وإليك أخي القارىء الكريم بعض من أدلة صدق رسولنا الكريم صلى الله عليه وسلم : Here's my brother Karim reader some of the evidence of sincerity of the Holy Prophet peace be upon him:
أولاً : دليل الإلزام : First: A Guide to the obligation to:
نريد أن نسأل اليهود : كيف آمنتم برسولكم موسى عليه السلام ؟ We want to ask the Jews: How Brcolkm you believed Moses, peace be upon him?
فإن قالوا : بسبب معجزاته ، أو أخلاقه ، أو تشريعه ، أو تأييد الله له ونصرته ، أو استجابة دعائه ، أو عدم رغبته في المصلحة الذاتية ، أو غير ذلك من الأدلة . If they say: Because of the miracles, or morals, or legislation, or support of God to him and support him, or in response to his supplication, or unwillingness to self-interest, or other evidence.
قلنا : كل ما ذكرتموه هو موجود في النبي صلى الله عليه وسلم . We said: "All what you said is located in the Prophet peace be upon him.
وكذلك النصارى نسألهم هل هم يؤمنون بنبوة موسى عليه السلام ؟، فإن الجواب سيكون :نعم . As well as ask them whether they are Christians who believe in the Prophethood of Moses, peace be upon him?, The answer would be: Yes. قلنا: كيف استدللتم على نبوته ؟ We said: How Astdallaltm of his prophethood? . . فإن قالوا: لأنه قد ذكره لنا عيسى . If they say: he has told us of Jesus.
قلنا : هل هناك دليل آخر؟ We said: Is there other evidence? . .
إن قالوا : لا يوجد دليل آخر على نبوة موسى عليه السلام . Is said: There is no further evidence of the prophecy of Moses, peace be upon him. قلنا: إذن أنتم صَحَّحْتم مذهب مَن كفر بموسى عليه السلام من قومه ؛ حيث إن موسى عليه السلام لم يأت بدليل على رسالته ، ولم ينزل عيسى عليه السلام في ذلك الوقت ، وأثبتم لمن آمن به أنه آمن بغير بينة ولا علم ولا دليل ، وأن رسالة موسى علقت عن التصحيح قرونا متطاولة حتى بعث الله عيسى عليه السلام . We say: So you Sahanm doctrine of Kafr Moses, peace be upon him from his people; where Moses peace be upon him did not come with evidence of his letter, did not come down Jesus at the time, and you have proved to those who believe that it is safe without proof or knowledge or evidence, and that the message Moses suspended for a prolonged correction centuries until God sent Jesus.
فإن قالوا : نعم، هناك أدلة أخرى على رسالة موسى عليه السلام. If they say: Yes, there is other evidence to the letter of Moses.
قلنا : كل دليل استدللتم به على نبوة موسى عليه السلام هو موجود في محمد صلى الله عليه وسلم. We say: Each directory Astdallaltm by the prophecy of Moses is found in Muhammad peace be upon him.
