لم يرد عن النبي صلي الله عليه وسلم في صلاته Not narrated from the Prophet peace be upon him in his prayers

Praise be to Allah, Who has taught man that which he knew not, and prayers and peace on the best teacher, and his family and his family and peace,,, then after a while /
فقد امتنّ الله على عباده بنعَمٍ كثيرةٍ لا تعد ولا تحصى ... God has bestowed upon His slaves yes, many countless ... ومن أعظمها : It is the greatest of:

أن أرشدنا تعالى إلى هدي النبي الكريم صلى الله عليه وآله سلم ، وأوضح سننه ننهل من معينها ، ونقطف من ثمارها ، ونستنير بأنوارها ، وهيّأ ثلّةً من الأوفياء يعتنون بها حفظاً وتبياناً وعملاً .. That taught us the meaning to the teachings of the Holy Prophet, peace be upon him and his family and explained his Sunan draw from its trough, and the picking of fruit, and edifying Bonoarha and created a group of loyal caregivers of memory and gives an account of and pursuant to .. إلا أن سنة الله ماضية في استمرارية حدوث الأخطاء والمنكرات على مر الأزمنة وعلى اختلاف الطبقات ،،، والشيطان ما زال يلقي حبائله ليتشبّث بها من يريد . However, the law of God in the continuity of past errors and evils of all time and from different classes,,, and the devil is still cast by the yoke to hug who wants it.

ومن هذا المنطلق يأتي دور المصلحين ، والدعاة ، ليقوموا بدورهم المنوط تجاه المخالفات والبدع والضلالات وتبيين المواقف الشرعية تجاهها ، وقد كان لأهل العلم والفضل باعٌ في إحقاق الحقائق وإنكار المفاسد لئلا يلابس الدين ما ليس منه ، وأُلّفت في ذلك المؤلفات ، وألقِيت الخُطب والمحاضرات والكلمات ، وكثرت وتعددت التنبيهات 0 غير أني أردت في هذه الكلمات أن أؤكد حول بعض المخالفات التي تتكرر في الصلاة ، فلما كانت هي من أهم وأعظم العبادات ، ذكرتُ بعضَ ما يَحدثُ من المخالفاتِ المتكررةِ ، ومع أن الكثير لا يجهلها ، فقد تفشّت وسادت عند كثيرٍ من الناس . With this in mind comes the role of reformers, preachers, who in turn assigned to the irregularities and innovation is misguidance and explain the attitudes legitimacy towards it, has had scholars and leaders sold in the realization of the facts and the denial of evil, lest handles religion is not part of it and wrote the literature, and given sermons and lectures and words, and numerous and numerous alerts 0 but I want these words to emphasize on some of the violations that are repeated in prayer, when he was the most important and greatest acts of worship, said some of what is happening Frequent violations, although not so much unknown, it has spread and dominated by many people. والناس حول هذه الأخطاء يتفاوتون فمنهم المقلّد ومنهم المخطئ ومنهم المستقصد ومنهم من يظن أنها سننٌ .. People around these errors vary Some fake and some of them at fault and Almstqsd and some of them thought to be Sunan .. والمهمُ في هذا كلِّه أنه لم يرد عن النبي صلى الله عليه وسلم في صلاته منها شيء ولا عن أصحابه رضي الله عنهم ، وعل هذا فالمسلم لا بدّ أن يحتاط لنفسه لئلا يقع في ما هو أعظم ... The important thing in all this, it was not for the Prophet peace be upon him in his prayer of something or from his companions may Allah be pleased with them, commented that Muslim must be careful to avoid the same is located in what is the greatest ...

أولاً / الدعاء قبل تكبيرة الإحرام : فمن الناس من يقول : اللهم ارحم وقوفنا بين يديك ، ومنهم من يقول : اللهم أحسن وقوفنا بين يديك ، ومنهم من يرفع يديه ويدعو قبيل التكبيرة بأدعية أخرى ، ، ولم يرد عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه دعا قبل تكبيرة الإحرام مطلقاً . I / prayer before the opening takbeer: Some people say: God have mercy, and standing between your hands, and some of them say: O Allah, better and standing in your hands, and some of them raise his hands and calls for such takbeer reciting the other, was not mentioned from the Prophet peace be upon him because he called before takbeer at all.

