كان نزول القرآن مدرجا ، وتفريقه منجما ، مما أجمعت عليه الأمة ، وصحت به الآثار الاستقرائية ، استجابة للضرورة الملحة ، واقتضاء للحكمة الفذة في تعاقب التعليمات الإلهية ، يسرا ومرونة واستيعابا . The revelation of the Qur'an is not listed, mine sucked, than the consensus of the nation, and true, by the inductive effects, in response to the urgent need and the requirement of extraordinary wisdom in a succession of divine instruction, accessible, flexible and accommodating.
والذي يهمنا في هذه المرحلة ، عطاؤها الإنساني في ضبط النص القرآني ، ودقة أصوله ووصوله من ينابيعه الأولى ، وهو موضوع البحث . What concerns us in this phase, humanitarian contribution far in controlling the Quranic text, the precision of its assets and the first arrival of the springs, which is the subject of research.
يكاد أن يتوافر لنا اقتناع نطمئن إليه بأن أوائل سورة العلق : هو أول ما نزل من القرآن . Almost convinced that we have the assured him that the first Al-Alaq: This is the first thing that came down from the Koran.
ومنشأ هذا الاقتناع تأريخي وعقلي ، أما التأريخي فمصدره إجماع The historical origin of this conviction, mental, and the historical consensus Fmsdrh
(1) هنالك عدة أقوال في مدة نزول القرآن ؛ فقيل : عشرون ، أو ثلاث وعشرون ، أو خمس وعشرون سنة . (1) There are several statements in the duration of the descent of the Koran; was told: twenty, or twenty-three, or twenty-five years. وهو مبني على الخلاف في مدة إقامته صلى الله عليه وآله وسلم بمكة بعد النبوة ؛ فقيل عشر سنوات ، وقيل ثلاث عشرة ، وقيل خمس عشرة سنة . It is based on the difference in the duration of residence may Allah bless him and his family and peace in Mecca after the prophet; was told ten years, and was told three years, and was fifteen years old. ولم يختلف في مدة إقامته بالمدينة إنها عشر . Did not differ in the duration of residence in the city to the ten. ( ظ : الزركشي : 1 | 232 ) فإذا علمنا أنه صلى الله عليه وآله وسلم أوحي إليه وهو ابن أربعين سنة ، وتوفي وعمره ثلاث وستون سنة ، ترجح أن تكون مدة الوحي ثلاثة وعشرين عاما .( 36 ) (Aa: Zarkashi: 1 | 232) If we know that Allah bless him and his family peace and revealed to him, the son of forty years, died at the age of sixty-three years, seem to be the inspiration for the twenty-three years. (36)
المفسرين تقريبا ، ورواة الأثر ، وأساطين علوم القرآن(1) . Commentators, almost the narrators of impact, and masters of science Quran (1).
وأما العقلي ، فالقرآن أنزل على أمي لا عهد له بالقراءة ، ليبلغه إلى أميين لا عهد لهم بالتعلم ، فكان أول طوق يجب أن يكسر ، وأول حاجز يجب أن يتجاوز . The mental, the Quran was revealed to my mother does not have time to read, to communicate it to the illiterates are not familiar with learning, was the first collar should be broken, and the first barrier should exceed. هو الجمود الفكري ، والتقوقع على الأوهام ، وما سبيل ذلك إلا الافتتاح بما يتناسب مع هذه الثورة ، وقد كان ذلك بداية للرسالة بهذه الآيات Is the intellectual stagnation, and withdrawal into fantasies, and for only the opening commensurate with this revolution, and this was the beginning of the message to these verses
( بسم الله الرحمن الرحيم اقرأ باسم ربك الذي خلق * خلق الإنسان من علق * اقرأ وربك الأكرم * الذي علم بالقلم * علم الإنسان ما لم يعلم )(2) . (Name of God the Merciful read the name of your Lord who created, created man * commented * Read and thy Lord is Most Generous, Who taught by the pen * anthropology did not know what) (2).
إنها الدعوة الفطرية إلىالعلم والإيمان بوقت واحد ، والبداية الطبيعة لملهم هذا العلم ، ورائد وسيلة التعلم ، فهو إرهاص بإيمان سيشع ، وإشعار بإفاضات ستنتشر ، مصدرها الخالق ، وأداتها القلم ، لارتياد المجهول ، واكتشاف المكنون ، والقرآن كتاب هداية وعلم . They call fungus Ilyalalm and faith in time one, and the beginning of nature for inspiration this science major and a way of learning, is a tremor of faith shine, notice Bifadat spread, originating the Creator and its tool pen, to pioneer the unknown, and discover the hidden, and the Koran a book of guidance and knowledge.
