رضي الله عنها God bless them
مقـــــدمة: Introduction:
الحمد لله وحده والصلاة والسلام على من لا نبي بعده أما بعد: Praise be to God alone, prayer and peace be upon the Prophet after whom:
فإن العيش في ظلال النبوة نعمة وسعادة عظيمة ، تهب لمن يقترب منه السمو والعلو وقد تناولت في هذا البحث المتواضع بتعريف الاسم ونسب السيدة الجليلة – رضي الله عنها – وعن كيفية دخولها إلى الإسلام ، وأيضا ذكرت أخلاقها وخصالها وأعمالها الصالحة ، وتطرقت عن روايتها لحديث الرسول e ، وتوسعت في بحثي عن قصة زواجها بزيد وطلاقها منه ومن ثم زواجها بالرسول e وتحدثت أيضا عن سبب نزول آية الحجاب وموقفها مع عائشة و حفصة – رضي الله عنهن - ، وقد أنهيت بحثي بذكر وصيتها ووفاتها – رضي الله عنها. , Living in the shadow of a prophet blessing and great joy, blowing those who approached Highness and the altitude was addressed in this paper a modest definition of the name and percentage of the redoubtable - God bless them - and how their entry into Islam, also said her character and qualities and the work good, and she for her novel of the hadeeth of the Messenger e and expanded in search of Bayezid story of her marriage and her divorce from him and then she married the Prophet e and also talked about the reason for the verse of hijab and its position with Aisha and Hafsa - their blessings of God -, my research I have completed a remembrance of her will and her death - may Allah be pleased.
تمهــــيد: Introduction:
السيدة زينب بنت جحش امرأة من علية نساء قريش، هذب الإسلام نفسها، وأضاء قلبها بنوره وضيائه، واكسبها التقوى والخلق الكريم، فأصبحت درة من الدرر المكنونة نادرة الوجود، وتعتبر سيدة من سيدات نساء الدنيا في الورع والتقوى والجود والتصدق، وقد غدت أما من أمهات المؤمنين بزواجها من النبي e، ومما زادها شرفا وتقديرا وذكرا عند المؤرخين على طول الدهر ذكر قصة زواجها في القرآن الكريم، وبسببها أنزلت آية الحجاب ، فرفعت مكانتها وعلت منزلتها في محارب العبادة ، وكانت أواهة حليمة ، تصوم النهار وتقوم الليل ، وكانت سخية اليد، تجود بكل ما لديها دون أن تبخل أو تتوانى في تقديم العون للفقراء والمحتاجين حتى غدت مثالا عظيما في الكرم والجود والخلق الكريم ، وقد لقبت بألقاب عديدة منها: أم المساكين ، ومفزع الأيتام ، وملجأ الأرامل، فهي امرأة سباقة إلى فعل الخيرات، ولها سيرة ندية عطرة في تاريخنا الإسلامي ، وبهذا تعتبر السيدة زينب –رضي الله عنها- قدوة عظيمة لكل مسلمة تحتذي بأخلاقها وخصالها النبيلة ، و تقتفى أثرها، ويهتدي بهديها؛ ليكون ذلك سببا لها في الفوز برضا الله تعالى ورضا رسوله e. Zainab bint horse woman from him women of Quraish, edify Islam itself, and light her heart his light and Ziaih, and earning piety and Good manners, becoming the jewels of pearls are enshrined are rare, and is a woman of women women of this world in piety, generosity and charity, has become the mothers of the believers Marriage of the Prophet e, and thus added more honor and recognition and remembrance when historians along the age-mentioned story of her marriage in the Koran, and because of it was revealed the verse of hijab, raising its status and it raised its status in the warrior worship, and the Ooahp Halima, fast day and the night, and was a generous hand, enjoys all What has not to skimp or hesitate in providing assistance to the poor and the needy even become a great example of kindness, generosity and Good manners, it has been nicknamed the titles such as: or the poor, and alarming orphans, and a refuge of widows, is a woman among the first to do good deeds, and her biography of Nadia fragrant in our history Islamic, and this is Mrs. Zainab - God bless them - a great role model example for all Muslim extraordinarily noble and qualities, and keeps their impact, and be guided by this example; to be a reason for her to win the consent of Allah and His Messenger, Reza e.
