صبره صلى الله عليه وسلم Patience, peace be upon him

إن الحديث عن صبره عليه الصلاة والسلام ، هو في حقيقة الأمر حديث عن حياته كلها ، وعن سيرته بجميع تفاصيلها وأحداثها ، فحياته صلى الله عليه وسلم كلها صبر ومصابرة ، وجهاد ومجاهدة ، ولم يزل عليه الصلاة والسلام في جهد دؤوب ، وعمل متواصل ، وصبرٍ لا ينقطع ، منذ أن نزلت عليه أول آية ، وحتى آخر لحظة في حياته . Talk about patience, peace be upon him, is in fact talking about his entire life, and his all the details and events, Sometimes peace be upon him all the patience and Msaberp, jihad and mujahideen, was still upon him and peace for the tireless efforts and continuous work, and patience, not broken , since I got it the first verse, and until the last moment in his life.

لقد عرف رسول الله صلى الله عليه وسلم طبيعة ما سيلقاه في هذا الطريق ، منذ اللحظة الأولى لبعثته ، وبعد أول لقاء بالملك ، حين ذهبت به خديجة رضي الله عنها إلى ورقة بن نوفل ، فقال له ورقة : يا ليتني كنت حياً إذ يخرجك قومك ، فقال له عليه الصلاة والسلام : ( أو مخرجي هم ؟ ) ، قال : نعم ، لم يأت رجل قط بمثل ما جئت به إلا عودي . He knew the Messenger of Allah peace be upon him the nature of what will befall in this way, since the first moment of his mission, after the first encounter with the king, when I went by Khadija, may Allah be pleased to paper ibn Nawfal, said his paper: "I wish I were alive when your people expel you, he said his peace be upon him: (or the publishers are?), said: "Yes, no man has ever come by, however, come back. فوطن نفسه منذ البداية على تحمل الصد والإيذاء والكيد والعداوة . Votun himself from the outset to withstand rejection, abuse and maliciousness, and hostility.
ومن المواقف التي يتجلّى فيها صبره عليه الصلاة والسلام ، ما تعرض له من أذى جسدي من قومه وأهله وعشيرته وهو بمكة يبلغ رسالة ربه ، ومن ذلك ما جاء عند البخاري أن عروة بن الزبير سأل عبد الله بن عمرو بن العاص عن أشد شيء صنعه المشركون بالنبي صلى الله عليه وسلم ؟ And attitudes that reflect the patience peace be upon him, what he suffered physical abuse of his people and his family and he was in Mecca communicated a message of his Lord, such as the statement by al-Bukhaari that Erwa ibn al-Zubayr asked Abdullah ibn Amr ibn al-Aas for most anything the author may detest the Prophet peace peace be upon him? فقال : بينا النبي صلى الله عليه وسلم يصلي في حجر الكعبة ، إذ أقبل عقبة بن أبي معيط ، فوضع ثوبه في عنقه فخنقه خنقا شديدا ، فأقبل أبو بكر حتى أخذ بمنكبه ، ودفعه عن النبي صلى الله عليه وسلم ، وقال : أتقتلون رجلا أن يقول ربي الله ؟ He said: "Whilst the Prophet peace be upon him to pray in the stone of the Kaaba, as I accept the obstacle ibn Abi Meit, he put his clothes in the neck Fajngah strangled strong, Then Abu Bakr took Bmenkbh, pay for the Prophet peace be upon him, said: Otguetlon man that says the Lord God? . .

وفي يوم من الأيام كان عليه الصلاة والسلام يصلي عند البيت ، وأبو جهل وأصحابٌ له جلوس ، فقال بعضهم لبعض: أيكم يجيء بسلى جزور بني فلان فيضعه على ظهر محمد إذا سجد ، فانبعث أشقى القوم فجاء به ، فانتظر حتى سجد النبي صلى الله عليه وسلم فوضعه على ظهره بين كتفيه ، فجعلوا يضحكون ويميل بعضهم على بعض ، ورسول الله صلى الله عليه وسلم ساجد لا يرفع رأسه ، حتى جاءته فاطمة فطرحت عن ظهره الأذى . One day it was peace and blessings of praying at home, Abu Jahl and his companions were sitting, he said to one another: "Which of you will bring the intestines of the camel of so and so and put it on the back of Muhammad when he prostrated, its children, miserable people came by, wait until the prostration of the Prophet peace be upon him and put on his back between his shoulders, laughing and leaning leaning on each other, the Messenger of Allah peace be upon him prostrating and did not raise his head until Fatima came to him and removed it from his back injury.