فلا ضير أن تكون أوائل العلق أول ما نزل ، وسياقها القرآني لا يمنع من نزولها دفعة واحدة ، لا سيما إذا وجدنا نصا في أثر ، أو رواية من ثقة . There is no problem to be leeches early first down, and context of the Qur'an does not prevent their descent at once, especially if we found the text in the impact, or novel of confidence.
وأما ما حكاه ابن النقيب في مقدمة تفسيره ، وأخرجه الواحدي عن عكرمة والحسن ، والضحاك عن ابن عباس : من أن أول ما نزل من القرآن ( بسم الله الرحمن الرحيم )(3) فلا ريب فيه ، ولا غبار عليه : « فإنه من ضرورة نزول السورة نزول البسملة معها ، فهي أول آية نزلت على الإطلاق »(4) . As for what is narrated by Ibn al-Naqib in the introduction to interpretation, and directed by Waahidi for regions, al-Hasan, Dahhaak from Ibn Abbas: the first down of the Koran (the name of God the Merciful) (3) there is no doubt it, not dust it: «it is the need for the descent of Sura descent Basmalah with it, is the first verse was revealed at all »(4).
وبدأت مسيرة الوحي تلقي بثقلها على عاتق الرسول الأعظم صلى الله عليه وآله وسلم وفتح محمد صلى الله عليه وآله وسلم للنداء السماوي ، (إنا And launched the process of revelation to weigh with the greatest prophet may Allah bless him and his family and peace and the opening of Muhammad peace and blessings of the heavenly call, (I
سنلقي عليك قولا ثقيلا )(5) ذراعا وقلبا وتأريخا . We will take you a weighty Word) (5) arm and heart and history. وهذا القول ثقيل بمبناه ومعناه ، فهبوطه من سماء العزة ، وساحة الكبرياء والعظمة يوحي بثقله في الميزان ، وتسييره للحياة العامة بشؤونها This view is heavy Bembnah and meaning, from the sky Vhboth pride, and a lot of pride and grandeur suggest weighed in the balance, and conduct its affairs in public life
(1) ظ : البخاري ، الصحيح : 1 | 5 + الباقلاني ، نكت الانتصار : 88 + الطبرسي ، مجمع البيان : 5 | 514 + الزركشي ، البرهان : 1 | 206 + السيوطي ، الاتقان : 1 | 68 وما بعدها . (1) AA: Al-Bukhari, correct: 1 | 5 + Albaqlani, jokes victory: 88 + Tabarsi, the compound statement: 5 | 514 + Zarkashi, the proof: 1 | 206 + Suyuti, workmanship: 1 | 68 and beyond.
(2) العلق : 1 ـ 5 . (2) leeches: 1 5.
(3) السيوطي ، الاتقان : 1 | 71 . (3)-Suyuti, workmanship: 1 | 71.
(4) المصدر نفسه : 1 | 71 . (4) the same source: 1 | 71.
(5) المزمل : 5 .( 37 ) (5) Muzzammil: 5. (37)
المتعددة يوحي بكونه عبئا ثقيلا في التشريع والتنفيذ وإدارة الكون والعالم . Multi suggests being a heavy burden in the legislation, implementation and management of universe and the world.
إن تلقي النبي صلى الله عليه وآله وسلم لهذا القول يعني النهوض بما تتطلبه الرسالة من جهد وعناء وصبر ، ونهوضه بذلك يعني تحمله لهذا الثقل في الإلقاء والإنزال والتبليغ والإعداد . The receipt of the Prophet peace and blessings of this argument was to promote the message to the requirements of the trouble and effort and patience, and the fulfillment of this means to carry this weight in the dumping and unloading, and reporting and preparation.
ونزل القرآن منجما : الآية والآيتين والثلاث والأربع ، وورد نزول الآيات خمسا وعشرا وأكثر من ذلك وأقل ، كما صح نزول سور كاملة(1) . The Quran was revealed mine: one or two verses and three and four, and reportedly the descent of verses five and ten days and more and less, as the true revelation of the full wall (1).
ونزل القرآن في شهر رمضان المبارك : ( The Quran was revealed in the month of Ramadan: (
شهر رمضان الذي أنزل فيه القرءان)(2) وفي ليلة مباركة فيه ( Month of Ramadan, which was revealed the Qur'an) (2) On the night of blessing in it (
إنا أنزلناه في ليلة مباركة)(3) وحملت الليلة المباركة على ليلة القدر : ( We sent down on a blessed night) (3) and carried on a blessed night, much of the night: (
إنا أنزلناه في ليلة القدر)(4) هكذا صرح القرآن . We sent down on the Night of Power) (4) Thus, said the Koran.
