والذي نراه هو أن الأمانة في ذاتها حقيقة كلية امتدت من الحقيقة المطلقة المحمدية فكان نورها في كل قلب يعكس معنىً يتناسب ومستوى ذلك القلب من الطهارة والسلامة والصفاء ، حالها في ذلك حال ضوء الشمس الذي ينعكس بألوان مختلفة حين ينفذ من خلال الزجاج الملون ، فأنوار الحقائق المحمدية أو القرآنية الكلية حين تنفذ من زجاج القلب الذي هو حاله الملون بألوان الاعتقادات تنصبغ بصبغته ، وعلى هذا فإن كل ما ذكره أهل الظاهر في تفاسيرهم ومباحثهم ، وكذلك كل ما ذهب اليه الصوفية عن طريق الكشف وتناقلوه فيما بينهم أو سطروه في مصنفاتهم إنما هو أوجه حق تمثل مستويات مختلفة لفهم النص القرآني أو المحمدي المطلق . Which we see is that the Secretariat in the same fact Faculty of spread of the absolute truth Muhammadiyah was its light in every heart reflects the meaning of proportion to the level that heart of purity, safety and serenity, unchanged in the case of the sunlight that is reflected in different colors when carried out through the stained glass, Vonoar facts Muhammadiyah or Koranic college when implemented from the glass heart, which is the same case stained colors beliefs Tnsbg been built, and as such all what the people of the apparent Tafseers and Mbageshm, as well as everything went to him Sufi by detecting and Tnagulwh among themselves or Stroh in the works is an object of the right to represent different levels of understanding of the Qur'anic text or Mohammedan absolute.
ومن هنا فإن لنا وجهاً في فهم هذه النصوص الكريمة ، معتمدين في هذا الفهم عــلى ما أرانا الله ورسوله Hence, we face in understanding these texts precious, relying on this understanding of what Allah and His Messenger Arana في ذواتنا من حقائق الأمور المستمدة من قوله تعالى : In ourselves of the facts derived from the verse: فَفَهَّمْناها سُلَيْمانَ Vvhemenaha Solomon (3) ، ولقد بسطنا فهمنا على أساس القاعدة الظاهرة التي تقول (3), and has simplified our understanding of the phenomenon on the basis of rule, which says إن القرآن يفسر بعضه بعضاً ) لتكون أبين لأولي الألباب . The Quran explains each other) to be a show for men of understanding.
فنقول : We say:
إن الأمانة في أصلها ترجع إلى أمانتين : أمانة الله تعالى وأمانة رسوله Honesty in origin due to the two secretariats: the Secretariat of Allaah and His Messenger, the secretariat لقوله For saying
تعالى : Says: يا أَيُّها الَّذينَ آمَنوا لا تَخونوا اللَّهَ والرَّسولَ وَتَخونوا أَماناتِكُمْ وَأَنْتُمْ تَعْلَمونَ O ye who believe, do not betray Allah and His Messenger, nor knowingly betray your trusts while you know? (4) ، أي : لا تخونوا الله في أمانته ، ولا تخونوا أمانة الرسول (4), ie: do not betray God in its secretariat, do not betray the secretariat of the Prophet . . فما هي أمــانة الله ؟ What is the faithfulness of God? ومــا هــي أمــانة الرســول What is the secretariat of the Prophet . .
أمانة الله تعالى Faithfulness of God Almighty
إن أمانة الله التي أبت السماوات والأرض والجبال أن تحملها لعظمها المطلق : هي نور الرسول محمد The Secretariat of the Father, God the heavens and the earth and the mountains be carried to the absolute bone: the Prophet Muhammad Nur نفسه ، ولقد أكد الحق سبحانه وتعالى عدم إمكانية أي شيء في الوجود على تحمل نزول هذا النور في قوله : Himself, and has affirmed the right to the Almighty can not be anything in existence to bear the revelation of this light in saying: لَوْ أَنْزَلْنا هَذا الْقُرْآنَ عَلى جَبَلٍ لَرَأَيْتَهُ خاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَتِلْكَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرونَ Had We sent down this Qur'an on a mountain I have seen it humble itself and cleave asunder for fear of God and the Parables We set those people that they may reflect (5) ، فلما كان القرآن هو محمد (5), when the Koran is Mohammed لم تستطع الجبال ولا غيرها من الموجودات تحمل النفحات الجمالية والسطوات الجلالية لهذا الكمال المطلق ، ولكن الإنسان بما أودع الله فيه من أسرار النفخة الروحية قَبِل حملها . Was unable to mountains and other assets carrying whiff aesthetic Alstoat Aljellalip this absolute perfection, but God's rights, including the filed of the secrets of spiritual Puff before her pregnancy. أي قبل اتباع النور المحمدي وطاعته ومحبته والفناء فيه من أول مخلوق من جنسه وهو آدم وإلى آخر من سيخلق من ذريته ، وكان هذا من ظلمه وجهالته . Before a light-Mohammadi and obey Him and His love and the yard of the first creature of the same sex, Adam and to create another of his descendants, and was one of the oppressed and ignorant.