فلا حجة إذن لرجل يهودي أو نصراني لا يؤمن بالنبي صلى الله عليه وسلم ،ولكن صدق الله إذ يقول : So there is no argument for a Jew or a Christian does not believe in the Prophet peace be upon him, but the truth of God he says:
(( وَتَرَاهُمْ يَنْظُرُونَ إِلَيْكَ وَهُمْ لَا يُبْصِرُونَ .)) [الأعراف : 198] ((And see them look at you and they do not see.)) [Custom: 198]
ثانياً : إقرار الله تعالى له ولدعوته : II: Adoption of the Almighty God for him and call:
من أدلة صدق النبي صلى الله عليه وسلم إقرار الله لدعوته ؛ فإن الله تعالى أخبر أن محمدا لو تقوّل على ربه شيئا من الأقاويل لأهلكه : (( وَلَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنَا بَعْضَ الْأَقَاوِيلِ لَأَخَذْنَا مِنْهُ بِالْيَمِينِ ثُمَّ لَقَطَعْنَا مِنْهُ الْوَتِينَ فَمَا مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ عَنْهُ حَاجِزِينَ )) [الحاقة :41-47] وقال سبحانه : (( قَالَ لَهُمْ مُوسَى وَيْلَكُمْ لا تَفْتَرُوا عَلَى اللَّهِ كَذِبًا فَيُسْحِتَكُمْ بِعَذَابٍ وَقَدْ خَابَ مَنِ افْتَرَى )) [طه:61] ، وقال تعالى : (( قُلْ إِنَّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ لَا يُفْلِحُونَ )) [يونس:69] ، وقال تعالى : (( إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي مَنْ هُوَ كَاذِبٌ كَفَّارٌ )) [الزمر: 3] ، ولكن النبي صلى الله عليه وسلم ما خاب بل هُدي وأفلح في كل المجالات ، وصار دينه من أعظم الأديان في الأرض وأكثرها انتشارا. Evidence sincerity of the Prophet peace be upon him the adoption of God's call;, Allaah tells us that Muhammad would say the Lord for anything from gossip to Ohlkh: ((even say we have some of the rumors had taken him by his right hand and then severed his life artery not one of you could have withheld)) [ Reality :41-47] The Almighty said: ((Moses said to them Wellcome not ye a lie against Allah Visankm punishment was disappointed a lie)) [Taha: 61], and the Almighty said: ((Say: "Those who invent a lie against Allah will never prosper")) [Yunus: 69], and the Almighty said: ((Allah does not guide is a liar Kfar)) [Az-Zumar: 3], but the Prophet peace be upon him will not be disappointed, but the guidance and returned in all fields, and became a religion of the greatest religions on earth, and most prevalent.
وقد قرر ابن القيم - رحمه الله تعالى - هذا الدليل أوضح تقرير ، فقال - رحمه الله - : وقد جرت لي مناظرة بمصر مع أكبر من يشير إليه اليهود بالعلم والرياسة ، فقلت له في أثناء الكلام : أنتم بتكذيبكم محمدا صلى الله عليه وسلم قد شتمتم الله أعظم شتيمة ، فعجب من ذلك وقال : مثلك يقول هذا الكلام ؟ Having decided to Ibn al-Qayyim - Almighty God's mercy - this evidence report pointed out, he said - may God have mercy on him: - have been to me a debate in Egypt, with greater than referred to by Jews in science and Sports, I told him during the speech: You Petkzepkm Muhammad, peace be upon him may Ctemtem God the greatest insult, Fjb of that and said: like you say such things? فقلت له : اسمع الآن تقريره ؛ إذا قلتم : إن محمدا ملك ظالم ، وليس برسول من عند الله ، وقد أقام ثلاثا وعشرين سنة يدعي أنه رسول الله أرسله إلى الخلق كافة ، ويقول أمرني الله بكذا ونهاني عن كذا ، وأُوحي إلي كذا ؛ ولم يكن من ذلك شيء، وهو يدأب في تغيير دين الأنبياء، ومعاداة أممهم ، ونسخ شرائعهم ؛ فلا يخلو إما أن تقولوا : إن الله سبحانه كان يطلع على ذلك ويشاهده ويعلمه . I said to him: Now I hear his report; if you said: that Muhammad is the king of unjust, and not a Messenger from