علمهاوتعليمها Almhaotalimha
تعد عائشة (رضي الله عنها) من أكبر النساء في العالم فقهاً وعلماً، فقد أحيطت بعلم كل ما يتصل بالدين من قرآن وحديث وتفسير وفقه. Is Aisha (may Allah be pleased with) one of the largest women in the world in understanding and knowledge, it was the knowledge of everything related to religion of the Koran and the modern interpretation and jurisprudence. وكانت (رضي الله عنها) مرجعاً لأصحاب رسول الله عندما يستعصى عليهم أمر، فقد كانوا (رضي الله عنهم) يستفتونها فيجدون لديها حلاً لما أشكل عليهم. The (God bless them) a reference to the companions of the Messenger of God when he is incomprehensible to them, they were (may Allah be pleased with them) Istvetonha seem to find a solution to have confused them. حيث قال أبو موسى الأشعري : ((ما أشكل علينا – أصحاب رسول الله r حديث قط، فسألنا عائشة إلا وجدنا عندها منه علماً))( السيدة المفسرة المحدثة "Abu Musa al-Ash'ari: ((what we are confused - the owners of the Messenger of Allah r interview never asked us Aisha but then we found it note)) (Ms. interpreted updated
كانت السيدة عائشة (رضي الله عنها) عالمة مفسرة ومحدثة، تعلم نساء المؤمنين،ويسألها كثير من الصحابة في أمور الدين،فقد هيأ لها الله سبحانه كل الأسباب التي جعلت منها أحد أعلام التفسير والحديث. Ms. Aisha (may Allah be pleased) was a scientist explained and updated, you know women of the believers, and asking many of the companions in matters of religion, the God has created all the reasons that made it one of the flags of interpretation and the modern. وإذا تطرقنا إلى دورها العظيم في التفسير فإننا نجد أن كونها ابنة أبو بكر الصديق هو أحد الأسباب التي مكنتها من احتلال هذه المكانة في عالم التفسير، حيث أنها منذ نعومة أظافرها وهي تسمع القرآن من فم والدها الصديق،(14) كما أن ذكائها و قوة ذاكرتها سبب آخر،ونلاحظ ذلك من قولها And if we go to their role as the great explanation, we find that being the daughter of Abu Bakr is one of the reasons that enabled them to occupy this position in the world of interpretation, as it is from the earliest age is you hear the Quran from the mouth of her father's friend, (14) and the intelligence and the power of memory Another reason, and we note that she says ( لقد نزل بمكة على محمد r وإني لجارية ألعب ( بل الساعة موعدهم والساعة أدهى وأمر ) وما نزلت سورة البقرة والنساء إلا وأنا عنده)).(15) (It was revealed in Mecca to Muhammad r and I am going to play (even at the promised place and time recompense) and I got Sura and women except when I am with him)). (15)
ومن أهم الأسباب إنها كانت تشهد نزول الوحي على رسول الله، وكانت(رضي الله عنها)تسأل الرسول عن معاني القرآن الكريم وإلى ما تشير إليه بعض الآيات.فجمعت بذلك شرف تلقي القرآن من النبي r فور نزوله وتلقي معانيه أيضا من رسول الله.(16) وقد جمعت (رضي الله عنها) إلى جانب ذلك كل ما يحتاجه المفسر كقوتها في اللغة العربية وفصاحة لسانها و علو بيانها. One of the main reasons that they were witnessing the revelation to the Messenger of God, and was (God bless them) asked the Apostle of the Holy Quran and as referred to in some verses. Gathered so the honor of receiving the Koran from the Prophet r when he stepped off and receive a sense also from the Messenger of God. (16 ) were collected (God bless them) as well as all it needs Kqutea interpreter in Arabic language and eloquence of her tongue and altitude.
