه، اللون لون الدم، والريح ريح المِسْك ) . And oversaw the Messenger of Allah peace be upon him on the martyrs, he said: (I'm a martyr to them, that no injured or wounded in God and God only motivate the Day of Resurrection, Dracula of his wound, color is the color of blood, and wind musk) .
وكان أناس من الصحابة قد نقلوا قتلاهم إلى المدينة فأمر أن يردوهم، فيدفنوهم في مضاجعهم وألا يغسلوا، وأن يدفنوا كما هم بثيابهم بعد نزع الحديد والجلود. وكان يدفن الاثنين والثلاثة في القبر الواحد، ويجمع بين الرجلين في ثوب واحد، ويقول: ( أيهم أكثر أَخْذًا للقرآن؟ ) فإذا أشاروا إلى الرجل قدمه في اللحد، وقال: ( أنا شهيد على هؤلاء يوم القيامة ) . ودفن عبد الله بن عمرو بن حرام وعمرو بن الجموح في قبر واحد لما كان بينهما من المحبة . The people of the companions had taken their dead to the city and ordered to turn them, Vidvinohm at sleeping and not to wash, and buried as they swarmed after the removal of iron and leather. He was buried on Monday and three in a single grave, and combines the two in a single garment, and says: (memorized more of the Koran?) If indicated by the man in the grave, and said: (I'm such a martyr in the Day of Resurrection). dumping and Abdullah ibn Amr ibn al-haram, Amr Ben lust in the same grave as the love between them.
وفقدوا نعش حنظلة، فتفقدوه فوجدوه في ناحية فوق الأرض يقطر منه الماء، فأخبر رسول الله صلى الله عليه وسلم أصحابه أن الملائكة تغسله، ثم قال: ( سلوا أهله ما شأنه؟ ) فسألوا امرأته، فأخبرتهم الخبر.ومن هنا سمي حنظلة: غسيل الملائكة . And lost the coffin Hanadzlah, Vtvkaddoh they found him in the area above the earth dripping water from it, he told the Messenger of Allah peace be upon him wash his companions that the angels, and then said: (Ask people what would?) Members asked his wife, I told them the news . It is here called Hanadzlah: washing the angels.
ولما رأى ما بحمزة ـ عمه وأخيه من الرضاعة ـ اشتد حزنه، وجاءت عمته صفية تريد أن تنظر أخاها حمزة، فأمر رسول الله صلى الله عليه وسلم ابنها الزبير أن يصرفها، لا تري ما بأخيها، فقالت: ولم؟ وقد بلغني أن قد مُثِّلَ بأخي، وذلك في الله ، فما أرضانا بما كان من ذلك، لأحتسبن ولأصبرن إن شاء الله ، فأتته فنظرت إليه، فصلت عليه ـ دعت له ـ واسترجعت واستغفرت له. ثم أمر رسول الله صلى الله عليه وسلم بدفنه مع عبد الله بن جحش ـ وكان ابن أخته، وأخاه من الرضاعة. And when he saw what his uncle Hamza and his brother through breastfeeding intense sadness, came his aunt Safiya want to consider her brother Hamzah, the Messenger of Allah commanded peace be upon him son-Zubayr that puts it, do not see what her brother, she said: why? "I am informed that might like my brother, in God, what are satisfied with what was still, Oanspen and Osbern God willing, he misses looked to him, separated him called him, and I recovered and asked forgiveness for it. then the Messenger of Allah peace be upon him buried with Abdullah bin horse and was the son of his sister, and brother through breastfeeding.
قال ابن مسعود: ما رأينا رسول الله صلى الله عليه وسلم باكياً قط أشد من بكائه على حمزة بن عبد المطلب.وضعه في القبلة، ثم وقف على جنازته وانتحب حتى نَشَع من البكاء ـ والنشع: الشهيق. Ibn Masood said: What we have seen the Messenger of Allah peace be upon him never more tears of crying Hamza bin Abdul Muttalib. Placed in a kiss, then stood on his funeral and sobbed so radiant, weeping and Alnca: inspiration.