واختلف في هذا الإنزال كلا أو جزءا ، جملة أو نجوما ، دفعة أو دفعات ، إلى السماء الدنيا تارة ، وعلى قلب النبي صلى الله عليه وآله وسلم تارة أخرى(5) . Differed in that landing in whole or in part, sentence, or stars, or payments, to the lowest heaven at times, and the heart of the Prophet peace and blessings at other times (5).
وأورد الطبرسي جملة الأقوال في ذلك : He cited, inter Tabarsi words in it:
أ ـ إن الله أنزل جميع القرآن في ليلة القدر إلى السماء الدنيا ، ثم أنزل على النبي صلى الله عليه وآله وسلم بعد ذلك نجوما . A all that God revealed the Quran in the Night of the heaven, and then revealed to Prophet peace be upon him and his family and then stars. وهو رأي ابن عباس . Is the opinion of Ibn Abbas.
ب ـ إنه ابتدأ إنزاله في ليلة القدر ، ثم نزل بعد ذلك منجما في أوقات مختلفة ، « وبه قال الشعبي »(6) . It started to download it on the night of Qadr, and then stepped down after the mine at different times, «the view of popular» (6).
(1) ظ : السيوطي ، الاتقان : 1 | 124 وما بعدها . (1) AA: Suyuti, perfection: 1 | 124 and Beyond.
(2) البقرة : 185 . (2) Cow: 185.
(3) الدخان : 3 . (3) smoke: 3.
(4) القدر : 1 . (4) extent: 1.
(5) ظ : تفصيل هذه الآراء والروايات الكثيفة في : أبو شامه ، المرشد الوجيز : 11 وما بعدها + الزركشي ، البرهان : 1 | 230 وما بعدها + السيوطي ، الاتقان : 1 | 118 + البيهقي ، الأسماء والصفات : 236 . (5) AA: detailed discussion of these views and dense novels: Abu Shama, guide brief: 11 onwards + Zarkashi, the proof: 1 | 230 and Beyond + Suyuti, workmanship: 1 | 118 + Bayhaqi, the names and attributes: 236.
(6) ظ : السيوطي ، الاتقان 1 | 118 . (6) AA: Suyuti, workmanship 1 | 118.
( 38 ) (38)
ج ـ إنه كان ينزل إلى السماء الدنيا في ليلة القدر ما يحتاج إليه في تلك السنة جملة واحدة ، ثم ينزل على مواقع النجوم إرسالا في الشهور والأيام . C he was down to heaven on the night of Qadr, what is needed in that year one sentence, and then come down to positions of the stars mailed in the months and days. وهو رأي إبن عباس(1) . Is the opinion of Ibn Abbas (1).
إلا أن ظاهر الآيات : أنزل القرآن جملة ، ويؤيده التعبير بالإنزال الظاهر في اعتبار الدفعة ، دون التنزيل الظاهر في التدرج ، فمدلول الآيات أن للقرآن نزولا جمليا على النبي صلى الله عليه وآله وسلم غير نزوله التدريجي الذي تم في ثلاث وعشرين سنة(2) . However, the apparent meaning of the verses: revealed the Qur'aan, and supports the expression ejaculation seems to consider installment, without downloading apparent in the hierarchy, stem from the verses that the Koran down Jmili on the Prophet Allah bless him and his family peace and non-coming-out in twenty-three years (2).
لقد أكد هذا المعنى من ذي قبل إبن عباس بقوله : « إنه أنزل في رمضان ، وفي ليلة القدر ، وفي ليلة مباركة ، جملة واحدة ، ثم أنزل بعد ذلك على مواقع النجوم رسلا في الشهور والأيام »(3) . We have confirmed this sense than ever before Ibn Abbas said: «It was revealed in Ramadan, on the night of Qadr, the night of blessing, one sentence, then sent down after the positions of the stars on the messengers in the months and days» (3).
ومهما يكن من أمر ، فلا ريب بنزوله مفرقا أو منجما ، ليثبت إعجازه في كل اللحظات ، ولينضح بتعليماته بشتى الظروف ، في حين يعترض فيه الكفرة على هذا النزول : ( Whatever the case, there is no doubt Bnzulh differentiated or mine, to prove that likeness in all times, and exudes his instructions to various circumstances, while objecting to the infidels on this down: (
وقال الذين كفروا لولا نزل عليه القرءان جملة واحدة كذلك لنثبت به فؤادك ورتلناه ترتيلا)(4) . And those who disbelieve in the Qur'an descended upon it in one sentence as well as to show him your heart and a slow, Rtlnah) (4).
