الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين Thank God, prayer and peace upon the Messenger of God, his family and companions
فهذه بعض الأحكام الفقهية لقيام الليل، تدعو الحاجة لبيانها، وسأكتفي بما له تعلق بالأحكام الفقهية فقط، على أن نذكر ما يتعلق بالموضوع- مثل أهمية قيام الليل، والأسباب الميسرة له، وصور قيام السلف، These are some of jurisprudence for the night, there is a need for her, and I will attach with its doctrinal provisions only, to recall what the subject - such as the importance of the night, and the causes or facilitators, images and the advances,
أولاً: عدد الركعات: First: the number of rak'ahs:
ثبت عن النبي صلى الله عليه وسلم ما يدل على التوسعة في صلاة الليل، وعدم تحديد ركعات معينة، وأن السنة أن يصلي مثنى مثنى، يسلم من كل اثنتين: Proven that the Prophet peace be upon him is evidence of expansion of the night prayer, and the lack of specific rak'ahs, and Sunnah to pray two by two, delivering two of each:
لحديث ابن عمر في الصحيحين: "صلاة الليل مثنى مثنى، فإذا خشي أحدكم الصبح صلى ركعة واحدة توتر له ما قد صلى"، والأفضل في صلاة الليل في رمضان وغيره إحدى عشرة ركعة، أو ثلاث عشرة ركعة، ثبت هذا وهذا عن النبي صلى الله عليه وسلم. The hadeeth of Ibn Omar in the correct: "The night prayers are two by two, if he feared one of you the morning blessings one rak'ah tension, because the Prophet," and the best in the night prayer in Ramadan and other eleven rak'ahs, or thirteen rak'ahs, this is proven and that's about the Prophet and peace.
وأما حديث عائشة: "ما كان يزيد رسول الله صلى الله عليه وسلم في رمضان ولا غيره على إحدى عشرة ركعة" . The hadeeth of Aisha: "What was more than the Messenger of Allah peace be upon him in Ramadan or at any other eleven rak'ahs."
فيحمل على أن هذا هو الغالب. Is to be understood that this is often.
قال الشافعي: "رأيت الناس يقومون بالمدينة بتسع وثلاثين، وبمكة بثلاث وعشرين، وليس في ذلك من ضيق" Shafi'i said: "I saw people going in the city nine thirty, and twenty-three in Mecca, and not so tight"
وقال ابن تيمية: في الفتاوي 22/272 "ومن ظن أن قيام رمضان فيه عدد موقت عن النبي صلى الله عليه وسلم لا يزاد فيه ولا ينقص منه فقد أخطأ". Ibn Taymiyyah: In fatwas 22/272 "It is thought that the establishment of Ramadan when the number of timer for the Prophet peace be upon him would not be increased or decreased when it was a mistake."
وقال الشوكاني: في نيل الأوطان 3/61 "فقصر الصلاة المسماة بالتراويح على عدد معين، وتخصيصها بقراءة مخصوصة لم يرد به سنة". The Shawkaani: Neil homelands in 3 / 61 "brevity of prayer called Taraweeh prayers on a certain number, and allocation of specific reading was not mentioned years."
وقال ابن باز: في الجواب الصحيح من أحكام صلاة الليل والتراويح ص:3 "فقد ثبت عن النبي صلى الله عليه وسلم ما يدل على التوسعة في صلاة الليل، وعدم تحديد ركعات معينة". Ibn Baaz said: In the correct answer from the provisions of the night prayer, Taraweeh, p. 3: "It was proven that the Prophet peace be upon him is evidence of expansion in the night prayer, and the lack of rak'ahs in certain areas."
وثبت عن عمر: أنه أمرهم أن يصلوا ثلاثاً وعشرين. It is proven that age: he ordered them to reach twenty-three.
ولكن ينبغي للإمام أن لا يشق على المأمومين، ويراعي أحوالهم، لحديث أبي هريرة. But the imam should not cause hardship to the congregation, and takes into account their condition, because of the hadeeth of Abu Hurayrah.
