لقد بعث الله نبينا محمداً بدعوة تملأ القلوب نوراً، وتشرف بها العقول رشداً؛ فسابق إلى قبولها رجال عقلاء، ونساء فاضلات، وصبيان لا زالوا على فطرة الله. The Prophet Muhammad, God sent the invitation a light filled the hearts, minds and supervised by the rational; Fassabak's acceptance of men wise and virtuous women, and boys are still on the discernment of God. وبقيت تلك الدعوة على شيء من الخفاء، وكفار قريش لا يلقون لها بالاً؛ فلما صدع بها رسول الله أغاظ المشركين، وحفزهم على مناوأة الدعوة والصد عن سبيلها؛ فوجدوا في أيديهم وسيلة هي أن يفتنوا المؤمنين، ويسومونهم سوء العذاب، حتى يعودوا إلى ظلمات الشرك، وحتى يرهبوا غيرهم ممن تحدثهم نفوسهم بالدخول في دين القيّمة. And remained such a call on something secret, and the Quraysh did not throw her not; when crack the Messenger of God infuriated infidels, and to motivate them with computers and advocacy and rollback of the process; they found in their hands means is that glamourize believers, and Iswmunhm mistreated, even back into the darkness of polytheism, and even intimidate others who are speaking to them the value of entering into the religion.
أما المسلمون فمنهم من كانت له قوة من نحو عشيرة، أو حلفاء يكفون عنه كل يد تمتد إليه بأذى، ومنهم المستضعفون، وهؤلاء هم الذين وصلت إليهم أيدي المشركين، وبلغوا في تعذيبهم كل مبلغ. The Muslims Some of them had a force of around clan, or allies were able to ward off each hand extend to the injured, including the vulnerable, and those who are reached by the hands of the infidels, and tortured all the things in amount.
ولما رأى الرسول ما يقاسيه أصحابه من البلاء، وليس في استطاعته حينئذ حمايتهم، أذن لهم في الهجرة إلى الحبشة، ثم إلى المدينة، ثم لحق بهم في المدينة. And when he saw the Prophet what the hardship the owners of the scourge, and not being able to protect them then authorized them to emigrate to Abyssinia, and then to the city, and then suffered in the city.
والناظر في الهجرة النبوية يلحظ فيها حكماً باهرة، ويستفيد دروساً عظيمة، ويستخلص فوائد جمة يفيد منها الأفراد، وتفيد منها الأمة بعامة. One who studies the migration of the Prophet noticed the remarkable provision, benefiting great lessons, and draws considerable benefits benefiting individuals, and they benefit the nation at large. فمن ذلك على سبيل الإجمال ما يلي: It is on the whole for the following:
1 - ضرورة الجمع بين الأخذ بالأسباب والتوكل على الله: 1 - the need to combine the introduction of the grounds and putting our trust in God:
ويتجلى ذلك من خلال استبقاء النبي لعلي وأبي بكر معه؛ حيث لم يهاجرا إلى المدينة مع المسلمين، فعليّ بات في فراش النبي وأبو بكر صحبه في الرحلة. This is evident through the retention of the Prophet Ali and Abu Bakr with him; where no Ihajra to the city with Muslims, it is in the actual bed of the Prophet and Abu Bakr was accompanied on the flight.
ويتجلى كذلك في استعانته بعبدالله بن أريقط الليثي وكان خبيراً ماهراً بالطريق. This is reflected also in employing Babdallah bin Orivt Leithi, he was a skilled road.
ويتجلى كذلك في كتم أسرار مسيره إلا من لهم صلة ماسّة، ومع ذلك فلم يتوسع في إطلاعهم إلا بقدر العمل المنوط بهم، ومع أخذه بتلك الأسباب وغيرها لم يكن ملتفتاً إليها بل كان قلبه مطوياً على التوكل على الله عز وجل. This is reflected also in the mute march secrets only linked to an urgent, however, did not expand to impart knowledge only to the extent the work assigned to them, and taking account of those reasons and others not, turning them, but his heart was collapsed to trust in God Almighty.
