Attitude of the Prophet, peace

Attitude of the Prophet peace and satisfaction

أولاً : المعنى اللغوي First: the linguistic meaning
هو طيب النفس بما يصيبه و يفوته مع عدم التغير Including self-defense is a good fall ill and miss with no change
أنواع الرضا Types of consent
حدد القرآن الكريم نوعين للرضا Select the Koran are two types of satisfaction
أولاً : رضا الرب First: Reza Lord
رضا الله سبحانه و تعالى أكبر من أن يتصوره العقل البشري كما قال سبحانه و تعالى : ( وَرِضْوَانٌ مِّنَ اللّهِ أَكْبَرُ ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ ) – التوبة 72 و قد بين الله تعالى صفات من ينال ذلك الرضا و هم: Satisfaction of God Almighty and greater than that perceived by the human mind as the Almighty said: (pleasure of Allah is the greatest it is to win the Great) - Repentance between 72 and may God qualities of obtaining the satisfaction and they are:
1- في قوله تعالى : (وَالسَّابِقُونَ الأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَالأَنصَارِ وَالَّذِينَ اتَّبَعُوهُم بِإِحْسَانٍ رَّضِيَ اللّهُ عَنْهُمْ وَرَضُواْ عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي تَحْتَهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ) – التوبة 100 1 - says: (and former ancients of immigrants and supporters and those who Atbaohm in truth, may Allah be pleased with them as they prepared for them gardens beneath which rivers flow, that never win the Great) - Repentance 100
و قوله تعالى : (لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَنزَلَ السَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ وَأَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِيبًا) – الفتح 18. And says: (may have upon them, to thee under the tree: He knew what was in their hearts down Tranquillity to them, and He opened soon) - Conquest 18.

2- التابعون للصحابة بإحسان و هم الذين كانوا مقتفين لآثار الصحابة في الهداية و السداد 2 - affiliated to the Companions in truth, and who were Mguetvin of the effects of companions in the shop and pay
3- من سار على نهج الصحابة و التابعين في الايمان و العمل الصالح قال تعالى : (إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُوْلَئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ جَزَاؤُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا رَّضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ذَلِكَ لِمَنْ خَشِيَ رَبَّهُ ) – سورة البينة 7-8 3 - those who walked on the approach companions and officers in the faith and good work he says: (Those who believe and work righteous deeds, those are the best of their reward with their Lord: Gardens of Eden underneath which rivers flow to dwell therein for ever: may Allah be pleased with them as they were by those who feared the Lord) - Paix 7-8
4- أهل التضحية و الجهاد في سبيله سبحانه و تعالى من الصحابة و من بعدهم كما قال تعالى : (الَّذِينَ آمَنُواْ وَهَاجَرُواْ وَجَاهَدُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِندَ اللّهِ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ يُبَشِّرُهُمْ رَبُّهُم بِرَحْمَةٍ مِّنْهُ وَرِضْوَانٍ وَجَنَّاتٍ لَّهُمْ فِيهَا نَعِيمٌ مُّقِيمٌ) – سورة التوبة 20-21 4 - The people of sacrifice and jihad for the sake Almighty, companions, and after them, as Allah said: (those who believed and migrated and struggled in the way of Allah with their wealth and themselves the greatest degree of God, and those are the winners of the good news to Lord of mercy from Him pleasure, and of gardens for them wherein are delights that resident) - Al Repentance 20-21
