قال البخارى فى صحيحة ( الحديث مختصر) أن نبي الله صلى الله عليه وسلم حدثهم عن ليلة أسرى به فيقول انه بينما كان مضطجعاً فشُق صدره واستخرج قلبه، ثم وجد أمامه دابة دون البغل وفوق الحمار – أبيض – هو البراق، فانطلق به جبريل ... Al-Bukhaari in his Saheeh (modern manual) that the Prophet peace be upon him tell them about the night of prisoners by saying that while he was lying Vhq chest and dug his heart, then found him a beast without a mule and then click the ass - white - is shining, so it Jibril ...
حتى آتى السماء الدنيا فاستفتح فقيل: من هذا؟ Until he came to heaven Vasfh was asked: Who is this? قال: جبريل. He said: Gabriel. قل: ومن معك؟ Say: It is with you? قال: محمد. He said: Muhammad. قيل: وقد أرسل إليه؟ Said: was sent to? قال: نعم. He said: Yes. قيل: مرحبا به فنعم المجيء جاء. Was: the hello yes has come. ففتح، Opening,
فى السماء الأولى : فيها "آدم" فقال جبريل: هذا أبوك آدم فسلم عليه. In the first heaven: the "Adam", said Gabriel: This is your father Adam and greeted him. فسلمت عليه، فرد السلام ثم قال: مرحبا بالابن الصالح والنبي الصالح. And recognized it, the individual peace and then said: hello good son and the righteous Prophet.
ثم صعد حتى آتى السماء الثانية فإذا يحي وعيسى وهما ابنا الخالة. Then went up until he came to the second heaven, if Yahya and Isa and two sons aunt.
ثم صعد أبى إلى السماء الثالثة بها يوسف. Dad then went up to the third heaven by Joseph.
ثم صعد حتى آتى السماء الرابعة فلما خلصت إذا إدريس. Then went up until he came to the fourth heaven when concluded if Idris.
ثم صعد أبى حتى آتى السماء الخامسة إذا هارون. Then stepped up to my father until he came to heaven if the Fifth Aaron.
ثم صعد أبى حتى آتى السماء السادسة إذا موسي ... Then stepped up to my father until he came to the sixth heaven if Moses ... فلما تجاوزت بكى، قيل له: ما يبكيك؟ When he wept over, it was said to him: What makes you cry? قال: أبكى لان غلاما بعث بعدى يدخل الجنة من أمته أكثر ممن يدخلها من امتى. Said: "I cry because the boy sent after me will enter Paradise from the nation than those who enter from my nation.
ثم صعد إلى السماء السابعة فإذا إبراهيم، قال: هذا أبوك فسلم عليه. Then ascended to the seventh heaven if Ibrahim, said: This father and greeted him. ثم رفعت إلى سدرة المنتهى ، فقيل هذه سدرة المنتهى، وإذا أربعة انهار نهران بأطنان، ونهران ظاهران، فقلت: ما هذا يا جبريل؟ Then submitted to The Prophet, The Prophet was told this, and if four tonnes of collapsed rivers, and rivers Azahran, I said: What is this, O Jibreel? قال: ما الباطنان فنهران في الجنة، وأما الظاهران فالنيل والفرات، He said: two hidden rivers of Paradise, and the visible rivers are the Nile and the Euphrates,
ثم رفع إلى البيت المعمور ثم أتيت بإناء من خمر وإناء من لبن وإناء من عسل، فأخذت اللبن، فقال هي الفطرة أنت عليها وأمتك، Then raised to the globe and then I came home a pot of wine and a pot of milk and a pot of honey, I took the milk, said it is the instinct you, your nation,
ثم فرضت على الصلوات خمسين صلاة كل يوم. Then imposed on the prayers fifty prayers every day. قال: أمرت بخمسين صلاة كل يوم. He said: ordered fifty prayers every day. فرجعت فمررت على موسى فسألنى بما أمرت ؟ Fmrrt she went back to Moses asked me, including ordered? قال أمرت بخمسين صلاة كل يوم... "I've ordered fifty prayers every day ...
