عن عائشة رضي الله عنها قالت : جاء رجل، فقعد بين يدي رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال : يا رسول الله! Aisha, may Allah be pleased with her: A man came and sat down in front of the Messenger of Allah peace be upon him said: O Messenger of Allah! إن لي مملوكين يكذبونني ويخونونني ويعصونني، وأشتمهم وأضربهم؛ فكيف أنا منهم؟! That I owned and Ikzpununi Ejnonni and Iasonni, and Ostmanm and hit them; how I were?! فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم : إذا كان يوم القيامة؛ يحسب ما خانوك وعصوك وكذبوك، وعقابك إياهم؛ فإن كان عقابك إياهم بقدر ذنوبهم؛ كان كفافا لا لك ولا عليك، وإن كان عقابك إياهم دون ذنبهم، كان فضلا لك ، وإن كان عقابك إياهم فوق ذنوبهم ؛ اقتص لهم منك الفضل ، فتنحى الرجل وجعل يهتف ويبكي، فقال له رسول الله صلى الله عليه وسلم أما تقرأ قول الله تعالى ( ونضع الموازين القسط ليوم القيامة فلا تظلم نفس شيئا وإن كان مثقال حبة من خردل أتينا بها وكفى بنا حاسبين ) (1) فقال الرجل : يا رسول الله! The Messenger of Allah peace be upon him: If the Day of Resurrection; is calculated Janok and Asok and deny thee, and your punishment them; If your punishment them as sins; was Kvava not for you or for you, but your punishment them, without their fault, it was as well as you, but your punishment them over their sins; reprise them you credit, turned away the man and make the cheer and cry, the Messenger of Allah peace be upon him while reading the words of God (and put the scales of justice for the Day of Resurrection does not remedy the same thing, although the weight of a grain of mustard seed, We and sufficient Us PCs) (1) The man said: O Messenger of Allah! ما أجد لي ولهؤلاء شيئا خيرا من مفارقتهم؛ أشهدك أنهم كلهم أحرار (2) What I find these to me and something better than the separation from; bear witness, they all are free (2)
شاء الله عز وجل أن تتباين أدوار البشر وتتنوع مسؤولياتهم وتتعدد اهتماماتهم حتى تتكامل حركة الحياة وتعمر الأرض , واقتضت مشيئته وحكمته سبحانه أن يجعل بعض عباده أغنياء وبعضهم فقراء، وسخّر كلاّ من الطائفتين للأخرى، هذه تنمي المال وتنفق منه على تلك، وتلك تقوم بالعمل مقابل ذلك الإنفاق . God Almighty to vary the roles of humans and vary their responsibilities and the multiple interests in order to complement the movement of life and restoring the earth, and required his will and wisdom of Him to make some slaves, rich and some poor, and mocked both communities to the other, this develop money and spend it on those, and those doing business in return expenditure. والإسلام يوجه الأغنياء المخدومين إلى التواضع وعدم التكبر على الخادمين، ويجعل لهؤلاء حقوقا على أولئك يجب عليهم أن يؤدوها بدون مماطلة ولا نقص , فالمخدوم ينبغي أن يتواضع مع خادمه ولا يترفع عليه لأنه قد يكون أعظم درجة منه عند الله ، وليس الفضل بكثرة الأموال ولا بعظم الأجسام , ولا بغير ذلك من متاع الدنيا وزينتها ومظاهرها وإنما الفضل بالتقوى { إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ } ولقد ضرب الرسول صلى الله عليه وسلم المثل الأعلى في معاملة الخادم , فعن أنس بن مالك رضي الله عنه قال "خدمت رسول الله صلى الله عليه وسلم عشر سنين والله ما قال لي أف قط ، ولا قال لي لشيء لم فعلت كذا؟ وهلا فعلت كذا"(3) والرسول صلى الله عليه وسلم قدوة حسنة لأمته , وهي إذا لم تستطع أن تصل إلى درجة الكمال التي بلغها صلى الله عليه وسلم فلتسدد ولتقارب. And Islam draw the rich employers to humility and not arrogance on the two servers, and makes those rights to those they must Iwduha without any procrastination or lack of, Valmkhaddom should humble himself with a servant does not rise above it because it may be greater degree than in God, not credited with a lot of funds and the seriousness of the objects , and otherwise pleasures of this world and its adornments and manifestations and it is because piety (The sight of God) and have hit the Prophet peace be upon him ideal in the treatment of the server, narrated that Anas ibn Maalik, may Allah be pleased with him said, "I served the Messenger of Allah peace be upon him for ten years God, what he never asked me, and told me something I did not do such and such?, Hala done as well "(3) and the Prophet, peace be upon him a good example to his nation, and if you can not reach the level of perfection reached peace be upon him Feltsdd and convergence.