God, and has established twenty-three years old claim that the Messenger of God sent to all of mankind, he says, told me to God for such and forbade me from such and such, and revealed to me as well; was not That is something, which is often made to change the religion of the prophets, and anti-their nations, and copy rituals; it will not be either to tell: that God was familiar with this, and observe and teach in it. أو تقولوا : إنه خفي عنه ولم يعلم به . Or say: It is hidden him and did not know it. فإن قلتم : لم يعلم به . The you said: he did not know it. نسبتموه إلى أقبح الجهل ، وكان من عَلَم ذلك أعلم منه ، وإن قلتم : بل كان ذلك كله بعلمه ومشاهدته واطلاعه عليه . Nspettmoh to the ugliest of ignorance, and was aware that I know him, and you said: but that was all his knowledge and watch it and briefed on it. فلا يخلو إما أن يكون قادرا على تغييره والأخذ على يديه ومنعه من ذلك أو لا ، فإن لم يكن قادرا فقد نسبتموه إلى أقبح العجز المنافي للربوبية ، وإن كان قادرا وهو مع ذلك يعزه وينصره ، ويؤيده ويعليه ويعلى كلمته ، ويجيب دعاءه ، ويمكنه من أعدائه ، ويظهر على يديه من أنواع المعجزات والكرامات ما يزيد على الألف، ولا يقصده أحد بسوء إلا أظفره به ، ولا يدعوه بدعوة إلا استجابها له ، فهذا من أعظم الظلم والسفه الذي لا يليق نسبته إلى آحاد العقلاء ، فضلا عن رب الأرض والسماء ، فكيف وهو يشهد له بإقراره على دعوته وبتأييده وبكلامه ، وهذه عندكم شهادة زور وكذب ،فلما سمع ذلك قال : معاذ الله أن يفعل الله هذا بكاذب مفتر بل هو نبي صادق . It will not either be able to change and take on his hands and prevented from doing so or not, could not have Nspettmoh to the ugliest of disability contrary to the Godhead, but he was able It is still cherished and support him, and supported and cherish and raise his speech, and answered his prayer, and he can from his enemies, and appears on the hands of the kinds of miracles and miracles more than a thousand, and it meant one was hurt but Ozfarh, nor call invitation only Astjabha him, this is one of the greatest injustice and extravagance, which does not fit attributed to the individual wise, as well as from the Lord of heaven and earth, how a witness for him an approval for the invitation and his support and his words, and you have this false testimony was a lie, when he heard this he said: God forbid that God does this Bkazb forger is a prophet, but true.
ومثال هذا ( لو أن حاجب الأمير قال للناس : إن الأمير قد أمركم بفعل كذا وكذا . فإن الناس يعلمون أنه لا يتعمد الكذب في مثل هذا وإن لم يكن بحضرته ، فكيف إذا كان بحضرته وبعلمه) An example of this (if Usher Prince said to the people: The Prince has commanded you by such and such. The people know that it is not deliberately lying in such a Bhoudrth If not, how if Bhoudrth and knowledge)
وكان النبي صلى الله عليه وسلم لا يكاد يدعو بدعاء إلا استجاب الله تعالى له في الحال ، عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ :أَنَّ رَجُلًا دَخَلَ الْمَسْجِدَ يَوْمَ جُمُعَةٍ، مِنْ بَابٍ كَانَ نَحْوَ دَارِ الْقَضَاءِ، وَرَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم قَائِمٌ يَخْطُبُ، فَاسْتَقْبَلَ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم قَائِمًا ثُمَّ قَالَ : يَا رَسُولَ اللَّهِ هَلَكَتِ الْأَمْوَالُ وَانْقَطَعْتِ السُّبُلُ، فَادْعُ اللَّهَ يُغِيثُنَا . The Prophet, peace be upon him, hardly calls for prayer only responded to God Almighty to him on the spot, from