في الصحيح أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: <> In the right that the Messenger of Allah peace be upon him said: <>
قال الإمام أحمد: "يقرأ بالقوم في شهر رمضان ما يخفف على الناس ولا يشق عليهم، ولا سيما في الليالي القصار والأمر على ما يحتمله الناس" Imam Ahmad said: "read Balqom in the month of Ramadan is easier for the people not too difficult for them, especially in the nights Qassar and bear it on the people"
وبناء على ما سبق من مشروعية الزيادة على إحدى عشرة ركعة، يتبين خطأ من فارق إمامه بعد إحدى عشرى ركعة، قال ابن باز "السنة الإتمام مع الإمام، ولو صلى ثلاثاً وعشرين لأن الرسول صلى الله عليه وسلم قال: <> Based on the above, the legitimacy of more than eleven rak ah, it is clear error of difference to him after one of the decimals rak'ahs, Ibn Baaz, "the year of completion with the imam, even if he prays twenty-three because the Prophet peace be upon him said:>> It is with the imam to be recorded for him on the night>>
ثانياً: هل الأفضل قلة الركعات مع التطويل، أو كثرتها مع التخفيف؟ Second: Is it better with a few rak'ahs in size, with mitigation or plentiful?
في صحيح مسلم، أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: <> In Saheeh Muslim that the Prophet peace be upon him said: <>
قال ابن تيمية: في الفتاوي 23/71: "فالنبي صلى الله عليه وسلم بين أن طول القنوت أفضل الصلاة، وهو يتناول القنوت في حال السجود وحال القيام، وأن تطويل الصلاة قياماً وركوعاً وسجوداً أولى من تكثيرها قياماً وركوعاً وسجوداً، لأن طول القنوت يحصل بتطويلها لا بتكثيرها" Ibn Taymiyyah: In fatwas, 23/71: "The Prophet peace be upon him between the length of Qunoot the best of prayer, which addresses the Qunoot in the event of prostration and the state to do, and prayers long standing, Rkuaa and worshiping a first propagated, standing, Rkuaa and prostrating, because the length of Qunoot get Pttoelha not Petkterha "
وكان النبي صلى الله عليه وسلم يطيل القيام تارة ويخففه تارة، كما ذكر ابن القيم في زاد المعاد 1/340. The Prophet, peace be upon him prolong Ikhvvh do sometimes and sometimes, as the son of the values in the Zaad 1 / 340.
ثالثاً: الإسرار بالقراءة والجهر بها: Third: quietly read and speak out:
كان النبي صلى الله عليه وسلم يسرُّ بالقراءة تارة، ويجهر تارة كما ذكر ابن القيم في زاد المعاد 1/340. The Prophet peace be upon him pleased to read sometimes, and sometimes out loud as the son of the values in the Zaad 1 / 340.
رابعاً: صفة الصلاة: Fourth: The Description of Prayer:
أ*-من ناحية القيام والقعود: *- A hand Failure to do:
الأولى أن يصلي قائماً وهذا هو الأصل، وله أن يصلي قاعداً، ويركع قاعداً، ولكن هذا النصف من أجر القائم، وله أن يصلي قاعداً فإذا بقي يسير من قراءته قام فركع قائماً، كل هذه الصفات الثلاث ثبتت عن النبي صلى الله عليه وسلم. First, pray standing, and this is the origin, and may pray sitting down, and kneel sitting, but this half of the wage-based, and he may pray sitting, if left going from reading the bows in place, all these three qualities proven from the Prophet peace be upon him.
فإذا صلى قاعداً فصفة الجلوس في مكان القيام أن يجلس متربعاً كما عند النسائي عن عائشة. If the blessings The position of sitting in a place to sit to sit cross-legged as at the Women for Aisha.
ب*-من ناحية السرد: B *- terms of the narrative:
1-يصلي إحدى عشرة ركعة، يسلم بين كل ركعتين، ويوتر بواحدة، وهذا هو الأفضل لما ورد في الحديث <> 1 - pray eleven rak'ahs, delivers between each two rak'ahs, and pray Witr with one, and this is the best as stated in the hadeeth <>
2-يصلي ثلاث عشرة ركعة، يسلم بين كل ركعتين، ويوتر بواحدة. 2 - pray thirteen rak'ahs, delivers between each two rak'ahs, and pray Witr with one.