2 - ضرورة الإخلاص والسلامة من الأغراض الشخصية: 2 - The importance of sincerity and integrity of personal items:
فما كان عليه الصلاة والسلام خاملاً، فيطلب بهذه الدعوة نباهة شأن، وما كان مقلاً حريصاً على بسطة العيش؛ فيبغي بهذه الدعوة ثراء؛ فإن عيشه يوم كان الذهب يصبّ في مسجده ركاماً كعيشه يوم يلاقي في سبيل الدعوة أذىً كثيراً. What was the peace and blessings of idle, are required by this invitation would gumption, and was keen to head lice live Basta; Phippgi richness of this invitation; a living on the Gold was injured in his mosque to rubble Kaaish on advocacy in order to find much harm.
3 - الإعتدال حال السراء والضراء: 3 - Equinox case weal and woe:
فيوم خرج عليه الصلاة والسلام من مكة مكرهاً لم يخنع، ولم يذل، ولم يفقد ثقته بربه، ولما فتح الله عليه ما فتح وأقر عينه بعز الإسلام وظهور المسلمين لم يطش زهواً، ولم يتعاظم تيهاً؛ فعيشته يوم أخرج من مكة كارهاً كعيشته يوم دخلها فاتحاً ظافراً، وعيشته يوم كان في مكة يلاقي الأذى من سفهاء الأحلام كعيشته يوم أطلت رايته البلاد العربية، وأطلت على ممالك قيصر ناحية تبوك. The day came upon him and peace from Mecca forced not into helping, not humiliated, he never lost his confidence in God, and for the opening of God has opened and acknowledged the same glory of Islam and the emergence of Muslims are not sizzling Zhoa, not growing, lost; Fiesth day out of Mecca reluctant Kaaesheth on income, opening victoriously and Aesheth day was in Mecca and find harm from foolish dreams Kaaesheth on too long I saw the Arab countries, emerged on the kingdoms of Caesar on the Tabuk.
4 - اليقين بأن العاقبة للتقوى وللمتقين: 4 - certainty that the consequence of piety and righteous:
فالذي ينظر في الهجرة بادئ الرأي يظن أن الدعوة إلى زوال واضمحلال. I personally consider the migration of opinion initially thought that the call to the demise and decay.
ولكن الهجرة في حقيقتها تعطي درساً واضحاً في أن العاقبة للتقوى وللمتقين. But migration, in fact, give a clear lesson that the sequel is for righteousness and the righteous. فالنبي يعلّم بسيرته المجاهد في سبيل الله الحق أن يثبت في وجه أشياع الباطل، ولا يهن في دفاعهم وتقويم عوجهم، ولا يهوله أن تقبل الأيام عليهم، فيشتد بأسهم، ويجلبوا بخيلهم ورجالهم؛ فقد يكون للباطل جولة، ولأشياعه صولة، أما العاقبة فإنما هي للذين صبروا والذين هم مصلحون. The Prophet teaches biography struggling in the name of Allah the right to prove in the face portrayal of falsehood, nor wavered in their defense and evaluate Augem not Alarmed to accept the days of them, Victd shares, bring Boukilhm and their men; may have a void round, and his associates arrived, the consequence for he is for those who are patient And those who are peacemakers only.
5 - ثبات أهل الإيمان في المواقف الحرجة: 5 - persistence of the people of faith in critical situations:
ذلك في جواب النبي لأبي بكر لمّا كان في الغار. In the answer to the Prophet Abu Bakr when he was in the cave.
وذلك لما قال أبو بكر: والله يا رسول الله لو أن أحدهم نظر إلى موقع قدمه لأبصرنا. That is because Abu Bakr said: O Messenger of God and God, if someone looked at his site to see us. "
فأجابه النبي مطمئناً له: { ما ظنّك باثنين الله ثالثهما }. The Prophet replied, reassuring him: (What do you think two third of whom God).
فهذا مثل من أمثلة الصدق والثبات، والثقة بالله، والإتكال عليه عند الشدائد، واليقين بأن الله لن يتخلى عنه في تلك الساعات الحرجة. That such examples of validity and reliability, and trust in God and trust him when adversity, and the certainty that God will not abandon him in those critical hours.
هذه حال أهل الإيمان، بخلاف أهل الكذب والنفاق؛ فهم سرعان ما يتهاونون عند المخاوف وينهارون عند الشدائد، ثم لا نجد لهم من دون الله ولياً ولا نصيراً. This is the case the people of faith, unlike the people of lying and hypocrisy; understand quickly negligent when fears and collapsing when adversity, then we do not find them, besides Allah, any protector or helper.