5- أهل المودة للمؤمنين دون الكافرين و لو كانوا أقرب الاقربين كما قال الله تعالى : (لَا تَجِدُ قَوْمًا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ كَانُوا آبَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَاءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ أُوْلَئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمَانَ وَأَيَّدَهُم بِرُوحٍ مِّنْهُ وَيُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ أُوْلَئِكَ حِزْبُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ) – سورة المجادلة آية 22 5 - The people love to the believers and not others and if they were close relatives, as God said: (can not find people who believe in Allah and the Last of the sharp Allah and His Messenger, even if they were their fathers or their sons or their brothers or their clan of those books in their hearts faith and cited by the spirit of it and bring them into Gardens underneath which rivers flow, may Allah be pleased with them as they were those of Hezbollah, and Hezbollah are the ones) - Al argue verse 22
6- أهل الصدق مع الله و مع النفس و مع الناس كما قال الله سبحانه و تعالى : (قَالَ اللّهُ هَذَا يَوْمُ يَنفَعُ الصَّادِقِينَ صِدْقُهُمْ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا رَّضِيَ اللّهُ عَنْهُمْ وَرَضُواْ عَنْهُ ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ ) – سورة المائدة آية 119 أهل التقوى لله عز و جل كما قال سبحانه و تعالى : (قُلْ أَؤُنَبِّئُكُم بِخَيْرٍ مِّن ذَلِكُمْ لِلَّذِينَ اتَّقَوْا عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَأَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَرِضْوَانٌ مِّنَ اللّهِ وَاللّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ) – سورة آل عمران آية 15 6 - the people of honesty with God and with oneself and with people as Allah the Almighty: (God said this day benefit the truthful sincerity for them gardens underneath which rivers flow to dwell therein for ever: may Allah be pleased with them as they that win the Great) - Surat Al-Maida verse 119 the people of piety to God the Almighty and the Almighty said: (Say ye of the rulings of each fine for those who fear their Lord are Gardens underneath which rivers flow, and pairs of pure pleasure of Allah, and Allah is Seer of His slaves) - Surat Al-Imran Verse 15
فهذه بعض صفات من رضي الله تعالى عنهم التي دل عليها في كتابه العزيز و هي ليست حصرا لأسباب رضى الله تعالى لان أسباب رضى الله تعالى غير محصورة و إنما يطلع الله سبحانه و تعالى على القلوب و أحوالها و لو في أشياء يسيرة لكنها تكون عند الله تعالى عظيمة محبوبة كما دل على ذلك حديث أنس بن مالك – رضي الله تعالى عنه- عن النبي صلى الله عليه و سلم قاب : " إن الله ليرضى عن العبد أن يأكل الأكلة فيحمده عليها و يشرب الشربة فيحمده عليها" (أخرجه مسلم) و في حديث آخر عن أبي هريرة رضي الله تعالى عنه قال : سمعت رسول الله صلى الله عليه و سلم يقول : " إن العبد ليتكلم بالكلمة من رضوان الله لا يلقي لها بالاً يرفعه الله بها في الجنة و إن العبد ليتكلم بالكلمة من سخط الله لا يلقي لها بالا يهوي بها في جهنم" (أخرجه البخاري) These are some recipes may Allaah be pleased with them, which is indicated by the holy book and is not exclusively for reasons, may Allah Almighty that the reasons for satisfaction of God is not confined, but rather keep God Almighty on their hearts and their conditions and if some minor issues but they are God Almighty a great pet as is indicated by the hadeeth of Anas ibn Malik - may Allaah be pleased with him - for the Prophet, peace around: "God is pleased with His slave when he eats praises Him for it and drink something and praises Him for it" (Narrated by Muslim) In another interview Abu Hurayrah may Allaah be pleased with him said: I heard the Messenger of Allah may Allah bless him and grant him peace said: "A person may speak a word that pleases God does not cast her not to give him in heaven and that person may speak a word that angers Allah does not pay any attention to plunge by in hell "(Narrated by Bukhari)
منزلة المرضي عنهم The status of their patients