3-يصلي ثمان ركعات، يسلم بين كل ركعتين، ويوتر بخمس مجتمعات لا يجلس بينهم ولا يسلم إلا في آخرهن. 3 - He prays eight rak'ahs, delivers every rak'ahs, and pray Witr with five communities, including not sitting and delivered only in Akn.
4-يوتر بتسع مجتمعات، يجلس بعد الثامنة ويتشهد ويدعو، ثم يقوم ولا يسلم، فيصلي التاسعة، ويتشهد ويدعو ويسلم. 4 - Witr with nine communities, sitting after the eighth and copiously calls, then do not deliver, and he prays the ninth, and copiously calls and delivers.
5-يوتر بسبع مجتمعات، لا يجلس بينهن ولا يسلم إلا في آخرهن. 5 - Witr of seven communities, do not sit among them and delivered only in Akn.
6-يوتر بثلاث مجتمعات، لا يجلس بينهن، ولا يسلم إلا في آخرهن، ولا يشبهها بالمغرب لحديث: <> وأقل أحوال النهي الكراهة. 6 - pray Witr with three communities, do not sit among them, and delivered only in Akn, and likening it to an interview in Morocco: <> and less forbidding conditions makrooh.
ج- من ناحية تقطيع الوقت: C - in terms of cutting time:
الغالب على فعل النبي صلى الله عليه وسلم كما في الصحيحين عن عائشة وابن عباس أنه يصلي القيام جميعه سرداً دون نوم أي وقت متصل، ولكن لو قطع المسلم صلاته بين أكثر من وقت فله ذلك. Mostly on the actions of the Prophet peace be upon him, as in charity on her behalf and Ibn Abbas, he prays to Society account at any time without sleep is connected to, but if you cut a Muslim prayer among the most from the time it did so.
في الحديث عن عائشة رضي الله عنها قال سألتها عن صلاة رسول الله صلى الله عليه وسلم فقالت: "ما صلى رسول الله صلى الله عليه وسلم العشاء قط فدخل علي إلا صلى أربع ركعات أو ست ركعات" To talk about Aa'ishah said a prayer, I asked the Messenger of Allah peace be upon him, said: "What blessings of Allah peace be upon him never went to dinner only prays four or six rak'ahs rak'ahs"
وعن ابن عباس "أنه رقد عند رسول الله صلى الله عليه وسلم فاستيقظ فتسوك وتوضأ وهو يقول: {إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَاخْتِلاَفِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لآيَاتٍ لِّأُوْلِي الألْبَابِ} فقرأ هؤلاء الآيات حتى ختم السورة، ثم قام فصلى ركعتين، فأطال فيها القيام والركوع والسجود، ثم انصرف فنام حتى نفخ، ثم فعل ذلك ثلاث مرات ست ركعات، كل ذلك يستاك ويتوضأ ويقرأ هؤلاء الآيات ثم أوتر بثلاث" Ibn Abbas, "that lay at the messenger of Allah peace be upon him woke Vtsuk and Todo, he says: (In the creation of the heavens and the earth and the alternation of night and day are signs for men of understanding) recites these verses chop up the sura, then he prayed two, Votal the standing, bowing, prostrating, slept, and went on to blow, and then did it three times six rak'ahs, all the tool used and the ablution and read these verses, and three outer "
خامساً: القنوت في الوتر: V.: Qunoot in the gut:
قال الحسن بن علي رضي الله عنهما: "علمني رسول الله صلى الله عليه وسلم كلمات أقولهن في الوتر- قال ابن جواس في قنوت الوتر: <> زاد البيهقي والنسائي: <> وهي زيادة صحيحة. Al-Hasan bin Ali may Allah be pleased with them: "Teach me the Messenger of Allah peace be upon him words Ocolhn in the gut - The son of Jawas in Kanwat string:>> Oh God, guide me to those who have guided and grant my one who Avi, and Toleni one who I took over, and blessed me with the power, channeled the evil What I spent, you are required not serving you, and he did not humiliate and Lalit, blessed Lord and scorn>> increased by al-Bayhaqi and Women: <> an increase of correct.