وقال صلى الله عليه وسلم ( من لايمكم من خدمكم فأطعموهم مما تأكلون وألبسوهم مما تلبسون , ومن لا يلايمكم منهم فبيعوه ولا تعذبوا خلق الله ) (4) وقال صلى الله عليه وسلم ( لا تدعوا على أنفسكم ولا تدعوا على أولادكم ولا تدعوا على خدمكم ولا تدعوا على أموالكم , لا توافقوا من الله ساعة يسأل فيها عطاء فيستجاب لكم ) (5) وقال صلى الله عليه وسلم "إذا أتى أحدكم خادمه بطعامه فإن لم يجلسه معه فليناوله لقمة أو لقمتين أو أكلة أو أكلتين فإنه ولي حره وعلاجه" (6) وبلغ من رحمة رسول الله صلى الله عليه وسلم أنه كان لا يطيق أحدا أن يقول : كان عبدي وأمتي وأنه أمر المسلمين أن يكفوا عن ذلك، وأن يقولوا فتاي وفتاتي (7) He said peace be upon him (from Aimkm of Khaddmkm Votamohm which you eat and Olpsohm than confound, it is not Ilaymkm them Vabieoh and were tortured God's creation) (4) and said peace be upon him (Do not pray against yourselves, do not let your children do not pray against Khaddmkm do not pray on your money, do not agree that God's hour asking bid Vistjab you) (5) and said peace be upon him, "If one of you brings a servant his food is not Ijlsh with Velinolh for the summit or peaks or eating or regarded as two meals it is the Crown free and treatment" (6) and it reached the the mercy of the Messenger of Allah peace be upon him that he can not bear anyone to say: He was my slave and my people and that he ordered the Muslims to stop this, and say My man and my girl (7)
وعن المعمور بن سويد قال: "رأيت أبا ذر الغفاري وعليه حلة وعلى غلامه حلة فسألناه عن ذلك فقال: ساببت رجلا فشكاني إلى رسول اللّه صلى الله عليه وسلم فقال لي النبي صلى الله عليه وسلم ( أعيرته بأمه؟! ثم قال: إخوانكم خولكم جعلهم اللّه تحت أيديكم فمن كان أخوه تحت يده فليطعمه مما يأكل وليلبسه مما يلبس ولا تكلفوهم ما يغلبهم فإن كلفتموهم ما يغلبهم فأعينوهم ) (8) وعن أبي مسعود البدري رضي الله عنه قال : كنت أضرب غلاما لي , فسمعت من خلفي صوتا ( اعلم، أبا مسعود! لله أقدر عليك منك عليه) فالتفت فإذا هو رسول الله صلى الله عليه وسلم فقلت : يا رسول الله! هو حر لوجه الله , فقال (أما لو لم تفعل، للفحتك النار، أو لمستك النار ) (9) وعن معاوية بن سويد قال: لطمت مولى لنا فهربت ثم جئت قبيل الظهر , فصليت خلف أبي فدعاه ودعاني ثم قال: امتثل منه ثم قال: كنا بني مقرن على عهد رسول الله صلى الله عليه وسلم ليس لنا إلا خادم واحدة فلطمها أحدها فبلغ ذلك النبي صلى الله عليه وسلم فقال: "اعتقوها" قالوا: ليس لهم خادم غيرها قال: "فليستخدموها فإذا استغنوا عنها فيخلوا سبيلها" (10) And the globe bin Sweden said: "I saw Abu Dhar al-Ghafari and was wearing and his servant, dressed So we asked him about that and said: Sabpt man V_kani to the Messenger of Allah peace be upon him said to me, the Prophet peace be upon him (Oaerth mother?! Then he said: Your brothers Julkm them God under your hands, it was under his brother Vlaitamh than eat and wear, which wear in the Tklvohm Igelbhm the Kfattmohm to overcome them Voainohm) (8) and Abu Masud Al-Badri may Allah be pleased with him said: "I hit the boy to me, and I heard behind me a voice (I know, father of Massoud! God, I appreciate you you it) he turned and he saw the Messenger of Allah peace be upon him said: O Messenger of God! is a free for God's sake, he said (But if you do not, the Vank fire, or undone fire) (9) and Muawiyah Sweden said: slap Molly us ran away and then came just before noon, and I prayed behind the father called him and invited me and then said: complied with him, then he said: "We built Horny at the time of the Messenger of Allah peace be upon him we can only server one Vltmha one that reached the Prophet peace be upon him said:" Atqoha They said: "do not have a server other said:" If Felictkhaddmoha made rich by the monks process "(10)
وللخادم على سيده حقوق نذكر منها (11): And a server on the master rights, among them (11):