ولكن الرد كان حاسما ، لأن الوحي إذا تجدد في كل حادثة ، كان اقوى للعزم ، وأثبت للفؤاد ، وأدعى للحفظ والاستظهار ، وأشد عناية بالمرسل إليه فلا يغيب عنه إلا ويهبط عليه ، ولا يودعه حتى يستقبله ، وذلك يستلزم كثرة نزول الملك عليه وتجديد العهد به ، وبما معه من الرسالة ، وهو مضافا إلى العطاء الروحي ، ذو عطاء نفسي تهذيبي بالنسبة للنبي صلى الله عليه وآله وسلم « ولهذا كان أجود ما يكون في رمضان لكثرة نزول جبرئيل عليه السلام عليه فيه »(5) . But the answer was decisive, because the revelation if renewed in each incident, was the strongest for the moment, and proved to Fuad, he claimed for the conservation and memorization, and more attention of the addressee does not lose his only land to be, and deposited to be received, which required frequent descent of the King shall, and renew it, As with the letter, which is coupled to a tender spiritual with a tender for disciplining myself to the Prophet Allah bless him and his family and peace «and this was the most generous in Ramadan to the large landing Gabriel AS with him in it». (5)
(1) ظ : الطبرسي ، مجمع البيان : 1 | 276 . (1) AA: Tabarsi, the compound statement: 1 | 276.
(2) ظ : الطباطبائي ، الميزان : 20 | 330 . (2) AA: Tabatabai, balance: 20 | 330.
(3) البيهقي ، كتاب الأسماء والصفات : 236 . (3) Al-Bayhaqi, The Book of Names and Attributes of: 236.
(4) الفرقان : 32 . (4) Criterion: 32.
(5) ظ : أبو شامة ، المرشد الوجيز : 28 . (5) AA: Abu Shama, brief guide: 28.
( 39 ) (39)
وناهيك في أسرار تعدد النزول حكمة ويقينا واستمرارا لجدة القرآن ، وحضوره في زخمة الأحداث ، وتجدد الوقائع ، وطبيعة الرسالة المتدرجة في تعاليمها من الأسهل إلى السهل ، ومن السهل إلى الصعب ، ومن الكليات العامة إلى التفصيلات الجزئية . And not to mention the mysteries of multiple down wisdom and certainty and continuity to the novelty of the Koran, and its presence in the momentous events, and the renewal of the facts, and the progressive nature of the message in the teachings of the easiest to easy, it's easy to difficult, and public colleges to partial details.
والوحي ينظر إلى الناس باعتبارهم الهدف الرئيسي من تنزيل القرآن ، قصد هدايتهم ، ورجاء إثابتهم إلى الحق ، فاهتم بهذا العنصر في سبب النزول مفرقا ، وصرح بذلك سبحانه وتعالى : And revelation is seen as the main objective people to download the Koran, in order to guide them, and hope Ithabthm to the right, Vahtam this element, differentiating the cause of the down, and said that the Almighty:
( (
وقرءانا فرقناه لتقرأه على الناس على مكث ونزلناه تنزيلا )(1) . And have divided Qrouana to read people was revealed, Downloads) (1).
1 ـ وقد أفاض القدامى من العلماء والمفسرين في أسرار التنجيم في النزول ، استفادوا قسما منها من القرآن ، واجتهدوا في القسم الآخر ، فمن الأول تيسير حفظ القرآن ، وتثبيت فؤاد النبي صلى الله عليه وآله وسلم ، ومعرفة الناسخ من المنسوخ ، والإجابة عن أسئلة السائلين(2) . 1 The elaborated old scholars and commentators on the mysteries of astrology descends, benefited part of them from the Koran, and worked hard in the other partition, it is the first to facilitate the Quran, and install Fouad Prophet peace and blessings, and knowledge of the copyist of the copied, and answer questions questioner ( 2).
ومن الثاني كون القرآن أنزل وهو غير مكتوب على نبي أمي ، كما حكي ذلك عن أبي بكر بن فورك ( ت : 406 هـ )(3) . The second is the fact that the Quran was revealed and it is not written on the Prophet of my mother, as narrated from Abu Bakr ibn Fork (Tel: 406 e) (3).
وقد لاحظ باحث معاصر أن القدامى قد أدركوا حكمتين في ذلك هما : تجاوب الوحي مع الرسول صلى الله عليه وآله وسلم ، وتجاوبه مع المؤمنين(4) . Research has noted that contemporary old Gmtin have realized that: the response of Revelation with the Prophet Allah bless him and his family and peace, and responsiveness to the faithful (4).