كانت السيدة تحرص على تفسير القرآن الكريم بما يتناسب وأصول الدين وعقائده، ويتضح ذلك في ما قاله عروة يسأل السيدة عائشة عن قوله تعالى(( حتى إذا استيأس الرسل و ظنوا أنهم قد كُذِبُوا جاءهم نصرنا … )) قلت: أ كُذِبُوا أم كُذِّبُوا؟ Ms. careful interpretation of the Koran in proportion to the assets of religion and beliefs, is evident in what the tab is asking Ms. Aisha about the meaning ((even if you give up hope Apostles and thought they had lied to has come to our victory ...)) I said: a lied to or lied? قالت عائشة: كُذِّبُوا، قلت: قد استيقنوا أن قومهم كذّبوهم فما هو بالظن، قالت: أجل لعمري قد استيقنوا بذلك، فقلت لها:وظنَّوا أنهم قد كُذِبُوا؟ Aisha said: lied, I said: Astiguenoa that their people had told lies about what is the miscarriages, she said: I swear to have Astiguenoa so, I said to her: and they thought that they had lied? قالت: معاذ الله لم تكن الرسل تظن ذلك بربها، قلت: فما هذه الآية؟ She said: God forbid the Apostles were not you think that his God, I said: What this verse? قالت: هم أتباع الرسل الذين آمنوا بربهم وصدقوهم، فطال عليهم البلاء و استأخر عنهم النصر، حتى إذا استيأس الرسل ممن كذبهم من قومهم، وظنت الرسل أن اتباعهم قد كذَّبوهم جاءهم نصر الله عند ذلك)).(17) She said: they are followers of the apostles who believed in their Lord, and these lies, and scourge them Aftal Astokr their victory, even if the apostles give up hope of their people who lies, and the Apostles thought that their followers have told lies about Nasrallah came to them at that)). (17)
وفي موقف آخر يتضح لنا أن السيدة عائشة كانت تحرص على إظهار ارتباط آيات القرآن بعضها ببعض بحيث كانت تفسر القرآن بالقرآن. In another position, it is clear that Ms. Aisha was keen to show a link verses to each other so that they explain the Qur'an by the Qur'an. وبذلك فإن السيدة عائشة تكون قد مهدت لكل من أتى بعدها أمثل الطرق لفهم القرآن الكريم . Thus, Ms. Aisha have been paved came after each of the best ways to understand the Holy Quran. أما من حيث إنها كانت من كبار حفاظ In terms of it was the preserve of senior
السنة من الصحابة، فقد احتلت (رضي الله عنها) المرتبة الخامسة في حفظ الحديث وروايته، حيث إنها أتت بعد أبي هريرة ، وابن عمر وأنس بن مالك ، وابن عباس (رضي الله عنهم).(18) Year of companions, has been occupied by (God bless them) came fifth in the maintenance of the modern novel, where she came after Abu Hurayrah, Ibn Umar and Anas ibn Malik, Ibn Abbas (may Allah be pleased with them). (18)
ولكنها امتازت عنهم بأن معظم الأحاديث التي روتها قد تلقتها مباشرة من النبي r كما أن معظم الأحاديث التي روتها كانت تتضمن على السنن الفعلية (19) . But that most characterized their conversations, which shared had received directly from the Prophet r, most of which shared the conversations they include the actual Sunnah (19). ذلك أن الحجرة المباركة أصبحت مدرسة الحديث الأول يقصدها أهل العلم لزيارة النبي r وتلقي السنة من السيدة التي كانت أقرب الناس إلى رسول الله، فكانت لا تبخل بعلمها على أحدٍ منهم، ولذلك كان عدد الرواة عنها كبير. That blessed room school became the first destination for modern scholars to visit the Prophet r and receive a year of the woman, who was closest to the Messenger of God, was not spared the knowledge of, one of them, and therefore the number of narrators it great.