ــ أن يعامله معاملة حسنة ويحلم عليه إذا بدر منه خطأ، قال تعالى { وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ} آل عمران 134 Be treated well and dream of him if his behavior wrong, he says (repress anger, and pardon from the people and Allah loves the doers of good) Al-Imran 134
ــ أن يتواضع معه ولا يتكبر عليه فإن التواضع مع الخادم يؤنسه ويشعر معه بالطمأنينة وعدم الحرج من العسر والفقر، والتكبر عليه يوحشه ويشعر بسببه أنه محتقر لا قيمة له فيضطرب ويعيش كئيبا حزينا، وقد ذم الله الكبر والمتكبرين وأعدّ لهم عقابا أليما كما مدح التواضع والمتواضعين ووعدهم الجزاء الحسن قال تعالى{ وَاخْفِضْ جَنَاحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ} الشعراء 215 وقال تعالى في وصف المؤمنين { أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ} المائدة 54 , وعن عياض بن حمار رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: "إن الله أوحى إلي أن تواضعوا حتى لا يفخر أحد على أحد ولا يبغي أحد على أحد" (12) وعن أنس رضي الله عنه قال: "إن كانت الأمة من إماء المدينة لتأخذ بيد النبي صلى الله عليه وسلم فتنطلق به حيث شاءت" (13) That humility with him and not arrogant by the humility with the server Iwnasseh and feel him feel secure and non-critical hardship and poverty, and arrogance by Iouhch feel because of that despised no value Vidtrb live bleak sad, has condemned God conceited and arrogant and has prepared for them a punishment painful also praise humility and humble and promised a good reward he says (And lower your wing believers who follow thee) poets 215, he says, describing the believers (humble believers noblest of the disbelievers) table 54, and Ayaz bin donkey may Allah be pleased with him that the Messenger of Allah peace be upon him said: "God has revealed to be humbled, not even proud of one on one or wanting one on one "(12) and Anas, may Allah be pleased with him, said:" If the nation of slaves to take the city, however, the Prophet peace be upon him by the originating where it wants "(13)
ــ قد يقوم الخادم بالخدمة في مقابل طعامه وشرابه وكسوته، وقد يقوم بها بأجر معلوم من النقود أو غيرها، وفي كلتا الحالتين يجب على المخدوم أن يؤدي إلى الخادم ما يستحق، ولا يجوز له أن يظلمه بنقص أجرته أو مماطلته فيها فإن فعل شيئا من ذلك فقد ظلمهن, والله تعالى ذم في كتابه الظلم والظالمين كما حذر الرسول صلى الله عليه وسلم منه قال تعالى{ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ نَصِيرٍ} الحج 71 وقال النبي صلى الله عليه وسلم "من اقتطع حق امرئ مسلم بيمينه فقد أوجب الله له النار وحرم عليه الجنة" فقال رجل: وإن كان شيئا يسيرا يا رسول الله؟ Have the server service in exchange for food and drink and Ksute, and by the wage is known from coins or other, in both cases must SERVED lead to the server what it's worth, and he shall not wrong him lack conducted or prevarication by the act of something that has Zlmhn, God Almighty vilified in his book of injustice and wrong also warned the Prophet peace be upon him which he says (and for the wrong helper) Pilgrimage 71 The Prophet peace be upon him "to cut the right of a Muslim man in his right hand, Allaah has enjoined his fire and the campus of Paradise to him," said Man: "If it was something a little" O Messenger of God? فقال: "وإن كان قضيبا من أراك"(14) وقد حذر الله المستأجر تحذيرا شديدا من عدم إعطاء الأجير أجره, قال البخاري رحمه الله: "باب إثم من منع أجر الأجير" عن أبي هريرة رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: "قال الله تعالى: ثلاثة أنا خصمهم يوم القيامة رجل أعطى بي ثم غدر، ورجل باع حرا فأكل ثمنه، ورجل استأجر أجيرا فاستوفى منه ولم يعطه أجره" (15) وقال صلى الله عليه وسلم ( أعطوا الأجير أجره قبل أن يجف عرقه ) (16) أي ينشف لأن أجره عمالة جسده وقد عجل