ثانياً / قول ( والشكر ) بعد ربنا ولك الحمد : فمن الناس من يقول : ربنا لك الحمد والشكر ، فكلمة (الشكر) هذه لم ترد عن النبي صلى الله عليه وسلم ، والعبد لا بدّ له أن يقول إما : ربنا لك الحمد (مسلم) ، أو ربنا ولك الحمد (احمد والشيخان ، انظر فقه السنة ) ، أو اللهم ربنا لك الحمد (مسلم ، انظر فقه السنة) ، أو اللهم ربنا ولك الحمد (البخاري) ، فهذه لا بدَّ من أحدها وهي الأصل والمجزئة ، وإن أضاف قائلاً : حمداً كثيراً طيباً مباركٌ فيه ملء السموات وملء الأرض وملء ما بينهما وملء ما شئت من شيءٍ بعد ، وزاد : أهل الثناء والمجد أحق ما قال العبد وكلنا لك عبد لا مانع لما أعطيت ولا معطي لما منعت ولا ينفع ذا الجد منك الجد ، فهذا مستحب ثابتٌ من سننه صلى الله عليه وسلم ، أما قول : والشكر !! II / say (and thanks) after laka'l Praise: it is people who say: God you praise and thanks, word (thanks) This was not narrated from the Prophet peace be upon him, and the slave he must say either: "Our Lord to You be praise (Muslim) or laka'l Praise (Ahmad, Shikhan, see Fiqh al-Sunnah), or O Lord You Praise (Muslim, see Fiqh al-Sunnah), or to You be praise (vapor), this must be one of the parent and fragmented, but added: Thank a lot good Mubarak which fill the heavens and fill the earth and fill them and fill in whatever you want to post anything, increased: The people of praise and glory deserving of what he said a person and all you who does not withhold what You give and Giver of the banned does not help a seriously you seriously, then this unwelcome fixed Sunan blessings peace be upon him, and say: and thanks!! فلم ترد عنه صلى الله عليه وسلم . Has not been heard of peace be upon him.

ثالثاً / قول ( ولوالدي ) بعد ربي اغفر لي : فهناك من يقول بين السجدتين ربي اغفر لي ولوالدي فكلمة (والدي) لم ترد عنه صلى الله عليه وسلم ، وبما أنها لم ترد فالأصل ألا يقولها في هذا الموضع ، والدعاء مشروعٌ في السجود بعد قول سبحان ربي الأعلى ، أو في نهاية التشهد الآخير قبل السلام ، أما بين السجدتين فهناك أدعية مخصوصة لا يجوز أن يضاف عليها ما لم يرد عن الرسول صلى الله عليه وسلم 0 ومن تلك الأدعية المشروعة بين السجدتين : (ربي اغفر لي ربي اغفر لي)مسلم ، أو (ربي اغفر لي) مرة واحدة وتسنّ إلى ثلاث0(الملخص الفقهي) ، أو (اللهم اغفر لي ، وارحمني ، واهدني ، واجبرني ، وعافني ، وارزقني ، وارفعني ) أخرجه أصحاب السنن إلا النسائي وانظر صحيح الترمذي وصحيح ابن ماجه . III / say (and my parents) after the Lord, forgive me: Some say between the two prostrations Lord, forgive me and my father's speech (my father) has not been heard of peace be upon him, since she did not want the basic principle is not to say it in this place, and pray for a project in prostration after the words "O Lord above, or at the end tashahhud last before the peace, either between the two prostrations, there are prayers privileged may not be added it is not narrated from the Prophet peace be upon him 0, and those prescribed for between the two prostrations: (Lord, forgive me Lord, forgive me) a Muslim, (Lord forgive me) and once enacted into three 0 (Summary doctrinal), or (God forgive me, have mercy on me and guide me, on me and grant my, and bless me, me and elevate me) was narrated by the authors of Sunan only women See also Saheeh al-Tirmidhi and Sahih Ibn Majah.