أما عن مكانة هؤلاء الذين بادلهم الله تعالى رضوانه فرضي عنهم فقد أعد الله تعالى لها ما لا عين رأت و لا أذن سمعت و لا خطر على قلب بشر كما قال تعالى (وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي تَحْتَهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ) – التوبة 100 و في الحديث عن ابي سعيد الخدري رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه و سلم قال : إن الله عز وجل يقول لأهل الجنة : يا أهل الجنة فيقولون لبيك ربنا وسعديك والخير في يديك فيقول الله هل رضيتم ؟ As for the status of those who exchanged with God pleasure hypothetical them have Allaah has prepared for her what no eye has seen and no ear has heard, and not the heart of man, as He says (and prepared for them Gardens under which rivers flow to dwell therein for ever: that winning the Great) - Repentance 100 In modern Khudri may Allah be pleased with him that the Prophet Allah bless him and him said: Allah Almighty says to the people of Paradise: "O people of Paradise will say to our Lord Beck: Bring forth the good in your hands and say God you Like it? فيقولون ولماذا لا نرضى يا رب وقد أعطيتنا ما لم تعطي أحد من خلقك فيقول : ألا أعطيكم أفضل من ذلك ؟ Say why we do not accept, O Lord, has given us what did not give one of the creatures he says: do not give you the best of it? قالوا : فيقولون يا رب أي شيء أفضل من ذلك فيقول : أحل عليكم رضواني فلا أسخط عليكم بعده أبدا They said: O Lord, they say anything better than that, he says: you permitted Rezvani not angry with you never
ثانياً: رضا العبد Second: Al-Reza
رضا العبد ينقسم إلى شقين : Reda Al-divided into two parts:
أولاً : الرضا بالله سبحانه و تعالى رباً First: satisfaction in God Almighty, Lord
و يتضمن الرضا بمحمد صلى الله عليه و سلم نبيا و رسولا و يراد بهذا القسم : أن لا يتخذ غير الله رباً يسكن إلى تدبيره و ينزل به حوائجه و لا يتحقق إيمان العبد إلا بهذا القسم And includes satisfaction Muhammad may Allah bless him and grant him peace prophet and messenger, and to be in this section: not to take other lives to the Lord God and get it down by his needs and does not verify a person's faith but in this section
ثانياً : الرضا عن الله سبحانه و تعالى Second: The satisfaction of God Almighty and
و معناه أن لا يكره العبد ما يجري به قضاء الله تعالى و أعلاه سرور القلب و سكينة النفس إلى قضاء الله و قدره خيره و شره حلوه و مره بل ان بعض العلماء عرف الرضا بحسن الخلق مع الله تعالى قال : "لانه يوجب ترك الاعتراض عليه في ملكه و حذف فضول الكلام الذي يقدح في حسن خلقه فلا يسمي شيئاً قط قضاه الله تعالى و قدره باسم مذموم إذا لم يذمه الله تعالى لأنه ينافي الرضا And means that does not hate a person what is going on it is to fulfill God and above pleased the heart and knife self to spend the God of both good and evil sweet and once even some scientists knew satisfaction of good character with the Almighty Allah said: "because it requires leaving the object in the his curiosity and delete the words that detract from their good creation can not be called anything at all filled with God and on behalf of blameworthy if God did not criticize it because it goes against complacency

تمثل خلق الرضا في رسول الله صلى الله عليه و سلم Represents the creation of satisfaction in the Messenger of Allah may Allah bless him and peace
أولاً: أقواله صلى الله عليه و سلم في الرضا First: his words may Allah bless him and grant him peace in satisfaction
أ- أقواله صلى الله عليه و سلم في الرضا عن الله تعالى أثناء دعوته مع ما كان يواجهه به المشركون من الصد و الإعراض و شدة الإيذاء و من أمثلة ذلك : A - his words may Allah bless him and grant him peace in satisfaction of God during the invitation to what was faced by the polytheists of the rollback and the symptoms and the severity of abuse and examples of this:

لما أوذي في الطائف و أغروا به سفهاءهم و صبيانهم فرموه حتى أدموا عقبه الشريف فلم يزد على أن قال : " اللهم إليك أشكو ضعف قوتي و قلة حيلتي و هواني على الناس أنت ارحم الراحمين و رب المستضعفين و أنت ربي إلى من تكلني إلى بعيد يتجهمني أم إلى عدو ملكته أمري إن لم يكن بك غضب علي فلا أبالي غير أن عافيتك أوسع لي أعوذ بنور وجهك الذي أشرقت له الظلمات و صلح عليه أمر الدنيا و الآخرة من أن تنزل بي غضبك أو يحل علي سخطك لك العتبى حتى ترضى ولا حول ولا قوة إلا بك" (أخرجه ابن إسحاق) The traumatized in Taif and lured by the Fool and their boys Vermoh even bloodied heel Sharif did not add anything that said: "O you complain of weakness and lack of strength and Hillete Huane the people you have mercy and merciful Lord of the weak, you are my God the praises of a remote or Etjhemeni to the enemy queen warrants, if not your anger to not care about but Awejtk more I seek refuge in the light of your face, which brightened his darkness and has worked for the things in this world and the Hereafter to get down my anger or replace the wrath you threshold until you are satisfied and no power except your "(Narrated by Ibn Ishaq)

و عندئذ بعث الله تعالى ملك الجبال و قال له: "قد بعثني ربك إليك لتأمرني بأمرك فما شئت ؟ إن شئت أن أطبق عليهم الأخشبين (هما جبلا مكة المعروفان بأبي قبيس و فعيقعان المعروف الآن بجبل هندي وهما يكتنفان أصل مكة من الجنوب و الشمال) فقال له النبي الكريم صلى الله عليه و سلم : "بل أرجو أن يخرج من أصلابهم من يعبد الله وحده لا يشرك به شيئاً" And then sent by God the Almighty King of the mountains and said to him: "has sent me to thy Lord, to you to Tomrni insure what you want?" If you wish to apply the them Alokhcpin (two mountains of Mecca's known as the father of Qubeis and Fieqaan now known as Mount Indian and two surround out of Mecca from the south and the north), said him the Holy Prophet, peace be upon him: "but I hope that out of the solidity of the worship God alone, not associating anything with Him"
ولما اشتد الإيذاء على أصحابه الكرام من كفار قريش ليفتنوهم عن دينهم جاءه خباب بن الأرت رضي الله عنه فقال له : “يا رسول الله، ألا تستنصر لنا ألا تدعو لنا؟” فقال: "قد كان قبلكم يؤخذ الرجل فيحفر له في الأرض فيجعل فيها، ثم يؤتى بالمنشار فيوضع على رأسه فيجعل نصفين ويمشط بأمشاط الحديد ما دون لحمه وعظمه ما يصده ذلك عن دينه، والله ليتمن الله هذا الأمر حتى يسير الراكب من صنعاء إلى حضرموت لا يخاف إلا الله والذئب على غنمه، ولكنكم تستعجلون”.(أخرجه البخاري) As it abused his companions from the Quraysh to Evtnohm their religion came Khabab bin Aratt may Allah be pleased with him said to him: "O Messenger of God, not Tstnasr we should not call us?" He said: "has been before you take the man Faihfr him in the land renders it, Then come chainsaw put on his head split into two halves and combing combs iron without meat and bone is deterred by his religion, and God Whitman God this is so he is the passenger from Sanaa to Hadramaut not afraid only of Allah and the wolf on his sheep, but you hasten. "(Narrated by Bukhari)
هكذا كان صلى الله عليه و سلم راضيا عن الله تعالى رغم ما يعانيه من شدائد في الدعوة إلى سبيله إجلالا لله تعالى و توقيرا و تعظيما له لأنه يعلم أن تلك هي سنته تعالى في الداعين إليه ليمحصهم و يرفع درجاتهم و قد أنزل الله تعالى عليه قوله جل شأنه : (أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُواْ الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُم مَّثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِن قَبْلِكُم مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاء وَالضَّرَّاء وَزُلْزِلُواْ حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللّهِ قَرِيبٌ) – سورة البقرة آية 214 So may Allah bless him and grant him peace satisfied with God despite the suffering of hardships in the invitation to him in tribute to God Almighty and revered and out of respect for him because he knows that this is the year of the meaning of those who call him to Imahsm and raise their grades and may Allah Almighty be upon him said the bulk of would: (Do you think that you will enter Paradise and the pilgrimage of those who passed away before you touched by suffering and adversity, and shaken until he says, Messenger and those who believe with him, not when Nasrallah Nasrallah recently) - Al-Baqarah verse 214