منفعته فإذا عجلها استحق التعجيل ، ومن شأن الباعة إذا سلموا قبضوا الثمن عند التسليم فهو أحق وأولى . He said: "although the bar of Arak" (14) has warned of God tenant issued a stern warning not to give the employee wages, "said Bukhari Allah's mercy:" Gate of the sin of preventing wage earner "from Abu Hurayrah may Allah be pleased with him that the Prophet peace be upon him said : "God said: three-man opponents on the Day of Resurrection, a man who gave me then breaks, and a man who sold a free eats its price, and a man hired employees Fastovy him and did not pay him his wages" (15) and said peace be upon him (Give the employee his wages before his sweat dries) ( 16) any wage employment because the dried body was precipitated usefulness if calf deserved to accelerate, would they hand over captured sellers price upon delivery and is deserving of first. إذ كان ثمن مهجته لا ثمن سلعته فيحرم مطله والتسويف به مع القدرة ، فالأمر بإعطائه قبل جفاف عرقه إنما هو كناية عن وجوب المبادرة عقب فراغ العمل إذا طلب وإن لم يعرق أو عرق وجف (17) The price was allowable but not the price of goods is forbidden by the rim and procrastination with the ability, the matter before giving dry race is a metaphor for should be initiated after the workspace if requested but not sweating or perspiration dried up (17)
ـ ومن أهم ما ينبغي أن يعتني به السيد للخادم تعليمه ما يجب عليه وما يحرم من أمور دينه, وحثه على التحلي بالأخلاق الفاضلة فإن في ذلك مصلحة عظيمة للسيد والخادم والمجتمع، كما ينبغي أن يحذره من الأخلاق الرذيلة واقتراف الأمور المحرمة ويأمره بالمعروف وينهاه عن المنكر لأنه أصبح مسئولا عنه كمسئوليته عن بقية أهل بيته. It is the most important thing to take care of Mr. the server education what he must and deprived of his religion and urged a sense of morality is the interest of a great master and servant and the community, should also warn of beliefs and conduct and committing haraam things, and tell the good and tell him what is wrong because it become responsible for Kmsiolith from the rest of his family.
الهوامش Margins
(1) الأنبياء 47 (2) الحديث رواه الترمذي ــ كتاب التفسير رقم 3165 وصححه الألباني في صحيح الترمذي رقم 2531 والمشكاة رقم 5494 والفظ له (3) رواه مسلم رقم 2309 (4) رواه أحمد وأبو داود عن أبي ذر (صحيح) انظر حديث رقم: 6602 في صحيح الجامع. (1) prophets, 47 (2) Narrated by al-Tirmidhi, al-Tafseer No. 3165 Narrated by al-Tirmidhi No. 2531 and Mishkat No. 5494 and Walrus him (3) Narrated by Muslim, No. 2309 (4) Narrated by Ahmad and Abu Dawood from Abu Dhar (correctly) see interview No.: 6602 in Saheeh al. (5) رواه أبو داود عن جابر (صحيح) انظر حديث رقم: 7267 في صحيح الجامع (6) البخاري رقم 5460 (7) البخاري رقم 2552 (8) البخاري رقم 2545 (9) مسلم 1659 (10)مسلم رقم 1658 (11) المسئولية في الإسلام الشيخ عبد الله قادري بتصرف (13)مسلم رقم 2865 (13) رواه البخاري تعليقا انظر رياض الصالحين بتحقيق الألباني رقم 610 (14) صحيح مسلم من حديث أبي أمامة الحارثي رقم 137 (15) البخاري رقم 2270 (16) رواه ابن ماجة عن ابن عمر وصححه الألباني في الإرواء رقم 1498 (17) فيض القدير ــ المناوي 1/254 (5) Narrated by Abu Dawood narrated from Jabir (correctly) see no talk: 7267 in Saheeh al (6)-Bukhaari, no 5460 (7)-Bukhaari, no 2552 (8) Bukhari No. 2545 (9) Muslim, 1659 (10) Muslim, No. 1658 (11 ) responsibility in Islam, Sheikh Abdullah Qaderi quote (13) Muslim, No. 2865 (13) Narrated by al-Riyadh comment see the achievement of the Albanian Righteous 610 (14) Sahih Muslim from the hadeeth of Abu Al-Harthy Umaamah No. 137 (15) Bukhari No. 2270 (16) Narrated by Ibn Majah from Ibn Umar and horses Perfusion No. 1498 (17) flood Qadeer Manaawi 1 / 254
http://zayani1.wordpress.com
http://www.sotk.org/
إرسال تعليق