رابعاً / عدم الطمأنينة في بعض الأركان : وخاصةً في الاعتدال من الركوع ، وأيضاً في الجلوس بين السجدتين ، ونعلم أن من أخل بأحد الأركان بطلت صلاته ، فالطمأنينة في جميع الأركان ركنٌ من أركان الصلاة ، فبعض الناس ينقر هذين الركنين ولم يدرك الأثرالمترتب من إخلاله بهذا الركن . IV / insecurity in some parts: especially in the moderation of the bow, and also sitting in between the two prostrations, and we know that it breached one of the cornerstones his prayer is invalidated, Valtmoninp in all corners of the pillars of prayer, some people click these pillars did not realize Alotralamtertb of breach of this pillar . وقد دل على هذا حديث المسيء في صلاته عندما قال له النبي صلى الله عليه وسلم : ( ارجع فصل فإنك لم تصل ، ثلاث مرات ، ثم قال الرجل بعد الثالثة والله لا أحسن غيرها فعلمني ، فقال : إذا قمت إلى الصلاة فكبر، ثم اقرأ ما تيسر معك من القرآن، ثم اركع حتى تطمئن راكعاً، ثم ارفع حتى تعتدل قائماً، ثم اسجد حتى تطمئن ساجداً، ثم اجلس حتى تطمئن جالساً، ثم اسجد حتى تطمئن ساجداً، وافعل ذلك في صلاتك كلها ) رواه البخاري ومسلم ، وعن أبي هريرة أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: { لا ينظر الله إلى رجل لا يقيم صلبه بين ركوعه وسجوده }.رواه أحمد. This is indicated by this interview did not pray when he told him of the Prophet peace be upon him: (you have not prayed up, three times, then the man said after the third and God is not the best other teach me, he said: If you have to pray, magnify, and then recite whatever you from the Koran, then bow to reassure kneeling, and then lift up to moderate standing, then kneel so rest assured prostration, then sit down so rest assured sitting, and then kneel so rest assured prostration, and do so in your prayers all) Bukhari and Muslim narrated from Abu Hurayrah that the Messenger of God peace be upon him said: (Allah will not look to a man who does not live crucifixion between bowing and prostrating). Narrated by Ahmad. وغيرها من الأدلة الواردة في أهمية الطمأنينة ، ثم إن من ينقر صلاته ويسرقها يكون بذلك قد خالف روح الصلاة ومادة حياتها وهو الخشوع الذي علق الله الفلاح به ، قال تعالى { قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ{1} الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ{2} المؤمنون1-2 . And other evidence of the importance of trust, then the clicks of his prayers and steal have had thus violated the spirit of prayer and material life, a reverence which was suspended God peasant tags, he says (believers have returned (1) who are humble in their prayers (2) believers 1-2 .

خامساً / وضع القدم اليمنى فوق اليسرى أو العكس أثناء السجود : ومن كان هذا فعله فقد أنقص أحد الأعضاء السبعة الذي لايتم السجود إلا بها ، مثله مثل من يرفع أحد قدميه عن الأرض أو كلتيهما ، يقول النووي أن من أخل بأحد هذه الأعضاء بطلت صلاته ، وقال الشيخ ابن عثيمين : لا يجوز للساجد أن يرفع شيئا من أعضائه لأن النبي صلى الله عليه وسلم قال : )أُمِرْتُ أَنْ أَسْجُدَ عَلَى سَبْعَةِ أَعْظُمٍ عَلَى الْجَبْهَةِ وَأَشَارَ بِيَدِهِ عَلَى َأنْفِهِ وَالْيَدَيْنِ وَالرُّكْبَتَيْنِ وَأَطْرَافِ الْقَدَمَيْنِ) . V / put the right foot over left, or vice versa during prostration: It was done, was reduced by one member of the seven of the items are not prostrate but it, like to raise one foot off the ground or both, says nuclear to a breach of one of these members of his prayer is invalidated, and said Shaykh Ibn Uthaymeen: may not knelt to lift up any of its members, because the Prophet peace be upon him said:) ordered to prostrate on seven bones on the front and he pointed to his nose, hands, knees and toes). رواه البخاري ومسلم ، فإن رفع رجليه أو إحداهما ، أو يديه أو إحداهما ،أو جبهته أو أنفه أو كليهما ، فإن سجوده يبطل ولا يعتد به ، وإذا بطل سجوده فإن صلاته تبطل . Narrated by Bukhari and Muslim, raising the legs, or one or hands, or one or forehead or nose, or both, the prostrate invalid and does not significantly, and if his prostration, his prayer is invalid.

