* شاكر سعيد * Shaker Said
يحث الإسلام على إشاعة مفاهيم الخير والصلاح بين الناس ويدعوهم إلى الإلتزام بالصفات الحسنة لكي ينعموا بحياة فاضلة, ومن الصفات التي أمر الدين الحنيف المؤمن الإلتزام بها هي الأمانة، فأصبحت إحدى الصفات الأساسية التي تميّز المؤمن عن بقية المسلمين هي أدائه للأمانة وقد جاء في القرآن الكريم (وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ) المؤمنون/8، فهم يلتزمون بأداء الأمانة ليس للمسلمين فقط بل للكافرين ولأهل الكتاب وغيرهم, وهذا هو الفضل بعينه بأن تلتزم بالمعايير الخلقية والإيمانية أمام من تختلف معهم في الدين والمعتقد, وبهذه الصورة يمكن أن تظهر أخلاق الإسلام والإيمان. Islam urges us to spread the concepts of good and righteous people and inviting them to observe the qualities of good to enjoy life utopia, and the qualities that is the true religion insured commitment by the Secretariat, making it one of the essential qualities which distinguish the believers from the rest of the Muslims is the performance of the secretariat was said in the Koran (the And those who keep their pledges and their covenant) believers / 8, they are committed to the Secretariat's performance not only for Muslims but for the unbelievers and the people of the book and others, this is the credit given to abide by the standards of moral and faith to those who differ with them in religion and belief, and this image can show the ethics of Islam and faith.
فالمؤمن هو القدوة ويجب أن يكون الأول والمقدام في كل شيء حسن حتى يستحق هذه المرتبة, ومن أهم الصفات التي يجب أن يتحلى بها لكي يرفع نفسه إلى مقام المؤمنين هو اداءه للأمانة, فقد كان رسول الله (ص) الصورة الناصعة لهذه الصفة الشريفة, وقد لقي إستحسان قومه وعشيرته قبل أن يكون نبياً لتمتعه بهذه الصفة الكريمة, فأصبحت هذه الصفة بمثابة المقدمة لإعلان النبوة الصادقة، فقبل أن يبعث النبي بالرسالة بُعث بالأخلاق والصدق والأمانة ومن خلال إلتزامه بهذه الصفات الحسنة أصبح المثل الأعلى في مجتمع مكة الذي كان يعج بالمظالم والمفاسد, من هنا فإن الإلتزام بالصفات الخلقية وعلى رأسها الأمانة لها أولوية من جهتين: The believer is the example and should be the first and valiant in all a good thing to deserve this rank, and the most important qualities that must have it in order raise himself to the rank of the believers is his performance of the Secretariat, it was the Messenger of God (s) Photo bright for this character noble, has been desirability of his people and his clan before the prophet, on account of such kind, making this character as provided in the Declaration of prophecy true, before to send a Prophet to the letter sent to ethics, honesty, truthfulness, and through its commitment to these qualities is the ideal in a society of Mecca, which was filled with grievances and cons, from here the commitment to moral qualities, especially the Secretariat have priority for two reasons:
1- الجهة الإنسانية حيث ينتفع بها بني البشر كافة مسلماً وكافراً. 1 - where the humanitarian benefit of all human beings a Muslim and an infidel.
2- الجهة الدينية حيث تعتبر من فرائض الإسلام. 2 - where are the religious duties of Islam.
إن نشر الفضيلة والأخلاق الحسنة يمهد الطريق أمام نشر تعاليم الإسلام, لذلك فإن تعاليم الدين الحنيف تلقى أكثر قبولاً ورواجاً بين الطبقات المحافظة الملتزمة بالأخلاق الفاضلة, ومن حجب قلبه بالأخلاق السيئة والتصرفات الذميمة, فإن صدره سيكون ضيقاً تجاه المفاهيم الإسلامية الحميدة. The promotion of virtue and good morals pave the way to spread the teachings of Islam, so the teachings of Islam had a more acceptable and popular among classes are committed to maintain morality, and his heart to withhold bad moral character and behavior reprehensible, the chest will be tight to the Islamic concepts of good offices.
