رسول الله مؤسس الدولة المدنية الأولى Messenger of Allah the founder of the First Civil

بقلم: د. أمين عبداللطيف المليجي


اذا كان مقياس العظماء في التاريخ بأنجازاتهم وما قدموه للبشرية، وغالبا ما تكون هذه العظمة لا تشمل كل جوانب الحياة، سواء كانت روحية أو مادية، فإن الرسول صلى الله عليه وسلم استحق ان يكون اعظم العظماء، لأنه الوحيد الذي استطاع ان يحوز كل جوانب العظمة، لأنه استطاع ان يقدم للبشرية مثالا فريدا في كل جانب من جوانب الحياة الروحية والمادية، فمن منظور نقدي، لا انحياز فيه، يتضح لكل ذي لب، ان رجلا يجمع امة من شتات، على قلب واحد حتى تتجلى هذه الوحدة في موقف لم ولن يشهد التاريخ مثله، ففي الهجرة تمثل لنا موقف الايثار النادر بين الصحابة الكرام، فمن قدم من مكة تاركا ماله وأهله، وجد من آثره على نفسه وماله وأهله، وهذا اعجاز نفسي، يحتاج الى وقفة من علماء النفس، لكي يفسروا لنا هذا الحدث الفريد، هذا الايثار النفسي، ومعروف ان النفس هي اشد حبا لنفسها عن أي شيء آخر، في حياتنا الدنيا، الا النفس المؤمنة، التي تطهرت من غوائل الدنيا، فمن استطاع ان يؤلف هذه القلوب باذن الله، وان يغرس فيها كل هذا الحب، لابد ان يكون خير البشر، الذي اسس دولته على مبادئ اجتماعية وخلقية رفيعة، نجد منها اليوم القليل، فنرى المنظمات الدولية التي تعنى بالبشر المشردين والفقراء، لا تستطيع ان تقوم بكل هؤلاء الناس، لأنها لا تملك ما يكفي، وهذا لأن من بيده الامر والمال بخل ولم يقدم ما عليه من واجب فالرأسمالية المفرطة لا تفكر الا في نفسها، الا القليل ممن رق قلبه على (الغلابة)، والاشتراكية لا تفكر الا في دكتاتور جمع ويجمع كل ما طالته يداه، ويقول للناس، كما قال فرعون للناس، وسجله الحق قرآنا يتلى في سورة النازعات "فقال أنا ربكم الأعلى(24)"، وقال في موضع آخر "قال فرعون ما أريكم إلا ما أرى وما أهديكم إلا سبيل الرشاد (29) غافر"، ثم لا يصل الى الناس منه ومن حاشيته الا فتات قليل، اما رسول الله محمد صلى الله عليه وسلم، ما كان هذا ولا ذاك، بل عدل مطلق بين الناس، فما جمع مالا وعدده، ولا كان دكتاتورا على الناس، فما قطع امرا دنيويا الا وكان للناس مشورة ورأي، والتاريخ شاهد على ذلك، فمبدأ الشورى، الذي هو أساس لكل حكم عادل، وما يقال عنه من ديمقراطية وحرية رأي وانتخاب، كلها تنبثق من هذا المبدأ، فالحق يقول "وأمرهم شورى بينهم" (سورة الشورى: آية 38)، فكلمة الشورى جامعة شاملة لكل هذه المعاني التي تقوم عليها الدولة المدنية الحديثة التي يدعى المدعون، ويرجف المرجفون، أنها لا تمت للأسلام بصلة، من دون تعصب أو تحيز ان الذي لا يرى هذا النور، وهذه المبادئ السامية في الاسلام، فلا يلومن الا بصره وبصيرته، والمنصفون من هم على غير الاسلام يشهدون بذلك ويرون هذا النور، ومن دواعي الاعجاب والفخر يسيدنا محمد، أنه كان بوسعه ان يكون له قصور وجنات وحدائق ذات بهجة، ولكنه لم يفعل، مع ان الاسلام لم يمنع ذلك، ولم يكن يوما ضد طيبات الدنيا، ودليلنا قول الحق "قل من حرم زينة الله التي اخرج لعباده والطيبات من الرزق"، وقد ذكر الاستاذ العقاد في كتابه (معاوية) ان معاوية كان يصطنع الأبهة في امارته (الشام) ويقتصد فيها جهده بعيدا عن أعين الفاروق عمر، فإذا لامه الفاروق على شيء منها رآه بعينه اعتذر له بمقامه بين أعداء ألفوا الأبهة واتخذوها آية من آيات القوة والمنعة. (انتهى).