وظاهر هذا الحديث يدل على مشروعية مداومة القنوت في الوتر، كما يقول ابن باز رحمه الله: وكان بعض السلف يقولون يتركه أحيانا لإشعار النفس أنه غير واجب. The apparent meaning of this hadeeth indicates that the legality of Qunoot constantly plugged in, as Ibn Baaz, may Allah have mercy on him: it was some of the salaf say leave sometimes notice that it is not self-duty.
وعن علي بن أبي طالب رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم كان يقول في آخر وتره: <> Ali ibn Abi Talib, may Allah be pleased with him that the Messenger of Allah peace be upon him used to say in the last saw him:>> I seek your consent of Anger, I seek from Akopetk, and I seek your you do not have praised you, you are also praised for yourself>>
سادساً: هل يبدأ بالحمدلة في القنوت: VI: Do you start Bahamdlp in Qunoot:
في سنن أبي داود عن فضالة بن عبيد يقول: "سمع رسول الله صلى الله عليه وسلم رجلاً يدعو في صلاته لم يمجد الله تعالى ولم يصلِّ على النبي صلى الله عليه وسلم فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: <> ثم دعاه فقال له أو لغيره <> In Sunan Abi Dawood waste bin Obaid said: "heard the Messenger of Allah peace be upon him a man of his prayer did not glorify God was up to the Prophet peace be upon him said the Messenger of Allah peace be upon him:>> This has expedited the>> and then called said to him, or other <>
يستدل بهذا الحديث من يرى البدء بالحمدلة، ولكن ابن باز يرى البدء ببداية الحسن، لأنه من الدعوات المشروعة، التي لم ينقل فيها الحمد والثناء أمامها، فيؤتى بها لى ما نقلت، وأن لا تبدأ بالحمد والثناء والصلاة على النبي صلى الله عليه وسلم، لأن ذلك لم يرد في النص، وإن بدأ بها فلا بأس عملاً بالأصل. Inferred this talk of seeing the start Bahamdlp, but Ibn Baaz see start the beginning of the good, because it calls illegal, which did not convey the praise and praise it, Viwty by Li is quoted, and that does not begin with praise and thanksgiving and prayer for the Prophet peace be upon him, because that did not appear in the text, although it started there is nothing wrong in accordance with the original.
سابعاً: شفع الوتر بعد سلام الإمام: Seventh: diplopia Witr after peace Imam:
س: بعض المصلين إذا سلم الإمام من الوتر لم يسلم معه، وقام وأتى بركعة ليوتر آخر الليل، فهل فعله هو الأفضل؟ Q: Some worshipers if the imam of the gut did not recognize him, and he came to pray Witr should say last night, will have to do is the best?
ج- يرى بعض العلماء أن المصلي يسلم مع إمامه في الوتر ليكتب له قيام ليلة، ولئلا يختلف على إمامه، ويرى ابن باز أن هذا لا بأس وأنه يصدق عليه أنه قام مع إمامه حتى ينصرف ولم ينصرف معه، بل تأخر قليلاً لمصلحة شرعية، هي أن يجعل وتره آخر الليل. C - Some scientists believe that praying the salaam with the imam in the gut to write to him that night, and so that is different on the imam, and see Ibn Baaz, that there is nothing wrong and that it true that he stands with the imam until he finishes did not go out with him, but a little late for a legitimate interest, is that make and seen him last night.
ثامناً: بعد الانتهاء من الوتر: VIII: After the completion of the chord:
1-ورد في مسلم أن النبي صلى الله عليه وسلم يوتر ثم يصلي ركعتين وهو جالس، فإذا أراد أن يركع قام فركع. 1 - contained in the Muslim that the Prophet peace be upon him pray Witr and then prayed two sitting, if he wanted to kneel down by the bows.
وورد أن النبي صلى الله عليه وسلم كان يصلي بعد الوتر ركعتين خفيفتين وهو جالس. It was reported that the Prophet peace be upon him used to pray Witr after two brief rak'ahs sitting.
واختلف العلماء في هاتين الركعتين، ويرى ابن القيم أنهما تجريان مجرى السنة وتكميل الوتر. The scholars differed in these two rak, and I see the values they are engaged in the course of the year and supplement the tendon.