اسمها ونسبها : Her name and lineage:
زينب بنت جحش بن رياب بن يعمر بن مرة بن كثير بن غنم بن دوران بن أسد بن خزيمة" [1] [1] ، وتكنى بأم الحكم. من أخوالها حمزة بن عبد المطلب – رضي الله عنه – الملقب بأسد الله وسيد الشهداء في غزوة أحد ، والعباس بن عبد المطلب الذي اشتهر ببذل المال وإعطائه في النوائب ، وخالتها صفية بنت عبد المطلب الهاشمية ، أم حواري النبي eالزبير بن العوام الأسدي . ولها إخوان هما عبد الله بن جحش الأسدي صاحب أول راية عقدت في الإسلام وأحد الشهداء ، والآخر أبو أحمد واسمه عبد بن جحش الأعمى ، وهو أحد السابقين الأولين ومن المهاجرين إلى المدينة ، ولها أختان إحداهما أميمة بنت عبد المطلب عمة الرسول e ، والأخرى هي حمنة بنت جحش من السابقات إلى الإسلام ."ولدت السيدة زينب – رضي الله عنها – في مكة المكرمة قبل الهجرة بأكثر من ثلاثين سنة" [2] [2] ، وقيل أنها " ولدت قبل الهجرة بسبع عشرة سنة" [3] [3] . وقد نشأت السيدة زينب بنت جحش في بيت شرف ونسب وحسب ، وهي متمسكة بنسبها ، ومعتزة بشرف أسرتها ، وكثيرا ما كانت تفتخر بأصلها ، وقد قالت مرة :"أنا سيدة أبناء عبد شمس" [4] [4] . Jahsh bin Reap bin generalized ibn Murrah ibn Katheer bin sheep bin Duran bin Asad bin Khuzaymah " [1] [1], and referred as his own power. from maternal uncles Hamza Bin Abdul Muttalib - may Allah be pleased with him - also known as Asadullah and master of martyrs in the Battle of one , and Abbas bin Abdul Muttalib who was known to make money and give it the calamities, and her aunt Safiya bint Abdul-Muttalib, Jordan, or talk of the Prophet e-Zubair bin Awam Asadi. and her two brothers Abdullah bin horse Asadi owner of the first banner was held in Islam and one of the martyrs, and the other Abu Ahmed, and his name is Abdul Ben colt blind, which is one of the earliest and immigrants to the city, and her two sisters, one Omaima bint Abdul Muttalib aunt Prophet e, and the other is Ahmanp girl horse of the former to Islam. "I was born, Ms. Zainab - God bless them - in Mecca before the migration of more than thirty years " [2] [2], said it "was born before the migration seventeen years" [3] [3]. have arisen Ms. Jahsh in the house of honor and proportions as it was committed to associating, and pride in honor of her family, and often proud of the origins, has once said: "I am a woman sons of Abdul-Shams" [4] [4].
إسلامهـــــــا: Converted to Islam:
كانت زينب بنت جحش من اللواتي أسرعن في الدخول في الإسلام، وقد كانت تحمل قلبا نقيا مخلصا لله ورسوله، فأخلصت في إسلامها، وقد تحملت أذى قريش و عذابها، إلى أن هاجرت إلى المدينة المنورة مع إخوانها المهاجرين، وقد أكرمهم الأنصار وقاسموهم منازلهم وناصفوهم أموالهم وديارهم . The Jahsh of who Osran to enter into Islam, and was carrying a clean heart, faithful to God and His Messenger, Vokhalst in the Muslim, has endured injury Quraish and torment, that migrated to Madinah with fellow migrants, the most honorable supporters and Kasemohm homes and Nasfohm their money and their homes .
أخلاق السيدة الفاضلة وأعمالها الصالحة : Mrs. ethics and good work:
تميزت أم المؤمنين زينب بمكانة عالية وعظيمة، وخاصة بعد أن غدت زوجة للرسول e وأما للمؤمنين. Characterized by the mother of believers Zainab high prestige and great, especially after it became a wife of the Prophet e and the mother of the believers. كانت سيدة صالحة صوامة قوامة ، تتصدق بكل ما تجود بها يدها على الفقراء والمحتاجين والمساكين، وكانت تصنع وتدبغ وتخرز وتبيع ما تصنعه وتتصدق به ، وهي امرأة مؤمنة تقية أمينة تصل الرحم . She was a woman is valid Soamp stewardship, give charity all the largesse of the hand to the poor and the needy and the poor, and was manufactured and Tdbg and Takrz and sell it and give charity, nevertheless, a woman locked pious faithful reach the uterus.