هنا الفاروق لم ينكر عليه ولكن كان يقومه حتى يحرص على حقوق الناس. ويمكن القول، ان الحاكم الذي يحكم بالعدل بين الناس، ولا يظلمهم، ويسعى لتوفير حياة كريمة لكل منهم، فاننا لا ننكر عليه ان يعيش في رغد من العيش، ولكننا في نفس الوقت نرسل لكل حاكم رسالة نطالبه بالعدل بين الناس، وألا يبخسهم حياة كريمة يريدون ان يعيشوا فيها، فكما نحب له ان يكون هانئا في حياته، يجب عليه ان يحب ذلك للناس ايضا، ومن الشواهد التي تدلنا على ان الحاكم ممكن ان يعيش في رغد وبحبوبة من العيش، سيدنا سليمان عليه السلام، فقد سأل الله ان يأتيه ملكا لا ينبغي لأحد من قبله ولا من بعده، وقد استجاب الله لدعوته، فقد حكى القرآن ذلك في قول الحق "رب اغفر لي وهب لي ملكا لا ينبغي لأحد من بعدي إنك أنت الوهاب" (35) ص، ولكن سيدنا سليمان قد بدأ دعاءه بطلب المغفرة من الله، لأن ما سوف يطلبه بعد ذلك من ملك عظيم، شيء عظيم، لا يقدر على حمله الا من هم في معية الله، ومن هم قادرون على اقامة العدل بين الناس، واعطاء كل ذي حق حقه، وقد جاء في تفسير الامام القرطبي لهذه الاية الكريمة (يقال: كيف أقدم سليمان على طلب الدنيا، مع ذمها من الله تعالى، وبغضه لها، وحقارتها لديه؟ فالجواب ان ذلك محمول عند العلماء على اداء حقوق الله تعالى وسياسة ملكه، وترتيب منازل خلقه، واقامة حدوده، والمحافظة على رسومه، وتعظيم شعائره، وظهور عبادته، ولزوم طاعته، ونظم قانون الحكم النافذ عليهم منه، وتحقيق الوعود في أنه يعلم ما لا يعلم احد من خلقه حسبما صرح بذلك لملائكته فقال: "إني أعلم ما لا تعلمون" (البقرة: 30).


كل ما نورده ليس من باب حكايات تحكى، أو قصص مسلية، ولكنها وقائع لمبادئ سامية، انزلها الله على رسله، لكي يقوموا بين الناس بالقسط، وعليها يقوم نظام الحكم، أيا كان القائم عليه، اميرا أو ملكا أو رئيسا، فلا تحديد ولا الزام بشكل محدد للدولة، ولكن الالزام هو في العدل والاحسان للناس جميعا، لا تفريق بينهم، كل يأخذ حقه، ويؤدي ما عليه من واجبات، ولقد تجسد ذلك في عهد البذرة الأولى للدولة على يد خير البشر سيدنا محمد صلى الله عليه وعلى آله وسلم، فهذا صهيب الرومي وهذا سلمان الفارسي وهذا بلال الحبشي، ثلاثة من الصحابة الكرام، من بقاع مختلفة من الأرض، جمعهم الاسلام ولم يفرق بينهم لجنس او لون، ولكنه عدل الدولة الذي يسري على الجميع، فوحد الجميع، والقائم على هذا العدل رسول الله، ويبرز لنا مشهد رائع للشورى والحوار في غزوة الخندق عندما اشار سيدنا سلمان الفارسي على الرسول بحفر خندق حول المدينة، فلم يستطع المشركون ان يجتازوه، هذه لمحة تدل على مبادئ اسلامية عظيمة، غرسها الرسول الكريم في اصحابه، ثم انتقلت عبر التاريخ، فمن قام عليها ونفذها، كان الخير كل الخير له وللناس جميعا، ومن تركها هلك وأهلك معه الناس.


 