ب - أقواله صلى الله عليه و سلم في الرضا عن الله تعالى فيما يجري به القدر في شؤون الحياة عامة و أمثله هذا النوع من الرضا كثيرة و منها: B - his words may Allah bless him and grant him peace in satisfaction of God Almighty as they are being much in the affairs of life in general and examples of this kind of satisfaction of many, including:
1- رضاه صلى الله عليه و سلم فيما يبتليه به في الحياة من متاعب في النفس و المال و البنين و الأقارب فكان صلى الله عليه و سلم راضيا رضاء كاملاً رغم ما ناله من إيذاء الذي بلغ محاولة قتله 1 - satisfaction with the blessings of God and peace with Eptlih in the life of the troubles in the soul, money, boys and relatives was Allah bless him and grant him peace satisfied with the full consent although because of their abuse, who was trying to kill him
2- رضاه صلى الله عليه و سلم بما كان عليه من قلة المال حيث بلغ رضاه حد ان جعل يدعو الله تعالى و يقول "اللهم اجعل رزق آل محمد قوتاً" (أخرجه البخاري) 2 - satisfaction and peace be upon him what it was from a lack of money where it was satisfied with the extent that the Almighty God to make calls and says "Oh God, Mark Rizk Mohamed Al-staple food" (Narrated by Bukhari)
3- تحمل صلى الله عليه و سلم وفاة أعز أهله فزوجته خديجة رضي الله عنها ثم عمه أبو طالب و ابنتيه رقيه و أم كلثوم عليهما سلام و أولاده الذكور من قبل عليهم السلم ثم وفاة ابنه إبراهيم عليه سلام و الذي رزق به على كبر و إذ به يعلن رضاه بذلك فيقول فيما رواه عنه أنس بن مالك رضي الله تعالى عنه : "إن العين تدمع و القلب يحزن و لا نقول إلا ما يرضي ربنا و إنا بفراقك يا إبراهيم لمحزونون" (أخرجه البخاري) 3 - carry blessings of Allaah be upon him and peace and death of dearest family His wife Khadija, may Allah be pleased then his uncle Abu Talib and his two daughters, paper, and Umm Kulthum them peace and his children, male by them peace, and then the death of his son Ibrahim, upon him peace and the livelihood it was older and new position announced with satisfaction that he says was narrated from Anas ibn Maalik, may Allah Almighty: "The eyes shed tears and the heart grieves, and do not say except what pleases our Lord and I Pfrack Ibrahim Mahzunon" (Narrated by Bukhari)
4- صبر النبي صلى الله عليه و سلم على قتل أقاربه دفاعا عن دين الله فلم يتبرم حتى عندما قتل عمه أسد الله و رسوله حمزة بن عبد المطلب رضي الله تعالى عنه الذي استشهد بأحد و مثل به أيما تمثيل فلم ينل هذا من رضاه صلى الله عليه و سلم 4 - the patience of the Prophet, peace be upon him to kill his relatives in defense of the religion of God has not bothered even when his uncle killed a lion of God and His Messenger, Hamza bin Abdul-Muttalib, may Allaah be pleased with him, who was martyred one and like it did not boast so much of this satisfaction may Allah bless him and peace

ثانياً: دعاؤه صلى الله عليه و سلم أن يرزقه الله تعالى الرضا Second: calling upon him blessings and peace be upon God to give him satisfaction