سادساً : مسابقة المأموم للإمام : فتجده يركع أو يسجد أو يرفع قبل الإمام ذاكراً عامداً ، وهذه الحالة حذر منها النبي صلى الله عليه وسلم فقال(أَمَا يَخْشَى الَّذِي يَرْفَعُ رَأْسَهُ قَبْلَ الإِمَامِ أَنْ يُحَوِّلَ اللَّهُ رَأْسَهُ رَأْسَ حِمَارٍ , أَوْ يَجْعَلَ الله صُورَتَهُ صُورَةَ حِمَارٍ ؟ ) لفظ البخاري 0 وهذا دليلٌ على التحريم ، ويقول ابن عثيمين رحمه الله : ثم إن السبق يختلف فإن كان السبق بتكبيرة الإحرام فإنه الصلاة لا تنعقد لأن الصلاة لا تنعقد إلا إذا كانت تكبيرة المأموم بعد انتهاء الإمام من تكبيرة الإحرام لقول النبي صلى الله عليه وسلم إذا كبر فكبروا ولا تكبروا حتى يكبر وإن كان السبق بركن آخر ففيه تفصيل عند بعض أهل العلم والراجح عندي أنه لا تفصيل في ذلك وأن المأموم متى سبق الإمام بالركن أو إلى الركن فإن صلاته تبطل إذا كان عالماً بالنهي أما إذا كان جاهلاً فإنه معذور ولكن عليه أن يتعلم أحكام دينه حتى يعبد الله على بصيرة وكذلك لو نسي فسبق إمامه فإنه لا تبطل صلاته وعليه أن يرجع ليأتي بما سبق إمامه بعده 0 فتاوى نورٌ على الدرب0 VI: the competition of the person praying behind the imam: so they kneel or prostrate or lifted by the imam saying it deliberately, and this case, warned of the Prophet peace be upon him said (the fear, which raises his head before the imam to turn God's head, the head by a donkey, or make God looks like one donkey?) word-Bukhaari 0 This is an indication of the prohibition, and says I'm Uthaymeen Allah's mercy: and then the edge is different from the the edge opening takbeer it prayer does not take place because the prayer does not take place only if the opening the congregation after the Imam of the takbeer because the Prophet peace be upon him if Enlarge takbeer not grow up until they grow up, although the lead Perkin last subject to further discussion when some scholars and correct my view it does not detail in this and the congregation when the above Imam corner or corner is his prayer is invalid if the world is forbidden but if he was ignorant of it is excused, but he has to learn the provisions of religion to worship God for insight, as well as if I previously forgotten before him, he does not invalidate his prayer, and to return it to come to the above the imam after 0 Fataawa Noor 0

سابعاً / من يدخل أثناء الركوع ثم يركع من غير أن يكبر واقفا تكبيرة الإحرام : فبعض الناس إذا كان مسبوقاً بادر بالركوع إن كانوا راكعين ، أو السجود إن كانوا ساجدين ليدرك الركعة أو السجدة مع الإمام وهو لم يكبر أثناء قيامه بل انخرط في الركوع أو السجود مباشرة .. VII / from entering during his knees and then kneel not to grow up and standing takbeer: some people if it is preceded initiated to kneel if they kneel, or prostrate, if they were bowing down to realize rak'ah or prostrated he did not grow up while he even engaged in bowing or prostrating directly .. فهذا لا تنعقد صلاته. This does not count his prayers. فالأصل أنه يستتم واقفاً ويحرم بالصلاة ثم يركع فإن كبَّر ثانية للركوع فهو أحسن وهي سنة وإن لم يكبَّر فتكفيه تكبيرة الإحرام . The basic principle is that Istaatm standing and denied the prayers and then kneel, their large second bowing is better, a year and did not grow up Vtcfhih takbeer. أما إن ترك تكبيرة الإحرام فقد ترك ركناً من أركان الصلاة وبالتالي لا تنعقد الصلاة 0 وهذا هو ملخص أقوال أهل العلم في هذه المسألة والله أعلم . The Leaving takbeer has abandoned one of the pillars of prayer and thus are not held prayer 0 This is a summary of scholarly opinion on this matter and God knows best.