6 - أن من حفظ الله حفظه الله: 6 - that of keeping God, it says:
ويؤخذ هذا المعنى من حال النبي لما ائتمر به زعماء قريش ليعتقلوه، أو يقتلوه، أو يخرجوه، فأنجاه الله منهم بعد أن حثا في وجوههم التراب، وخرج من بينهم سليماً معافى. It is understood that the meaning of the way of the Prophet as Aitmr by the leaders of Quraish to arrest him or kill him, or get him, Allah did save him after he urged them in their faces in the dirt, and out of them, safe and sound.
وهذه سنة ماضية، فمن حفظ الله حفظه الله، وأعظم ما يحفظ به أن يحفظ في دينه، وهذا الحفظ شامل لحفظ البدن، وليس بالضرورة أن يعصم الإنسان؛ فلا يخلص إليه البتة؛ فقد يصاب لترفع درجاته، وتقال عثراته، ولكن الشأن كل الشأن في حفظ الدين والدعوة. This is years ago, it is God save may God protect him, and the greatest to keep him to preserve his religion, and that the conservation of a comprehensive conservation body, not necessarily, protected rights; it finds it at all; it gets to raise his grades, and said about the pitfalls, but regard every subject in the conservation religion and advocacy.
7 - أن النصر مع الصبر: 7 - that victory comes with patience:
فقد كان هيناً على الله عز وجل أن يصرف الأذى عن النبي جملة، ولكنها سنة الإبتلاء يؤخذ بها النبي الأكرم؛ ليستبين صبره، ويعظم عند الله أجره، وليعلم دعاة الإصلاح كيف يقتحمون الشدائد، ويصبرون على ما يلاقون من الأذى صغيراً كان أم كبيراً. It was easy for God to prevent them from harming the Prophet phrase, but years Infestations taken by the Prophet Noble; to show to his patience, honors God, reward, and to know reform advocates how to break into adversity, and impatient as finding it from harm, whether young or old.
8 - الحاجة إلى الحلم، وملاقاة الإساءة بالإحسان: 8 - The need to dream, and meet the charity abuse:
فلقد كان النبي يلقى في مكة قبل الهجرة من الطغاة والطغام أذىً كثيراً، فيضرب عنها صفحاً أو عفواً، ولما عاد إلى مكة فاتحاً ظافراً عفا وصفح عمن أذاه. We have cast the Prophet in Mecca before the migration of tyrants and Tgam hurt a lot, image, or a pardon, clemency to them, and when he returned to Mecca victoriously opening pardoned and forgiven those who harm.
9 - إستبانة أثر الإيمان: 9 - questionnaire impact of faith:
حيث رفع المسلمون رؤوسهم به، وصبروا على ما واجهوه من الشدائد، فصارت مظاهر أولئك الطغاة حقيرة في نفوسهم. Where the Muslims raise their heads it, and patience to what they faced adversity, became a manifestation of those despicable tyrants in them.
10 - إنتشار الإسلام وقوته: 10 - The spread of Islam and strength:
وهذه من فوائد الهجرة، فلقد كان الإسلام بمكة مغموراً بشخب الباطل، وكان أهل الحق في بلاء شديد؛ فجاءت الهجرة ورفعت صوت الحق على صخب الباطل، وخلصت أهل الحق من ذلك الجائر، وأورثتهم حياة عزيزة ومقاماً كريماً. This is one of the benefits of migration, it has been overwhelmed by Islam in Mecca Bchkb wrong, and people were right in the very scourge; immigration came and raised the voice of right on the bustle of falsehood, and concluded that the right of the people of this unjust and Oortthm dear life and prestigious honor.
11 - أن من ترك شيئاً لله عوّضه الله خيراً منه: 11 - that it is nothing left to God sake of Allaah from it:
فلما ترك المهاجرون ديارهم، وأهليهم، وأموالهم التي هي أحب شيء إليهم، لما تركوا ذلك كله لله، أعاضهم الله بأن فتح عليهم الدنيا، وملّكهم شرقها وغربها. When migrants leave their homes, and their families, and their money, which is something I love them, because they left it all to God, Oaadhm God to open their world and their own east and west.