كانت (رضي الله عنها) ترى وجوب المحافظة على ألفاظ الحديث كما هي، وقد لاحظنا ذلك من رواية عروة بن الزبير عندما قالت له (( يا ابن أختي بلغني أن عبد الله بن عمرو مارٌّ بنا إلى الحج فالقه فسائلْه، فإنه قد حمل عن النبي r علماً كثيراً، قال عروة: فلقيته فساءلته عن أشياء يذكرها عن رسول الله r فكان فيما ذكر أن النبي قال:إن الله لا ينتزع العلم من الناس انتزاعاً، ولكن يقبض العلماء فيرفعُ العلم معهم، ويبقى في الناس رؤوساً جهَّالاً يفتونهم بغير العلم، فيَضلّون و يٌضلٌّون. قال عروة: فلم حدثت عائشة بذلك أعظمت ذلك و أنكرته، قالت: أحدَّثك أنه سمع النبي r يقول هذا؟ قال عروة: حتى إذا كان قابلٌ، قالت له: إن ابن عمرو قد قدم فالقه ثم فاتحة حتى تسأله عن الحديث الذي ذكره لك في العلم، قال: فلقيته فساءلته فذكره لي نحو ما حدثني به في مرَّته الأولى، قال عروة: فلما أخبرتها بذلك قالت: ما أحسبه إلا قد صدق، أراه لم يزد فيه شيئاً ولم ينقص)) (20) . Was (God bless them) believe should be maintained on the words of the modern as they are, have noted that the novel Erwa ibn al-Zubayr when he said to him, ((O son of my sister heard that Abdullah ibn Amr Mar us to the pilgrimage Splitter Fassailh, it may carry the Prophet r note of the lot, said tab: passed, Fassaelth about things mentioned the Messenger of Allah r was with said that the Prophet said: Allah does not extract knowledge from the people by force, but arrested scientists unfurled the flag with them, and staying in people's heads ignorant Ivetonhm without science, Vidilon and err . Erwa said: Aisha did not have occurred so Oazmt that and was denied, she said: tell you that he heard the Prophet r said that? Erwa said: even if met, she said: Ibn Amr had made Splitter and then opening up to ask for the hadeeth mentioned by you in science, said: Fassaelth passed, he mentioned to me as told me in his first time, he said tab: When I told her this she said: but I guess it has been certified, I see it was only when something was missing)) (20). ولذلك كان بعض رواة الحديث يأتون إليها ويسمعونها بعض الأحاديث ليتأكدوا من صحتها، كما إنهم لو اختلفوا في أمر ما رجعوا إليها.(21) .ومن هذا كله يتبين لنا دور السيدة عائشة و فضلها في نقل السنة النبوية ونشرها بين الناس، ولولا أن الله تعالى أهلها لذلك لضاع قسم كبير من سنة النبي r الفعلية في بيته عليه الصلاة السلام . Therefore, it was some of the narrators of this hadeeth come to them and hear some conversations to make sure it is correct, as if they had differed as to whether something is returned to them.. (21) and all this shows us the role of Aisha and bounty in the transfer of the Sunnah and dissemination among the people, not that God Therefore, people lost a large part of the Sunnah of the Prophet r in the actual home upon him peace.
السيدة الفقيهة : Ms. fiqh:
تعد السيدة عائشة(رضي الله عنها) من أكبر النساء في العالم فقهاً وعلماً، فقد كانت من كبار علماء الصحابة المجتهدين، وكما ذكرنا سابقاً بأن أصحاب الرسول r كانوا يستفتونها فتفتيهم، وقد ذكر القاسم بن محمد أن عائشة قد اشتغلت بالفتوى من خلافة أبي بكر إلى أن توفيت.(22). Is Ms. Aisha (may Allah be pleased with) one of the largest women in the world in understanding and knowledge, it was one of the leading scientists companions hardworking, and as we mentioned earlier that the owners of the Prophet r were Istvetonha Vfehm have mentioned al-Qasim ibn Muhammad that Aisha has worked with the advisory opinion of the succession of Abu Bakr to that she died. (22). ولم تكتفِ (رضي الله عنها) بما عرفت من النبي r وإنما اجتهدت في استنباط الأحكام للوقائع التي لم تجد لها حكماً في الكتاب أو السنة، فكانت إذا سئلت عن حكم مسألة ما بحثت في الكتاب والسنة، فإن لم تجد اجتهدت لاستنباط الحكم، حتى قيل إن ربع الأحكام الشرعية منقولة عنها.(23) . They did not stop (God bless them), including known of the Prophet r, but worked hard in developing the provisions of the facts that did not find a verdict in a book or a year, was, if asked about the ruling on an issue discussed in the book and the year, did not find endeavored to devise a rule, so it was said that quarter of legal provisions by movable. (23). فهاهي (رضي الله عنها) تؤكد على تحريم زواج المتعة مستدلة بقول الله تعالى : (( والذين هم لفروجهم حافظون.إلا على Grouping (God bless them), confirm the prohibition of temporary marriage Mstdlp words of Almighty God: ((And those who guard their modesty. Only to
أزواجهم أو ما ملكت أيمانهم فإنهم غير ملومين.فمن ابتغى وراء ذلك فأولئك هم العادون)).(24) Their spouses or what their right hands possess, they are to blame. But whoever seeks beyond that, such are transgressors)). (24)
وقد استقلت السيدة ببعض الآراء الفقهية، التي خالفت بها آراء الصحابة، ومن هذه الآراء: Has become independent, some of Ms. jurisprudence, which go against the views of the Companions, and those views:
1-جواز التنفل بركعتين بعد صلاة العصر، قائلة(( لم يدع رسول الله r الركعتين بعد العصر)). 1 - Passport naafil praying two rak'ahs after the Asr prayer, saying ((did not call for the Messenger of Allah r rak after age)). وعلى الرغم من أنه من المعلوم أن التنفل بعد صلاة العصر مكروه، فقال بعض الفقهاء أن التنفل بعد العصر من خصوصياته r (25) . Although it is known that after the Asr prayer naafil hated, some scholars said that naafil after the era of privacy r (25).