ثامناً / انتظار المسبوق حتى يرفع الإمام من السجود أو التشهد وهذا خطأ ، قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (إذا جئتم إلى الصلاة ونحن سجود فاسجدوا ولا تعتدوها شيئاً، ومن أدرك الركعة فقد أدرك الصلاة) رواه أبو داود ، وابن خزيمة ، والدارقطني ، والبيهقي عن أبي هريرة مرفوعا ، و قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: "إذا أتى أحدُكم إلى الصلاة والإمام على حال فليصنع كما يصنع الإمام) رواه الترمذي 0 يقول ابن عثيمين رحمه الله في هذه المسألة والتي قبلها : إذا أتيت إلى الصلاة والإمام على حال فأصنع كما يصنع الإمام ولا تتأخر إذا أتيت والإمام ساجد فكبر تكبيرة الإحرام واقفا ثم اسجد مع الإمام لا تنتظر حتى يقوم كما يفعله بعض الجهال لأن النبي صلى الله عليه وعلى آله وسلم قال ما أدركتم فصلوه وأنت الآن أدركت السجود فأدخل مع الإمام ولكن لا تحسب ما أدركته بعد الركوع شيئا وذلك أن الركعة لا تدرك حتى يدرك الإنسان الركوع فإذا أتيت والإمام راكع فكبر تكبيرة الإحرام قائماً ثم أركع مع الإمام فإن أدركته في ركوعه فقد أدركت الركع وإن رفع الإمام قبل أن تدركه في ركوعه فقد فاتتك الركعة وإن شككت في الأمر فألغى هذه الركعة وأتى بعدها بركعة بعد سلام الإمام أو بركعتين حسب ما فاتاك المهم الركعة التي شككت في إدراك الإمام فيها في الركوع فألغيها ولكن لو غلب على ظنك أنك أدركتها فقد أدركتها ولكن إذا كان لم يفوتك شيء من الصلاة فإن الإمام يتحمل عنك سجود السهو وأما إذا كان قد فاتاك شيء من الصلاة فإنك إذا قضيت صلاتك تسجد للسهو بعد السلام لأنك حكمت بإدراك الركعة التي دخلت مع الإمام فيها أول حكمت أدركتها بناءً على غلبة الظن 0 مكتبة الخطب : مواعظ عامة – تحت عنوان آيات الله الكونية- موقع الشيخ ابن عثيمين . VIII / waiting unprecedented till the Imam of the prostrate or tashahhud and this is a mistake, he said, the Messenger of Allah peace be upon him: (If you come to pray, and we prostration of Glory does not transgress them something, and realized rak'ah has caught up with prayer) Narrated by Abu Dawood, Ibn Khuzaymah, by al- and al-Bayhaqi from Abu Hurayrah, the Messenger of Allah peace be upon him: "If one of you brings to the prayers and the imam of the event Vlisna also made Imam) Narrated by al-Tirmidhi, 0 Ibn Uthaymeen God's mercy in this matter and that before: if you come to the prayer and the imam of the event I will make also make forward and not be delayed if you come and Imam Sajid magnify takbeer standing and prostrate with the imam does not wait until he as done by some of the ignorant, because the Prophet may Allah bless him and his family and him said Whatever you left him, and you have now realized prostrate enter with the imam, but are not counted as understood after bowing thing that rak'ah not even be aware aware of human knees If I came to the imam is bowing magnify takbeer standing, then kneel with the imam is understood in the bowing has realized Alrkaa The lifting of the Imam before aware of bowing has missed rak'ah even questioned it did away with this rak'ah came Beyond rak'ah after peace Imam or praying two rak'ahs as Vattak important rak'ah which questioned the perception of Imam at the bow Vogheiha But if he thinks it that you thought you caught up has caught up, but if he did not miss anything from prayer, the Imam assume you prostration of forgetfulness, but if he had Vattak something pray you if you spent praying prostrate for forgetfulness after the peace because you are sentenced to realize rak'ah with the imam, which entered its first ruled caught up at the thought most likely 0 Library sermons: Sermons general - under the title of the ayatollahs global site - Shaykh Ibn Uthaymeen.