2 ـ وإذا كان ما فهمه القدامى ـ كما يدعى ـ يقف عند هذا الحد ، فلا ينبغي عند الباحثين المحدثين أن يقف عند حدود معينة ، وعليهم الإمعان والإيغال في الاستنتاج . If 2 is the understanding of what is called the old stand at this point, it should not when modern researchers to stand at some point, and they put a damper on reflection and conclusion. وإن كان كل ما تقدم هو الصحيح ، ولكن لا مانع أن يضاف إليه بأن القرآن الكريم ـ كما يبدو من منهجيته الاستقرائية ـ يريد كتابة التأريخ الإنساني ، بكل ما في هذا التأريخ من مفارقات وأحداث ونوازع وتطورات ، والتأريخ إنما يكتب في جزئياته ، ومن ضم And if all of the above is true, but I do not mind to add to that the Holy Qur'an as appears from the methodology of inductive wants to write human history, everything in this history of the paradoxes of events, desires and developments, and history but written in the main points, and included
(1) الإسراء : 106 . (1) Isra: 106.
(2) ظ : السيوطي ، الاتقان : 1 | 85 ـ 121 + أبو شامة : 28 . (2) AA: Suyuti, workmanship: 1 | 85 121 + Abu Shama: 28.
(3) ظ : الزركشي : 1 | 231 . (3) AA: Zarkashi: 1 | 231.
(4) ظ : صبحي الصالح ، مباحث في علوم القرآن : 52 . (4) AA: Sobhi Saleh, Investigation of Science in the Koran: 52.
( 40 ) (40)
هذه الجزئيات بعضها لبعض يتكون التأريخ بمظاهره الماضية وتطلعاته الحالية ، لإنارة المستقبل وإضاءة درب السالكين ، والتأريخ لا يتألف جملة واحدة ، وإنما ينجم موضوعات وصورا ومشاهد ، ومن مجموعها يتشكل الأثر البارز لسمة من السمات ، والقرآن إنما يعني بتأريخ الأمم والإيمان ، والشعوب والهداية ، فهما رمزان متلازمان ، تنحصر عليه ذكر أحدهما بالآخر ، حصرا عضويا ترى فيه الكون وقضية التوحيد يشكلان خطوطا رئيسية تنبثق منها حيثيات فرعية في النبوة والرسالة وعوالم الحياة . These particles to each other consists history manifestations of the past and aspirations of current to illuminate the future and Lighting trail walk, and history does not consist of one sentence, but the resulting themes and images and scenes, and a total of forming effect of pre-eminent feature of, the Koran it means history of the United faith, and peoples and guidance, they are symbols go hand in hand, he said limited each other, exclusively organic view of the universe and the cause of reunification are the main lines of reasoning emerge subsidiary of prophecy and the message and worlds of life.
3 ـ والرسالة المحمدية إحدى سنن الكون البنائية ، وكما تقتضي سنن الكون التدرج ، فهي تقتضي التدرج كما اقتضتها ابتداء بخلق السماوات والأرض والأفلاك وما فيهن وما بينهن ، وانتهاء بخلق الإنسان وحياته وأطواره ونشوئه ومماته وتلاشيه وإعادته حيا ، وإثابته أو عقابه . 3 and the Mohammedan message one of Sunan universe construction, and also requires ways of the universe hierarchy, it requires the gradient as necessitated by starting to create the heavens and the Earth and the universe, and therein, and among them, the end of creation and human life and the outburst and evolution and death and fading and return alive, and enjoin or punishment.
والسنن الطبيعية في الحياة تلتقي بالسنن الروحية في القرآن ، فمصدرهما واحد ، وهو تلك القوة الخلاقة المبدعة المدبرة ، وهي كما تستطيع أن تحكم الأمر فجأة كلمح البصر( And Sunan natural spiritual life converge obligatory duties in the Koran, Fmsdarhama one, which is the force the creative masterminds, which, as you can control it suddenly in a jiffy (
وما أمرنا إلا واحدة كلمح البصر)(1) فهي كذلك تستمهل وتتدرج وفقا لمصالح الكون ، وتنظيما لشؤون الحياة ، وكان التدرج في نزول القرآن من هذا الباب . And ours is but one eye-blink) (1) it is also Tstmhl and range according to the interests of the universe, and organized for life, and the gradual revelation of the Qur'an from this section.