وكان منظر الشهداء مريعاً جداً يفتت الأكباد. قال خباب: إن حمزة لم يوجد له كفن إلا بردة مَلْحَاء، إذا جعلت على رأسه قَلَصَت عن قدميه، وإذا جعلت على قدميه قلصت عن رأسه، حتى مدت على رأسه، وجعل على قدميه الإِذْخَر . The sight of the martyrs is very terrible, heartbreaking incident. Khabab said: Hamza did not have a shroud, but impermeable deciduous, if you make the cut on his head for his feet, and if you make the cut on his feet on his head, even extended to the head, and make a kind of grass on his feet .
وقال عبد الرحمن بن عوف: قتل مصعب بن عمير وهو خير مني، كفن في بردة إن غطي رأسه بدت رجلاه، وإن غطي رجلاه بدا رأسه ، وروي مثل ذلك عن خباب، وفيه: فقال لنا النبي صلى الله عليه وسلم: ( غطوا بها رأسه، واجعلوا على رجليه الإذخر ). Abdul Rahman bin Auf: the murder of Musab al-Amir bin which is good for me, shrouded in the cloak that covered his head, his legs seemed, but his legs seemed to cover his head, like that of Roy Khabab, wherein: said to us, the Prophet peace be upon him: (Cover his head and make a kind of grass on his feet).
الرسول صلى الله عليه وسلم يثني على ربه عز وجل ويدعوه Prophet peace be upon him commended the Lord Almighty and call
روي الإمام أحمد: لما كان يوم أحد وانكفأ المشركون، قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: ( استووا حتى أثني على ربي عز وجل )، فصاروا خلفه صفوفاً، فقال: Imam Ahmad narrated: "When the day was one of the polytheists retire, he said the Messenger of Allah peace be upon him: (Astwooa to pay tribute to God Almighty), IDs of rows behind him, he said:
( الله م لك الحمد كله، الله م لا قابض لما بسطت، ولا باسط لما قبضت، ولا هادي لمن أضللت، ولا مضل لمن هديت، ولا معطي لما منعت، ولا مانع لما أعطيت، ولا مقرب لما باعدت، ولا مبعد لما قربت. الله م ابسط علينا من بركاتك ورحمتك وفضلك ورزقك ). (Praise be to God for you all m, m not God for simplified clutch, and extender to the arrested, and Bob is Odillt, and misleading to those who have guided, and Giver of the banned, no harm to have been given, and a close to the alienated, and isolated as close at hand. m God simplest us blessings and mercy and please and sustenance).
( الله م إني أسألك النعيم المقيم، الذي لا يحُول ولا يزول. الله م إني أسألك العون يوم العيلة، والأمن يوم الخوف. الله م إني عائذ بك من شر ما أعطيتنا وشر ما منعتنا. الله م حبب إلينا الإيمان وزينه في قلوبنا، وكره إلينا الكفر والفسوق والعصيان، واجعلنا من الراشدين. الله م توفنا مسلمين، وأحينا مسلمين، وألحقنا بالصالحين، غير خزايا ولا مفتونين. الله م قاتل الكفرة الذين يكذبون رسلك، ويصدون عن سبيلك، واجعل عليهم رجزك وعذابك. الله م قاتل الكفرة الذين أوتوا الكتاب، إله الحق ). (God, I ask M. eternal bliss, which does not exclude and not removed. M God, I ask help on Aila, and Security, on fear. God I m Aa'idh you give us from the evil of the evil that prevented us. M God dear to us Faith and pet in our hearts, and hatred to us disbelief and lewdness and rebellion, and make us adults. Allah M. Tova Muslims, Ohina Muslims, and join us righteous, but Khozaya not enthralled. God m fought infidels, who deny Your Messengers, and turn away from your path, and make They Rdzk and Amabk. m God fought the infidels who were given the Scripture, the God of the right).
www.sotk.org
إرسال تعليق