Anas bin Malik: A man entered the mosque on Friday, from a door to the courthouse, the Messenger of Allah peace be upon him based sermon, received the Messenger of Allah peace be upon him standing, then said: O Messenger of God lost money and stranded, Pray to God Igitna. فَرَفَعَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يَدَيْهِ ثُمَّ قَالَ :« اللَّهُمَّ أَغِثْنَا اللَّهُمَّ أَغِثْنَا اللَّهُمَّ أَغِثْنَا ». Raising the Messenger of Allah peace be upon him, then they said: «Oh God, Oh God, rain, rain, rain, O». قَالَ أَنَسٌ :وَلَا وَاللَّهِ مَا نَرَى فِي السَّمَاءِ مِنْ سَحَابٍ وَلَا قَزَعَةً، وَمَا بَيْنَنَا وَبَيْنَ سَلْعٍ مِنْ بَيْتٍ وَلَا دَارٍ ،قَالَ :فَطَلَعَتْ مِنْ وَرَائِهِ سَحَابَةٌ مِثْلُ التُّرْسِ، فَلَمَّا تَوَسَّطَتِ السَّمَاءَ انْتَشَرَتْ ثُمَّ أَمْطَرَتْ، فَلَا وَاللَّهِ مَا رَأَيْنَا الشَّمْسَ سِتًّا-وفي رواية : فَوَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ مَا وَضَعَهَا حَتَّى ثَارَ السَّحَابُ أَمْثَالَ الْجِبَالِ، ثُمَّ لَمْ يَنْزِلْ عَنْ مِنْبَرِهِ حَتَّى رَأَيْتُ الْمَطَرَ يَتَحَادَرُ عَلَى لِحْيَتِهِ صلى الله عليه وسلم - ثُمَّ دَخَلَ رَجُلٌ مِنْ ذَلِكَ الْبَابِ فِي الْجُمُعَةِ وَرَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم قَائِمٌ يَخْطُبُ، فَاسْتَقْبَلَهُ قَائِمًا فَقَالَ :يَا رَسُولَ اللَّهِ هَلَكَتِ الْأَمْوَالُ وَانْقَطَعَتِ السُّبُلُ، فَادْعُ اللَّهَ يُمْسِكْهَا عَنَّا. Anas said: There is no God, what we see in the sky of clouds and Qzaap, and between us and the goods from home, no house, said: Vtalaat from behind a cloud, such as gear, when he brokered the sky spread then it rained, and there is no God, what we have seen the sun six - in the novel: Volve my hand is placed so that arose clouds like mountains, and then did not come down from the pulpit until I saw the rain Ithadr his beard peace be upon him - and then a man walked through that door on Friday and the Messenger of Allah peace be upon him based sermon, was received in place and said: O Messenger of Allah lost money and stranded, Pray to God maintained by us. قَالَ :فَرَفَعَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يَدَيْهِ ثُمَّ قَالَ :« اللَّهُمَّ حَوَالَيْنَا وَلَا عَلَيْنَا، اللَّهُمَّ عَلَى الْآكَامِ وَالظِّرَابِ وَبُطُونِ الْأَوْدِيَةِ وَمَنَابِتِ الشَّجَرِ ». Said: "Raising the Messenger of Allah peace be upon him, then they said:« Hawwalina God and us, God on the hills and valleys and Alzerab beds and trees ». قَالَ : فَمَا يُشِيرُ بِيَدِهِ إِلَى نَاحِيَةٍ مِنِ السَّحَابِ إِلَّا انْفَرَجَتْ ،فَأَقْلَعَتْ وَخَرَجْنَا نَمْشِي فِي الشَّمْسِ، وَصَارَتِ الْمَدِينَةُ مِثْلَ الْجَوْبَةِ، وَسَالَ الْوَادِي قَنَاةُ شَهْرًا، وَلَمْ يَجِئْ أَحَدٌ مِنْ نَاحِيَةٍ إِلَّا حَدَّثَ بِالْجَوْدِ. He said: What gesturing to the area of clouds, but brightened, took off and went out walking in the sun, and became the city such as Guba and Sal Valley Canal months, did not arise in terms of one of the only event more than forty days.
إلى غير ذلك من الأدعية الكثيرة جدا، التي استجاب الله له فيها بالحال ، وهذا لا يمكن أن يتيسر لكاذب، بل لا يكون إلا لصادق مؤيد من الله،فيطوع له الطبيعة، ويسخر له السحاب والأمطار . And there are other so many prayers that God answered him by complacency, and this can not be possible for a liar, but it is only for sincere supporter of God, Vitua his nature, and mocks him the clouds and rain.