و مع ما كان عليه النبي صلى الله عليه و سلم من كمال الرضا عن الله تعالى فقد كان صلى الله عليه و سلم دائم الدعاء أن يرزقه الله تعالى الرضا و الثبات فكان من دعائه صلى الله عليه و سلم : "... وأسألك الرضا بعد القضاء وأسألك بَرْدَ العيش بعد الموت، وأسألك لذة النظر إلى وجهك، وأسألك الشوق إلى لقائك، من غير ضراء مُضرة، ولا فتنة مضلة، اللهم زَيِّنا بزينة الإيمان. واجعلنا هداة مهتدين" And with what it was like the Prophet, peace of perfect satisfaction for God was Allah bless him and pray for a lasting peace that God give him satisfaction and stability was of supplication and blessings of Allaah be upon him: "... and I ask consent after the eradication of I ask you reply to live after death, and I ask you the joy of looking at your face, and I ask you longing to meet you, the fiancé, not giving heed to temptation, Oh Xena the beauty of faith. and make us guided and guided "
ثالثاً: تنويهه صلى الله عليه و سلم بخلق الرضا و حث الأمة عليه : Third: mentioning Allah bless him and grant him peace, and urged the creation of satisfaction of Nation:
كان النبي صلى الله عليه و سلم حريصاً كل الحرص على توضيح و تأكيد ما للرضا من جزاء عظيم ليحض أمته عليه و من أمثلة ذلك : The Prophet, peace be upon him and all the careful care to clarify and confirm to the satisfaction of a great reward for him and urge his nation Examples include:
1- عن رسول الله -صلى الله عليه وسلم- أنه قال : "من قال حين يسمع المؤذن وأنا أشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له وأن محمدا عبده ورسوله رضيت بالله ربا وبمحمد رسولا وبالإسلام دينا غفر له ذنبه" 1 - the Messenger of Allah - peace be upon him - said: "It is said when he heard the muezzin and I bear witness that there is no god but Allah alone with no partner and that Muhammad is His slave and His Messenger have chosen Lord God and Muhammad as a Messenger and Islam as we have forgiven him his sins"
2- و قوله صلى الله عليه و سلم :"ذاق طعم الإيمان من رضي الله ربا وبالإسلام دينا وبمحمد رسولا" 2 - and blessings of Allaah be upon him and him: "tasted the faith of the Lord, and may Allah Islam as a religion and Muhammad as a messenger"
3- و قوله صلى الله عليه و سلم :"من رضي بالله ربا وبالإسلام دينا وبمحمد نبيا وجبت له الجنة " 3 - and blessings of Allaah be upon him and him: "It pleased God, Lord and Islam as a religion and Muhammad as a prophet and should be a paradise"
رابعاً: فضل الله تعالى على نبيه صلى الله عليه و سلم بغاية الرضوان Fourth: the grace of Allaah to His Prophet may Allah bless him and grant him peace Highly Radwan
و إذا كان النبي صلى الله عليه و سلم على هذا النحو من الرضا عن الله تعالى في أقواله و أفعاله فلا ريب انه سيد الراضين عن ربه جل و علا و سيجازيه الله تعالى برضوان أكبر من رضوانه عنه و أكبر من رضوانه عن أي بشر من خلقه الراضين عنه لعظم رضاه عنه و منزلته عنده And if the Prophet may Allah bless him and grant him peace in this way of satisfaction with God in his words and his actions there is no doubt that Mr. satisfied with the bulk of his Lord and Ola and Sijasais God Riduan more pleasure for pleasure and greater than any other human being dissatisfied with his creation by the magnitude of satisfaction for him, his status has

و قد جاءت الإشارة إلى ذلك في الكتاب العزيز فقال سبحانه و تعالى : (وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى) – سورة الضحى آيه 5 قال الحافظ ابن كثير في تفسير الآية : " أي في الدار الآخرة يعطيه حتى يرضيه في أمته و فيما اعد له من الكرامة و من جملته نهر الكوثر الذي حافتاه قباب اللؤلؤ المجوف و طينه مسك أذفر" And came to point this out in His Holy Book, he said the Almighty: (will give you the Lord Fterdy) - Al Duha Aye 5 said by Ibn Katheer in this verse: "any in the hereafter give to please him in his nation and as a promising his dignity and of the total river Kawthar which banks are domes of hollow pearls and mud musk "