ويرى غيره أنهما لبيان جواز الصلاة بعد الوتر، حيث يحمل حديث <> على الاستحباب، ورجح هذا ابن باز. In the opinion of others to indicate that they may after the Witr prayer, where his talk <> on mustahabb, and was likely Ibn Baaz.
2- ورد أن رسول الله صلى الله عليه وسلم يوتر بـ {سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى} و{قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ} و {قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ} وإذا سلم قال <> ثلاث مرات يمد صوته في الثالثة ثم يرفع. 2 - reported that the Messenger of Allah peace be upon him pray Witr with (glorify the name of your Lord,) and (Say: O disbelievers) and (Say: He is Allah, the One) and if the peace said > three times to extend his voice in the third then lifted .
تاسعاً: أقل قيام الليل: IX: less for the night:
يحصل قيام الليل بركعتين فقط لحديث <> Get the night praying two rak'ahs only to talk <>
قال ابن عباس: "عند قوله تعالى : {وَالَّذِينَ يَبِيتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّداً وَقِيَاماً} قال: من صلى ركعتين أو أكثر بعد العشاء فقد بات لله ساجداً وقائماً" Ibn Abbas said: "When the verse: (And who spend their Lord, prostrate and standing,) said:" Whoever prayed two or more after dinner, it became God, prostrating and present "
عاشراً: وقت قيام الليل: Tenth: the time of the night:
يبدأ قيام الليل من بعد صلاة العشاء إلى أذان الفجر، فمن قام بعد صلاة العشاء فهو قائم لليل. Starts the night after evening prayers to the ears of dawn, it is the after evening prayers, it has existed for the night.
في الحديث وآخره وانتهى إلى<> To talk and at the end and ended up>> every night Otter Messenger of Allah peace be upon him from the beginning, in the middle Magic>>
والأفضل تأخير القيام إلى الليل لمن وثق باستيقاظه. It is better to delay the night for those who trusted Bastiqaza.
لحديث <> To talk>> of the feared not the end of the night can pray beginning, and greed, etc. can pray that the end of the night, the prayers last night, witnessed and better>>
وعلى هذا إذا كان الإنسان لا يثق من نفسه أن يقوم آخر الليل، يوتر قبل أن ينام، لأن من فعل هذا فهو حازم، كما في حديث أخرجه أحمد في المسند. So if a person does not trust himself to the end of the night, pray Witr before sleeping, because of doing this is determined, as in the hadeeth narrated by Ahmad in his Musnad.
حادي عشر: فضاء قيام الليل:من نام عن وتره فله قضاؤه من الغد، كما جاء في الحديث <> 11th: Space Night: From Nam and saw him then he spent the next day, as stated in the hadeeth <>
يقضيه أيها الإخوة إذا ارتفعت الشمس، ويقضيه شفعاً لا وتراً، فإذا كان معتاداً أن يصلي ثلاثاً فنسيها، أو نام عنها، يصليها من الغد أربعا وهكذا. Brothers spent if the sun rose, and spend Sheva is not odd, if he used to pray three Venceha, or developing them, pray the next day four and so on.
في الحديث <> To talk>> The Messenger of Allah peace be upon him if it distracts from his night sleep or illness blessings of the day twelve rak'ah>>
ثاني عشر: 12th:
إذا أوتر أول الليل ثم ثام آخره، فإنه إذا قام لا بأس أن يصلي ما شاء، ولكن لا يوتر، بل تكون صلاته شفعاً، لأنه لو أوتر لكان أوتر مرتين في الليلة. If the outer veil of the first night and then at the end, if it has not quite what he wants to pray, but do not pray Witr, but have links with Sheva, because if Otter Otter have been twice in one night.
وفي الحديث <> In the modern <>
ثالث عشر: ترك الوتر: 13th: Leave the string:
الوتر سنة مؤكدة باتفاق المسلمين، ومن أصر على تركه فإنه ترد شهادته كما قال ابن تيمية. Odd years confirmed the agreement of the Muslims, and insisted on leaving it received testimony as Ibn Taymiyyah.
http://zayani1.wordpress.com
http://www.sotk.org/
إرسال تعليق