ثالثاً : تأييد الله له : Third: support him:
والأمثلة كثيرة نكتفي بثلاث ذكرها القرآن الكريم : There are many examples just mentioned three Holy Qur'an:
المثال الأول : تأييد الله لرسوله أثناء هجرته : The first example: the support of God's Messenger during the emigration:
خرج النبي وصاحبه أبوبكر الصديق مهاجرين إلى المدينة النبوية، واختفيا في غار ثور ثلاثة أيام، وصعد المشركون إلى الغار بحثاً عن النبي وأبي بكر، فحمى الله نبيه وأبا بكر منهما ، قال أبوبكر : قلت للنبي ونحن في الغار : لو أن أحدهم نظر إلى قدميه لأبصرنا تحت قدميه ، فقال النبي : يا أبا بكر، ما ظنك باثنين الله ثالثهما [1] ، وأشار القرآن إلى ذلك فقال تعالى : (( إِلَّا تَنصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُوا ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا فَأَنزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُوا السُّفْلَى وَكَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ )) (التوبة:40). Out the Prophet and his companion Abu Bakr migrants to the city of the Prophet, and disappeared in the cave of Thor three days, and ascended the polytheists to the cave in search of the Prophet and Abu Bakr, prevented the God's Prophet and Abu Bakr of them, Abu Bakr: I said to the Prophet and we are in the cave: if someone looked at his feet to see us under his feet, the Prophet said: O Abu Bakr, what do you think two of God the third was [1] The Qur'an so God said: ((As I drove, God be with him, as narrated by those who reject the second two as they are in the cave he says to his companion does not grieve for Allah us God revealed his knife and supported by troops could not see, and make the word of the unbelievers and the lower word of God is the Supreme God is Mighty, Wise)) (Repentance: 40).
المثال الثاني : نصرة الله لرسوله بالريح الشديدة في غزوة الأحزاب : The second example: the victory of God Messenger strong wind in the Battle of parties:
يقول الله سبحانه وتعالى : (( يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ جَاءَتْكُمْ جُنُودٌ فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِيحًا وَجُنُودًا لَمْ تَرَوْهَا وَكَانَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرًا إِذْ جَاءُوكُمْ مِنْ فَوْقِكُمْ وَمِنْ أَسْفَلَ مِنْكُمْ وَإِذْ زَاغَتْ الْأَبْصَارُ وَبَلَغَتْ الْقُلُوبُ الْحَنَاجِرَ وَتَظُنُّونَ بِاللَّهِ الظُّنُونَ هُنَالِكَ ابْتُلِيَ الْمُؤْمِنُونَ وَزُلْزِلُوا زِلْزَالًا شَدِيدًا )) Says God: ((O you who believe, remember God's grace unto you, have come to soldiers so we sent them a wind and hosts ye could not see, and was Allah sees as Jaeokm from above you and below you, and when eyes grew wild and hearts reached to the throats, and you think God surmises there is the Believers tried: a tremendous shaking ))
فلقد تجمع الأحزاب من الكفار لقتال النبي ، وكان عددهم نحواً من عشرة آلاف ، وتحالفوا مع اليهود القاطنين في شرق المدينة على حرب النبي وأصحابه ، وأشتد الحال على المسلمين الذين حفروا خندقاً بينهم وبين الكفار ، واستمر الكفار قريباً من شهر وهم يحاصرون المسلمين في المدينة . We have pool parties of the infidels to fight the Prophet, and their number was the order of ten thousand, and allied with the Jews living in the east of the city on a war of the Prophet and his companions, and fierce as the Muslims who have dug a trench between them and the infidels, and continued the infidels soon than a month and they besiege the Muslims in the city.
فدعا النبي ربه أن ينصره على المتمالئين على الإسلام فقال : اللهم منزل الكتاب ، سريع الحساب ، اهزم الأحزاب ، اللهم اهزمهم وزلزلهم[2] . He called the Prophet of the Lord to support him Almtmaliin on Islam and said: O Allah, Revealer of the book, a quick calculation, beat parties, O Allah, defeat them and shook them [2].
فاستجاب الله دعاء رسوله وأرسل على الأحزاب ريحاً شديدةً اقضّت مضاجعهم ، وجنوداً زلزلتهم مع ما ألقى الله بينهم من التخاذل فأجمعوا أمرهم على الرحيل وترك المدينة النبوية . God granted his prayer and sent a messenger to the parties a great wind plagued beds, and soldiers Zlazelthm with what God gave them of cowardice Vojmawa ordered them to leave and leave the city of the Prophet.