كرم السيدة زينب بنت جحش وعظيم إنفاقها: Ms. Karam Jahsh and great spending:
وهنالك العديد من المواقف التي تشهد على عطاء أم المؤمنين زينب بنت حجش الكبير، وتؤكد على جودها وكرمها ، والذي تغدقه على المحتاجين بلا حدود ." أخرج الشيخان – واللفظ لمسلم - عن عائشة – رضي الله عنها – قالت: قال رسول الله: " أسرعكن لحاقا بي أطولكن يدا" قالت : فكن( أمهات المؤمنين ) يتطاولن أيتهن أطول يدا ، قالت : وكانت أطولنا يدا زينب ؛ لأنها تعمل بيدها وتتصدق . وفي طريق آخر : قالت عائشة: فكنا إذا اجتمعنا في بيت إحدانا بعد وفاة الرسول e نمد أيدينا في الجدار نتطاول ، فلم نزل نفعل ذلك حتى توفيت زينب بنت جحش ،وكانت امرأة قصيرة ولم تكن بأطولنا ، فعرفنا حينئذ أن النبي e إنما أراد طول اليد بالصدقة ، وكانت زينب امرأة صناع اليدين ، فكانت تدبغ وتخرز وتتصدق به في سبيل الله. عن عائشة – رضي الله عنها - قالت: كانت زينب تغزل الغزل وتعطيه سرايا النبي – صلى الله عليه وسلم – يخيطون به ويستعينون به في مغازيهم." 1 There are many situations where the giving, Mother of the Believers Zaynab bint Hjc great, and emphasizes the presence and generosity, which Awsat to the needy without borders. "Remove the sheikhs - this version narrated by Muslim - from Aisha - may Allah be pleased with them - said: The Messenger of God:" Osrekn family to join My Otoulkn hand, "she said: u (Mothers of the Believers) Ittauln Oithn longer together, she said:" There was Otoulna hand Zainab; because it works hand and give charity. In another way: Aisha said: We used if we met in the house of one of us after the death of the Prophet e extend our hand in the wall Nttaul , did not got to do it even died Jahsh, was a woman with short did not Botoulna, Varafna then that the Prophet e but wanted the length of the hand by giving charity, and was Zaynab makers hands, was Tdbg and Takrz and give charity in the way of God. Aisha - may Allah be pleased - said: Zainab was spun yarn and give companies the Prophet - peace be upon him - by sewing and help them in Mghazihm. " 1
وموقف آخر على بذلها المال وتصدقها به " ما حدثت به برزة بنت رافع فقالت : لما خرج العطاء ، أرسل عمر إلى زينب بنت جحش بالذي لها ، فلما أدخل إليها قالت : غفر الله لعمر بن الخطاب ، غيري من أخواتي كانت أقوى على قسم هذا مني ، قالوا: هذا كله لك ، قالت: سبحان الله واستترت منه بثوب ثم قالت : صبوه واطرحوا عليه ثوبا ، ثم قالت لي : ادخلي يديك واقبضي منه قبضة فاذهبي بها إلى بني فلان وبني فلان من ذوي رحمها وأيتام لها ، فقسمته حتى بقيت منه بقية تحت الثوب فقالت برزة لها: غفر الله لك يا أم المؤمنين والله لقد كان لنا في هذا المال حق ، قالت زينب: فلكم ما تحت الثوب فوجدنا تحته خمسمائة وثمانين درهما ، ثم رفعت يدها إلى السماء فقالت : اللهم لا يدركني عطاء لعمر بعد عامي هذا ." 1 The position of another made money and ratify it, "What occurred by Barzah muslim Rafe said: when he went out the tender, he sent Omar to Jahsh him that it, and when he enter it said:" God forgave Omar bin Khattab, others of my sisters was the most powerful section on this from me, They said: "This is all for you, said:" Glory of God and no knowledge of his gown and then said: Saboh and ask him dress, and then said to me: go in your hands and the grip of his fist so go to the children of so and so and So and so and with her womb and orphans of them, Vksmth even left him the rest of the under garment said Barzah them: Allah will forgive you, Mother of the Faithful God, We have had this money right, "said Zainab: As you are under the clothes we found below five hundred and eighty dirhams, and then raised her hand to the sky and said: God does not Idrickni tender age after years of this." 1
عن عائشة – رضي الله عنها – قالت: "كانت زينب بنت جحش تساميني في المنزلة عند رسول الله e ، ما رأيت امرأة خيرا في الدين من زينب ، أتقى ل له، وأصدق حديثا ، وأوصل للرحم، وأعظم صدقة – رضي الله عنها." 2 Aisha - may Allah be pleased with them - said: "It was Jahsh Tsameny in status when the Messenger of Allah e, I never saw a woman good in religion, Zainab, fearing for him, and believe the newly delivered of the uterus, and the greatest charity - God bless them." 2