وفي الواقع إن الذين يمارسون الطقوس الدينية من صلاة وصوم وعبادة من دون تطبيق لهذه الأخلاق الفاضلة فهم لم يفهموا الدين على حقيقته ولم يدركوا أن هذه الأخلاق تمثل روح الدين, ولنقرأ ما قاله رسول الله (ص) بحق هؤلاء "لاتنظروا إلى كثرة صلاتهم وصومهم وكثرة الحج والمعروف وطنطنتهم بالليل, ولكن إنظروا إلى صدق الحديث وأداء الأمانة". In fact, those who engage in religious rituals such as prayer, fasting and worship without the application of this morality they did not understand the religion for what it really did not realize that the ethics represent the spirit of religion, and to read what the Messenger of God (s) the right of these "to Atnzeroa to frequent prayer and fasting, the large number of Hajj and known as the Tntnthm night, but look at the sincerity of the modern and the performance of the Secretariat. " (بحارالأنوار,ج75,ص144) (-Anwar, c. 75, p. 144)
فقد تكون هذه العبادات كلها (طنطنة) كما قال الرسول ولكنَّ الذي يثبت صحة كل تلك الأمور وسلامة نوايا صاحبها هو في صدق حديثه وأدائه للأمانة وهما من الصفات الأساسية التي حظي بهما الإمام علي بن أبي طالب (ع) تلك المرتبة من القرب عند رسول الله, قال الإمام الصادق (ع) "إنظر ما بلغ به علي (ع) عند رسول الله (ص) فألزمه, فإنَّ علياً (ع) إنما بلغ ما بلغ به عند رسول الله (ص) بصدق الحديث وأداء الأمانة" This may be acts of worship are all (rhetoric) as the Prophet said, but that proves the validity of all these things and the safety of the intentions of the owner is in the sincerity of his speech and performance of the secretariat and two of the basic qualities that enjoyed by the Imam Ali ibn Abi Talib (p) the order of proximity to the Messenger of Allah Imam al-Sadiq (p) "see what it was Ali (AS) when the Messenger of Allah (r), then cling to, the Graduate (p) but was hit by what the Messenger of Allah (PBUH) to talk honestly and performance of the Secretariat"
فلم تكن صلة الإمام علي بالرسول الأكرم نتيجة لقرابته منه, فأقرباء الرسول كانوا كثيرين, وأغلبهم أكبر عمراً وأكثر مالاً من علي بن أبي طالب، إلا إنه (ص) لم يقرب هؤلاء واستثنى منهم علياً؛ أولاً: لإلتزامة بكل المعايير الخلقية والإسلامية, وثانياً: لإجتبائه من قبل الله سبحانه وتعالى. Was no link to the Imam Ali Prophet Noble as a result of his relatives thereof, Voqraba Prophet they are many, mostly older and more money from Ali ibn Abi Talib, but he (r) approximately them and excluded them high; first: for his commitment to all ethical standards and Islamic Second: Ijtbaih by God Almighty.
وإذا كانت هاتان الصفتان سبباً لإجتباء أميرالمؤمنين علي بن أبي طالب للولاية فإنهما أيضاً كانتا سبباً لاجتباء الانبياء من قبل, فقد ورد ايضاً عن الإمام الصادق "إن الله عزوجل لم يبعث نبياً إلا بصدق الحديث وأداء الأمانة إلى البرّ والفاجر". If the reason for these qualities Ijtaba Amir al Ali bin Abi Talib, the state, they also were a reason for Ajtaba prophets before, it was reported also from Imam Sadiq "God Almighty did not send a prophet only truly modern and functioning of the secretariat to the mainland and immoral."