تاسعاً / الاستمرار في تحية المسجد رغم أن الصلاة أقيمت في أولها : وبالتالي يفقد تكبيرة الإحرام قال ابن باز : إذا أقيمت الصلاة وبعض الجماعة يصلي تحية المسجد أو الراتبة ، فإن المشروع له قطعها والاستعداد لصلاة الفريضة ، لقول النبي صلى الله عليه وسلم : (إذا أقيمت الصلاة فلا صلاة إلا المكتوبة ) وذهب بعض أهل العلم إلى أنه يتمها خفيفة لقوله تعالى : ( يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَلا تُبْطِلُوا أَعْمَالَكُمْ (وحملوا الحديث المذكور على من بدأ في الصلاة بعد الإقامة . والصواب القول الأول ، لأن الحديث المذكور يعم الحالين ولأنه وردت أحاديث أخرى تدل على العموم وعلى أنه صلى الله عليه وسلم قال هذا الكلام لما رأى رجلا يصلي والمؤذن يقيم الصلاة ، وقال الشيخ صالح الفوزان: إذا أقيمت الصلاة والمسلم في نافلة شرع فيها قبل الإقامة فالأحسن أن يكملها خفيفة ولا يقطعها لقوله تعالى‏:‏ ‏{ ‏وَلا تُبْطِلُوا أَعْمَالَكُمْ ‏} ، وقال ابن عثيمين : إذا صليت ركعة من النافلة وقمت إلى الثانية ثم أقيمت الصلاة فكملها خفيفة , وإن أقيمت الصلاة وأنت في الركعة الأولى فاقطعها, ودليل هذا القول الراجح مركب من دليلين قال تعالى: {‏ وَلا تُبْطِلُوا أَعْمَالَكُمْ } وقال النبي عليه الصلاة والسلام : من أدرك ركعة من الصلاة فقد أدرك الصلاة ، والله أعلم . IX / continuation of greeting the mosque, although the prayer was held at the beginning: and therefore lose takbeer Ibn Baaz: If you set up prayer and some of the group pray for greeting the mosque or regular Sunnah, the project has made and to prepare for the obligatory prayers, because the Prophet peace be upon him: (if held prayer, prayer is not only written) and went to some scholars that he completes a light on him: (O ye who believe, obey Allah and obey the messenger, not vain your deeds (and carried the hadeeth mentioned to those who began in prayer after the residence. correct to say first, because the hadeeth mentioned prevail in both cases and that, ahaadeeth another sign of the public, and that peace be upon him said this when he saw a man praying and the muezzin to pray regularly, "said Sheikh Saalih al: If you set up prayer and a Muslim goes initiated by the residence Valohassan be supplemented by light without cutting it to him: () not vain your deeds, and said I'm Uthaymeen: If I prayed rak'ah of Voluntary and you then set to the second prayer Vkmlha light, and established prayer and you are in the first rak'ah cut it short, the evidence for this is the correct view of the compound guides the Almighty said: (not vain your work) The Prophet peace be upon him: the one who catches rak'ah of the prayer has caught up with prayer, and God knows best.