4 ـ وما التدرج في نزول القرآن ، إلا دليل من أدلة إعجازه البيانية ، فما نزل منه لم يكن بادىء الأمر إلا سورا قصيرة وآيات متناثرة تناثر النجوم ، وهو بهذا القدر الضئيل ينادي بالتحدي ، فدل على إعجازه في ذاته مع محاولة تقليده ومضاهاته ، سواء أكان جزءا أم كلا . 4 and the gradual revelation of the Qur'an, but part of the evidence likeness graphs, what down it was not initially only a wall and short verses scattered scattering of stars, is the mini-call challenge, which indicates that likeness in itself with an attempt to imitate him and emulated, whether part or both. فقليله معجز ، وكثيره معجز ، ولقد وقع هذا التحدي في مكة على هذا القليل فما نالوه ، ووقع في المدينة وهو متكامل بنفس المنظور ، وبناء على هذا التأسيس فقد كان التدرج في النزول مصاحبا لعملية الإعجاز ، ودليلا من أدلتها الناطقة ، وهو بعد مشعل هداية في السعي والعمل والمثابرة . Little of miraculous, and many miraculous, and I have signed this challenge in Mecca this little what is earned, and signed in the city, which is integrated in the same perspective, and build on this foundation has been gradually go down as a companion to a miracle, and proof of evidence speaking, was that after Meshaal guidance in the pursuit work and perseverance.
(1) القمر : 50 . (1) Moon: 50.
( 41 ) (41)
5 ـ وهناك ملحظ جدير بالأهمية في هذا النزول التدريجي ، هو إحكام الأمر ، وإبرام العقد ، وهذا الإحكام وذلك الإبرام يتمثل بعملية صياغة النفوس في إطار جديد ، فهي على قرب عهد من الجاهلية بأعرافها ومفاهيمها وأخطائها ، والنقلة الفورية ليست خطوة عملية في التغيير الاجتماعي الذي أرادته رسالة القرآن ، فمن عزم الأمور ـ إذن ـ أن تستجيب النفوس لهذا التغيير الجذري ، ولكن لا على أساس المفاجأة الخطرة ، التي قد تولد ردة فعل مضادة ، تطوح بكل شيء ، بل تقليص القيم القديمة شيئا فشيئا ، وتضييعها جزءا فجزءا ، لتتلاشى في نهاية المطاف ، وتختفي عن صرح الاجتماع . 5 There are touching blood or urine It is important in this down-out, is the provisions of the Order, and the conclusion of the contract, the terms and that conclusion is the process of drafting the souls in a new window, it is the near era of ignorance Boarafha concepts and mistakes, and the move online is not a practical step in social change that is wanted message of the Koran, it is the determination of things, then, that respond to the souls of this radical change, but not on the basis of surprise hazardous, which may generate a backlash, astray with everything, but to reduce the old values little by little, and missed part in piecemeal fashion, to fade in the end, and disappear for said meeting. وخير دليل على ذلك مسألة تحريم الخمرة ، إذ ارتبطت بالعرب أدبيا واجتماعيا ونفسيا واقتصاديا ، وهي جوانب متعددة ، أباحت هذا الإدمان المستحكم عند العرب ، فلو حرمت دفعة واحدة ، لكفر بهذا التحريم ، ولضاعت فرصة التغيير الاجتماعي ، ولكن الوحي تلبث وترصد وتأنى ، فجاء بالأمر في خطوات متعاقبة شملت بيان المنافع والمضار والمآثم ، وتدرجت إلى النهي عن اقتراب الصلاة وأنتم سكارى ، وانتهت إلى التحريم : The best evidence that the prohibition on wine, they touched the Arabs morally, socially and psychologically, economically, and many aspects, have recognized this addiction deadlock among the Arabs, if deprived at once, to expiate this prohibition, but missed the chance of social change, but the revelation soon, monitor and Taney, came interested in sequential steps included to demonstrate the benefits and detriments and sin, and gradually approaching to the prohibition on prayer when you are drunk, and ended the prohibition:
( (
إنما الخمر والميسر والأنصاب والأزلام رجس من عمل الشيطان فاجتنبوه But alcohol and gambling, and monuments and an abomination of Satan, avoid
... ... )(1) . ) (1).
6 ـ ولنقف بهذا الجانب الحساس والمؤثر على صلب الموضوع من بدايته ، قبل النظر في التطبيق . 6 to stand in this sensitive side and affecting the heart of the matter from its inception, before considering the application.
كانت الجزيرة العربية بعامة ، ومكة المكرمة بخاصة ، تتجاذبهما عقائد شتى ، فالصابئة لها طقوسها المختلطة من ابتداعات وشعائر ترتبط بالكواكب وتأثيرها على الأحداث الأرضية(2) . The Arabian Peninsula in general, and Mecca in particular, Ttjazbhma various beliefs, rituals have Valsabip hybrid innovations and rituals associated with planets and their influence on terrestrial events (2). وما امتزج عن عاداتهم في مذاهب قريش في الوثنية وعبادة الملائكة ، ومراسم الحج . And mixed for customs in the doctrines of the pagan Quraish in the worship of angels, and the Hajj ceremony.