وأشد من ذلك ، الأذى النفسي المتمثّل في ردّ دعوته وتكذيبه ، واتهامه بأنه كاهن وشاعر ومجنون وساحر ، وادعاء أن ما أتى به من آيات ما هي إلا أساطير الأولين ، ومن ذلك ما قاله أبوجهل مستهزئا : اللهم إن كان هذا هو الحق من عندك فأمطر علينا حجارة من السماء أو ائتنا بعذاب أليم فنزلت : { وما كان الله ليعذبهم وأنت فيهم وما كان الله معذبهم وهم يستغفرون وما لهم أن لا يعذبهم الله وهم يصدون عن المسجد الحرام } ( الأنفال : 33 – 34 ) ، وروى البخاري في صحيحه أن امرأة من المشركين جاءت إلى النبي صلى الله عليه وسلم فقالت له : يا محمد إني لأرجو أن يكون شيطانك قد تركك ؛ لم أره قربك منذ ليلتين أو ثلاثا . And more than that, the psychological damage of the response call and a lie, and accused of being a priest and poet, crazy and charming, and the claim that what brought him back from the verses are but tales of the ancients, and that's what Jahiliyyah sarcastically: Oh God, this is the truth from Thee, rain down stones on us from heaven or inflict grievous penalty was revealed: (And Allah will punish them and you in them and God punish them while they pray for forgiveness and for them not to punish God and they turn away from the Grand Mosque) (Anfal: 33-34), and Al-Bukhaari in his Saheeh, that a woman from the infidels came to the Prophet, peace be upon him said to him: O Muhammad, I hope that your giving may be Citank; close you did not see him two nights ago or three. فأنزل الله عز وجل : { والضحى والليل إذا سجى ما ودعك ربك وما قلى } ( الضحى : 1 – 3 ) ، وكان أبو لهب يتْبَع النبي صلى الله عليه وسلم في مجامع الناس وأسواقهم ، ويكذّبه ، بينما كانت امرأته أم جميل تجمع الحطب والشوك وتلقيه في طريقه . Revealed God the Almighty: (and morning and night when it darkens the scrubs and Lord and fried) (Al Duha: 1-3), and Abu flame follows the Prophet peace be upon him in the synagogues of the people and their markets, and deny it, while his wife, or a beautiful gathering wood, thorns and received in way.

وقد حدَّث صلى الله عليه وسلم عن موقف من مواقف الأسى والكرب ، حين يبلغ بالإنسان الحد أن ينسى نفسه وهو في غيبوبة الهم والحزن ، وذلك بعد أن ضاقت عليه مكة فخرج إلى الطائف يطلب النصرة ، فقد روى البخاري ومسلم أن عائشة رضي الله عنها سألت النبي صلى الله عليه وسلم يوماً فقالت : هل أتى عليك يوم كان أشد من يوم أحد ؟ There has been peace be upon him the attitude of the grief and anguish, when a man met to forget himself in a coma, worry and sadness, and after that narrowed it down to the Mecca went to Taif Requests victory, Al-Bukhaari and Muslim narrated that Aisha, may Allah be asked Prophet him and one day said: Do you come on was more intense than a Sunday? قال : ( لقد لقيت من قومك ما لقيت ، وكان أشد ما لقيت منهم يوم العقبة ، إذ عرضت نفسي على ابن عبد ياليل ابن عبد كلال فلم يجبني إلى ما أردت ، فانطلقت وأنا مهموم على وجهي ، فلم أستفق إلا وأنا بقرن الثعالب ، فرفعت رأسي ، فإذا أنا بسحابة قد أظلتني ، فنظرت فإذا فيها جبريل ، فناداني فقال : إن الله قد سمع قول قومك لك وما ردوا عليك ، وقد بعث إليك ملك الجبال لتأمره بما شئت فيهم ، فناداني ملك الجبال فسلم علي ، ثم قال : يا محمد فقال : إن شئت أن أطبق عليهم الأخشبين ، فقال النبي صلى الله عليه وسلم : بل أرجو أن يخرج الله من أصلابهم من يعبد الله وحده لا يشرك به شيئا ) . He said: (I've received from your people it encounters, and was the most received them on Aqaba, as I introduced myself to Ibn Abd al-Ialil Ibn Abd al-fatigue did not answer me to what I wanted, So I went, and I am sad on my face, not Ostvq but I refute, raising my head, If I cloud has Ozltinay, I looked if the angel Gabriel, indeed he: that God has heard the words of your people for you and returned to you, sent you the king of the mountains to tell him what you want them, Vadani King of the Mountain and greet, and then said: O Muhammad said: "If you wish to apply the Alokhcpin them, said the Prophet peace be upon him: but I ask God to come out of the solidity of the worship God alone, not associating anything with Him).