" عن عبدالله بن شداد أن رسول الله eقال لعمر : " إن زينب بنت جحش أواهة " قيل : يا رسول الله ، ما الأواهة؟ قال: " الخاشعة المتضرعة" و " إن ابراهيم لحليم أواه منيب " . "Abdullah bin Shaddad that the Messenger of Allah e said to Umar:" The Jahsh Ooahp "was said: O Messenger of Allah, what Alooahp? Said:" Almtdharap heartfelt "and that" Ibrahim Halim Oh penitent. "
وقالت عائشة فيها :" لقد ذهبت حميدة ، متعبدة ، مفزع اليتامى والأرامل." 3 قال ابن سعد – رحمه الله- :" ما تركت زينب بنت جحش – رضي الله عنها – درهما ولا دينارا، و كانت تتصدق بكل ما قدرت عليه ، وكانت مأوى المساكين ." And Aisha said that: "I have been benign, Mtabdp, alarming orphans and widows." 3 Ibn Sa'ad - may Allah have mercy on him: - "What's left Jahsh - God bless them - dirhams and dinars, and they give charity all put it, had been a haven the poor. "
رواية زينب للحديث الشريف: Novel Zeinab Sharif to talk:
كانت السيدة زينب – رضي الله عنها – من النساء اللواتي حفظن أحاديث الرسول e، ورويت عنها ، وقد روت – رضي الله عنها أحد عشر حديثا ، واتفق الإمامان البخاري ومسلم لها على حديثين منها. Ms. Zainab - God bless them - women who Hfezn sayings of the Prophet e, and told them, The Root - may Allah be pleased by one ten newly agreed Imam Al-Bukhari and Muslim have the modern ones. لقد روى عنها العديد من الصحابة؛ منهم: ابن أخيها محمد بن عبدالله بن جحش ، والقاسم بن محمد بن أبي بكر، ومذكور مولاها. I have told them many companions; of them: her nephew Mohammed bin Abdullah bin horse, and al-Qasim ibn Muhammad ibn Abi Bakr, stated Mollagha. وروى عنها أيضا الكثير من الصحابيات منهن : " زينب بنت أبي سلمة وأمها أم المؤمنين أم سلمة ، وأم المؤمنين رملة بنت أبي سفيان المعروفة بأم حبيبة – رضي الله عنها - ، وأيضا كلثوم بنت المصطلق. And told them also a lot of them Sahaabah: "Zaynab bint Abi Salamah and her mother, Mother of the Believers Umm Salamah, the mother of believers Ramlah bint Abi Sufyan known as Umm Habiba - God bless them - and also Kulthum bint Almstaleg.
ومن الأحاديث الشريفة التي رويت عنها - رضي الله عنها – " عن حميد بن نافع ، عن زينب بنت أبي سلمة ، أنها أخبرتها: دخلت على زينب بنت جحش حين توفي أخوها ، فدعت بطيب فمست منه ، ثم قالت: والله مالي بالطيب من حاجة غير أني سمعت رسول الله eيقول على المنبر : " لا يحل لامرأة تؤمن بالله واليوم تحد على الميت فوق ثلاث ليال ، إلا على زوج أربعة أشهر وعشرا." 1 The hadiths which has been done with them - God bless them - "Hamid ibn Nafi, from Zaynab bint Abi Salamah, they told her:" I entered the Jahsh died while her brother, she called perfumed Fmst him, then said: By Allah, Mali perfume need but I I heard the Messenger of Allah e said on the podium: "It is not permissible for a woman who believes in Allah and the challenge for the dead over three nights, but the husband of four months and ten days." 1
ومما أخرجه البخاري " عن أم حبيبة بنت أبي سفيان، عن زينب بنت جحش أن رسول الله e دخل عليها يوما فزعا يقول :" لا إله إلا الله ، ويل للعرب ، من شرق اقترب ، فتح اليوم من ردم يأجوج ومأجوج مثل هذه – وحلق بإصبعيه الإبهام والتي تليها – قالت زينب بنت جحش : فقلت: يا رسول الله أفنهلك وفينا الصالحون؟ It is narrated by Bukhari, "Umm Habiba bint Abi Sufyan, for Jahsh that the Messenger of Allah e entered her days scared to say:" No god but God, "Woe to the Arabs, from the east approached, opened today to bridge the Gog and Magog like this - and shaving demonstrated with his thumb and the next - A Jahsh: I said: O Messenger of God and Ovenhlk us guys? قال: " نعم إذا كثر الخبث." 2 He said: "Yes, if much malice." 2
http://zayani1.wordpress.com
http://www.sotk.org/
إرسال تعليق