12 - قيام الحكومة الإسلامية والمجتمع المسلم. 12 - the Islamic government and the Muslim community.
13 - إجتماع كلمة العرب وارتفاع شأنهم. 13 - Meeting of the Arabs and the high word alone.
14 - التنبيه على فضل المهاجرين والأنصار. 14 - Alert on the virtues of immigrants and supporters.
15 - ظهور مزية المدينة: 15 - The emergence of the advantage of the city:
فالمدينة لم تكن معروفة قبل الإسلام بشيء من الفضل على غيرها من البلاد، وإنما أحرزت فضلها بهجرة المصطفى عليه الصلاة والسلام أصحابه إليها، وبهجرة الوحي إلى ربوعها حتى أكمل الله الدين، وأتم النعمة، وبهذا ظهرت مزايا المدينة، وأفردت المصنفات لذكر فضائلها ومزاياها. The city that were not known before Islam, some of the credit to other country, but has won its virtues migration Mustafa PBUH and his companions to it, and the migration of revelation to the boundaries to complete the God of religion, and completed his grace, and thus appeared advantages of the city, and devoted works to mention the virtues and advantages.
16 - سلامة التربية النبوية: 16 - Safety Education of the Prophet:
فقد دلّت الهجرة على ذلك؛ فقد صار الصحابة مؤهلين للاستخلاف، وتحكيم شرع الله، والقيام بأمره، والجهاد في سبيله. Has shown that migration; has become eligible for the replacement of companions, and the arbitration law of God, and to him, and Jihad in the process.
17 - التنبيه على عظم دور المسجد في الأمة: 17 - alert to the seriousness of the role of the mosque in the nation:
ويتجلى ذلك في أول عمل قام به النبي فور وصوله المدينة، حيث بنى المسجد؛ لتظهر فيه شعائر الإسلام التي طالما حوربت، ولتقام فيه الصلوات التي تربط المسلم برب العالمين، وليكون منطلقاً لجيوش العلم، والدعوة والجهاد. This is reflected in the first action by the prophet upon his arrival the city, where he built a mosque; to show the rituals of Islam, which has long fought with, and prayers are linking Muslim Lord of the Worlds, and to be a starting point for the armies of science, advocacy and jihad.
18 - التنبيه على عظم دور المرأة: 18 - alert to the seriousness of the role of women:
ويتجلى ذلك من خلال الدور الذي قامت به عائشة وأختها أسماء رضي الله عنهما حيث كانتا نعم الناصر والمعين في أمر الهجرة؛ فلم يخذلا أباهما أبا بكر مع علمهما بخطر المغامرة، ولم يفشيا سرّ الرحلة لأحد، ولم يتوانيا في تجهيز الراحلة تجهيزاً كاملاً، إلى غير ذلك مما قامتا به. This is reflected through the role played by Aisha and her sister's names, may Allah be pleased with where they were yes-Nasser and specified in the order of migration; did not fail their father, Abu Bakr, with knowing the danger of the adventure, not Ev_ea mystery trip for one, did not Lithuania in the processing of late, fully equipped, etc. which they have done.
19 - عظم دور الشباب في نصرة الحق: 19 - bone supporting the role of youth in the right:
ويتجلى ذلك في الدور الذي قام به علي بن أبي طالب حين نام في فراش النبي ليلة الهجرة. This is reflected in the role played by Ali ibn Abi Talib, while Nam in the bed of the Prophet on the night of migration.
ويتجلى من خلال ما قام به عبدالله بن أبي بكر؛ حيث كان يستمع أخبار قريش، ويزود بها النبي وأبا بكر. It manifests itself through what he had done Abdullah ibn Abi Bakr; where he heard news of Quraish, and provided to the Prophet and Abu Bakr.
20 - حصول الأخوة وذوبان العصبيات. 20 - For brothers and melting of partisanship.
هذه بعض الدروس والفوائد من الهجرة في سبيل الإجمال. These are some of the lessons and the benefits of migration for the whole.
وصلى الله على نبينا محمد وعلى آله وصحبه وسلم[/align] May Allaah bless our Prophet Muhammad and his family and his family and peace
إرسال تعليق