وبعد قبول الإنسان لحمل هذه الأمانة أخذ الله تعالى الميثاق على النبيين وأممهم After accepting the rights to carry this trust God to take the Charter of prophets and their nations
وعاهدهم على ذلك فقال سبحانه : And disobeying the command that the Almighty said: وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ ميثاقَ النَّبِيّينَ لَما آتَيْتُكُمْ مِنْ كِتابٍ وَحِكْمَةٍ ثُمَّ جاءَكُمْ رَسولٌ مُصَدِّقٌ لِما مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَلَتَنْصُرُنَّهُ قالَ أَأَقْرَرْتُمْ وَأَخَذْتُمْ عَلى ذَلِكُمْ إِصْري قالوا أَقْرَرْنا قالَ فاشْهَدوا وَأَنا مَعَكُمْ مِنَ الشّاهِدينَ Taking God to the Prophets Atikm the Charter of the book, he is the Messenger confirming what was with you of Allaah and the Tnasrnh Ooorteurtm and said unto that you have received, we adopted the Ibar said they bear witness that I am with you from the witnesses (6) ، فكان حضرة الرسول (6), was the presence of the Prophet قبل ظهوره أمانة الله تعالى عند الأمم السابقة ، فكانوا حين يدعون إلى الله تعالى يذكرون الناس بميثاق الأزل وأن عليهم اتباعه ، فإذا ظهر الرسول محمد By the secretariat of the God appeared among the previous nations, were pretending to God, people remember the Charter of the immemorial and that they follow, if the back of the Prophet Muhammad في زمنهم فعليهم أن يفوا بعهدهم ولا يخونوا أمانتهم ، فكان بعض الناس يذّكرون وبعضهم الآخر يظلمون أنفسهم ويتجاهلون ، وهكذا تتابعت الأنبياء في أممهم يحملون أمانة الله منتظرين أن يؤدوها إلى أهلها أي يطيعوا الرسول محمد In their time they should meet Bahdhm not betray their trust, was some people remember and others were wronged themselves and ignore, and so on followed by a series of prophets in their nations have waited for God's faithfulness to her family Iwduha any obey the Prophet Muhammad إن ظهر في زمنهم واستمر التبشير والتنذير إلى أن قضى الله أمراً كان مفعولاً وأذن بظهور الذات المحمدية المقدسة ، ووقتها عرفه العارفون فوفوا بعهد الله في الازل ، وجهله الجاهلون : That appeared in their time and continued to preach and Altnazir to serving God says otherwise, and authorized the emergence of self-Mohammedan holy, and time defined by those knowledgeable Fovoa covenant of God in eternity, and ignorance of the ignorant: وَما ظَلَمْناهُمْ وَلَكِنْ كانوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمونَ And wrong, but they wronged themselves (7) . (7). إذ أصل الأمانات وأعظم الأمانات ويمكن القول أمانة الأمانات : هي أمانة الله : وهـي حـــضرة الرسول الأعـظم ســـيدنا محمد The origin of the secretariats and the greatest secretariats and the secretariat secretariats can say: It is the faithfulness of God: the Great Prophet Hazrat Muhammad ، وتأديتها كان ولا زال بتصديقه وطاعته ونصرته . , And performance has been and continues to ratifying and obey him and support him.