إن إشاعة الأخلاق الفاضلة وعلى رأسها صدق الحديث وأداء الأمانة سيساعد على تأصيل الروابط الإجتماعية بين المسلمين ويزيد الثقة فيما بينهم, وما نلاحظه اليوم من شيوع ثقافة الشك والإرتياب إنما هو نتيجة لعدم الإلتزام بهاتين الصفتين, ولو أن تاجراً واحداً خان بأمانته فإنه ستنتشر في ذلك السوق ثقافة الشك وعدم الثقة والإطمئنان، فكيف إذا إزداد العدد أكثر فأكثر؟ The promotion of good morals, and especially the speaking truthfully and functioning of the secretariat will assist the mainstreaming social ties between Muslims and increase confidence among themselves, and what we observe today from a culture of suspicion and distrust as a result of non-compliance in those capacities, though a merchant and one of Khan's honesty, it will be deployed in that market culture suspicion and lack of trust and confidence, so how about if the number has increased more and more?
ومن هنا جاءت التوصية الدينية بأداء الأمانة لكل الناس بما فيهم الأشرار والخونة، فقد ورد عن الإمام علي عليه السلام هذه الحكمة البالغة "لاتخن من إئتمنك وإن خانك, ولاتذع سره وإن أذاع سرّك", وباعتبار أن المؤمن يمثل دور القدوة في المجتمع فموقفه لاينبع من ردود أفعال بل هو يتبع منهجاً ومسلكاً قويماً يحثه على الإلتزام بكل القيم والمعايير الخُلقية والإنسانية حتى في ظروف الحرب. Hence the recommendation of religious performance of the Secretariat for all people, including evil and traitors, it was reported from Imam Ali peace be upon him this great wisdom "to Atakn of trust you even betrayed, and Atza Sarah The broadcast password", and given that the believer is role models in society His attitude to Aionnba replies acts, but is followed be a proper approach and attitude urging him to abide by all the values and ethical standards and humanity, even in conditions of war.
ولعل المرء يتخذ من خيانة وغدر الآخرين حجةً ومبرراً له ليغدر ويفجر, ومن هنا جاءت التوصيات بأن تنتخب الصادق الأمين لكي يحافظ على أمانتك وإذا بدرت منه خيانة فلا تقل خان الأمين, بل يجب أن تحاسب نفسك لأنك إئتمنت الخائن، وفي هذا الشأن قال الإمام الصادق (ع): "لم يخنك الأمين, ولكن إئتمنت الخائن". One may take from the treachery and betrayal of others an excuse and a justification for him to betray them and blow up, hence the recommendations that the elect honest and trustworthy in order to preserve your faithfulness and if expressed by the betrayal, do not say Khan, the Secretary, but must be held accountable for yourself because you I trusted the traitor, and in this regard Imam al-Sadiq ( p): "I did not Ikhnk Secretary, but I trusted traitor".
وعن الإمام الباقر (ع): "مَن عرف مِنْ عبد من عبيدالله كذباً إذا حدث, وخيانة إذا إئتمن, ثم إئتمنه على أمانة الله, كان حقاً على الله عزوجل أن يبتليه فيها ثمّ لايخلّف عليه ولايأجره". Narrated from Imam Baqir (AS): "It is the custom of slave Obaidullah, falsely if it occurs, and a betrayal if entrusted, and then entrusted him to God's faithfulness, he was really God Almighty that Eptlih it, then to him, but Aikhalaf Aiojrh."
فمن السذاجة والحمق أن يأتمن المرء الرجل الخائن الذي يغدر ويفجر, وقد فرض الله عليه أن يتحرى ويدقق ويحقق فيمن يريد تحميله مسؤولية الأمانة. It would be naive and foolish to trust the one man the traitor who betrayed and blow, Allaah has enjoined upon him to investigate and examine and investigate those who want to hold him accountable Secretariat.
http://zayani1.wordpress.com
http://www.sotk.org/
إرسال تعليق