ولو كانت هذه المعجزة لم تقع لتشكك المسلمون في القرآن ، وربما ارتدوا عن دينهم، وقالوا : كيف نصدق ما لم يقع؟! Even if such a miracle did not happen to question Muslims in the Koran, and possibly wearing their religion, and said: How can we believe what is not?!
المثال الثالث : وما رميت إذ رميت ولكن الله رمى : Third example: I threw it and throw, but Allah threw:
يقول تعالى لنبيه صلى الله عليه وسلم في شأن القبضة من التراب التي حصب بها وجوه الكافرين يوم معركة بدر حين خرج عليه الصلاة والسلام من العريش بعد دعائه وتضرعه واستكانته فرماهم بها وقال " شاهت الوجوه " ثم أمر أصحابه أن يصدقوا الحملة إثرها ففعلوا فأوصل الله تلك الحصباء إلى أعين المشركين فلم يبق أحد منهم إلا ناله منها ما شغله عن حاله ولهذا قال الله تعالى : (( وَمَا رَمَيْت إِذْ رَمَيْت وَلَكِنَّ اللَّه رَمَى )) أي هو الذي بلغ ذلك إليهم وكبتهم بها لا أنت . God says to His Prophet peace be upon him regarding the grip of the soil that the firewood and faces of the disbelievers on the battle of Badr when he went by the peace and blessings of Al-Arish after prayer and Tdharah and Acetkanth Faramahm and said, "Chaht faces" and then ordered his companions to believe the campaign, after which they did Voousel God that gravel to the eyes of the infidels did not remain one of them only bestowed upon them what his job for this situation and God said: ((and throw it throw but Allah threw)) which is reached by them and by Kpthm not you. قال علي بن أبي طلحة عن ابن عباس رفع رسول الله صلى الله عليه وسلم يديه يعني يوم بدر فقال " يا رب إن تهلك هذه العصابة فلن تعبد في الأرض أبدا " فقال له جبريل خذ قبضة من التراب فارم بها في وجوههم فأخذ قبضة من التراب فرمى بها في وجوههم فما من المشركين أحد إلا أصاب عينيه ومنخريه وفمه تراب من تلك القبضة فولوا مدبرين وقال السدي قال رسول الله صلى الله عليه وسلم لعلي رضي الله عنه يوم بدر " أعطني حصبا من الأرض " فناوله حصبا عليه تراب فرمى به في وجوه القوم فلم يبق مشرك إلا دخل في عينيه من ذلك التراب شيء ثم ردفهم المؤمنون يقتلونهم ويأسرونهم وأنزل الله : (( فلم تقتلوهم ولكن الله قتلهم وما رميت إذ رميت ولكن الله رمى )) وقال أبو معشر المدني عن محمد بن قيس ومحمد بن كعب القرظي قالا : لما دنا القوم بعضهم من بعض أخذ رسول الله صلى الله عليه وسلم قبضة من تراب فرمى بها في وجوه القوم وقال " شاهت الوجوه " فدخلت في أعينهم كلهم وأقبل أصحاب رسول الله صلى الله عليه وسلم يقتلونهم ويأسرونهم وكانت هزيمتهم في رمية رسول الله صلى الله عليه وسلم فأنزل الله " وما رميت إذ رميت ولكن الله رمى " وقال عبد الرحمن بن زيد بن أسلم " وما رميت إذ رميت ولكن الله رمى " قال هذا يوم بدر أخذ رسول الله صلى الله عليه وسلم ثلاث حصبات فرمى بحصبات ميمنة القوم وحصبات في ميسرة القوم وحصبات بين أظهرهم وقال " شاهت الوجوه " فانهزموا وقد روي في هذه القصة عن عروة عن مجاهد وعكرمة وقتادة وغير واحد من الأئمة أنها نزلت في رمية النبي صلى الله عليه وسلم يوم بدر وإن كان قد فعل ذلك يوم حنين أيضاً ( تفسير ابن كثير ) Ali ibn Abi Talha Ibn Abbas, raising the Messenger of Allah peace be upon him hands the Day of Badr and said, "O Lord, destroy this gang will not be worshiped in the land never" said Jibril has Take a handful of soil Farm in their faces, took a handful of sand and stoned by the in their faces what the idolaters one but hit his eyes and nostrils and mouth dust from the grip Voloa backs Al-Saddi said "The Messenger of Allah peace