عاشراً / عدم النهوض وقت الإقامة : فالبعض يتريث هداهم الله قليلاً حتى يُقام الصف ثم تفوت تكبيرة الإحرام بذلك وهذا خطأ ، فالواجب عليه أن يقوم قبل انتهاء الإقامة على القول الصحيح لئلا تفوته تكبيرة الإحرام ، واختلف أهل العلم في وقت القيام فمنهم من قال أن القيام يكون مع رؤية الإمام ، ومنهم من قال أنه يكون مع قول المقيم : قد قامت الصلاة ، والسنة لم تحدد وقت القيام ، ولكن المهم ألا يتأخر الحاضرين عن تكبيرة الإحرام ، يقول ابن عثيمين رحمه الله تعالى في الشرح الممتع : . X / non-promotion at the time of residence: Some linger God, they have so little will be held the row and miss the opening takbeer this and this is wrong, then he must, before the end of the accommodation to the correct so as not to miss the opening takbeer, and scholars differed concerning the time to do some of them said that to be with the vision of the imam, whom he said that it would be with the statement of Resident: has the prayer, and did not specify the time of year to do, but it is important not to delay the opening of those present for the ritual says I'm Uthaymeen Almighty God's mercy in al:. فإذا كانت السُّنَّةُ غيرَ محدِّدة للقيام؛ كان القيامُ عند أوَّل الإِقامة، أو في أثنائها، أو عند انتهائها، كلُّ ذلك جائز. If the year for an indefinite; was done at the first residence, or during, or at the end, all that is permissible. المهمُّ: أن تكون متهيِّئاً للدُّخول في الصلاة قبل تكبيرةِ الإمامِ؛ لئلا تفوتك تكبيرةُ الإِحرام0 ملاحظة / وهناك خطأين من أخطاء الوضوء أردت التنبيه عليها ، والوضوء شرط للصلاة كما يعلم الجميع ولا تقبل الصلاة إلا به . Important: be prepared to engage in prayer before the opening of Imam; so as not to miss the opening takbeer 0 Note / There are two mistakes from the mistakes of ablution you want to alert them, the condition and ablution for prayer, as everyone knows and does not accept prayer without it.
1 - اعتقاد بعض العامة أن الاستنجاء من الوضوء : فالبعض كلما أراد أن يتوضأ بدأ بالاستنجاء ، والبعض يعتقد أن مجرد خروج الريح يوجب الاستنجاء وهذا أيضا خطأ فهو إنما يوجب الوضوء ولا يلزم إعادة الاستنجاء ، وحول هذا يقول الشيخ الفوزان : خروج الريح من الدبر ناقض للوضوء؛ لقول النبي صلى الله عليه وسلم‏:‏ ‏(‏لا ينصرف حتى يسمع صوتًا أويجد ريحًا‏)‏ ‏[‏رواه البخاري في ‏"‏صحيحه‏"‏ ‏(‏1/43‏)‏‏]‏، لكنه لا يوجب الاستنجاء أي‏:‏ لا يوجب غسل الدبر؛ لأنه لم يخرج شيء يستلزم الغسل‏.‏ وعلى هذا؛ إذا خرج ريح؛ انتقض الوضوء، وكفى الإنسان أن يتوضأ؛ أي‏:‏ أن يغسل وجهه مع المضمضة والاستنشاق ويديه إلى المرفقين ويسمح رأسه ويمسح أذنيه ويغسل قدميه إلى الكعبين‏.‏ وهنا أنبِّه على مسألة تخفى على كثير من الناس، وهي أن بعض الناس يبول أو يتغوط قبل حضور وقت الصلاة، ثم يستنجي، فإذا جاء وقت الصلاة وأراد الوضوء؛ يظن أنه لابد من إعادة الاستنجاء وغسل الفرج مرة ثانية، وهذا ليس بصحيح؛ فإن الإنسان إذا غسل فرجه بعد خروج الخارج؛ فقد طهر المحل، وإذا طهر؛ فلا حاجة إلى إعادة غسله؛ لأن المقصود من الاستنجاء أو الاستجمار تطهير المحل، فإذا ظهر؛ فلا يعود إلى النجاسة؛ إلا إذا تجدد الخارج مرة ثانية‏. 1 - The belief of some that the General Cleaning of ablution: Some whenever he wanted to do wudoo began Balastnjae, and some believe that the mere passing wind requires Cleaning This is also wrong, it only requires ablution is not required re-Cleaning, and on this Allaah says: out of the wind from the anus invalidates ablution ; because the Prophet peace be upon him: (Do not stop until you hear a sound Ooijd wind) [Bukhari in the "correct" (1 / 43)], but does not necessitate Cleaning ie: not required to wash the anus; because he did not something requires washing. and on this; if it comes out Wind; breaks ablution, and enough rights to do wudoo; ie: to wash his face with the mouth and nose and hands to the elbows and allows his head and licked his ears and wash his feet to the ankles. and here point out the issue of obvious to many people is that some people urinate or shits before attending the prayer time, and then clean himself, if it was time to prayer and wanted ablution; think it must be re-Cleaning and washing the vagina Again, this is not correct;, if a person washing his private parts after the departure abroad; has cleared the store and, if cleared; there is no need to re-washed; because the purpose of oneself or defecating or urinating clean the shop, if the back; not due to pollution; unless renewed abroad again. انظر الملخص الفقهي . See summary and places.