والمسيحية ، وما صاحب مبادئها من تحريف مزدوج ، وتغيير مفاجىء ، فبدل التسامح الديني الذي اشتهرت به تعاليم السيد المسيح ، And Christianity, and the principles of double twist, and a sudden change, and instead of religious tolerance that famous for the teachings of Jesus Christ,
(1) المائدة : 90 . (1) Table: 90.
(2) ظ : جزءا من عقائد الصابئة ، محمد عبدالله دراز ، مدخل إلى القرآن الكريم : 132 وما بعدها . (2) tag: part of the doctrines of Sabian, Mohamed Abdullah Draz, the entrance to the Holy Quran: 132 and beyond.
( 42 ) (42)
والزهد في الحياة بكل مظاهرها ، استخدم المسيحيون في إرساء شهوائهم كل وسائل العبث والترف والقسوة ، فمن عزلة مصطنعة إلى تزمت مفتعل ، ومن تثليث لا يستقيم إلى وثنية مستهجنة ، ومن تمسك باللاهوت إلى ابتزاز للحرية ، كل ذلك يتراصف نماؤه بين أوهام موروثة ، وخرافات مستجدة . And asceticism in life in all its manifestations, use the Christians to the establishment of Shahuaihm all means of tampering with luxury and cruelty, it is the isolation of artificial rigidity artificially, and triangulation is not correct to pagan reprehensible, and hold the theologian to the blackmail of freedom, all Itrasf development between the illusions of culture and myths emerging.
واليهودية ، بما كان يكتنفها من غموض في ستر العلم وتحريف للكلم عن مواضعه ، واستيعاب لاستحصال المال ، وجمع الثروة عن طريق الخيانة والربا والاحتكار . Jewish, what was shrouded in ambiguity in the cover of science and distortion of kilometers from Themes, and absorption of obtaining money, and the accumulation of wealth through treachery and usury and monopoly.
والحنفية ، وهي أسلم الأديان آنذاك عن الدس والتحريف الكبيرين ، فقد أدخل عليها مع ذلك تزييف في بعض الوقائع ، ومغالطة في طقوس الحج ومتابعة الوثنية ، وارتباط قسم من العرب بها على أساس من التعصب للأخطاء الموروثة في تأليه الملائكة وتأنيثها ، وعبادة الأصنام وتقديسها ، ورؤية الشمس والقمر والكواكب بمنظار الأرباب . And Tap, which is the safest of religions at the time for intrigues and corruption buster, he has introduced them with the falsification of certain facts, and a misunderstanding in the ritual of Hajj and follow-up to idolatry, and a link section of the Arabs on the basis of intolerance of errors inherent in the apotheosis of the angels and the feminization, the worship of idols and consecrated, and see the sun and the moon and planets lens gods.
والجاهلية ، وأرجاسها في الوأد ، والبغاء ، والريا ، والزنا ، وقتل الأولاد خشية الفقر ، وأكل التراث وحب المال ، ووراثة النساء كرها بما صرح به القرآن في آيات عديدة ، ومواضع كثيرة من سوره(1) . And ignorance, and Orjasha in infanticide, prostitution, and sporting, adultery, and killing children for fear of poverty, and eat heritage and love of money, and inheriting women hate that revealed the Quran in many verses, and many instances of Al (1).
ألا يتناسب مع هذا الخليط العجيب من الديانات المحرفة ، وتعدد الآلهة ، أن يبدأ الوحي بنداء التوحيد لأول مرة ، وقد كان ذلك كذلك ، فاستنقذ الناس من عبودية الفكر ، واسترقاق النفوس ، واتجه بها إلى عبادة الله الواحد القهار ، وهي عبادة تجمع إلى راحة الضمير ، صدق العبودية دون إذلال ، وصحة الاعتقاد دون انحراف ، ابتعادا عن الخرافات والأساطير والمتاهات . Not fit with this mix of religious truth, and the multiplicity of gods, to begin the revelation call unification for the first time, and if so, Fastnqz people from the bondage of thought, and enslaving the soul, and turned to the worship of one God Almighty, which is to worship gathering to the peace of mind, sincerity of slavery, without humiliation, and the health belief without deviation, away from myths and legends and labyrinths.