ويبلغ الأذى قمته فيُحاصر صلى الله عليه وسلم ثلاث سنوات في شعب أبي طالب ، وتهجم عليه الأحزان المتوالية ، فيفقد زوجته خديجة التي كانت خير ناصر ومعين بعد الله عز وجل ، ثم يفاجأ بموت عمه الذي كان يحوطه ويدافع عنه ، ويضاعف حزنه أنه مات على الكفر ، ثم يخرج من بلده مهاجراً بعد عدة محاولات لقتله واغتياله ، وفي المدينة يبدأ عهداً جديدا ًمن الصبر والتضحية ، ، وحياة فيها الكثير من الجهد والشدة ، حتى جاع وافتقر ، وربط على بطنه الحجر ، يقول النبي صلى الله عليه وسلم : ( قد أُخفت في الله وما يخاف أحد ، ولقد أوذيت في الله وما يُؤذى أحد ، ولقد أتت عليّ ثلاثون من بين يوم وليلة ومالي ول بلال طعامٌ يأكله ذو كبد ، إلا شيء يواريه إبط بلال ) رواه الترمذي . The harm peak Faihasr peace be upon him three years in the people of Abu Talib, assaulted him, the grief continuum, therefore, lose his wife, Khadija, which was good Nasser particular after God Almighty, then surprised the death of his uncle, who was shrouded and defends him, compounded his grief that he died on disbelief Then from his immigrant after several attempts to kill him and kill him, and in the city starts a new era of patience, sacrifice, and the lives of a lot of effort and intensity, so hungry and lacked, linking the stomach stone, according to the Prophet peace be upon him: (you may hid in God and the afraid of one, and I have abused in God and hurt one, has come over thirty of the day and one night and financial well Bilal food eaten by a liver, but something Iuarih armpit Bilal) "Narrated by al-Tirmidhi.

وما بدر وأحد والأحزاب وتبوك وحنين وغيرها من غزواته وسراياه التي بلغت مائة غزوة وسرية ، إلا صفحات مضيئة من صبره وجهاده صلى الله عليه وسلم ، ولم يكن يخرج من غزوة إلا ويدخل في أخرى ، حتى شُجَّ وجهه الشريف ، وكسرت رباعيته ، واتهم في عرضه ، ولحقه الأذى من المنافقين وجهلة الأعراب ، بل روى البخاري عن عبد الله بن مسعود رضي الله عنه أنه قال : قسم رسول الله صلى الله عليه وسلم قسمة ، فقال رجل من الأنصار : والله ما أراد محمد بهذا وجه الله ، قال ابن مسعود : فأتيت رسول الله صلى الله عليه وسلم فأخبرته ، فتمعر وجهه وقال : ( رحم الله موسى ، لقد أوذي بأكثر من هذا فصبر ) . And Badr, one of the parties and Tabuk, Nostalgia and other battles and Soeriah, which amounted to one hundred invasion and confidential, only pages illuminated, patience and jihad peace be upon him, did not emerge from the battle only entered another, even encouraged face-Sharif, and broke Rbaith, accused in his presentation, and his right harm from the hypocrites and ignorant Arabs ", but Bukhaari narrated from Abdullah bin Masood may Allah be pleased with him, he said: Department of the Messenger of Allah peace be upon him division, said a man from the Ansar: God, what Muhammad wanted to present the face of God, Ibn Mas'ud: I came Messenger of Allah him and I told him, Vtmar face and said: (May God have mercy Moses, I have been traumatized by more than patient with this.)

ومن المواطن التي صبر فيها النبي صلى الله عليه وسلم ، أيّام موت أولاده وبناته ، حيث كان له من الذرية سبعةٌ ، توالى موتهم واحداً تلو الآخر حتى لم يبق منهم إلا فاطمة رضي الله عنها ، فما وهن ولا لان ، ولكن صبر صبراً جميلاً ، حتى أُثر عنه يوم موت ولده إبراهيم قوله: ( إن العين تدمع والقلب يحزن ولا نقول إلا ما يرضى ربنا وإنا بفراقك يا إبراهيم لمحزونون ) . It is owned by the patience of the Prophet, peace be upon him, the days of the death of his sons and daughters, where he was to him from the Atomic seven successively die one after the other had not even left them except Fatima, may God bless them, what they do not because, but patience, patience, even the impact of him on the death of his son Ibrahim, as saying: (The eyes shed tears and the heart grieves and say only what pleases our Lord and I Pfrack Ibrahim Mahzunon).

ولم يكن صبر النبي صلى الله عليه وسلم مقتصراً على الأذى والابتلاء ، بل شمل صبره على طاعة الله سبحانه وتعالى حيث أمره ربّه بذلك في قوله : { فاصبر كما صبر أولو العزم من الرسل } ( الأحقاف : 35 ) ، وقوله : { وأمر أهلك بالصلاة واصطبر عليها } ( طه : 132 ) ، فكان يجتهد في العبادة والطاعة حتى تتفطّر قدماه من طول القيام ، ويكثر من الصيام والذكر وغيرها من العبادات ، وإذا وكان شعاره في ذلك : أفلا أكون عبدا شكورا ؟ It was not patience of the Prophet peace be upon him limited to the harm and calamities, but included the patience to obedience to God as his Lord so in saying: (be patient as the patience of Oulu determination of the Apostles) (Ahqaf: 35), saying: (and ordered the family to pray, that ye it) (Taha: 132), was diligent in worship and obedience to Taataftr feet were so long, and a lot of fasting and the male and other acts of worship, and if the slogan was: should not I be a thankful slave?

لقد كانت وقائع سيرته صلى الله عليه وسلم مدرسة للصابرين ، يستلهمون منها حلاوة الصبر ، وبرد اليقين ، ولذة الابتلاء في سبيل الله تعالى . It was the facts of his peace be upon him a school for the patient, inspired by the sweetness of patience, and cold certainty, and the joy of trials for the sake of Allah.

zayani1.wordpress.com

Post a Comment

أحدث أقدم