2- كما أنها كانت ترى أن عدد ركعات قيام رمضان إحدى عشرة ركعة مع الوتر، مستدلة بصلاة رسول الله r ،وذلك عندما سألها أبو سلمه بن عبدا لرحمن ((كيف كانت صلاة رسول الله r في رمضان؟ قالت: ما كان رسول الله r يزيد في رمضان ولا في غيره على إحدى عشرة ركعة، يصلي أربعاً فلا تسأل عن حسنهن و طولهن، ثم يصلي أربعاً فلا تسأل عن حسنهن و طولهن، ثم يصلي ثلاثا. فقلت يا رسول الله: أتنام قبل أن توتر؟ فقال: ((يا عائشة إن عيني تنامان ولا ينام قلبي)).(26) .فكان الصحابة (رضي الله عنهم) يصلونها عشرين ركعة، لأن فعل النبي r لهذا العدد لا يدل على نفي ما عداه (27) . وهكذا جمعت السيدة عائشة بين علو بيانها و رجاحة عقلها، حتى قال عنها عطاء 2 - and it was of the view that the number of rak'ahs the Ramadan eleven rak'ahs with the gut, Mstdlp prayer Messenger of Allah r, and when asked by Abu Salamah ibn Abdul Rahman ((How was the Messenger of Allah r in Ramadan? She said: The Messenger of Allah r over in Ramadaan or at other eleven rak'ahs, pray four, do not ask me how beautiful and height, and then pray four, do not ask me how beautiful and how long they were, then pray three times. I said, O Messenger of God: Otnam before the tension? said: ((O Aisha The my eyes sleep but sleep in my heart)).. (26) was a prophet (may Allah be pleased with them) would offer it twenty rak'ahs, because the act of the Prophet r to that number does not mean to deny everything else (27). Thus collected Aisha between high statement and common sense, So he said it bid ( كانت عائشة أفقه الناس وأحسن الناس رأياً في العامة)).(28) (Aisha was knowledgeable people and the best people in the public opinion)). (28)
وفاتها She died
توفيت السيدة عائشة (رضي الله عنها) وهي في السادسة و الستين من عمرها،بعد أن تركت أعمق الأثر في الحياة الفقهية و الاجتماعية والسياسية للمسلمين. She died Aisha (may Allah be pleased with) is in the sixth and the sixty-year-old, after it had left a deeper impact on the life of jurisprudence and social and political Muslims. وحفظت لهم بضعة آلاف من صحيح الحديث عن رسول r . And kept them a few thousand true talking about the Messenger r.
لقد عاشت السيدة بعد رسول الله r لتصحيح رأي الناس في المرأة العربية ، فقد جمعت (رضي الله عنها) بين جميع جوانب العلوم الإسلامية ، فهي السيدة المفسرة العالمة المحدثة الفقيهة. Ms. has lived after the Prophet r to correct people's view of Arab women, were collected (God bless them) of all aspects of Islamic Sciences, it is interpreted Ms. knowledgeable updated fiqh. وكما ذكرنا سابقاً فهي التي قال عنها رسول الله r أن فضلها على النساء كفضل الثريد على سائر الطعام، فكأنها فضلت على النساء. As mentioned earlier, which he is the Messenger of Allah r that the virtues of women like the superiority of porridge to the other food, just seemed like the preferred women.
كما أن عروة بن الزبير قال فيها The tab ibn al-Zubayr in which he said (ما رأيت أعلم بفقه ولا طب ولا شعر من عائشة))(29)، وأيضا قال فيها أبو عمر بن عبدالبر (I know what I saw in the jurisprudence of medicine or hair from Aisha)) (29), and also said the Abu Omar Bin Abdalber ( إن عائشة كانت وحيدة بعصرها في ثلاثة علوم علم الفقه وعلم الطب وعلم الشعر)).(30) (If Aisha was the only squeezing in three sciences taught jurisprudence and science of medicine and science hair)). (30)
http://zayani1.wordpress.com
http://www.sotk.org/
إرسال تعليق