فقال موسى: ان أمتك لا تستطيع خمسين صلاة كل يوم وأنى والله قد جربت الناس قبلك، وعالجت بني إسرائيل اشد المعالجة، فارجع إلى ربك فأساله التخفيف لامتك، فرجعت فوضع عنى عشرا... Moses said: that your nation can not five prayers each day and I have the people God has tested you, and addressed the children of Israel, the most treatment, refer to thy handmaid relief to ask him, so she went back he put me ten ...
وظل الرسول عليه الصلاة والسلام يرجع يطلب التخفيف حتى وصلت الصلوات إلى خمسة ... Remained the Prophet peace be upon him because of required mitigation until it reached prayers to five ...
قال موسى: أن أمتك لا تستطيع خمس صلوات كل يوم، قال النبى: سألت ربي حتى استحييت، ولكن أرضي وأسلم، Moses said: that your nation can not five prayers every day, the Prophet said: I asked my Lord so too embarrassed, but the ground and the safest,
قال النبى: فلما جاوزت نادي مناد أمضيت فريضتي، وخففت عن عبادي. The Prophet said: When a caller exceeds spent two ordinances, and cushioning Ebadi.
ويقول الكاتب أننا حين عرضنا لمرائي الإسراء لم نعرض لها على سبيل الحصر، لان المجال لم يتسع إلا لنماذج فقط. The writer says that when we offered to dissembler Isra did not offer as a matter of a few, because the area did not have sufficient only for models only.
نورد مختصرا لبعض المرائي إلتى شاهدها رسول الله صلى الله عليه وسلم وكان يسأل عن كل مشهد حين يراه: ما هذا يا جبريل؟ Nord a summary of some of Tartuffe, which saw the Messenger of Allah peace be upon him and was asking about every scene, while he sees: What is this, O Jibreel? من هؤلاء يا جبريل؟ From these, O Jibreel? فيجيب الروح الأمين بما يشرح تلك الصورة ودلالتها ومغزاها ومعناها. Replies spirit of the Secretary, including that picture and explain its meaning and significance and its meaning.
· فهؤلاء قوم يزرعون في يوم ويحصدون في يوم، وكلما حصدوا عاد كما كان. * Those people who grow and harvest on the day, and whenever he returned as it was harvested. أنهم المجاهدون في سبيل الله، تضاعف لهم الحسنة بسبعمائة ضعف. They are struggling for the sake of God, doubled them good Besbamaip weakness.
· وهؤلاء قوم ترضخ رءوسهم بالضمر (تضرب رءوسهم وتكسر)، وكلما رضخت عادت كما كانت، أنهم أولئك الذين تتثاقل رءوسهم عن الصلاة المكتوبة. * These are the people bow their heads Baldmr (hit their heads and break), and the more bowed back as they were, they were those who Taatthaql their heads prayers.
· وقوم عل إقبالهم رقاع (قطعة من الثوب على عوراتهم) وعلى أدبارهم رقاع، يسرحون كما تسرح الإبل والأنعام، ويأكلون الضريع والزقوم (هى الشجرة الملعونة فى القرآن)، ورضف جهنم وحجارتها. * And the people grabbed at patches (a piece of cloth on the faults) and on the backs patches romp as walking camels and cattle, and eat and Aldharie Zaqqum (is the tree cursed in the Koran), and Rdv hell stones. أنهم الذين لا يؤدون صدقات أموالهم. They are not performing charity money.