أمانة الرسول Secretariat of the Prophet
وأما أمانة الرسول The secretariat of the Prophet التي تركها لنا وأوصى بالتمسك بها على اعتبار أنها تمثله شخصياً بعد رجوعه إلى عالم الشهود والحق ، إنما هي ما ورد ذكره في الحديث الشريف : Bequeathed to us and recommended to uphold as it is represented in person after his return to the world of witnesses and the right, but what is mentioned in the Hadith: إني تارك فيكم الثقلين كتاب الله وعترتي آل بيتي I am one who does you two races of the Book of Allah and the Home Aatarti (8) إنهما الصورة المحمدية الباقية إلى قيام الساعة وهما الأمانة التي هي في حقيقة الأمر أمانة الله ، فما أوجبه الله تعالى على الأمم كلها في الميثاق أوجبه حضرة الرسول (8) They picture Muhammadiyah remaining for hours and are the Secretariat, which is in fact God's faithfulness, what Allaah has enjoined on all nations in the Charter necessitated the presence of the Prophet على أمته وأخذ عهدهم عليه . The nation, and take their time on it.
إن الكتاب والعترة المطهرة في اجتماعهما معاً يشكلان الطريقة ؛ لان الطريقة في حقيقتها تعني : الوارث المحمدي المتحقق بالقرآن قولاً وفعلاً وحالاً أي أنه القرآن الناطــق . The book and marjoram cleared in their meeting together constitute the way; way because, in fact, mean: heir Mohammadi verified Quran in word and deed and that the Koran, right now, the spokesman added. إذ أمـانة الله : هي أمــانة الرســــول The faithfulness of God: the Secretariat of the Prophet ، وأمانة الرسول , And the secretariat of the Prophet : هي الطريقة ( الكتاب والعترة ) . : Is the way (the book and marjoram).
وأما أداء أمانة الطريقة إلى أهلها : فأصبح واضحاً من اتخاذها وسيلة تقريب إلى الله تعالى عن طريق التمسك بها ، والعمل بما تنص عليه من منهج الاستقامة الذي يشترط أول ما يشترط محبة الرسول The performance of the secretariat of the way to her family: and it has become clear and the means closer to God by abiding by them, and work by prescribing curriculum integrity, which requires first requires love of the Prophet وآل بيته وموالاتهم ومناصرتهم والسير على نهجهم وهداهم ، وكذلك نشرها بين الناس لتعم بركتها على الأمة كلها . And all his house, and they report, advocacy, follow the approach and guided, as well as dissemination among the people to prevail blessing to the nation as a whole. وكما تجاهل البعض وخان هذه الأمانة في عهد الأنبياء وفي عهد الظهور المحمدي فقد خان بعض الناس هذه الأمانة بعد انتقاله . As to ignore some of the secretariat and Khan in the era of the Prophets In the era of emerging Mohammadi has betrayed the people some of the secretariat after the move. فمنهم : تارك للكتاب والعترة غرته الحياة الدنيا ، Some: one who does not for the book and strain helm, this life,
ومنهم : تارك لأحدهما غره بالله الغرور . Including: one who does not one of them Suddenly God vanity. فهذا هو المراد من قوله تعالى : This is the meaning of the verse: لا تَخونوا اللَّهَ والرَّسولَ وَتَخونوا أَماناتِكُمْ وَأَنْتُمْ تَعْلَمونَ Betray not Allah and His Messenger, nor knowingly betray your trusts while you know? (9). (9).
الهوامش : Footnotes:
[1] الأحزاب : 72 . [1] parties: 72.
[2] النساء : 58 . [2] women: 58.
[3] الأنبياء : 79 . [3] the prophets: 79.
[4] الأنفال : 27 . [4] Anfal: 27.
[5] الحشر : 21 . [5] al-Hashr: 21.
[6] آل عمران : 81 . [6] Al-Imran: 81.
[7] النحل : 118 . [7] bees: 118.
[8] سنن الترمذي ج: 5 ص: 663 . [8] Sunan al-Tirmidhi c: 5:00: 663.
[9] الأنفال : 27 . [9] Anfal: 27.
المصادر : Sources:
السيد الشيخ محمد الكسنزان - موسوعة الكسنزان فيما اصطلح عليه اهل التصوف والعرفان ج2 مادة(ا م ن). Mr. Sheikh Mohammad Alexanzan - Encyclopedia Alexanzan termed as the people of mysticism and Sufism c 2 Article (a m).
http://zayani1.wordpress.com
http://www.sotk.org/
إرسال تعليق