be upon him Ali may Allah be pleased with him the day of Badr," Give me Hbba of the earth "Venolh Hbba by dust and stoned him in the faces of people did not remain an idolater However, income in the eyes of that dirt thing then Rdvhm believers kill and captors, and Allah revealed: ((did not kill them, but Allah killed and thrown it throw but Allah threw)), "said Abu O civil Mohammed bin Qais, Muhammad ibn Ka'b Qurazi said:" When the DNA people, some some took the Messenger of Allah peace be upon him grip from dust and stoned in the faces of people and said, "Chaht faces" entered in their eyes all and accept the companions of the Messenger of Allah peace be upon him kill and captors were defeated in a pitch Messenger of Allah peace be upon him revealed God "and Throw it throw but Allah threw, "said Abdul Rahman bin Zayd bin Aslam," and throw it throw but Allah threw, "said this is a day of Badr the Messenger of Allah peace be upon him three Hbbat longing Bhbbat starboard folk and Hbbat in the soft folk and Hbbat between mushrikeen" The Chaht faces "Fanahsmoa was narrated in this story about the tab for the regions, and Mujahid, Qatada, and not one of the imams that they fell in the pitch of the Prophet peace be upon him the day of Badr, although he did it on nostalgia as well (Tafseer Ibn Katheer)
رابعاً : إخباره بالغيب : Fourth: tell him unseen:
من أدلة صدق النبي صلي الله عليه وسلم إخباره بالغيب سواء كان غيباً لاحقاً أو سابقاً أو حاضراً فقد أخبر بالردة في زمن أبي بكر ، والفتنة في زمن علي وأخبر بأن الخلفاء الثلاثة عمر وعثمان وعلي يقُتلون شهداء ، وأخبر بفتح القسطنطينية والحيرة ومصر وفارس والروم وبيت المقدس، وأخبر بخروج كثير من الفرق كالخوارج والقدرية ، وبشر كثير من الصحابة بالجنة فماتوا على الإيمان ، وبشر الكثير بالنار فماتوا على الكفر، وأخبر بكثير من أشراط الساعة الصغرى وقد تحققت . Evidence sincerity of the Prophet peace be upon him informed of the unseen, whether by heart later, or past or present, he has told of apostasy in the time of Abu Bakr, and discord at the time of Ali and was told that the three caliphs Omar and Othman and Ali killed martyrs, told the opening of Constantinople, and confusion, Egypt, Persia and Byzantium, and Jerusalem, He told the exit of many of the teams Kaljuj and fatalism, and preached many of the companions of Paradise and died in the faith, and preached a lot with fire and died on disbelief, and told much of the Signs of the Hour Minor achieved. وليرجع القارىء الكريم الى مقال ( الأخبار المستقبلية في القرآن ودلالتها على مصدره الرباني ) Quran reader and come back to an article (news future in the Qur'an on its origin and significance of the Lord)
خامساً : الحقائق العلمية : Fifth: the scientific facts:
فلقد سبق القرآن الكريم العلم الحديث بذكره لحقائق كثيرة لم يكتشفها العلم الا في العصر الحديث ، وليرجع القارىء الكريم إلى مقال ( الحقائق العلمية في القرآن الكريم ودلالتها على مصدرها الرباني ) Quran had already mentioned it to modern science has not discovered many facts of science but in the modern era, but because the Holy reader to an article (the scientific facts in the Holy Qur'an on the origin and significance of the Lord)
سادساً : نشأته في بيئة أمية وإتيانه بعلوم إلهية : VI: growing up in an environment that is illiterate and he makes up a divine science:
لقد ظهر الرسول صلى الله عليه وسلم من قبيلة ليسوا من أهل العلم ومن بلده كانت الجهالة غالبة عليهم . It has been shown the Prophet peace be upon him from the tribe are not scholars, and his ignorance was predominantly them. ولم يتفق له الاتصال بعالم . There was no agreement has contact with a world. فإذا نبت في هذه البيئة ثم بلغ في معرفة الله وصفاته وأفعاله وأحكامه هذا المبلغ العظيم وجاء بكتاب يحتوي على مختلف العلوم عجز جميع الأذكياء من العقلاء عن القرب منه ، فإن ذلك يحمل كل ذي عقل سليم وطبع قويم على الاقرار بأن هذا العلم الفذ لا يتيسر لأحد من البشر إلا بتعليم إلهي خاص . If we take action in this environment and then hit in the knowledge of God and His attributes and actions and provisions of this amount, the great The book contains various sciences inability of all the intelligent and wise for close to him, that holds all of sound mind and printed upright to admit that this science feat not possible for one of the But God taught humans in particular. تأمل أخي القارىء الي قوله تعالى : (( تِلْكَ مِنْ أَنْبَاءِ الْغَيْبِ نُوحِيهَا إِلَيْكَ مَا كُنْتَ تَعْلَمُهَا أَنْتَ وَلَا قَوْمُكَ مِنْ قَبْلِ هَذَا فَاصْبِرْ إِنَّ الْعَاقِبَةَ لِلْمُتَّقِينَ )) [ هود : 49 ] وتأمل أخي القارىء في قوله تعالى : (( وَمَا كُنْتَ تَتْلُو مِنْ قَبْلِهِ مِنْ كِتَابٍ وَلَا تَخُطُّهُ بِيَمِينِكَ إِذًا لارْتَابَ الْمُبْطِلُونَ )) [ العنكبوت : 48 ] Think about the reader to the verse: ((those of the news of the unseen Nouheha Here's what you learn you nor your people before that surely the end is for the righteous)) [Hood: 49] Think about the reader says: ((and you follow him from Book and lived among your question if doers)) [Spider: 48]
قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ جَمِيعًا الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لا إِلَهَ إِلَّا هُوَ يُحْيِي وَيُمِيتُ فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ الَّذِي يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَكَلِمَاتِهِ وَاتَّبِعُوهُ لَعَلَّكُمْ تهتدون . Say: "O people, I am the Messenger of Allah to you all to whom belongs the heavens and the earth is no god but He gives life and death, believe in Allah and His Messenger, the unlettered Prophet who believes in God and his words and they followed you may be guided.
[ 1 ] أخرجه البخاري ك/ المناقب ب/ مناقب المهاجرين وفضلهم ، ومسلم ك/ فضائل الصحابة ب/ من فضائل أبي بكر الصديق والترمذي ك/ التفسير ب/ ومن سورة التوبة وابن حبان في صحيحه 14/181 وأحمد في المسند 1/4 وغيرهم . [1] Narrated by al-K / qualities b / virtues of immigrants and their virtue, and Muslim k / virtues of companions b / virtues of Abu Bakr al-Tirmidhi, k / interpretation b / is "The believers, and Ibn Haban in Saheeh 14/181 and Ahmad in his Musnad 1 / 4 and others.
[ 2 ] أخرجه البخاري ك/ المغازي ب/ غزوة الخندق ومسلم/ ك/ الجهاد والسير ب/ استحباب الدعاء بالنصر عند لقاء العدو والترمذي ك/ الجهاد ب/ ما جاء في الدعاء عند القتال ، وغيرهم [2] Narrated by al-K / Maghazi b / Battle of the trench and Muslim / k / Jihad and walk b / mustahabb to pray for victory when they meet the enemy, al-Tirmidhi k / Jihad b / as stated in the prayer when fighting, and others
http://zayani1.wordpress.com
http://www.sotk.org/
إرسال تعليق