· هؤلاء قوم بين أيديهم لحم ناضج ونظيف ، ولحم آخر نىء قذر خبيث، فجعلوا يأكلون من اللحم النيئ الخبيث ويتركون اللحم الطيب . * These people who come between their hands and clean mature meat, and the flesh of another lettuce dirty and filthy, So they eat the raw meat malignant and leave the good meat. قال جبريل: هذا الرجل من أمتك تكون عنده المرأة الحلال الطيبة، فياتى امرأة خبيثة فيبيت عندها حتى يصبح، والمرأة تقوم من عند زوجها حلالا طيبا، فتأتى رجلا خبيثا فتبيت معه حتى تصبح. Jibril said: This man of your nation be a good wife has a woman, a woman comes malicious Viphet until then, women are from her husband the lawful and good, comes a man which left him so bad and become.
· ثم آتى على خشبة على الطريق لا يمر بها ثوب إلا شقته ولا شيء إلا خرقته. * Then he came on stage on the road does not pass the dress but his apartment and nothing but the Krgueth. قال ما هذا يا جبريل؟ Said what is this, O Jibreel? قال: هذا مثل أقوام من أمتك، يقعدون على الطريق فيقطعونها. He said: This is like people from the handmaid, extraneous Afiktonha on the road.
· رجل قد جمع حزمة عظيمة لا يستطيع حملها، وهو يزيد عليها. * A man has collected a great package can not carry it, which is over them. هذا الرجل من أمتك، يكون عليه أمانات الناس لا يقدر على أدائها وهو يريد أن يحمل عليها. This man of your nation, be the secretariats of the people are not able to perform and he wants to carry them.
· وقوم تقرض ألسنتهم وشفاههم بمقاريض من حديد، وكلما قرضت عادت كما كانت لا يفتر عنهم من ذلك شيء. * The people who lend their tongues and lips Bmqaarb of iron, and the more Karzt returned as they were not relaxed for them from that thing. هؤلاء خطباء الفتنة. These preachers of sedition.
· ثم آتى على جحر صغير يخرج منه ثور عظيم، فجعل الثور يريد أن يرجع من حيث خرج فلا يستطيع. * Then he came to a small hole out of it a great bull, the bull and started to want to return from where it left can. فقال ما هذا يا جبريل؟ He said, What is this, O Jibreel? فقال: هذا الرجل يتكلم بالكلمة العظيمة ثم يندم عليها فلا يستطيع أن يردها. He said: "This man speaks the word great, and then regret not be able to return it.
· وأقوام بطونهم كأمثال البيوت كلما نهض احدهم خر(وقع). * Stomachs and people who like an ant house whenever someone got another (signed). أنهم الذين يأكلون الربا لا يقومون إلا كما يقوم الذي يتخبطه الشيطان من المس. They who devour usury will not except as a person beaten by Satan by his touch.
· وأقوام مشافرهم (الشفتين) كمشافر الإبل ، تفتح أفواههم فيلقمون كرات من نار ثم تخرج من اسافلهم. * The people who Mchafarhm (lips) Kmchavr camels, open their mouths Vialghemon balls of fire, and then graduated from the Osavlhm. أنهم الذين يأكلون أموال اليتامى ظلما إنما يأكلون في بطونهم نارا وسيصلون سعيرا. They who devour the wealth of orphans unjustly, eat fire into their bellies and they will be a blazing fire.
أن التأمل في تلك المشاهد يبين لكل ذي عقل وبصيرة دعائم سلامة الفرد والمجتمع وعوامل الهدم والتحطيم فيه، ويؤكد منها على وجه الخصوص صورة رائعة الدلالة على مكانة الجهاد في حياة الأمة الإسلامية...أن المجتمع الاسلامى العظيم يقوم على أسس فاضلة من قيم الحق والخير ومبادئ الأخوة والكرامة والمساواة والعدل. That reflection on these scenes shows for each of a mind and vision of the pillars of integrity of the individual, society and the factors of destruction, smashing it, and stresses including in particular the image of a wonderful indication of the status of jihad in the life of the Islamic nation ... to the Muslim community great is on the basis of a virtuous values of truth and goodness, and the principles of brotherhood, dignity, equality and justice.
zayani1.wordpress.com
إرسال تعليق