2 – عدم إدراج غسل الكف مع اليد إلى المرفق : بمعنى أن بعض العامة إذا أراد غسل يديه إلى المرفقين بعد غسل الوجه يبدا من مفصل الكف إلى المرفق معتقداً أن الكف عضوا آخر من أعضاء الوضوء وقد سبق تغسيله ، وعلماؤنا رحمهم أكدوا على هذا الأمر ، يقول ابن عثيمين : ثم انتبهوا إلى أمر يغفله بعض الناس وهو أن بعض الناس عند غسل يديه بعد غسل وجهه يغسل الذراع إلى المرفق ويغفل عن غسل الكف وغسل الكف لا بد منه لابد أن تغسل يديك من أطراف الأصابع إلى المرفق لقول الله تعالى: (وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ َ) (المائدة:6) مكتبة الخطب – العبادات – تحت عنوان الطهور شطر الإيمان . 2 - non-inclusion of washing his hand with the hand at the facility: the sense that some of the public if he wants to wash his hands to the elbows after washing the face starts from a detailed cease to annex the belief that the cessation of another member of ablution has already been washed, and our scientists have mercy confirmed on this, "says I'm Uthaymeen: Then they paid attention to the order set aside by some people is that some people do when they wash their hands after washing the face wash arm to the GEF and neglects washing his hand and money to stop a must have to wash your hands from the fingertips to the annex to the words of God: (and your hands to the facilities ) (Table: 6) library speeches - Worship - under the title of purification is half of faith.
بقي أن نقول أننا لو تأملنا حالنا مع الصلاة لوجدنا الفرق جلياً بين ما نحن عليه وبين ما كان عليه السلف رحمهم الله فالبعض منا يتكاسل عن الحضور للصلاة رغم انعدامية الأعذار ، ورغم انتفاء المبررات 00 وإنما قل تعظيم الصلاة وقل الاهتمام والعناية بها فيحصل التهاون والتكاسل . It remains to say that if we look at our situation with prayer, we find the difference is clear between what we are and what it was salaf Some of us lazy in attendance to pray despite the nulls excuses, despite the absence of justification 00 and rather less to maximize the prayer and say, attention and care of the former would receive complacency and laziness. قال تعالى (وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِينَ، الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُم مُّلاَقُوا رَبِّهِمْ وَأَنَّهُمْ إِلَيْهِ رَاجِعُونَ ) ، ثم يأتي للصلاة مسرعاً فقط يريد ادراك ركعةً واحدة ، ومن غير سكينة أو وقار ، فمثل هذا أنّى له أن يخشع في صلاته ويعقل ما يقوله فيها ، كان الاعمش قريباً من السبعين سنة لم تفته التكبيرة الأولى ، وقال بعض السلف لم أصلي الفريضة قط منفرداً إلا مرتين وكأني لم أصلها قط ، ويقول سعيد ابن المسيب : ما نودي لصلاةٍ منذ أربعين سنة إلا وسعيد في المسجد ، ويقول الشعبي : ما أقيمت الصلاة منذ أسلمت إلا وأنا على وضوء ، ويقول أحدهم : إذا رأيت الرجل يتهاون في التكبيرة الأولى فاغسل يدك منه ، فكيف لو علم ما نحن فيه ، ، ، فإلى الله المشتكى وهو المستعان ، نسأله أن يأخذ بأيدينا وأن يهدينا ويوفقنا إلى سبيل الرشاد ، والله أعلم وصلى الله وسلم على سيدنا ونبينا محمد وعلى آله وصحبه وسلم . He says (It's a big except to the humble, who think they meet their Lord, and Him they are returning), and then come to pray quickly just want to realize one rak'ah, it's not a knife or dignity, such a that I have to show reverence in prayer and think about what you say it, the mash, close to seventy years, did not miss the first takbeer, said some of the salaf did not pray the obligatory never solo only twice, and if I did not originally never say happy I'm Musayyib: What was called to pray forty years ago only happy in the mosque, says People: What held prayer since converted to Islam but I the light, and someone says: If you see a man being careless in the first takbeer wash your hands of him, how if he knows where we are,,, how God complained of a helper, ask Him to take our hands and guide us and help us to the way of righteousness, and God knows best blessings and peace upon our master and our Prophet Muhammad and his family and peace.


http://zayani1.wordpress.com
http://www.sotk.org/

Post a Comment

أحدث أقدم