وكان من الجدير بعد هذه الاستجابة ، أن يتم تشريع الصلاة ، لأنها تتضمن التوحيد والعبادة بوقت واحد . It was worth having this response, that the legislation is prayer, because they include standardization and worship simultaneously.
وحينما اتجهت القلوب لله بدأ تطهير النفوس بالخلق والأدب والصفاء When God moved the hearts began to cleanse the soul and moral character and serenity Literature
(1) ظ : على سبيل المثال ، العادات الجاهلية كما يصورها القرآن : النساء 19 ، 20 ، 21 ، 22 ، 23 ، 38 ، 127 + الأنعام : 140 + النور : 33 + الفجر : 17 ، 18 ، 19 ، 20 . (1) AA: For example, customs ignorance, as described by the Qur'an: Women 19.20, 21, 22, 23, 38 127 + cattle: 140 + Light: 33 + Dawn: 17, 18.19, 20.
( 43 ) (43)
الروحي والإيثار ، وكان كذلك منطق الوحي بتعليماته ، الواحدة تلو الأخرى . Spiritual and altruism, as well as the logic of the revelation of his instructions, one after the other.
7 ـ واشتد الأذى بالمسلمين ، فكانت قصص الغابرين إيذانا بحرب نفسية ، فما هم عنها ببعيد : 7 and intensified harm Muslims, who stayed behind were stories marked psychological warfare, what they made so long ago:
(وأنه أهلك عادا الأولى* (And that the first family returned *
وثمودا فما أبقى What kept the Tmoda
* )(1) . *) (1).
وكانت أحاديث الأنبياء مع أممهم ، واستقراء أحوالهم في العذاب ، نذيرا بما قد يصيب العرب نتيجة التكذيب ، والأمور تقاس بأضرابها : The Prophets with their nations, and extrapolation of conditions in purgatory, an omen of what may affect the Arabs as a result of disbelief, things are measured Bodharabha:
( (
كذبت عاد فكيف كان عذابي ونذر * Lied returned, then how was My punishment and My vows *
إنا أرسلنا عليهم ريحا صرصرا في يوم نحس مستمر * We sent them a furious wind in a day of constant calamity, *
تنزع الناس كأنهم أعجاز نخل منقعر Remove people as if they were trunks of palm trees Menkar
* )(2) . *) (2).
وهكذا الحال في كل من قوله تعالى : Thus, in the case of each of the verse:
( (
كذبت ثمود بالنذر* ) . Lied Thamood vow *).
( (
كذبت قوم لوط بالنذر* ) . Lied to the people of Loot vow *).
( (
ولقد جاء ءال فرعون النذر* )(3) . The family members of Pharaoh came vow *) (3).
وهي مؤشرات إنذارية في آيات من سورة واحدة ، فكيف بك في السور المكية كافة . Such indicators Inmarip in the verses of Al one, how in your walls, all.
وقد ذكرت قريش بعذاب الاستئصال في الفترة المكية ، وكان ذلك مجالا رحبا من مجالات الوحي في هذه الحقبة العصيبة ، فثاب من ثاب إلى رشد ، وتجبر من تجبر في ضلال ، وأمثلة عديدة متوافرة ، ومن نماذجه قوله تعالى (أولم يهد لهم كم أهلكنا من قبلهم من القرون يمشون في مساكنهم إن في ذلك لأيات أفلا يسمعون * )(4) .وهكذا الإشارة إلى مجموعة الأمم المكذبة ، وقد مزقوا كل ممزق ، كما في قوله تعالى Reported Quraish pains eradication in the period Aristocracy, and that was plenty of room areas of revelation in this difficult period, Vthab from jumpy to Rushd, and force of the force astray, and numerous examples are available, and models the meaning (not a guide for them, how many generations We destroyed before them, Ages walking in their own homes, in that ye used to deny *) (4). Thus, the reference to a United Almkzbp, has cut off all torn, as in the verse ثم أرسلنا رسلنا تترا كل ما جاء أمة رسولها كذبوه فأتبعنا بعضهم بعضا وجعلناهم أحاديث فبعدا لقوم لا يؤمنون* )(5) . Then We sent Our messengers TETRA everything came unto a nation they denied him follow one each other and we let them talk removal for folk who do not believe in *) (5).
(1) النجم : 50 ـ 51 . (1) Star: 50 51.
(2) القمر : 18 ـ 20 . (2) Moon: 1820.
(3) على التوالي : سورة القمر : 23 ، 33 ، 41 . (3) respectively: Al moon: 23.33, 41.
(4) السجدة : 26 . (4) Sajdah: 26.
(5) المؤمنون : 44 . (5) Believers: 44
zayani1.wordpress.com
إرسال تعليق