By: Dr.. Amin Abdul Latif Melegy

If the measure of the greatest in the history of their accomplishments and their humanity, and often this greatness does not cover all aspects of life, whether spiritual or material, the Prophet peace be upon him deserved to be the greatest great, because it is the only one who was able to acquire all aspects of greatness, he was able to give to mankind a unique example in every aspect of spiritual life and material, it is a critical perspective, not bias, it is clear for each of a heart, a man brings a nation of diaspora, in the heart of one in order to reflect the unit in a position we did not see history like In migration is us the position of altruism is rare among his noble Companions, it is made from Mecca, leaving his wealth and his family, he found the effect on himself and his wealth and his family, and the trunks of myself, needs a pause of psychologists, in order to explain to us this unique event, this altruism psychological It is known that the soul is the most love for the same for anything else, in this life, but self-insured, which copulated from the vicissitudes of the world, it is able to compose these hearts, God willing, and imbue them with all this love, it is necessary to be good human beings, who founded the state on the principles of social and ethical high, we find it today a little, we think the international organizations concerned with persons displaced and the poor, can not do all these people, because they do not have enough, because of his hand it and the money withheld did not provide what it is the duty of Capitalism excessive Do not think only in itself, but a few people who parchment heart on (overriding), and socialism do not think only in a dictator collection and collects all the arts with his hands, and say to the people, as Pharaoh said to the people, and record right to the Quran is recited in the AL Aromatic "He said I am your Lord (Supreme 24), "said elsewhere," said Pharaoh, what show you only what I see and I guide you but the way of righteousness (29) forgiving, "and then does not reach to the people to him and his entourage, but crumbs few, The Prophet Muhammad peace be upon him, what was neither, but justice absolute among the people, what collection of money and number, not a dictator to the people, what spare something worldly, but have had people advice, opinion, history is witness, the principle of Shura, which is the foundation of all the just verdict, and said of him in democracy, freedom of opinion and the election, all derive from this principle, the right says, "and ordered them to mutual consultation" (Al-Shura: Verse 38), word Shura inclusive of all these meanings that underlie the modern civil state that is named plaintiffs, and shivering Almrgevon, they were not for the Islam onion, without intolerance or bias that does not see this light, these lofty principles of Islam, blame no one but his eyesight and his vision, fair-minded men on a non-Muslim witness this and see this light, It is admirable and proud Esidna Muhammad, he could be his palaces and gardens and gardens of joy, but it did not, with that Islam did not stop, He was never against the good things of this world and our guide to tell the truth, "Say the campus from which God pet out of the slaves, and good things of living", stated Mr. Akkad, in his book (Sid ) that Sid was synthesized pride in EMIRATE (Sham) and saves the effort away from the eyes of Omar Faruq, if Farouk's mother saw something on a particular apologized Bmqamh between the enemies of familiar pomp and they have taken is a sign of strength and resilience. (Finished).

Faruq here did not deny it, but it Icomh so keen on people's rights. It could be argued that a ruler who governs with justice among the people, not oppress them, and seeks to provide a decent life for all of them, we do not deny it to live a life of luxury, but at the same time send each governor a letter demand a justice among the people, and not Iboukshm a decent life they want that live there, as I love him to be some points in his life, he must like it for people, too, is evidence that shows that the ruling is possible to live a life of luxury and Bahbubp of live, Prophet Solomon, he asked God to come to him the property should not for one of the before or after him, and God responded to his call, he told the Koran that tell the truth, "Lord, forgive me and give me the property should not be one after me You are the Giver" (35) r, but the Prophet Solomon began his prayer request forgiveness from God , because what will be requested after that a great king, a great thing, is not able to carry only those who are in the company of God, and they are able to establish justice among people, each giving his right, came in the interpretation of Imam al-Qurtubi of this verse ( said: How do I Suleiman the request of the world, with Zmha of Almighty God, and aversion to, and Hakartha have? The answer is that this notebook when scientists on the performance of the rights of Allaah and the policy of the queen, and arranging houses of His creation, and the establishment of boundaries, and the preservation of his drawings, and to maximize their own religion, and the emergence of worship, and the requirement to obey Him, and systems-Governance Act in force from them, and fulfill the promises that he knows what no one knows his creation, as stated to His angels and said: "I know what you do not know" (The Cow: 30).

Each recounted not by tales tells the story, or stories amusing, but the facts to the noble principles, which Allaah revealed to His Messengers, in order to do among the people with justice, and the system of government, whatever based upon it prince or king or president, not to identify and bind a restricted to the State, but to cram it in justice and charity for all people, not disperse them, all it takes its rights, and lead what it is the duty, I have to reflect that in the era of the first seed of the State by the good people of prophet Mohammed peace be upon him peace and blessings, this Suhaib Rumi This Salman the Persian and the Bilal al-Habashi, three of the noble Companions, from different parts of the ground, putting them Islam did not differentiate between them to race or color, but change the state which applies to everyone, he united everyone, based on justice is the Messenger of Allah, and highlights our wonderful scenery of the Shura and dialogue in the Battle of the trench when he pointed out Jesus Salman, the Persian prophet digging a trench around the city, could not detest the Ijtasoh, this overview shows the principles of a great Muslim, planted the Holy Prophet his companions and moved throughout history, it has by and carried out, the best of all is to him and to all people, and left with him and your family perished people.

 

 

Post a Comment

أحدث أقدم