ثم روي عن ابن عباس عن أبيه – رضي الله عنهما – قوله : "عرض على رسول الله صلى الله عليه و سلم ما هو مفتوح على أمته من بعده كنزا كنزا فسر بذلك فأنزل الله تعالى " (وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى) فأعطاه في الجنة ألف ألف قصر في كل قصر ما ينبغي له من الأزواج و الخدم ثم عزا ذلك إلى ابن جرير و ابن أبى حاتم و قال : "وهذا إسناد صحيح إلى ابن عباس و مثل هذا ما يقال إلا عن توقيف" (تفسير القرآن العظيم 4/522) Then he narrated from Ibn Abbas that his father - may Allah be pleased with him - saying: "Show on the Messenger of Allah may Allah bless him and grant him peace is open to his nation after him treasure treasure interpreted so revealed God" (and will give you the Lord Fterdy) gave him in Paradise, AA Palace Palace in what should husbands and servants, and attributed it to Ibn Jarir, Ibn Abi Hatim and said: "This is incorrect attribution to Ibn Abbas and such but what is said about the arrest" ('Azeem 4 / 522)
و ذلك رضوانه سبحانه و تعالى عليه صلى الله عليه و سلم في الجنة و هي دار رضوانه عن عباده And pleasure that the Almighty God be upon him blessings and peace be upon him in Paradise and is the home for pleasure slaves
أما في الدنيا فقد جعل الله تعالى رضاه عن خلقه مقترنا برضا رسول الله صلى الله عليه و سلم عنهم حيث أتبع رضا نبيه لرضاه سبحانه و تعالى مباشرة كما دل عليه قوله تعالى : (مَّنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللّهَ وَمَن تَوَلَّى فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا) – سورة النساء آية 80 و قوله تعالى : (يَحْلِفُونَ بِاللّهِ لَكُمْ لِيُرْضُوكُمْ وَاللّهُ وَرَسُولُهُ أَحَقُّ أَن يُرْضُوهُ إِن كَانُواْ مُؤْمِنِينَ) – سورة التوبة أية 61 فقد وحد الله تعالى الضمير في يرضوه مع أن الظاهر بعد العطف بالواو التثنيه لأن إرضاء الرسول صلى الله عليه و سلم لا ينفك عن إرضاء الله تعالى فتلازمهما جعلا كشيء واحد فعاد إليهما الضمير المفرد But in this world has to make God satisfaction for all the creatures associated with the consent of the Messenger of Allah may Allah bless him and grant him peace with them as follow-Reza Nabih of satisfaction Almighty directly as indicated by the verse: (obeys the Messenger has obeyed God and took what sent thee a keeper over them) - Nisa verse 80 and says: (swear to God you to please Allah and His Messenger, to please him if they are believers) - "The believers, no 61 has united the God of conscience, if they are to be apparent after the ampersand Ballowao Deuteronomy that satisfy the Prophet Muhammad, blessings and peace that does not to satisfy the ever-Vtlazmanma God made something, and one returned to them conscience single
و إرضاء الرسول صلى الله عليه و سلم يكون بطاعته و موافقة أوامره و إيفاء حقوقه عليه الصلاة و السلام في باب الإجلال و الإعظام حضورا و غيبة And satisfy the Prophet Muhammad, peace be upon him and obey him, and consent orders and fulfill their rights and peace be upon him in the door and reverence Aliazam presence and absence of
و إذا كان الله تعالى قد جعل إرضاء رسوله صلى الله عليه و سلم إرضاء له و طاعته طاعة له فذلك دليل على كمال رضاه عنه في الدنيا قبل الآخرة And if God had made to satisfy His Prophet, peace be upon him to satisfy him and obeying him and obey him that was evidence of the integrity of satisfaction about the good before the Hereafter
و لذلك ينص المولى جل جلاله على أن إرضاء أحد من أنبيائه و رسله هو إرضاء له تعالى و إن كان إرضاء له في الحقيقة بمقتضى تبليغهم عنه و اصطفائهم برسالاته و ذلك لتكون هذه مزية خاصة بعبده و نبيه المصطفى محمد بن عبد الله صلى الله عليه و سلم و على سائر الأنبياء و المرسلين And therefore provides Lord Almighty to satisfy one of the prophets and messengers is pleasing to him the meaning and that was pleasing to him, in fact under the notified him, Astefaihm Brsalath and to be particular merit in slave and His Prophet Mustafa Muhammad ibn Abd Allah bless him and grant him peace and on the other Prophets and Messengers

http://zayani1.wordpress.com
http://www.sotk.org/

Post a Comment

أحدث أقدم